baby met voorkeurshouding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Justy, 17 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    hallo allemaal,

Onze baby heeft een voorkeurshouding en ik denk dat dit komt door de stand van de beentjes. Klinkt raar maar hij heft in mijn buik in een stuit gelegen dus als hij ligt liggen zn beentjes scheef naar een kant. Dirt trekt allemaal vanzelf bij maar door die beentjes gaat zn hoofdje ook automatisch die kant op en heeft hij dus een voorkeurshouding.

Nu had ik het volgende bedacht: als hij in de box ligt of ergens waar ik hem kan zien dan leg ik hem op zn zij. Dan blijft zn hoofdje wel goed liggen namelijk. Op het consultatiebureau zeiden ze alleen weer dat je dit niet moet doen omdat je t kind dan in zn bewegingen beperkt. Toen ik er later over na ging denken dacht ik: hij rolt als hij wil van zn zij naar zn rug dus dan valt dat beperken in de beweging wel mee toch? En als ik daarmee zo een helmpje kan voorkomen? Maar ben er nog wat onzeker over.

Wat denken jullie? Wellicht heeft iemand t zelfde gehad.....

2. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Alleen met op de zij in de box leggen is niet voldoende...
    Al is dat wel een goede optie om OOK te doen
    Als je een mobiel heb kan je die evt lager hangen dmv een touwtje ofzo dat hij hem kan zien als ie op zn zij ligt.. Anders gaat ie toch elke keer weer draaien
    En zoveel mogelijk op zn buik leggen

Je baby slaap nl heel veel en ligt dan ook in de voorkeurshouding..
    Dat moet je dus ook aanpakken..
    ( hier een zijslaapkussen)

Je zou ook eens naar een osteopaat kunnen gaan.. Misschien zit er ook nog iets vast in zn bekken waardoor zn benen beetje anders liggen of welkicht iets vast in de nek

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ja, ga naar de osteopaat of manueel therapeut! Het klinkt alsof er in zijn rug iets vast zit. De osteopaat/manueel therapeut kan dat dan los masseren en dan kan hij wel gewoon liggen!

4. mamvan4boys

mamvan4boys Bekend lid

1 feb 2011
    770
    0
    0
    Wij hebben ook een kleine met voorkeur. Hij is nu onder behandeling van een manueel therapeut, want hij blijkt het KISS syndroom te hebben (dubbele nekwervel niet goed in nek) Je kunt de kleine beter stimuleren om zoveel mogelijk naar de andere kant te kijken voor de voorkeur, want als je hem op zijn zij legt hoeft hij zijn nekje niet te draaien. Dit helpt alleen voor het afplatten. Wanneer hij slaapt zijn hoofdje voorzichtig de andere kant op leggen is ook nog een tip

5. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Bedankt voor alle tips. Die vrouw van het cb zei ook nog dat als het volgende week niet wil lukken we dan mogen bellen en ze ons door zal sturen naar een fisio therapeut. Wellicht is dat een sort gelijk iets als wat jullie aandragen?

Over dat op de buik leggen heb ik nog een vraag. Als we dat doen gaat hij echt heel hard huilen, hij raakt echt over zn toeren en ik vind het verschrikkelijk! Was dat bij jullie ook zo?

6. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Oh ja en dat zijslaapkussen: dat mag toch niet meer? Anders zou dat denk ik DE oplossing zijn....

7. tijdvoormezelf

tijdvoormezelf Niet meer actief

In hey ziekenhuis leggen ze alle baby's op de zij. Met een zijslaapkussen voorkom je dat je baby doorrolt naar de buik. Ik zou willen dat wij het eerder ontdekt hadden, hier een helm gehad. Cb. Zei letterlijk dat ze t niet mogen aanraden maar dat ze t verkochten in het winkeltje bij het cb van het groene kruis hint hint.
    Wel afwisselen met beide kanten en de rug. Osteopaat is niet hetzelfde als fysio maar kan allebei tegelijk

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Grote kans dat hij niet graag op zn buik ligt omdat er in zn lichaam iets niet goed zit. Veel baby's vinden het op de buik liggen niet heel leuk, maar meteen hard huilen is ook weer een uiterste.

