Hoeveel schermtijd op zijn/haar telefoon heeft jouw (ongeveer) 13 jarige? Ben heel benieuwd of wij echt zo laag zitten als onze zoon beweert
Ik ben wel benieuwd naar de antwoorden. Onze zoon krijgt binnenkort een telefoon voor zijn 12e verjaardag en ik ben er nog niet uit wanneer en hoe lang hij daar op mag per dag. Natuurlijk maakt het ook verschil of je kind nog op het basisonderwijs of het middelbaar zit, denk bijvoorbeeld aan eerst huiswerk en dan pas telefoon? Lees even mee
Mijn 14 jarige heeft geen schermtijd, maar dat is een kind dat het uit zichzelf weg kan leggen. Ik vind het altijd wel bijzonder dat mensen denken dat zonder schermtijd de drang er niet is. Dat kan, maar dat geldt zeker niet voor elk kind. Mijn jongste kan het echt niet zelf weg leggen. Hij zit er dan helemaal in. Dus als hij 14 is kan het best zijn dat hij nog wel wat restricties heeft.
Hier is de drang inderdaad alles behalve minder zonder schermtijd. Als het aan gemaakt ligt kijkt ze 24/7. Op haar telefoon heeft ze op schooldagen 8 uur. Idioot lang in mijn ogen, maar de rest heeft onbeperkt en ik wil haar ook niet buitensluiten. Helaas gebruikt zie de 8 uur vrijwel altijd volledig en daarna gaat ze verder op de tv op de laptop. Ik heb het enigszins los gelaten en hoop dat ze een keer ‘het licht’ ziet.
Precies dat. Hier dus ook onbeperkt en nooit gedoe mee. Buiten dat zie ik het probleem ook niet van meer schermtijd zolang ze nog lekker sporten en elke dag naar school fietsen etc
Geldt voor mijn jongste ook wel, maar ook die heeft geen schermtijd. Soms zit hij er uren achter op een regenachtige dag, heb daar gewoon geen problemen mee. Als het te gortig wordt of het is mooi weer geef ik dat aan en is het klaar.
Na 4 uur schermtijd kan hij er niks meer mee, dus dat is de max. Heel soms vraagt hij extra tijd, dat vind ik niet zo'n probleem als het af en toe is. Maar hij gebruikt hem ook om contact te hebben tijdens het gamen met vrienden. Hij staat altijd op tijd op zodat hij voor schooltijd nog en uurtje heeft om loos filmpjes te kijken. Hij is geen ochtendmens en zo start hij rustig op. En ook op school in de pauzes spelen ze met elkaar spelletjes op hun telefoon. Dochter van 11 heeft 1,5 uur per dag.
Wij hebben geen afgebakende tijd voor mijn brugklasser. Zeker niet op de telefoon, omdat zijn rooster en zijn huiswerk en klasseapp staat en soms wil hij savonds nog even iets aan school doen of voor hij naar bed gaat zn rooster checken. Hij gebruikt zn telefoon ook om via whatsapp te bellen met klasgenoten en dan huiswerk te maken. Dat mag onbeperkt van mij Hij kijkt ook netflix op zn telefoon als het eerste uur uitvalt bijvoorbeeld. Tja of hij dat nou op tv kijkt of op zn telefoon maakt me ook niet zoveel uit. Maar we hebben wel wat andere regels. Na school moet eerst het huiswerk af zijn en daarna mag hij pas gamen. Geen telefoons aan tafel en niet mee naar boven als je gaat slapen. Geen eindeloos gehang in de bank met tiktok. Als we een gezins-activiteit doen (spelletje, film kijken, op pad) dan telefoons weg. Hij kan zichzelf redelijk begrenzen daarin. Bij mijn jongste wordt dat straks veel meer een uitdaging ben ik bang.
Hier geen schermtijd M’n dochter legt hem makkelijk weg speelt veel buiten of gaat tekenen de oudste heeft weinig tijd dus als ie thuis is dan gaat ie gamen met zijn vrienden Als het echt teveel word zeg ik er wat van en is het goed
Alleen mijn middelste heeft een telefoon (en laptop), wij hebben geen beperkingen. Zolang ze genoeg slaapt, huiswerk maakt, taakjes doet die wij van haar vragen en goed gaat op school, bemoei ik mij er niet mee. Het is ook lastig, want telefoon heeft tegenwoordig zoveel functies... rooster, huiswerk, muziek luisteren (en ik heb als puber ook uren en uren naar muziek geluisterd!), whatsapp, beeldbellen met vrienden etc. De oudste en middelste hebben een tablet, alleen de jongste heeft daar een begrenzer op, deze gaat op slot om 19:00 uur. Ze mag dan nog wel TV kijken overigens. De oudste gebruikt tablet om spel ideeën te krijgen, of knutsel ideeën, muziek luisteren. Hij heeft het ook regelmatig nodig om even in zijn bubbel te kunnen bijkomen en ontprikkelen. Bij jongste is het nog ingewikkelder. Die heeft heel veel aandacht nodig en kan weinig alleen spelen, behalve het naspelen van filmpjes die ze ziet.
