Onze zoon van 14 maanden is 's ochtends na 3 uurtjes alweer bekaf en slaapt dan tussen de 2 en 3 uur (laatste dagen ruim 3 uur). Rond 13:00 is hij dan vaak weer wakker en ik probeer hem dan rond 16:00 weer een slaapje te laten doen. Dit gaat nu de laatste dagen (sinds hij in de ochtend ruim 3 uur slaapt) niet zo best. Hij is alleen maar wakker in bed en ligt te kletsen, spelen en als het hem te lang duurt gaat hij uiteindelijk huilen. Maar slapen... mooi niet! Lijkt me dat hij dan toch echt te lang wakker is van zeg +/- 13:00u tot +/- 19:30u Onze dochter was een echte slaapkop en sliep wel 5 tot 6 uur overdag, verdeeld over 2 slaapjes. Zijn er meer kindjes die in de ochtend al heel snel weer moe zijn, maar de rest van de middag wakker blijven? Moet ik hem toch maar naar bed blijven brengen in de middag? In de avond eerder naar bed gaan heeft geen zin, dan is hij namelijk de volgende ochtend ERG vroeg wakker
Hoe is hij dan na zijn 'middagslaapje'? Als hij in bed ligt te kletsen en zelfs wat spelen, rust hij misschien toch genoeg om het goed te redden tot 19.30. Rust is soms genieg ipv een echt slaapje. Maar als hij niet te genieten is, omdat hij toch slaap tekort komt, kan je misschien zijn ochtendslaapje inkorten naar 1,5 à 2 uur. Misschien slaapt hij dan wel in de middag.
Ik zou ook proberen het ochtend slaapje in te korten naar 1 à 1,5 uur! Misschien dat hij dan wel slaapt in de middag. Hier is het vanaf 13 maanden van 12:30 tot 14:00 soms tot 14:30. Dus maar 1 slaapje. Momenteel ook dagen dat hij zijn middag slaapje overslaat.
Hier net een jaar en ook 1 slaapje van 12.00 tot 14.00 uur ongeveer. Was hier ook zo dat ze in de ochtend snel moe was en dan smiddags hetzelfde verhaal als bij jou dus wij zijn het ochtend slaapje gaan verleggen. Kost even een beetje energie maar ze was er snel aal gewend en zoals het nu gaat is het prima. Savonds gaat ze rond half acht naar bed.
Onze dochter is bijna 16 maanden maar het is al een tijdje hetzelfde. Ze s ochtends vrij snel weer moe dus ze slaapt rond 12:00 en dan tot 15:00 of soms eerder wakker. Daarna blijft ze op tot 19:00
Het ochtendslaapje verkorten zie ik niet zo zitten omdat hij het blijkbaar nodig heeft. Het slaapje verleggen heb ik ook aan zitten denken, maar zijn zus moet om 14:15 van school gehaald worden (continurooster) en dat zou dus ook niet gaan. De tijd dat hij id ochtend slaapt is nu perfect, alleen dat hij id middag niet meer slaapt verbaasd me een beetje. Hij is niet vervelend als hij niet slaapt, wel wat eerder klaar om naar bed te gaan, maar dat is logisch natuurlijk. Lastig!
Ik zou hem gewoon volgen. Als hij in de ochtend 3 uur slaapt en de rest van de dag gewoon vrolijk is, dan kun je hem toch wakker houden tot hij s avonds wee naar bed gaat? Desnoods een half uurtje eerder naar bed, 19.00 uur.
Dit hier al over op 1 slaapje met 10 maanden sindsdien slaapt hij van 11 tot 1 uur en gaat om half 8 naar bed. Sochtends is hij inderdaad al weer snel moe, maar Smiddags houd hij het goed vol. Als hij echt heel erg moe is gaat hij gewoon eerder naar bed.
Mijn zoontje is ruim 13 maanden en slaapt ongeveer van 11.00 tot 13.30. Hij gaat om 19.00 uur weer op bed. Het was even zoeken en wat schuiven met de tijden, maar na een paar weken werd dit vanzelf een goed ritme en houdt hij het goed vol tot de avond. Maar we blijven hem wel volgen. Zeker met het mooie weer waarbij hij veel buiten speelt is hij soms om half 10 alweer moe en gaat dan gewoon op bed. Op die dagen doet hij van 15.30 tot 17.30 nog een slaapje met als gevolg dat hij dan 's avonds pas om 21.00 uur op bed gaat. Het zij zo
Hier was dat toen voormiddag een dutje van 1-2 uur en namiddag een dutje van 1-2 uur Vanaf 15 maanden doet ze nog maar 1 dutje, van 12/13u tot 15u zoiets. We zijn overgegaan toen ze 1 v/d 2 dutjes overdag niet meer wou doen, en mijn dochter is dan wel ambetant v/d moeheid. Die overgang ging heel moeizaam, ze is de 1ste weken moe geweest (Maar wou niet slapen, heb het evenzeer geprobeerd), nu is ze het goed gewend
We hebben hier sinds 2 dagen de waterpokken in huis... maar kleine man slaapt nu wel in de middag weer. Komt natuurlijk door de waterpokken, maar het is dus nog erg onregelmatig. Zoals gezegd, ik heb besloten hem maar te volgen en ga niet krampachtig proberen met tijden te schuiven of hem wakker houden/forceren te laten slapen. It's all good