Je hoeft niet te wachten op een doorverwijzing van het CB. Je kunt ook zelf contact zoeken met iemand die je goed lijkt. Ons CB heeft me een naam gegeven van een osteopaat, maar omdat dit officieel onder de alternatieve geneeswijzen valt, mogen ze dit volgens de regels niet doen. Fysiotherapeut of manueel therapeut mogen ze wel naar doorverwijzen. Maar je kunt er dus ook gewoon zelf 1 zoeken. Ik zou zelf voor een osteopaat kiezen, die kijken net iets verder dan een fysiotherapeut heb ik het idee.

9. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik vind meteen denken dat er van alles "fout" is met de baby nou ook meteen weer zowat... Als er iets mis zou zijn zou hij toch wel huilen ofzo? T is een heel tevreden babytje en als ik hem op zn zij leg gaat hij heerlijk slapen. Het enige waardoor hij vanuit de rugligging naar de voorkeursligging draait zijn zn beentjes die naar die kannt scheef hangen en dit komt, zoals gezegd, door de stuitligging.

Ik zal het huilen met op de buik leggen even in de gaten houden (dit deed hij gisteren voor t eerst toen we het probeerde). Mocht hij zo blijven huilen kan er inderdaad iets niet goed zitten en zal ik zeker zsm verdere stappen ondernemen maar vooralsnog verwacht ik niet dat er iets met hem is, hij is zo lief en tevreden en huilt bijna nooit.

Supersam: ik denk er dan toch over om zo een zijslaapkussen te proberen. Hij ligt zo ook prima op zn zij en van doorrollen is geen sprake omdat zn armpje er voor ligt en hij nog geen kracht genoeg heeft om te draaien maar stel je voor dat hij dat over een tijdje wel kan.... Maar ik hoor ook juist weer enge dingen over die zijslaper, dat brengt me wel een beetje aan het twijfelen.

10. FastMotion

5 nov 2011
    59
    0
    0
    Zijslaapkussen is erg prettig. Wij hebben er ook eentje. Inmiddels slaapt ons zoontje eigenlijk vooral op zijn buikje overdag en 's nachts een deel op zijn rug en een deel in de zijslaper.
    Overigens hoeft er niets fout te zitten bij je babytje, maar na laten kijken door een osteo kan nooit kwaad natuurlijk. Zo'n bevalling is niet niks voor zo'n kleintje...

11. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.164
    3.044
    113
    Nederland
    wij mochten onze dochter ook niet op de zij laten slapen ondanks haar voorkeurshouding. ik heb gewoon een zijslaapkussen gekocht en leg haar elk slaapje op de andere kant en gaat prima! aan de niet voorkeurskant heb ik speeltjes opgehangen aan t bedje. gewoon doen waar jij je goed bij voelt, met zo"n kussen kan dr niks gebeuren en weet je honderd ptocent dat je kindje geen afplatting krijgt door de voorkeurshoudjng en of rugligging.

12. kawaii

kawaii Fanatiek lid

9 mei 2011
    1.364
    0
    0
    brabant
    Mijn zoontje heeft ook een voorkeur naar links. We zijn al een maand of 2,5 met fysio bezig nu, vooral om zijn nekspieren goed sterk te maken zodat hij zn hoofd in elk geval naar rechts KAN draaien. Daarnaast veel dingen om hem zoveel mogelijk naar rechts te laten kijken als hij op zn rug ligt: de mobile zo hangen dat hij naar rechts moet kijken. Links van hem niks leuks leggen om naar te kijken, alles rechts, enzovoorts. We hebben ook geprobeerd om snachts zijn hoofdje naar rechts te draaien als hij op links ligt, maar dat is hier geen optie. Hij wordt dan boos wakker en slaapt niet meer verder. Tja dan maar op links, slapen is belangrijker!
    Het ging een tijdje heel goed, lag veel op rechts en de (inmiddels vrij stevige:x) afplatting werd minder. Helaas lijkt hij nu weer terug te vallen naar links... aaaah!

