Ik leg der altijd rond 13.00 in bed, tenzij ze heel vroeg wakker was, dan gaat ze eerder. Gelukkig vraagt ze er eigenlijk altijd zelf om als ze moe is hoe ideaal is dat!!!
Ja hier ook nog steeds: mama, (naam) bedje toe? Met anderhalf sliep zij ook nog maar 1 keer 2,5 uur. Nu nog steeds (27 maanden) gelukkig. Zoon sliep met anderhalf nog 2 keer 2 uur, soms zelfs nog een powernapje van een half uur voor etenstijd en dan gewoon een nacht van 19 tot 7.. Pas 2 maanden voor zn 4e verjaardag sliep ie niet meer overdag. Maar de uren dat ie wakker is dan is ie dat ook goed
Ik zal het proberen uit te leggen (al weet ik niet zeker dat je het wilt horen). Het gaat er niet om dat je een kind van 18 maanden verplicht in bed ligt. Een kind wat niet wil, dat wil niet en dat gaat je inderdaad ook niet lukken. Het gaat erom dat je er voor kunt kiezen om vanaf 'dag 1' een kind aan te leren om te gaan slapen. Dat slapen gewoon is en het bed een veilige en lekkere plek. Een zodanige routine dat gaan slapen, hele normaal is. Ik ken zelfs kinderen die niet slapen maar wel 1-1,5 in bed liggen, heel rustig en soms een liedje zingen of een 'verhaaltje' vertellen aan zichzelf en de knuffels. Een heel goeie manier van rusten. Wanneer kinderen vanaf dag 1 (of binnen de eerst weken) een duidelijke routine volgen, worden ze geconditioneerd en dan is slapen / rusten helemaal geen issue. Het is trouwens niet zo dat ELK kind te weinig slaap krijgt. Het is zo dat gemiddeld in Nederland kleine kinderen te weinig slaap krijgen. Sommige kinderen kunnen inderdaad met minder slaap maar voor de meeste zou het beter zijn wanneer zij meer zouden slapen. Misschien zou de ontwikkeling dan NOG beter gaan Trouwens 13-14 uur slaap is helemaal niet zo gek op deze leeftijd.. dat is gelijk aan 12 uur gedurende de nacht en een slaapje in de middag.. Het is maar net hoe je het verdeeld hè?
Ik weet wat je bedoeld en je zult het niet geloven maar ben het wel ket je eens, wij hebben hier vanaf het begin al regelmaat in slaapjes, iedere avond zelfde tijd naar bed, ook in vakanties en weekenden, tuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen kaar meestal niet. Momenteel kan ik hem op zijn bed leggen wat ik wil maar als hij niet wilt dan wilt hij niet, ik laat hem niet een uur in zijn bed janken omdat hij er maar aan moet wennen. Zo lang hij het snachts goed doet zal ik er maar mee moeten leven dat de slaapjes verleden tijd zijn. Sorry voor de eventuele tikfouten, zit op me telefoon hahaha
Over conditionering gesproken: prachtig dat als ik zeg "je bent moe hè?" dat ze dan idd spontaan in haar ogen gaat wrijven en naar bed wil Overigens is onze dreumes van 21 maanden pas net over naar 1 slaapje. Met 1,5 sliep ze 2 keer, zo'n 3,5 uur samen. En 's nachts van 19:00 tot 06:30.
M met anderhalf alleen als we (lang) gingen wandelen. T sliep toen 1x, meestal een uur of 2-3, die is sinds een week van zijn dut aan het af gaan (hij is nu 2,5). Ze sliepen beiden door met anderhalf. M stopte daarmee toen ze 2 was, sinds kort gaat het weer goed/beter. T wordt nu wel eens wakker (nachtmerrie), echt iets van de laatste tijd.
1 slaapje van 13.00 uur tot ong 15.30/16.00 uur. 19.30 uur naar bed tot haar er om 6 uur uithaal. Als ik niet hoef te werken slaapt ze gerust door tot 9.30 uur Als ze niet moe is dan ligt ze rustig te kletsen of naar dr muziekding te luisteren. Hetzelfde s morgens, als ze uit dr eigen wakker wordt, hoor je dr amper. Ze ligt lekker met duim in dr mond in het rond te kijken of zachtjes te kletsen. Op een gegeven moment zegt ze hoooooi,halloooooooo
Bille slaapt elke middag nog (1 keer). Hij gaat zo gemiddeld rond half 12 tot 2 uur zeg maar. Heeel zelden wordt hij s morgens zo vroeg wakker dat hij rond 10 uur alweer naar bed gaat. Dan leg ik hem tegen 5 uur ook nog een uurtje anders red hij het niet.
Met 1,5 jaar sliep onze oudste 1 a 2 uur na de lunch. Zo gaat het hier steeds vaker. Sinds haar tweede verjaardag slaapt onze oudste bijna nooit meer 's middags, soms staat ze te gillen in bed, heel soms gaat ze slapen, maar vaak hoor ik haar gewoon praten en een beetje spelen met een knuffeltje. Het is ook donker op haar kamer en ze kan haar bed (ledikant) niet uit dus ze komt toch wel een beetje tot rust hoop ik. Ik breng haar dus nog steeds wel elke dag naar bed ondanks dat ze de afgelopen maand maar een paar keer echt is gaan slapen
Ik probeer het ook te blijven doen maar laatst bleef die een uur krijsen, nou dan ga ik hem niet boven houden dan haal ik hem naar beneden, het moet natuurlijk wel een rust uurtje zijn en niet een uurtje stress voor hem..
daar heb je gelijk in. Ons mannetje sliep rond die leeftijd zo'n 1,5 a 2 uur vanaf 1300 uur. 1 x per dag dus. Stond om 800 uur op en ging om 1900 uur naar bed
Onze kleine man heeft nog 1 slaapje per dag van zo'n 1,5 tot 2 uur. 's Avonds gaat hij rond half acht/acht uur weer naar bed tot 7 uur de volgende ochtend.