Hoi allemaal, Ik ga proberen zo kort mogelijk uit te leggen. Dochter is nu 5 maanden. Had een voorkeurshouding naar links, maar is naar 3x osteopaat weg. Ook bij de fysio hoeven we niet meer te komen. Ze zei dat alles goed was en ze niet meer voor ons kon doen omdat ze haar hoofdje goed allebei de kanten op kan bewegen. Het "probleem" voor mij is alleen dat ik haar alleen met slapen veel op links zie liggen. Ze slaapt in ieder geval in op links. Waarschijnlijk vindt ze dat gewoon lekkerder liggen zoals wij ook onze lekkere slaaphouding hebben. Soms zie ik haar op de camera s'nachts wel op rechts liggen of in het midden, maar overdag met slaapjes 9 van de 10 keer niet. Mijn vraag is moet ik haar nu wel of niet draaien? Ik maak ik me zorgen of dit niet tóch met voorkeurshouding te maken heeft?! Ik moet het loslaten van de fysio maar vindt dat dus moeilijk voornamelijk omdat ik bang ben dat haar hoofdje plat wordt. Nu is het minimaal ik zie het wel, maar andere eigenlijk niet. Dus moet ik haar hoofdje blijven draaien naar rechts of het nu echt loslaten wat fysio zegt, maar ik moeilijk vindt omdat ik de feiten zie dat ze veel op zelfde (linker) kant slaapt? Geen idee in hoeverre hoofd nog plat wordt met 5 maanden? Ik denk dat ze zeker 75% van haar slaapjes op links ligt. Bedankt hopelijk kan ik iets met jullie hulp
Was het volgens de osteopaat ook voldoende? Zo ja, maak dan over week of 8,nog eens een afspraak voor een check. En verder dan toch loslaten als fysio en osteopaat dat zeggen dus niet draaien.
Ik zou het loslaten zoals de fysio zegt. Wij hebben dit ook gehad met ons zoontje. Na de fysio was alles goed, moest hij laten zien dat hij goed op z'n buikje kon spartelen en naar alle kanten kon draaien, maar in bed bleef hij een bepaalde houding hebben. Hij vond het zo kennelijk gewoon lekker. Joh voor je het weet ligt hij op zijn buik als hij wat ouder is en gaat heel andere houdingen aannemen. Maar ik ken het gevoel. Ik heb toen nog overwogen om zo'n zijlig kussen te proberen maar dat wordt ook niet altijd aangeraden dus toen heb ik het gelaten. Je kan het altijd over een tijdje nog eens navragen. Charlie
Het beste en enige advies is echt... Loslaten! Hoe moeilijk ook... Je kan haar hoofdje draaien, maar voordat je beneden bent ligt ze toch weer op de manier die voor haar het prettigst is! Als ze in haar nachtslaap lekker met haar hoofdje draait, overdag veel op haar buik ligt, je haar veel draagt (buikdrager / doek) dan krijgt het achterhoofd voldoende rust om iedere keer te herstellen van het liggen op de voorkeurshouding tijdens de slaapjes... Misschien gaat ze over een tijdje zelfs buikslapen, dan is het probleem helemaal verdwenen! Op deze leeftijd kan je er gewoonweg weinig meer aan doen, haar bolletje kan zich overigens nog blijven (her)vormen tot de leeftijd van ong. 2 jaar... Over een tijdje gaat ze zelf rollen, zitten, tijgeren, kruipen, lopen en zal de druk op het achterhoofd (of links) meer en meer afnemen... Succes!
Hier ook gehad. Ik heb het losgelaten en zie nauwelijks iets ( je moet er wel heel goed naar kijken om dit te zien). Mijn zoons zijn beide buikslapers en dan heb je minder kans op afplatting. Zo rond de 5-6 maanden zijn schedels hard genoeg en er is dan weinig afplatting meer mogelijk (zei mijn fysio). Misschien even aankijken en over 2 weken alsnog je fysio bellen.
Denk dat loslaten toch t beste is. Vind het ook lastig hoor... Ik leg onze zoon overdag op zn zij en snachts op zn rug en dan draait hij zn hoofdje zelf naar een kant. T is ook gewoon logisch he dat ze graag een kant uit liggen. Iedereen heeft een bepaalde voorkeurshouding natuurlijk... Ik zou zeggen overdag neerleggen in de niet voorkeurshouding en snachts zelf latenbepalen en verder los laten, heb ik ook gedaan!