Wel of geen recept voor spruw?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamishka, 3 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamishka

Mamishka Bekend lid

20 mei 2012
    600
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje van bijna 3 maanden heeft sinds zaterdagspruw, eerst zat het alleen op zijn tong. Maandag naar de huisarts geweest en die zei lijkt op beginnede spruw maar als hij geen last heeft en gewoon flesjes leegdrinkt niets aan doen

Nu heeft de spruw zich uitgebereid naar de binnenkant van zijn wangen en lippen. Hij drinkt zijn flessen wel gwoon op maar lijkt me wat onrustiger dan normaal. Van mijn oude huisarts kreeg ik altijd medicijnen voor spruw, hij zei nooit wacht maar tot het vanzelf overgaat

Halen julllie altijd een recept voor spruw bij de baby of wachten jullie inderdaf tot het overgaat? En hoe lang duurt het dan voor het helemaal over is?

2. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Mijn zoontje heeft dat in het begin ook regelmatig gehad en het recept wat wij kregen (Nystatine) hielp echt helemaal niets. Ja, het was een paar dagen minder en dan werd het weer erger ook als we gewoon het kuurtje afmaakten. Daktarin gaf onze huisarts toen nog niet omdat Dennis redelijk jong was.

Ik had er ook last van (borstvoeding) en dat was niet fijn dus ik ben zelf op zoek gegaan naar iets dat hielp en kwam op Internet de tip van pure ongeraffineerde kokosolie tegen. Je kunt er zo'n beetje alles mee, op je huid smeren, in bakken etc. En het gaat schimmels tegen. Dit heb ik eerst bij mezelf geprobeerd, dat hielp en toen ben ik het voorzichtig dunnetjes in het mondje van mijn zoontje gaan smeren en wonder boven wonder was het 3 dagen later helemaal weg.
    Het is nog 1 keertje teruggekomen een hele poos later, toen weer gedaan en weer werkte het.

Het is heel onschadelijk spul, het is gestolde olie die je moet smelten (boven bakje met warm water) en dan kun je het heel dun aanbrengen. Vies is het niet, mijn zoontje vond het prima.
    Misschien een tip als het niet overgaat en je geen medicijnen kunt krijgen.
    Je kunt het online bestellen maar ook bij de Tuinen kun je het krijgen.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik heb bij mn zoontje 3 kuren met genitaal violet gegeven maar het hielp niet, de pijn was trouwens wel weg hij dronk weer rustig. Nu heeft hij nogsteeds spruw maar nog maar een klein beetje. Nystatine hielp hier bij beide kids niets en 4x per dag na de voeding - als ze sliepen - was vrij onmogelijk.

4. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0

Hihi, hoop voor je zoontje dat dit niet klopt...:p

On topic, hier ook 2 kuren gehad met nystatine, maar hielp niks. Mijn zoontje moest er ook telkens van overgeven, dus na de tweede kuur heb ik het maar op zijn beloop gelaten. Ik had er zelf namelijk geen last van. En nu is zijn mondje helemaal schoon.

Edit: na een week of 4 was het helemaal over.

5. Rosa5

Rosa5 VIP lid

21 okt 2011
    7.561
    1.935
    113
    Je kan ook bosbessensap proberen.
    Na de voeding het mondje met een gaasje schoonmaken doordrenkt met gekookt water. (afgekoeld uiteraard)
    Daarna met een gaasje met bosbessensap door het mondje gaan.
    Werkt echt super! Maar let op, het vlekt wel enorm op kleding ed.

6. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Hier kreeg ik wel nystatine voorgeschreven met de boodschap dat we 't best even aan konden kijken, maar dan hadden we iig de nystatine in huis wanneer ze last zou krijgen. Dat was wel op vrijdag, zo werd ons een mogelijk tripje naar de hap bespaard. Uiteindelijk wel de nystatine gebruikt, en toen was het zo over eigenlijk.

Ik diende de nystatine wel anders toe, ik geloof dst ik 4x per dag 1 ml moest geven, maar 1ml was echt veel voor dat kleine mondje, dus ik gaf 8x 0,5ml, kwam neer op na iedere voeding.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier een paar x spruw gehad en nystatine voor gekregen. Dit hielp niet. Na 1,5 week zat het er nog. Toen dactarin creme gekregen en de volgende dag waren de plekjes weg. Afwachten kon niet omdat ze er echt last van had. Zou dus gewoon een recetje vragen dan kan je het altijd nog halen als dat nodig is,

Deel Deze Pagina