Hallo hier een nieuwbakken mama en ik heb toch wel wat vragen. Mijn zoontje is nu 4.4 weken en merk dat hij af en toe gewoon echt heel lang wakker is (ongeveer 3 uur of langer) Nu probeer ik dus vanaf vandaag om hem 2 uur na de fles weer in bed te leggen en hem dan nog 1 a 2 uur te geven voor de volgende voeding (hij krijgt op verzoek mits het niet langer duurt dan 4 uur) Verder is G.ijs een inslaaphuiler als ik hem bij mij heb is hij stil maar slaapt hij leg ik hem in zijn wiegje en dan word hij wakker en begint te huilen. Ik heb nu met het CB afgesproken dat we G.ijs maximaal 10 minuten laten huilen en inderdaad dat werkt perfect (de tijd van het huilen is nu ingekort naar hooguit 5 minuten en is ook meer jammeren geworden) Maar nu de vraag ik lees overal dat een baby van 4-6 weken hooguit een uurtje wakker is na de voeding... eerlijk dan is hij nog lang niet moe!! Ik let op de signalen zoals huilerig worden, gapen etc maar dat is hier soms na 4 uur nog steeds niet het geval... wat mis ik???? Liefs Ukje
Dat zal heel erg verschillen per baby als ik zo mensen hoor in mijn omgeving. De ene baby slaapt heel veel en de ander heel weinig. Mijn dochtertje slaapt soms over de hele dag bijna helemaal niet en ligt dan gewoon vrolijk rond te kijken. Af en toe valt ze eventjes in slaap maar dat is nooit zo heel lang. Soms is ze wel een uur of vijf of langer achter elkaar wakker. Heb in het begin geprobeerd haar moe te maken door haar bijvoorbeeld in bad te doen en daarna te voeden etc. maar ze trekt zich er niks van aan. Ook geprobeerd om haar in bedje te leggen wanneer ze begint te gapen, maar dan is ze ineens weer klaarwakker en begint te krijsen. Nu heb ik haar overdag gewoon in de box en valt ze zelf in slaap wanneer ze moe is of ze ligt gewoon heel de tijd rond te kijken. 'S avonds na de laatste fles slaapt ze wel door in haar bedje tot de volgende ochtend.
wauw dat is mazzel hebben het doorslapen hier komt hij nog 1x en dat is na de voeding van 0:00 uur (ongeveer) om half 5 smorgens dat is best pittig nog.. Hier is de box even rust en dan begint hij te krijsen net als in het wipstoeltje... (zou dat ook een slaapsignaal kunnen zijn??) *vraagt zich af waar ik zijn handleiding heb gelaten, en of ik die überhaupt heb gekregen* Hier is het nu 10 minuten uiterlijk laten huilen maar meestal red hij dat niet eens en ligt na ongeveer 5 minuten al te slapen. Die signalen herkennen is nog best lastig gapen en huilen oke die snap ik wel en herken ik ook maar de rest???
dat verschilt volgens mij per kindje.. mijn eerste sliep de hele dag en nu nog steeds heel veel en makkelijk.. mijn jongste is bijna de hele dag wakker en slaapt af en toe een half uurtje of 45 min in de box.. maar 's nachts wel 12 uurtjes met 1 korte nachtvoeding (bv)
Laat je niet van de wijs brengen door mensen die zeggen dat een baby veel moet slapen. Er moet niks! Ieder kindje is anders.... Toen onze kleine zo jong was sliep hij wel veel maar was in de avond soms ook 4 uur achter elkaar wakker. Als je kindje vrolijk is ennhet goed doet zou ikme geen zorgen maken. Als je kindje wel moeheidsignalen geef lekker op bed leggen en zo niet, da maar niet toch? Slapen in de box gebeurde hier ook regelmatig trouwens.... Hier sliep hij vnaf 8 wekenndoor en vanaf 12 weken klokkie rond. Dat was ook t moment waarop hij op de dag bijna niet meer sliep. Hier is hij de ene dag zonder problemen zowat de hele dag wakker en de andere dag slaapt hij een paaar keer en is dannook echt moe na de laatste fles van 19.00 uur
Bij ons was onrustig worden en jammeren het eerste signaal van moeheid. Meestal werden ze wakker, kregen ze een voeding, knuffelde ik nog wat met ze en speelden ze wat in de box. Na 5-10 minuten werden ze dan onrustig en begonnen te jammeren en dan gingen ze weer op bed. Dus hier sliepen ze idd veel. Bij gapen of oogjes wrijven was ik al te laat en wilde het slapen vaak niet meer lukken. Misschien heeft je zoontje baat bij meer rust en regelmaat? Of vindt hij het fijn om ingebakerd te worden?
Het advies een kindje van 4 weken te laten huilen vind ik absurd, maar goed. Elke baby verschilt en je moet goed naar je zoontje kijken om te zien wat werkt voor jullie. Sommige babytjes moeten bij het eerste moeheidssignaaltje naar bed, bij anderen moet je echt wachten tot ze beginnen te jengelen. Sommige baby's vinden het prettig zich nog even vol te tanken voor ze gaan slapen, anderen slapen het liefst na het spelen. En sommigen liggen liever op hun kamer met de gordijnen dicht terwijl anderen bij je in de buurt willen zijn overdag. Kijk wat je zoontje nodig heeft en geef daaraan toe. Zo kom je het gemakkelijkst in een ritme en ben je ook niet zo onzeker omdat je je kindje heel goed kent. Mijn dochter sliep ook niet zo bijster goed overdag. De eerste week wel maar daarna werd ze onrustiger en veel wakkerder. Er waren dagen dat ze alleen wat hazeslaapjes deed. Ik had toen ook heel onzeker kunnen worden (en dat was ik ook), maar ik heb altijd haar ritme gevolgd. Het moment dat ze moeheidssignalen gaf (in oogjes wrijven) haar in de kinderwagenbak gelegd. Soms sliep ze dan, anders niet en dan haalde ik haar er weer uit. Ik heb haar in ieder geval nooit laten huilen. Bovendien sliep ze 's nachts wel erg goed. En met de nacht vind ik dat hij het erg goed doet! 5 uur aan een stuk, dat is al doorslapen hoor.