Vakantie en w.erk

Discussie in 'De lounge' gestart door Arian, 22 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ik werk gemiddeld 1a2 dagen in een v.erpleegtehuis. Erg zwaar en intensief werk. En heb bewust gekozen voor 12 uu.rtjes. Nu verplichten ze mij al (geen probleem trouwens) om het weekend voor mijn vakantie te werken waardoor ik uitkom op 4 late diensten achter elkaar. Dit kan ik lichamelijk niet aan, en heb drukte genoeg met twee kindjes van 2.5 en 1.5 jaar. Mogen ze dit doen? Hun redenering? "Je kunt daarna 3 weken uitrusten tijdens je vakantie". Heb aangegeven dat ik het teveel van het goede vindt.. Zij kunnen er niks mee en vragen ermee naar mijn t.eamleider te gaan. Deze geeft ook aan dat het nou eenmaal vakantietijd is en flex.ibelheid verwachten van alle collega.s. Wat kan ik doen?

2. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Ze mogen dit doen tenzij er bij de bedrijfsarts is vastgelegd dat je niet meer dan x aantal dagen achtereen kan werken.
    Mss kun je met iemand ruilen?

Succes

3. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Ik zou de CAO er even op naslaan. Vaak staan dit soort dingen hier in opgenomen

4. beau32

beau32 Lid

31 mrt 2015
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je vakantie krijgt werk je meestal weekend voor of weekend na je vakantie. Dus ja dat mag.

5. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Dat brengt de vakantietijd inderdaad met zich mee.
    Of ze het kunnen verplichten weet ik niet maar wellicht kun je een dienst ruilen?
    Flexibiliteit wordt hier ook verwacht en ik vind dat niet meer dan logisch.
    Is het bekend dat je geen vier diensten achter elkaar vol kunt houden?

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Als je dat medisch kan onderbouwen dat je het lichamelijk niet aankan kan je natuurlijk een dokter's verklaring inbrengen. Maar anders kunnen ze dit in principe doen ja tenzij in de CAO of je contract anders bepaald is.

7. jennifer24

jennifer24 Bekend lid

8 apr 2011
    889
    5
    18
    Zeewolde
    Zijn het hele late diensten? Dus van 8 uur? Zo ja dan zou ik er wat van zeggen. Flexibiliteit prima maar wel in overleg. Als het korte dienstjes zijn zou ik ze gewoon doen. Ik doe het zelfde werk en moet de aankomende 2 maanden ook iets harder buffelen. Hoort bij het werk

8. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Artikel 6.5 3. 4. Je kunt tenminste aanspraak maken op een periode van 3 aaneengesloten weken vakantie is inclusief de weekenden voorafgaand en aansluitend op je vakantie. Als je ziek bent en vakantie-- uren. Dit uren wil opnemen, vraag je vooraf toestemming aan je werkgever. Je werkgever kan het vastgestelde tijdvak van vakantieuren wijzigingen, als hij op het moment waarop het tijdvak is vastgesteld niet kon voorzien dat zich omstandigheden zouden voordoen als gevolg waarvan het functioneren van de instelling, dienst of afdeling ernstig in gevaar komt. Je werkgever zal het nieuwe tijdvak van vakantie-uren in overleg met jou vaststellen. Als je schade hebt als gevolg van deze wijziging, zal je werkgever deze vergoeden.
    Dit zegt de cao. Als er tijdens het vastellen van de vakantie akkoord is gegeven voor de vakantie en er nooit met je gesproken is over de weekenden mogen ze daar niet op terugkomen. Alles mag maar wel in overleg. Anders de bond even vragen om hulp.

9. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    in de cao vvt staat dat je het weekend voor en na je vakantie vrij bent :) dus 4 weekenden vrij achter elkaar.

ik heb zelfde cao namelijk

10. Sifra

Sifra Niet meer actief

Volgens mij gaat het niet ( zoals ik het lees tenminste ) om dat weekend voorafgaande aan de vakantie, maar om het feit dat ts 4 avonddiensten moet werken terwijl ze dit eigenlijk wat te veel van het goede vindt en dit lichamelijk niet goed aan kan.
    Ts, wat anderen al zeggen, het is lastig in de vakantie en idd dan wordt er over het algemeen toch wat meer aanspraak gemaakt op flexibiliteit.
    Mocht je het niet zien zitten, dan misschien ruilen met collega?

11. jongmam

jongmam Bekend lid

17 jul 2009
    816
    177
    43
    Vrouw
    Verzorgende-IG
    Misschien kun je met je collega's regelen dat je de laatste 2 avonden bewoners helpt die "makkelijker/lichter" zijn om te helpen.
    De lichtere taken op jou nemen.
    Leg ze gewoon uit waarom.
    Meestal begrijpen ze dat wel.

12. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Idd zoals je het zegt. Het is dat ze het niet weten dat ik vier dagen niet echt aankan, aangezien ik maar 1a2 dagen werk in de week. Meer hoef ik nooit. En dat is prima te doen.

13. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    h

Dat staat er wel in idd, maar in het belang van de zaak mogen ze hier vanaf wijken.... Ik werk ook in de zorg en ik en mijn collega's moeten allemaal een weekend van de vakantie "inleveren", gezien ze anders het rooster niet rond kunnen krijgen en we geen 3 weken achter elkaar vakantie kunnen krijgen, maar opgedeeld over de zomerperiode. Dit is bij ons op de afdeling zo, maar helaas niet op alle afdelingen:x..... Dus niet stichtingsbreed.

Anders gezegd, ik werk op de verkeerde afdeling:)

14. Minime3

Minime3 Bekend lid

13 okt 2013
    674
    133
    43
    Ja erg balen dit joh! Werk zelf ook in de zorg, maar in de zomer moet je helaas wel heel flexibel zijn. Ook hier helaas. Het is echt flink balen...

Maar als je het echt niet aankunt, heb je het in ieder geval wel al aangegeven en meld je je desnoods maar ziek. Dat is het risico dat de planner neemt vind ik dan. Ze weet dat je het niet aankunt...

15. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Dat vind ik niet terecht.
    als ts meer niet kan werken moet ze dit met haar leidinggevende kortsluiten. De planners plannen na cao. En de cao geeft aan dat je uren in het kwartaal moeten kloppen dus dat ze zelfs haar 4 dagen mogen laten werken en de week erop niks. Dit kan gewoon zonder overleg. Kun je dit niet aan zul je via de arbo eea moeten gaan regelen. Het weekend voor je vakantie ben je cao gezien vrij alleen is de praktijk dat je om een planning en gewenste vakantie rond te krijgen als team daar wat voor inleverd/extra werkt. Doe je dit niet kun je niet de periode vrij krijgen die je wenst. Veel kiezen dus een weekeind minder in ruil voor voorkeur periode van hun vakantie.

ts is zou dienst ruilen en open kaart spelen met je leidinggevende. 4 lates is pittig maar voor een gezond iemand te doen. Overleg het en ben eerlijk. Laat in ieder geval niet je collega's en clienten de dupe worden door een ziek melding.

Deel Deze Pagina