mijn dochtertje is 28 oktober 20078 geboren en is nu 3 maandjes oud. ze heeft een tijd gehad dat ze heel erg weinig slaapte overdag maar nu slaapt ze weer heel eel overdag maar dan is ze wel heel veel in de nachten wakker. nu si mijn vraag hoe kan ik haar overdag meer wakker houden want spelen en aandacht krijgt ze genoeg overdag van ons. groetjes ingrid en iris
Geef je borstvoeding? Wil je kindje dan ook drinken? Het is een heel normaal gegeven dat kindjes tussen de drie en zes maanden weer meer/vaker wakker worden 's nachts en dan ook weer willen drinken. Om te voorkomen dat je kindje haar dag/nachtritme gaat omgooien kun je haar als ze twee uur heeft geslapen weer (voorzichtig) wakker maken. Het liefst als je ziet dat ze beweegt in haar slaap. Hou in de gaten dat je kindje ook niet te weinig slaap krijgt als je dit gaat doen (gapen/oogjes wrijven), want dat komt met name haar humeur niet ten goede Kleintjes op deze leeftijd kunnen heel goed aangeven (alle babys eigenlijk) hoeveel slaap ze nodig hebben, dus volg ook je gevoel.
Wat is heel veel? Hoeveel slaapt ze overdag? Met 3 maanden is het normaal dat ze overdag veel slapen. Mijn zoontje was maximaal 1 uur en 15 wakker per keer en sliep dan zeker 2,5 uur per keer. En 's nachts ging het ook goed. Wij merkten juist dat als hij overdag een keer te weinig sliep, dan werd hij 's ochtends veel eerder wakker dan normaal.
Hoi Ingrid, volgens mij is je vraag meer; hoe zorg ik voor een passend dag-nachtritme? Je kindje draait het, zoals een boel kindjes dat overigens schijnen te doen, juist om, Dat kan te maken hebben met het feit dat je kindje met geluiden om zich heen juist graag slaapt en als het stil is wakker wordt, (misschien toch nog ritme van in je buik?). Voordat je je kleintje overdag giga-wakker gaat proberen te houden, zou ik even kritisch kijken naar wat je 's nachts doet. Zorg dat je dan weinig licht maakt, ook bij verschonen en voeden. Zo donker mogelijk houden en zo basaal mogelijk. Niet erg gaan knuffelen dus, niet gaan kletsen als je kindje gaat kletsen, zo weinig mogelijk verschonen, (ik verschoon Thirza 's nachts alleen als ze een erg zware luier heeft. Nu heb ik de mazzel dat ze sinds een tijdje 's nachts niet meer poept, maar dat is wel ontstaan nadat ik haar ;s nachts gewoon minder ging verschonen). De meeste luiers kunnen prima 2 plasjes houden zonder dat ze natte billetjes krijgen namelijk... OP die manier leer je je kindje dat er 's nachts geslapen moet worden. Ik nam Thirza nog wel eens bij me 's nachts, maar dan dus in het donker en zonder verder tegen haar te praten. Ze mocht wel op m'n pink sabbelen als ze daar erge behoefte aan had, en viel zodoende vaak al snel weer bij me in slaap. Inmiddels hebben we hier de mazzel dat ze van 7-4 slaapt, dan gauw een voeding en dan weer door tot een uur of half 8... Ik zou niet teveel inzetten op wakker houden overdag: kindjes die erg moe zijn, slapen vaak juist slechter! Dan heb je 's nachts helemaal drama...
Dit was ik per abuis wel vergeten te melden, sluit me hier helemaal bij aan! Als je je kindje wakker gaat houden terwijl hij wel slaap nodig heeft, gaat ie steeds slechter slapen. Korter, en ook vroeger wakker.
Slaapte? (sorry, moest het even kwijt..) Die van mij slaapt overdag een paar uurtjes en op het moment 's nachts heel slecht.