13. Juni83

Juni83 Actief lid

6 nov 2011
    431
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hey Justy,
    Hier ons dochtertje met ook een voorkeurshouding na geboren te zijn met een vacuüm, hoofdje begon in het begin al platter te worden aan 1 kant.
    Heb na aanleiding van een tip zelf contact gezocht met een osteopaat, heb 2 behandelingen gehad en het is nu helemaal over!!
    Het CB mag dit idd niet aanbevelen en hadden het over fysio, maar ik had ging zin om maanden 2 x in de week naar fysio te moeten, nu is het weer helemaal goed! De osteopaat voelde wat spanning in haar hoofd en nekje waarschijnlijk door de kracht van de vacuüm, en ook nog spanning in haar buikje, dit heeft hij verholpen!
    Als bijkomend voordeel sliep ze vanaf toen de nachten door en hoefde ik haar melk niet meer in te dikken met jBPM ivm met verslikken, het was allemaal over :)
    Echt een wondermiddel die osteopaat, terwijl ik er best sceptisch over was voorheen :)

14. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

12 mei 2012
    3.340
    4
    38
    Rotterdam
    Hier een ook 1 met een voorkeurshouding voor links. Ik ben drie keer naar fysio geweest, oefenningen gehad en de is er nu vanaf. Nu is ze veel vrolijker, draait en rolt alle kanten op m overstrekt zich zelf niet meer

15. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    #15 Biny, 17 aug 2012
    Laatst bewerkt: 17 aug 2012
    Nou weet ik niet hoor.. En boeit me ook net zoveel eerlijk gezegd , ik doe wat ik denk dat goed is voor mn kindje ;)
    De fysio had het hier aangeraden :)

En mijn Oontje zat vast in zn nek en bekken en dat heeft de fysio los gemaakt dus misschien doet jou fysio dat ook
    Zo niet even langs osteopaat oid

16. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    En daarbij een baby hoeft geen schagerijnige baby te zijn hoor als er iets vast zit

Ik zit vanaf 3 maanden ongeveer bij de fysio en heb nooot iets aan mn zoontje gemerkt

17. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik heb een keizersnee gehad en de kinderarts heeft hem helemaal gecontroleerd. Ik ga er dus vanuit dat alles goed is. Mocht hij zo blijven huilen met op de buik liggen dan zal ik hem zeker nog eens na laten kijken. Verder heeft hij nergens last van en kan ik hem alle kanten uit leggen, hij vind alles best,

En jij legt je baby dus nooit zelf op zn zij zonder kussen?

18. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0

T klinkt wel erg fijn als dat ding zo goed helpt. Ben alleen nog wat angstig doordespookverhalen. Snachts met hetkussen zou gevaarlijk zijn,... Gebruik jij hem ook snachts?

19. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Klinkt goed wat die osteopaat allemaal voor elkaar krijgt! Maar stel dat je baby niks heeft van spanning in de nek of wat dan ook kan hij dan ook een voorkeurshouding krijgen? Ik bedoel: nu lijkttof alle baby'smet een voorkeurshouding "iets" hebben. Als dat zo is gaik meteen naar die osteopaat! Maar ik neem toch aan dat er niet ltijd iets achter hoeft te zitten? Als ik hem op zn zij leg op de niet voorkeurshouding slaapt hij namelijk heerlijk....

20. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    De KA controleert niet op vastzittende spieren/wervels oid
    (correct me if i am wrong;))
    Hij kijkt alleen naar het medische

Deel Deze Pagina