Onze dochtertje is nu 10 maanden oud, maar ik vind dat ze nog er veel slaapt. Ze gaat overdag nog 4 keer naar bed toe: ze slaapt ongeveer van 8.30/09.00 tot ongeveer 10.00-10.15 dan gaat ze tegen een uur of 11.30/12.00 naar bed tot ongeveer 13.00. (ook weleens iets eerder, maar ze slaapt gemiddeld dan 75min) Daarna gaat ze tegen 14.30 weer naar bed toe en dan slaapt ze vaak wel tot 16.00, maar laatste dagen kan het wel tot 16.30-17.00 duren. Dan gaat ze tussen 18.00 en 19.00 weer naar bed, net gelijk wanneer ze weer moe is en als ze dan weer wakker word krijgt ze papfles en dan blijft ze nog heel even op en dan weer naar bed tot andere dag 08.00. Eerst ging ze tegen 18.00 naar bed en was ze om 19.00 alweer wakker, maar nu slaapt ze weleens tot een uur of 21.00-21.30. Ik vind echt dat ze heel veel slaap krijgt en maak me daar best wel zorgen om
Kan ze iets nieuws misschien, waardoor ze moeier is en meer slaap nodig heeft? Ik merk dat aan onze uk van nu een half jaar. Ze sliep altijd heel weinig, maar nu ze kan zitten en ook liggend veel mobieler is slaapt ze ineens meer. Als ze wakker is is ze lekker energiek en vrolijk hoor, dus ik vind het geen probleem.
Die van ons sliep 2 keer. s nachts zo'n 11 uur en daarna overdag 1 a 2 uurtjes. Maar goed kan natuurlijk verschillen he.
Mijn zoontje van 9 maand slaapt ook nog erg veel hoor, 's ochtends van 9 tot 10.30 uur dan van half 1 tot half3 en dan nog van 4 tot 5 uur en 7 uur gaat hij weer op bed tot 7 uur 's ochtends... Hij heeft gewoonweg heel veel slaap nodig, net als zijn moeder haha En als ze iets nieuws leren hebben ze nog meer slaap nodig, mijn zoon wil nu gaan staan is echt driftig hiermee aan het oefenen het lukt hem bijna zelf, maar ik merk dat hij nu nog meer wil slapen overdag.
Onze dochter slaapt van 08.00-9.30 uur tussen 12.00-14.00 en tussen 17.00-18.00 uur. Daarna slaapt ze van 19.00 tot 7.00 uur. Ik weet niet of het normaal is, maar ze heeft het wel nodig.
Mijn dochtertje sliep ook iets van 3 x per dag op die leeftijd en ging om 7 uur naar bed 's avonds. Nu is ze anderhalf en slaapt nog 2 x per dag, een enkele keer 1 x en gaat nog steeds om 7 uur naar bed. Volgens mijn moeder was ik ook zo'n marmot vroeger, zelfs op mijn derde sliep ik nog 2,5 uur 's middags. Prima toch, ik vind het alleen maar goed, bovendien is ze een heel vrolijk, beweeglijk en energiek kind.
Robinn sliep toen ook zo veel. Heerlijk . Kon soms echt een beetje jaloers op haar zijn. Ze kan zo lekker tukken. Nu nog steeds trouwens, al slaapt ze alleen nog maar één keer 's middags en van 7 tot 7 of 8 's nachts. Zolang ze verder helder en energiek is: Lekker van genieten dus!
