plurk is ruim 15 maanden maar zegt haast niets oerwoudgeluiden komen er genoeg uit. zoals dadadadadadadada koedjiekoedjie etc. een hele enkele keer is het papapapapappa en als je heel veel geluk hebt zegt ze een keer mama. maar niet bewust volgens mij. er mankeert niets aan dr gehoor ( althans ze reageert op haar naam en geluid) maar praten ho maar. is ze laat???
Nee hoor zeker niet, met 15 maanden zeiden mijn mannen ook niet veel. En nu 3 maanden later ineens veel meer woordjes. Dat komt van zelf. Ben er soms verbaasd over wat ze in een korte tijd leren met woordjes.
Had nog even gezocht op internet maar met 18 maanden 'moeten' ze 5 woordjes kunnen zeggen incl. papa en mama. Dus je kunt nog even oefenen
mijn zoontje is ook 15 maand, hij zegt boe bah papapaap maamamaama en hij kan een leeuw en een kip na doen, verder zegt hij echt helemaal niets ..... maak me er soms ook best zorgen om, maar denk ook, ach het komt vanzelf... hij is liever bezig met rennen en spelen
Hier ook een laatbloeier En het is niet dat ze het druk heeft met lopen en rennen want dat doet ze ook nog niet alleen Charlotte zegt (bewust) papa en mama, bah (als ze heeft gepoept) en hebben. Dat is alles, verder de hele dag door haar eigen gebrabbel. Dus ja, ze is laat (vind ik in vergelijking met anderen) maar ja, niks aan te doen, het komt vanzelf wel. Maak me er in ieder geval niet druk om.
Dit is bijna nooit bewust hoor. Meestal zijn het één van de A-klanken die de meeste babys tussen 8 en 12 maanden produceren. Dus er komt vaak da-da-da-, pa-pa-pa, ma-ma-ma uit. En tja, als ouders die laatste twee horen worden ze helemaal wild van de trots (zoals hier )
Ik maak me hier af en toe ook wel eens zorgen om. Damien zegt ook nog bijna niks, en als ik dan af en toe de berichten van LovelyDK lees (dat is nu even wat ik me herinner ), haar kindje zegt al 'brood', 'rennen' en 'klimmen'. Dat zie ik Damien over 3 maanden nog niet doen! Damien kan heel goed 'Die' zeggen en aanwijzen wat ie bedoelt, en sinds een weekje zegt ie ook 'Dank' als ie iets krijgt (of zelf aangeeft), maar dat klinkt meer als 'Djaaaa'. Hij begrijpt wel heel veel (als ik 'snoepje' zeg rent ie meteen naar de keuken, hij weet wat 'bal' is en wat 'auto' is, en met andere dingen is ie ook heel snel.. Ze kunnen niet alles tegelijk! Het zal vast vanzelf allemaal wel komen!
Ja, bij de meeste kinderen is het het ene of het andere. Of ze praten al of ze lopen... Mijn meisje praat al erg goed, maar lopen of staan ho maar... Dus ik was al bang dat er iets mis is met haar beentjes (blijkt van niet, gelukkig)... Maar ik kan niet wachten tot ze eindelijk zelf kan blijven staan... dat maakt het aankleden en ´even parkeren´ een stuk makkelijker Als ze verder goed reageert op haar naam en andere dingen, zou ik me niet druk maken, denk ik. (Maar kan het me wel indenken dat je dat doet... is voor een ander makkelijk gezegd natuurlijk... Andersom doe ik het ook met het lopen van Joleijn ).
Geen zorgen maken hoor, komt vanzelf wel! Mijn zus haar zoontje word in November 3 en zegt ook niks...dan pas zou ik me zorgen maken!
Ons meisje is 16 maanden en zegt ook bijna niets. Vind dat helemaal niet laat of zo... Ze praat wel heel veel maar onverstaanbaar. Het boeit haar gewoon nog niet zo schijnbaar... Nou dan niet, komt van zelf. Ze kan wel fluiten trouwens, telt dat ook?
geen zorgen maken mijn zoontje liep snel maar praten deed ie later ik heb ergens gelezen dat het ene kind snel woorden uitspreekt als je het zegt tegen ze en het andere kind slaat de woorden op in zijn koppie en als die dan gaan praten dan vraag je je soms af hoe komt die aan die woorden zo was het bij mijn zoontje ook gr jojo
mijn dochter is 21 maanden, en ik vind ook dat ze nog niet veel zegt. ze zit wel bij het vereiste 20 woorden, maar dat is dus ja, nee, bah, au enzo ook meegerekend. dus veel 'echte woorden' komen er niet uit, voornamelijk veel baby en papa. mama heb ik al 3 maanden niet meer gehoord
Ik vind het niet laat. Sterre zegt ook nog niet veel, papa, mama, Tijsie (Thijs is de hond) en eten. Ze is nu 16 maanden trouwens.
Hoi, volgens mij is het op die leeftijd belangrijker dat ze gaan begrijpen wat een ander zegt, dan dat ze zelf al echt veel kunnen produceren. En zoals je zelf al schrijft: ze brabbelt er wel op los, maar het is nog niet echt verstaanbaar. Ze is dus duidelijk wel geinteresseerd in communicatie, dan komt de rest vanzelf wel! Hier trouwens een mannetje van 15 maanden dat de oren van ons hoofd kletst! In dreumestaal De enige echte woorden zijn: papa, mama, dit, deze en dicht (want dat zeggen we vaak omdat hj de kastdeurtjes steeds opentrekt ). Verder wel wat klanken die hij steeds voor dezelfde dingen gebruikt, zoals psss voor de poes.
ja ik ken het niet,,als ik dit forum zo is lees denk ik jee dan zegt ons meisje wel veel ze zegt al hele zinnen bijv mama klaapen (slapen)bove toe, mama bad? papa slaapt mina (poes) kijkuuh en ze telt 123, 678
Ilana is pas met 18 maanden begonnen met papa (als eerste) en mama. Nu komen de woordjes ineens wat sneller. Wel heel veel chinees, ze praat al een tijdje de oren van onze kop, maar we verstaan het niet.
Super lief, onze mannen (tweeling) praten ook chinees haha. Snap er niks van maar hun snappen elkaar volkomen. Lig echt blauw van het lachen af en toe. En ze kijken je dan ook echt zo aan van snap jij ons ook mama....
Hee hoi, hier ook een laatbloeier al is ze officieel nu 13,5 maand ongeveer. Ze zegt nog geen enkel woord, af en toe iets wat op 'eten' lijkt, maar verder niks! Verder begrijpt ze wel woorden. Als ik zeg, wil je wat drinken, kijkt ze gelijk naar haar beker. Haar naam snapt ze ook en het woord 'nee' ook. Ze is nu druk bezig met staan en eerste stapje zetten, niet alles tegelijk.
Jaaaaa hoera, we hebben er sinds gisteren een woordje bij: hallo! En ze heeft er lol in, we horen nu de hele dag: hallo hallo hallooooooo!!! En ze loopt ook nog los sinds gisteren dus dat gaat helemaal goedkomen hier met die kletskous!