Babykamer meubeltjes verven

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door LovelyBrunette, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LovelyBrunette

LovelyBrunette Actief lid

11 dec 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Onze meubeltjes willen we verven, maar mag ik dat wel nu ik zwanger ben?
    Ik zie en hoor regelmatig zwangere meiden verven, terwijl het mij
    juist geen goed plan leek. Ik bedoel, die damp/geur is toch niet goed??

2. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de box geverfd. Ik heb buiten de eerste lagen gedaan, waaide af en toe wel wat op of een beestje erop. Buiten heb ik geen last gehad van de dampen, verwaaide wel. Mijn man heeft de laatste laag binnen gedaan.

3. Sanne152

Sanne152 Actief lid

18 jan 2012
    146
    2
    0
    Hoi LovelyBrunette

Tegenwoordig zit in verf niet meer zoveel troep als vroeger, op de meeste verpakkingen staat ook dat het zo goed als geurarm is.
    Je kunt de meubeltjes volgens mij gewoon verven in een goed geventileerde ruimte en vervolgens daar laten drogen.
    Als je dit buiten je woon/slaapkamer doet is er niets aan de hand.

xo Sanne

4. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    Ik heb heel het babykamertje met m'n man samen geverfd. gewoon de ramen goed open laten voor genoeg frisse lucht;) en niet in ammoniak en terpetine dampen gaan hangen:)

5. ladyw

ladyw Fanatiek lid

4 nov 2011
    1.233
    2
    0
    Bergen op zoom
    en babymeubeltjes..in ieder geval het bedje moet je verven met verf op waterbasis.

6. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt idd twee soorten verf, waterbasis of alkyd. De verf die overblijft na het verdampen is voor beide soorten het zelfde. Verf op waterbsis stinkt minder en heb je minder luchtjes. Alkydverf stinkt wat harder als je het gebruikt. Nadeel van waterbasis is dat het slecht hecht en je soms lagen er zo af kunt trekken.
    Maar uiteindelijk is de verf die je kindje binnenkrijgt als hij/ zij zijn tandjes erin zet hetzelfde.

Maar als je je beter voelt bij verf op waterbasis moet je dat natuurlijk gebruiken.

7. LovelyBrunette

11 dec 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Ja wij willen het verven in een kamertje met de balkondeur open.
    Zodat de ventilatie wel goed zit. De balkondeur kan ook open blijven zolang het nog niet droog is. Goed dat ik dus weet dat dat geen probleem is.... :)

8. LovelyBrunette

11 dec 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Ja dat was dus ook wat ik me afvroeg.
    Is er een speciaal "veilige" verfsoort?
    Maar aan jouw berichtje te zien maakt het niet zoveel uit??

9. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nee, maakt niet uit. Advies bij verschillende verfzaken ingewonnen en zeiden allemaal hetzelfde. Ik vind zelf de alkydverf het mooiste resultaat geven dus gewoon die gedaan.
    Goed ventileren voor jezelf en niet op de laatste dag voor de bevalling nog gaan verven natuurlijk.

Woorden van een expert:

Het volgende: een verf die eenmaal opgedroogd is bestaat altijd uit dezelfde ''schadelijke" stoffen. Bij een alkyd verf verdampt de terpentine en blijft er dus na droging hetzelfde product over als met acylverf welke opgedroogd is. (even heel ruwweg gezegd)

Dus welke verf je ook gebruikt het is even 'slecht' als iemand dit binnen krijgt.. Elke verf heeft schadelijke stoffen in zich... er bestaat geen verf die je na droging op kan eten zonder dat je schadelijke stoffen binnen krijgt.

Maar de hoeveelheid waar we het over hebben is natuurlijk gering.
    Mocht je dit echt niet willen dan is het het beste de box onbehandeld te laten.

Let op: bijtringen of zacht kunstof speelgoed ed... zitten ook schadelijke stoffen in, echter ook zo'n kleine hoeveelheid dat deze producten geen direct gevaar opleveren voor de gezondheid.

Succes!

10. dianana

dianana VIP lid

18 dec 2010
    10.359
    0
    0
    zaanstad
    hechting van akryl (water)verf is als je de ondergrond goed schoon droog en vetvrij maakt beter als alkyd(terpentine)verf
    nl akryl houd wel zonder problemen op alkyd...andersom niet ...0,0 hechting

11. Trees

Trees Niet meer actief

Mijn gynaecoloog gaf aan dat er wel degelijk verschil zit in het werken met deze twee soorten verf en raadde watergedragen verf aan. Idem de verfwinkel. Jij hebt het met name over schadelijke stoffen als je bijt/ kauwt op geverfde spullen nadat het al opgedroogd is. Ik begrijp uit de vraag van TS dat ze bang is voor schadelijke stoffen die vrijkomen tijdens het verven. Klopt toch?

