Hallo allemaal... Even weer wat tips en ervaringen van jullie gevraagd... zal het verhaal zo volledig mogelijk vertellen.. Aanstaande zondag is onze zoon 4 maanden oud. Hij krijgt al geruime tijd 5 flessen van 180/6. Deze flesjes drinkt hij nagenoeg altijd leeg. De eerste fles is tussen 07.30/08.00 uur meestal en de laatste om 23.00 uur. Voor die laatste fles maken wij hem altijd wakker. Dit omdat hij deze fles nog echt wel nodig heeft om de nacht door te komen denken wij. Nu heeft onze zoon sinds een paar dagen wat moeite met deze laatste fles. Wordt iets moeilijker wakker en huilt dan tijdens het verschonen. Verschonen moet wel op dat moment, omdat hij zijn luier al supervol heeft als we hem vanaf 23.00 uur tot de volgende fles niet verschonen. Hij drinkt de fles ook niet altijd meer helemaal leeg. 30 ml blijft er ongeveer over, dus hij komt wel een heel eind. Is dit het moment dat we de laatste fles moeten vervroegen.. of juist helemaal weglaten? 4 flessen van 210/7 bijvoorbeeld? Graag hoor ik jullie ervaringen en tips. Maandag ga ik naar het CB en zal ik het ook vragen, maar toch ben ik wel heel benieuwd naar ECHTE verhalen..! Groetjes!
Ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurt als je hem niet wakker maakt voor de laatste fles. Slaapt hij lekker door, mooi! Wordt hij nog wel wakker ('s avonds of middenin de nacht) dan nog wel een (eventueel kleiner) flesje geven. Succes!
Ik zou hem lekker laten slapen dan. Eventueel de luier al slapend verschonen, en als het lukt slapend een flesje geven. Met vier maand kan hij prima zonder die late fles, als hij normaal op gewicht is in ieder geval.
Hoe laat geef je de fles er voor dan? Mijn zoontje (nu 4 maanden en een week) sliep ook door de laatste fles heen. Die heb ik toen laten vervallen, maar ik blijf wel 5 flesjes geven. ik vond 4 zo weinig...
Mijn zoontje was opeens echt niet meer wakker te krijgen voor de laatste fles. Dronk heel slecht en kwam dan alsnog 's nachts. Wij zijn toen gestopt met die fles en hij kreeg weer een paar wkn nachtvoeding. Niet ideaal, maar om 23 uur kreeg ik er sowieso niks in, dus het was niet anders. Dus die nachtvoedingen heb ik maar gewoon geaccepteerd in afwachting dat hij dan de nachttijden weer zou gaan opschuiven naar de ochtend. Maar van de ene op andere dag werd hij weer wakker om 23 uur voor de fles. Dus die nachtvoedingen duurden denk ik zo'n drie wkn en nu hoeven we hem nooit wakker te maken. Voorheen moesten we hem wel altijd wakker maken. Wij volgen hem hier dus gewoon in. Maar jij moet natuurlijk doen wat bij jullie past. Jouw zoontje laat maar 30cc staan, dus drinkt nog best aardig vind ik. En ik lees ook niet dat je nu in de nachtvoedingen weer zit. Je kan proberen om gewoon eens een avond niet wakker te maken en kijken wat er gebeurt. Misschien slaapt hij door en heeft hij genoeg aan 4 voedingen. Misschien wil hij wel nog 5 voedingen, maar kan je die overdag over de flessen verdelen dus tussen 7u en 20u 5 voedingen. Je kan ook hem volgen en evt weer een nachtvoeding geven. Is maar net wat bij jullie past en wat je zoontje het prettigst vindt. En je zou evt ook kunnen proberen om in de fles van 19u wat rijstebloem te doen. Sommige kindjes slapen daar goed op. Mijn zoontje overigens niet. Sliep opeen heel onrustig, dus ben er na 2 papflessen al mee gestopt. Maar mijn twee oudste dochters sliepen daar wel heel goed op.
Fijn dat.jullie eigen ervaringen delen. Ter aanvulling: mijn zoontje krijgt flessen rond 07.30/11.30/15.30/19.30 en.23.00 uur
We maken hem niet echt wakker..maar hij wordt wakker van het op tillen en verschonen. Tijdens de fles valt hij regelmatig weer in slaap..