Hallo, Onze zoon was vanaf zijn geboorte veel wakker. Soms wel de hele ochtend tot een uur of 14.00uur en dan sliep hij 3 uur achter elkaar en daarna weer 3 uur achter elkaar. Na 3 maanden ging hij ook opeens in de ochtend gapen. Vanaf toen heb ik gedaan: zodra hij gaapt naar bed. (overdag beneden in de kinderwagen omdat hij niet in zijn bed wilde slapen overdag). Dat ging goed en hij sliep toen 's ochtensds ook af een toe een uurtje. Dat wakker maken om te spelen zodat hij 's nachts meer sliep, werkte bij ons niet. Dus dat heb ik maar zo gelaten. Als hij gaapt, gaat ie naar bed, als hij niet gaapt mag ie prima wakker blijven. Na 3,5 maand, nadta hij normaal gesproken ook 's nachts om de 3 uur kwam) ging hij opeens doorspalen. Van 22.00uur - 04.00uur. bijvoorbeeld. Ik heb sinsdien dat ik hem een speentje geef als hij wakker is en dan slaapt hij door tot 0630uur en dan voed ik hem pas. Ook sinds 3,5 maand krijgt hij een ritme (waar andere mensen het al veel eerder hadden). Nu is het zo dat hij na ca 1,5 uur-2 uur na de voeding ongeveer 1,5 uur slaapt. Dus.. volgens mij komt dat ritme vanzelf. Afdwingen heeft volgens mij weinig zin en als je kleintje opgewekt is en zich goed voelt zou ik het zo laten en wachten totdat de kleine een ritme te pakken heeft.
Mijn dochter is van 20 oktober, dus dat loopt aardig gelijk op. Ze slaapt nog heel veel: ongeveer 8.30 uur wakker, voeden spelen, 9.30uur naar bed ongeveer 12.30/13.30 wakker, voeden spelen, een uur later weer slapen ongeveer 17.00 uur wakker, voeden spelen, een uur later weer slapen En nou komt het, het slapen tot aan de laatste voeding is vaak veel korter dan overdag. Ik stop haar om ongeveer 18.00 uur in bed en dan is ze om 19.00/20.00 uur weer wakker. Ze zit nu sinds twee weken op vier voedingen, maar de laatste voeding was steeds rond half negen, negen uur. Gister voor het eerst de voeding om 19.45uur gehad, rond 20.45 naar bed en doorgeslapen tot vanochtend 8.45 uur. Ik vond het heel knap van haar, had niet gedacht dat ze dat al vol kon houden. O, ja, dit schema is ook haar eigen structuur. Als ze wakker wordt krijgt ze eten, ik maak haar nooit wakker. Nooit gedaan ook, op de eerste twee weken na. (i.v.m. suikerspiegel) Maar dat is dus haar schema
hoi, mijn dochter is 25 oktober 2008 geboren. ik geef al vrij lange tijd flesvoeding en de laatste dagen erg veel kramp maar dit terzijde. haar slaapritme vandaag en overeenkomstig andere dagen: vanmorgen om 6 uur wakker (voor t eerst zo laat) en fles. Daarna van 7 tot 9 geslapen. Bad, aankleden, fles, rond half 11 naar bed voor 2 uurtjes (iedere ochtend slaapt ze 2 uur dit kan van 10 tot 12 zijn of iets eerder of later, maar 2 uurtjes) rond half 1 eruit, box, fles en naar bed rond 2. dan meestal nog uur slapen, soms 2 uurtjes. dan wakker tot 6 uur meestal. ergens hiervoor nog een fles en dan naar bed rond 6 half 7. rond 10 uur wakker voor fles en slapen. snap je t nog en een baby echt wakker houden- das best lastig hoor! dan kan je haar beter tussendoor ergens nog een uurtje neerleggen dat ze het langer volhoudt. groetjes
Die van ons is max 1,5 uur wakker met voeding erbij en dan slaapt ie ongeveer tot de volgende voeding. Dus 2,5 uur zo ongeveer. Behalve 's nachts en 's avonds. Dan is het korter wakker (alleen voeden) en daarna meteen slapen.