mijn zoontje slaapt eigenlijk de laatste tijd 3 keer per dag. Wel erg kort, steeds 30/40 min. Zo ongeveer 2 uur nadat hij wakker is geworden leg ik hem erop en geeft hij ook slaapsignalen aan. Hij gaat tussen 9/10 slapen, tussen 12/1300 en tussen 1500/1600. De laatste paar dagen als ik hem tussen 1200 en 1300 op bed leg, is het echt huilen, dit terwijl hij eigenlijk altijd rustig in slaap valt. Het is lastig te weten of hij dan juist heel erg moe is en daardoor zo gefrustreerd of juist gewoon niet wilt. Bii even volhouden kan hij soms namelijk wel ineens in slaap vallen, en kan hij ook enorm huilen als het niet lukt en onwijs moe is. Laatste 2 dagen dus niet meer dus ga ik natuurlijk die strijd niet aan. Nou was hij gister wakker geworden smorgens om 930, en de middag wilde hij dus niet. Hij was niet heel erg vervelend maar je merkt wel dat hij toch stiekem een beetje moe is. Heb hem een half uurtje later weer geprobeerd maar ook dit werkte niet. Uiteindelijk viel hij om 1430 in zijn stoel in slaap. Dit is echt nog nooit gebeurd. Maar logisch als je al vanaf half 10 wakker bent. Bij 2 slaapjes hoor je vaak dat ze van ong 10 tot 12 gaan en dan smiddags nog een keer. Zou hij nu overgaan naar 2 slaapjes? En welke tijden houden jullie aan? Het zou mooi zijn dat hij met 2 slaapjes wel wat langer slaapt ipv 30 minuten, maar misschien gaat dat ook wel gebeuren binnenkort.
In de ochtend sliep hij toen een uur a 1.5 nadat hij wakker werd weer en hij sliep rond 14.00 weer volgens mij.
Ik probeerde het gewoon altijd. Ik denk dat twee slaapjes wel moet kunnen hoor! ‘S morgens proberen iets langer wakker te houden en dan krijg je straks een ochtend slaapje en een middag slaapje
Dat zou hier ook fijn zijn maar is dus al zo snel wakker, vandaar dat ik hem er weer op leg en dus 3 keer gaat. Lastig ook om te weten of hij nou juist huilt ondat hij niet wilt, of dat ie moe is. Even uit zoeken wat hij nu wilt
Ga het idd wel proberen. Lukt t niet dan merk ik vanzelf wel wanneer hij echt wel wil slapen. Het gaat ook zo snel, tot voor kort (voor mijn gevoel) sliep hij nog 5 keer en gaat nu ineens naar 2. Kindjes worden groot hihi
Hier was het soms ook maar 45 minuten en nu met 1 slaapje per dag soms maar een uurtje. Hij doet het er goed op, dus dan is het vast wel goed De overgang van 3 naar twee is altijd even lastig. Je zou het een keer kunnen proberen om te kijken of hij het volhoudt.
Hier pas met een jaar over op 2 slaapjes. Daarvoor was het 2x ongeveer 1.5 uur en nog een kort dutje rond 17. Daarna hield ze de ochtend wat langer vol, zodat de 2 slaapjes later waren en de derde verviel. Je kan dus ochtend even wat rekken en kijken of het gaat met 2 slaapjes.
Hier slaapt ze sinds 6 maanden nog 2x overdag. Rond 10.00 en 15.00. Ze blijft steeds ongeveer 3 uur wakker en slaapt 1,5-2,5 uur per keer. Enkele keer maar 3 kwartier als we weg zijn bijvoorbeeld, maar ook dan gaat ze pas na 3 uur wakker naar bed. Bij onze zoon hadden we precies hetzelfde ritme op deze leeftijd, hij was alleen een wat moeilijkere slaper, onze dochter is makkelijk te sturen.
Hier is ze ietsje ouder, maar slaapt drie keer per dag. Wordt meestal rond 07.30 wakker. 09.30-10.00 12.30-15.00 16.30-17.00 En dan rond 19.00 weer naar bed
Hier wisselt het. Zoon is nu 9.5 maand. Maar dr slaapjes zijn al wel 2 maanden het zelfde Meestal is hij om 7 uur- half 8 wakker. En gaat om 1 uur na het middag eten naar bed. Meestal wordt hij dan tussen 3 en half 4 wakker. En dan trekt hij door tot half 8 s avonds. Er zijn ook dagen bij dat hij wat vermoeider is dan slaapt hij s ochtends nog even van half 11 tot 11 ongeveer. Dan gaat hij s middags ook iets later naar bed. Uurtje of 2. Tot 4 uur. Ik heb eigenlijk alleen s middags een vaste tijd. Meestal dus om 1 uur. Tot maximaal 4 uur. De rest van de dag kijk ik waar hij behoefte aan heeft. Maar laat hem dan nooit langer dan 45 minuten slapen. Anders is het weer ellende met de 'normale' slaaptijden.