Aan 4 maand zat ons zoontje al aan 4 flessen per dag. Hij was s nachts ook niet meer wakker te krijgen. Wel gaven wij hem s avonds 30 cc melk en een maatje poeder extra.
Als je de fles niet zou geven had je hem ook niet verschoond, dus ik zou daarmee beginnen. Misschien blijft hij wil slapen als hij alleen in het donker de fles krijgt. Anders allebei eens laten vallen. Als hij dan vroeger wakker wordt van de honger kan je ook rijstebloem door de laatste fles doen, maar dit scheelt niet zo veel in calorieën dat het voor alle baby's effect heeft.
Ik zou niet wakker maken. Als hij huilt, is het duidelijk geen goede strategie. Wij maakten bijvoorbeeld ook niet wakker omdat dochter dan heel onrustig sliep de rest van de nacht. Gevolg was wel dat ze dan rond 3u nog een fles kreeg, maar dat was dan maar zo. Dat was duidelijk het ritme waarop zij het beter deed, dus volgden wij dat.
Wij hebben vijf flessen gegeven tot ong 5,5 mnd. De laatste fles gaven we tegen 22:30. Deze fles dronk hij altijd in zijn slaap, en ging ook helemaal leeg, dus vond ik het lastig bepalen of se fles eraf moest... Uiteindelijk merkte ik aan hem dat hij van de ochtendfles steeds meer liet staan. We hebben de fles in een keer weggelaten en de voedingen gewoon op 180/6 gehouden. Dit laatste was ook een vraag van mij hier op het forum. Veel dames zeiden dat het niet nodig was om dan de voeding te verhogen. Maar goed, onze kleine kreeg toen ook al wat groente en fruit. Weet niet of jouw kindje dit ook krijgt. Op cb werd ook aangeraden om de fles op 180/6 te houden. Mocht hij meer willen, kun je altijd iets extra geven. Nu is hij ruim zes maanden en krijgt hij drie keer 180/6 en een keer 150/5, omdat hij hier ook wat broodkorstjes erbij krijgt. Komt dat laatste tijdtechnisch niet uit, dan geef ik 180/6 omdat hij het brood dan niet heeft gehad.
Dat was bij ons wel het teken dat ze die fles niet meer hoefde. Ze kreeg nog wel een vroege ochtend voeding rond 5 uur.
Ik zou de laatste fles idd laten vervallen en de fles ervoor ophogen naar 210 en misschien een schepje vervangen voor rijstebloem. Maar probeer eerst eens om gewoon die fles ervoor op te hogen, je merkt snel genoeg of dat voldoende is.
Ik zou de laatste fles ook laten vallen, onze dochter (bijna 3 maanden) krijgt haar laatste fles nu tussen 19u - 20u en slaapt dan tot 5/6 u. Nog wel een nachtvoeding dus, maar ik denk dat die over een paar weken ook verdwenen zijn. 210/7 zou ik persoonlijk niet doen, ik vind het wel erg grote flessen.
Bedankt voor de tips. Ik vind flessen verhogen inderdaad ook nog niet echt wat... heb t idee dat mijn zoontje al zoveel krijgt... Misschien in het weekend maar eens wat afbouwen.... Eerst wat minder in die fles en dan eraf? Of de laatste fles verlaten alhoewel ik merk dat hij om 19.00 uur al wel echt moe begint te worden..
Onze dochter is precies even oud en drinkt al een tijdje maar 4 flessen. Het begon bij ons ook met huilen tijdens het verschonen, daarom snel gestopt en haar weer zelf laten komen. Dat resulteerde in 2 nachten nog een voeding om 03.00 uur maar daarna sliep ze als een roosje van 20.00 tot 07.00uur We hebben ook niet direct alle flessen opgehoogd, maar begonnen met de laatste fles 210+7, kort daarna ook de eerste fles en inmiddels drinkt ze dus 4 flessen van 210+7. Ik vermoed dat ze nu ruim 7 kilo is (moet de 17e weer naar cb)