Hier nog zo'n slaapkopje hoor, slaapt nog zeker 16-17 uur per dag. Bij het cb zeggen ze dat het juist goed is als ze veel slapen. Schijnt goed voor de ontwikkeling van de hersenen te zijn. Dus je krijgt vast een heel slim kindje
persoonlijk vind ik het ook best wel veel, en zou het ook zeker aankaarten bij de huisarts en vragen wat hij of zij hiervan vindt. een kind van deze leeftijd is normaal gesproken toch wel bezig e.e.a. te ontdekken, maar als ik dat van jou zo lees, krijgt ze eten en slaapt,eten,slapen,eten,slapen. dat zijn dingen als je baby net geboren is, maar op deze leeftijd vind ik het toch wel heel erg veel hoor. is het (en voel je niet aangevallen aub) geen verveling van de kleine? speel je met haar, laat je haar op ontdekkingstocht gaan etc etc? rond deze leeftijd willen ze meestal juist van alles wat ze nog net niet kunnen e.d. hoe dan ook, als het mijn kind betrof, ongeacht de ervaringen van andere moeders die het normaal vinden of niet beter weten, zou ik zelf aan de bel trekken bij de huisarts. succes
Maar wanneer moet ze helder en energiek zijn dan? ze wordt wakker om ongeveer 08.00 uur en gaat dan weer om 08.30-09.00 uur slapen moet ze dan helder en energiek zijn tussen 10.15 en 12.00 uur? (nog geen 2 uur waarin ze ook moet eten?) Of tussen 13.00 en 14.30 uur ( anderhalf uur?) Of tussen 17.00 uur en 18.00 uur(waarin ze ook weer moet eten, om vervolgens daarna weer naar bed te gaan tot de volgende ochtend?) Ik weet het niet maar als je het goed bekijkt is de kleine over de gehele dag pakweg 5-6 uur wakker, sorry, weet niet wat andere daarvan vinden, maar welbeschouwd vind ik het ontzettend weinig zeker omdat ze met deze leeftijd doorgaans van alles willen en proberen te ontdekken. Dus zoveel genieten is er volgens mij niet aan, want in de tijden dat de kleine wakker is, moet het ook nog eten hebben lijkt mij, wat geniet je er dan van? En waar geniet de kleine dan van? (no affence)
Je kindje slaapt inderdaad wel heel erg veel. Eet en drinkt ze voldoende (qua vitamines)? Nu zou je kindje volop op ontdekking moeten zijn in plaats van meer te slapen dan wakker te zijn. Ik heb in tegenstelling tot jouw dochtertje een zeer wakker en alert kindje (ze slaapt gemiddeld 12 à 13u per dag) en vindt het verschrikkelijk om te moeten slapen overdag, het liefst kruipt, staat, babbelt, en speelt ze. Ik denk persoonlijk dat dit gezonder is dan een kindje dat té slaperig is. Eigenlijk zou een kindje van die leeftijd overdag net erg wakker en op ontdekking moeten zijn. Persoonlijk zou ik het ook even met de kinder- of huisarts bespreken.
slaapt indd erg veel zeg en als je er zelf geen goed gevoel over hebt kun je altijd even de ha bellen toch en als je die laatste fles niet meer doet in de avond maar gewoon van 19 tot 8 slaap in de nacht? dan is ze mss smorgens niet zo gauw moe? weet het ook niet succes
Inderdaad slaapt ze best veel. Maar wat is téveel? Dat verschilt nogal per kind. Jesse maakte op die leeftijd nog 2 keer een slaapje van anderhalf uur. Verder het klokje rond in de nacht, dus dat was in totaal zo'n 15 uur. Als je het zelf vervelend vind, zou ik even bij het inloopspreekuur van het CB vragen. Dan heb je zekerheid.
Ik denk niet dat je er heel veel zorgen om hoeft te maken hoor, maar als je het niet vertrouwd dan zou ik even naar de HA gaan inderdaad. Geen enkel kind is hetzelfde en als jouw kind veel slaap nodig heeft, lekker laten slapen (lijkt mij dan hè!)