Hier eentje van bijna acht maanden en al een maand of drie dat hij twee slaapjes overdag heeft. Hij wordt tussen 6:00 en 7:00 uur wakker. Gaat rond 9:00 uur naar bed en slaapt dan een uurtje. Dan rond 12:30 uur weer naar bed en slaapt tussen de twee en drieënhalf uur.
Met 8 maanden was het hier 3x slapen overdag. Met 9 maanden gingen we over naar 2 slaapjes in het 2-3-4 ritme (Stephanie Lampe).
R. is ruim 8 maanden en doet 2 slaapjes. Ochtend 10u - 11u Middag 14u - 15u Om 20u gaat hij naar bed, maar ik zit eraan te denken om dit te vervroegen naar 19u.
Ik zou het gewoon proberen! Hier maakt eerder naar bed gaan namelijk niks uit voor de tijd van wakker worden. Eerst was het hier altijd pas rond 20.00 de fles en dan naar bed, maar ze is eigenlijk standaard de tijd na het avondeten tot naar bed gaan een beetje humeurig, kan zichzelf slecht vermaken en wil alleen maar bij ons zitten. Nu gaat dus onze zoon om 19.00 naar bed, dan zit zij erbij als we een verhaaltje lezen en zingen, dan krijgt ze rond 19.15 de fles en daarna lekker slapen, gaat echt prima! Was er altijd een beetje huiverig voor dat ze dan 's morgens eerder wakker zou worden, maar dat is niet echt het geval.
O fijn! Hier is hij na 19u ook echt al moe, maar ik ben bang dat hij vroeger wakker wordt als ik hem dan al naar bed breng. Hij kwam normaliter tussen 6 en 7 voor zijn eerste fles. De afgelopen week is dat helaas om 5u al. Ik ben dus bang dat hij straks om 3u snachts komt of zo, haha. Ik ga het gewoon proberen vanavond
Ja lijkt weer een sprongetje met 8 maanden, hier ook een paar rommelige nachten achter de rug en sowieso heeft ze nog nooit echt structureel doorgeslapen, maar alles voor 7.00 behandel ik hier als nacht, dus voor die tijd krijgt ze evt. een klein beetje water in bed, stop gewoon het flesje in bed in haar mond, als hij leeg is speen er weer in en ze slaapt verder (maar dit heb ik altijd al zo gedaan, dus weet natuurlijk niet of dat bij jullie werkt). En dan vanaf 7.00 staan we op, kleed ik d'r aan en krijgt ze beneden een bordje pap. Hier is ze vaak ook tussen 6.00-7.00 al aan het rommelen, maar met een speentje bljift ze nog wel even rustig en meestal slaapt ze ook nog wel wat geloof ik, hoor af en toe wat gebrom en gebrabbel, maar vaak pas rond 7.15-7.30 gaat ze echt miepen of huilen dat ze eruit wil.
Bedankt voor de tips! Als hij eerder dan 7u wakker werd werkte een speentje hier ook, of bij ons in bed of een slokje water. Maar sinds een week is dat niet meer genoeg. Ik heb ook het idee dat hij echt wel honger heeft. Na zijn fles slaapt hij weer tot ongeveer 6.30 of 7u. Helaas echt niet langer dan dat.. en ik ben absoluut geen ochtend mens dus ik baal wel haha. Hij krijgt voor het slapen een papfles (210ml + 7 schepjes melk + 3 schepjes pap) , zou dit misschien niet meer voldoende zijn voor een hele nacht?
Dat zou toch zeker voldoende moeten zijn, hier nooit pap gegeven voor de avond, gewoon een fles van 180/6 en of ze er nou 130cc of de volle 200cc van drinkt het maakt voor de nacht echt geen verschil, net zoals het toevoegen van pap, heb het wel eens uitgeprobeerd maar ze slaapt er zeker niet beter op. Eet hij verder wel gewoon goed avondeten? Geef je nog een toetje daarna? Ik was ook nooit een ochtendmens hoor, maar de oudste is nu 3,5 en ik begin steeds meer te wennen en vind het al heerlijk als ik er pas om 7.30 uit hoef, dat voelt al als uitslapen. Merk wel dat ik veel meer aan de dag heb als voordat de kinderen er waren, beetje ritme is ook wel goed voor onszelf. En als ik echt moe ben (werk onregelmatig dus met avonddiensten lig ik er pas rond 0.00 in) dan ga ik op de ochtenden dat zoon naar de peuterspeelzaal is nog even naar bed als onze dochter haar ochtendslaapje doet.
Ik heb niet zo'n slaap koppie geloof ik. Mijn oudste deed met 6 maanden nog 2 slaapjes en met 1 jaar nog 1. Mijn jongste heeft eigenlijk altijd maar 2 slaapjes gedaan (enkele keer 3), sinds 7 maanden zit ze op 1 slaapje. Die doet ze in de ochtend (10-11 uur). Als ze 's middags nog een uurtje slaapt dan kan ze 's avonds niet in slaap komen. Nachten slaapt ze nog niet door een sommige nachten is ze ook een gedeelte wakker (2/3 uurtjes). Verder is ze onwijs vrolijk en ontwikkelt zich goed dus dit zal wel bij haar horen.