Watergedragen (acryl) verf heeft geen tot zeer weinig oplosmiddelen en er komen geen schadelijke dampen bij vrij. In alkyd zit o.a.terpentine, maar ook andere schadelijke oplosmiddelen. De dampen hiervan komen vrij bij het opbrengen en kunnen via inademing in je bloed bij de placenta terecht komen. Dit zou schadelijk kunnen zijn, tevens is langdurige bloostelling aan deze verf voor jezelf schadelijk (professionals mogen er binnenshuis niet meer mee werken). Over het milieu hebben we het dan nog niet eens. Op deze potten staat dan ook zo mooi doodshoofd afgbeeld met allerlei adviezen dat je goed moet ventileren.

Qua resultaat is er inderdaad verschil. Bij watergedragen verf heb je iets sneller last van moeilijk te verwijderen vette vlekken, zoals vingerafdrukken. De hechting mits een goede ondergrond is wel hetzelfde. Oppervlaktes die je vaak aanraakt, bijv. trapleuningen zou je beter op terpentinebasis doen.

Ik ben bezig om een compleet huis te verven en gebruik dus alleen watergedragen verf. Ik heb in mijn werk te maken gehad met clienten, die de schildersziekte (hersenbeschadiging als gevolg van langdurige blootstelling aan de oplosmiddelen alkydverf) hebben gelopen en wil absoluut geen risico lopen voor mezelf als mijn ongeboren baby.

12. LovelyBrunette

11 dec 2011
    353
    0
    0
    NULL
    Maassluis
    Ik bedoel inderdaad dat het niet schadelijk mag zijn tijdens het opbrengen....

Maar als ik denk aan watergedragen-verf, dan denk ik dat het dus niet goed schoon te maken is.....en dat lijkt me ook weer niet de bedoeling toch?
    Dus kan ik het beter laten doen, door mn vriend en vrienden.
    dan help ik wel met schuren.

13. Trees

Trees Niet meer actief

Ik begrijp niet goed waarom het niet goed schoon te maken zal zijn? Het lost niet op in water als het opgedroogd is. Je kan het zelfs buiten gebruiken en het loopt er echt niet af bij een regenbuitje ;).

Als het opdroogt is het het bijna hetzelfde als verf op terpentinebasis. Greyhound legt dat in haar post wel mooi uit. Mijn schouw is watergedragen en daar gaat dagelijks een nat sopje overheen.

14. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Wat Trees zegt klopt, maar wees wel realistisch.. deze mensen hebben LANGduring bloot gestaan aan deze stoffen. Van een paar meubeltjes schilderen in een goede werkomgeving zul noch jij noch je baby iets krijgen. Tis een ander verhaal als je nu besluit een schilderscarriere te starten ;)

Voor het verf verhaal; vergelijk het met gist. Dat wordt gebruikt om brood te laten rijzen tijdens het bakproces, in het uiteindelijke product zul je geen gist meer terug vinden. Zo is dat met de verschillende types verf ook, het zijn hulpmiddelen om de verf soepel en smeerbaar te houden tot ze in aanraking komen met lucht (het bakproces dus) :)

15. Ludora

Ludora Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.920
    0
    0
    Zwanger zijn en aftellen ;)
    Gezellig Brabant
    Ik heb de box ook buiten gedaan! In een kleine afgesloten ruimte lijkt me niet zo'n goed plan, maar dat merk je zelf echt wel.

Ik heb in de eerste instantie onze deuren, deurposten, ramen en raamposten met verf op waterbasis gedaan. Alles goed geschuurd en ontvet, maar het bladderd nu helemaal al af. De box heb ik in hoogglans op terpetinebasis gedaan. Dar droogt zo kei hard op, dat als de kleine dadelijk zijn tanden er in zet er niet zo maar iets afbladderd en hij dus binnen krijgt.

Dus mijn keuze is nu duidelijk. Ik ga als de kleine dadelijk wat groter is alle ramen deuren en kozijnen opnieuw doen... (weggegooit geld!!)

16. Trees

Trees Niet meer actief

Zoals ik al eerder schreef gaat het om langdurige blootstelling, maar met de kennis dat deze middelen invloed kunnen hebben op cellen en dat een zenuwstelsel in ontwikkeling zeer kwetsbaar is neem ik het risico niet. Waarom zou je ook als er een goed alternatief zonder/ nauwelijks oplosmiddelen bestaat, zoals watergedragen verf?

Overigens wordt het door het RIVM (Nederlands overheidsinstituut)afgeraden. Dat betekent niet dat het altijd schadelijk is, maar betekent ook niet dat ze 100% zeker weten dat het geen kwaad kan.

Schadelijke stoffen en straling
    Probeer in de zwangerschap contact met de volgende stoffen zo veel mogelijk te vermijden: verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen en chemicaliën (zoals foto-ontwikkelvloeistoffen).

http://www.rivm.nl/pns/Images/Folder%20Zwanger!%20juni%202011_tcm95-48449.pdf

Deel Deze Pagina