Rosalie sliep ook nog zoveel (misschien) nog wel meer met die leeftijd. Nu is Rosalie 14 maanden en slaapt zeker 2 keer per dag, soms zelfs 3 keer. Sommige kindjes hebben het gewoon nodig, veel slaap. Zij gaat trouwens vaak al om kwart over 6 naar bed
Hoi, als je kind verder vrolijk is en voldoende op ontdekking gaat en niet passief is, zou ik me er niet druk om maken... Maar als het voor jou niet goed voelt, zou ik het gewoon nog eens aankaarten. Kinderen slapen niet gauw teveel hoor, en wat mamatje24 schrijft, tja... Je kind hoeft niet perse uren per dag op ontdekkingstocht te zijn: kids die veel slapen leren dat soort dingen in hun slaap: dan worden verbindingen gelegd die ook met real-life-oefening worden gelegd, dus daar zou ik me echt geen zorgen over maken. Het ene kindje leert al doende, het andere al slapend, Enkel als je denkt: Ja, maar mijn kindje is erg achter bij andere kindjes van deze leeftijd, zou ik het eens bespreken en eens kijken naar voeding, hoe je met je kind speelt, etc. Je hebt wat dat betreft niet zo vreselijk veel aan ervaringen van anderen hoor... We hebben hier eentje die -door o.a. kiss-syndroom- erg weinig slaapt. Had ik een topic geopend hoeveel andere kindjes slapen, roept de een na de ander: wees blij, zoveel slaapt die van mij niet eens en ik vind dat ie het goed doet. Tja, maar Thirza oogde toch echt niet tevreden, pas als ze meer slaapt, heb ik de indruk dat ze blij en tevreden is, (lacht dan ineens meer voluit, in plaats van een slap glimlachje., bijv). Dus vertrouw ook op je eigen intuitie: als jij het gevoel hebt dat dit niet goed is voor je kind, ga je er wat mee doen... en als jij het gevoel hebt dat je kind het verder prima doet, dan is veel slapen echt niet erg! Succes ermee!
inderdaad is elk kind anders, en heeft de ene meer slaap nodig dan de andere, maar ts geeft zelf al aan dat ook zij vind dat ze best wel veel slaapt en zich daar ook zorgen over maakt, dan zeg ik op mijn beurt, dat als ik me zorgen zou maken over mijn kind en dan voornamelijk omdat het voor mijn gevoel wel heel erg veel slaapt, ik bij de ha op de stoep zou staan,en dit met de ha bespreken. juist ook door wat jij al zegt, het ene kind is het andere kind niet, en al zegt de een lekker laten slapen, terwijl de ander (ik bijv) zegt ze horen op ontdekkingsreis te zijn op deze leeftijd en niet nagenoeg de hele dag te slapen kan de ha hier beter over oordelen, doordat de ha bekend is met de moeder en of kind. ik vind het in ieder geval heel erg veel en dat doet niets af of de kleine in de korte periode dat ze wel wakker is vrolijk zou zijn. tuurlijk ze is net wakker dan mag je ook wel verwachten dat ze vrolijk zijn maar zo snel alweer moe en willen slapen dat zou mij ook ongerust maken in ieder geval.
Heeft ze altijd al veel geslapen? Want de ene periode slapen ze weer meer dan een andere periode. Ik vind op zich dat je dochtertje niet overdreven lang slaapt. Ik vind wel dat ze veel slaapjes heeft (4x). Maar de tijd per slaapje valt best mee (als je me nog volgt ) Mijn zoontje slaapt bijvoorbeeld 's ochtends 2,5 uur tegenwoordig (van 10:00 tot 12:30) dat is ook wel eens flink anders geweest. ;s middags van 14:00 tot 16:00 en dan gaat hij om 18:30 weer slapen tot 7:15 volgende dag. Hij is zich nu ontzettend aan het ontwikkelen (hij kruipt en is nu bezig met pogingen te ondernemen om zichzelf op te trekken), dat kost natuurlijk ontzettend veel energie. Dat verklaart voor mij zijn moeheid. Maar als jij je dus echt zorgen maakt, dan zou ik zeker even bv de kinderarts op het cb ernaar vragen.
Het ene kindje slaapt nou eenmaal meer als het andere. Als ze verde alert en niet hangerig is. Dus wel gewoon speelt en eet enzo dan zou ik me niet heel erg druk maken. Maar als jij denkt dat het mischien niet klopt dan moet je gewoon de huisarts bellen hoor Een beetje bevestiging dat het niet erg is, of even t eea laten nakijken geeft je tenminste een beter gevoel lijkt me
ja hoor, als ze uit bed is gaat alle aandacht naar haar, en elke ochtend gaan we naar haar oma (mijn moeder toe)