Mijn 10-jarige heeft geen maximum. Sinds kort heeft ze TikTok en dat is begrenst op max 90 minuten. Maar dan kan ze wel op haar tablet op YouTube, of op de Switch Minecraften. En ze gebruikt haar telefoon vaak met een koptelefoon op om muzkek te luisteren. Soms op een regendag doet ze dat bijna de hele middag. Andere dagen spelen ze veel buiten met buurkinderen, hangt ze bij vriendinnen, sport of gaat tekenen (met muziek op). Dan zit ze amper op een schermpje. Zolang die balans er is ga ik geen wekker zetten.
Op schooldagen tussen 7:00 en 20:45 onbeperkt (ook ivm 2x uur fietsen). Op vrije dagen 2u. Maar hij heeft ook een laptop (voor school, verplicht) en daar zit hij ook veel op.
En voor de ouders die geen schermtijd hanteren; checken jullie ook hoeveel tijd ze ongeveer opmaken op hun telefoon? En hoeveel is dat dan ongeveer? Mijn zoon heeft zelf 2,5 uur schermtijd tussen 8.00 en 21.00. Whatsapp staat vrij en hij krijgt regelmatig wat extra tijd. Hij komt op ongeveer 3a4 uur per dag. Te pas en te onpas staat hij met zijn telefoon in zijn handen. We worden er helemaal gek van als we het helemaal vrij geven maakt hij gerust 8 uur per dag op.. zoon vindt 2,5 tot 3/4 uur echt te weinig. Schaamt zich ook voor zijn schermtijd dus wil er vanaf. Ik gun hem dat wel maar wij denken dat hij er echt niet mee om kan gaan. (Eerder gezien) Vandaar dat ik even dit topic opende om te kijken welke tijden een beetje ‘normaal’ zijn.
Gsm is beneden tussen 22 en 07u30. Tussen 08u30 en 15u30 zijn ze op school. De rest mogen ze eigenlijk kiezen. Soms is dat echt veel en andere momenten zitten ze heel de avond in het tuinhuis te prutsen en prullen. Verder bepaald het seizoen en het weer nogal hoe het zit met het gebruik. Nu is dat veel meer, dan wanneer het goed weer is en langer licht is buiten. Totaal geen regels werkt niet voor onze kinderen maar timen en met wekkertjes werken we niet meer op hun leeftijd.
Ik heb het net voor het eerst aan hem gevraagd, speciaal voor dit topic Maar zijn gemiddelde beeldschermtijd op zijn telefoon is 2 uur en 40 minuten. Dat is lager dan mijn eigen gemiddelde Maar het gaat mij dus vooral om wat hij er precies op doet: netflixen, beeldbellen, schooldingen.. prima, zo lang hij wil. Social media liever beperkt. Er komt denk ik nog wel 1,5 uur gamen en 2 uur tv kijken bij als je alle beeldschermen bijelkaar op telt.
Voor mijn 14-jarige dochter: schermtijd in totaal 3 uur Ze mag haar telefoon pas pakken ‘s morgens als ze alles heeft gedaan wat ze moet doen. Na school ook eerst huiswerk e.d. en ‘s avonds gaat hij een half uur voor bedtijd ‘op slot’. Zonder beperkingen kan ze niet. Ze stelt nooit grenzen voor zichzelf (met alles eigenlijk) dus moeten wij dat doen. Mijn andere dochters hadden op die leeftijd geen schermtijd. Is hier dus wel kindafhankelijk.
Enige regel die zoon weer heeft is telefoon inleveren om 21:30. We hadden het even losgelaten, maar om 22:30/23:00 zat hij er nog op of hij kreeg meldingen midden in de nacht. Nu slaapt meneer weer rond 21:45/22:00 uur. Deze vrijheid kon hij niet aan én ik eerd gek van het gepingel van zijn telefoon. Verder wisselt de tijd erg. De ene keer zijn ze aan het bellen met de vriendengroep en is iedereen in zijn/haar eigen huis. Dan gebruikt hij veel tijd, maar vaak is hij tot het eten bij zijn vrienden en zit hij amper op zijn telefoon. Als hij er lang op zit, te lang naar mijn mening en hij doet niks nuttigs dan zeg ik dat hij wat anders moet gaan doen. Ik kan er slecht tegen als hij de hele tijd tiktok/insta filmpjes kijkt. Dochter van 15 hoeft hem niet in te leveren, zij regelt het zelf. Soms kijkt ze veel, maar vaak is ze aan het tekenen/kleuren/puzzelen en valt het reuze mee. In de klas was ze een van de minst grote gebruikers, sommige klasgenoten haalden serieus 16 uur per dag. Werd een keer gevraagd in de klas.