Hallo meiden en schaarse heren. Ik post heel weinig maar ben een fervente lezer. Echter zit ik met iets waar ik niet uitkom. En waar beter kan ik terecht dan hier. Het volgende. Ik ben heel benieuwd hoe jullie het doen met beide ouders werken en kinderen ophalen uit school. Het verhaal. Het bedrijf van mijn man is een paar jaar geleden verhuist vanuit onze woonplaats naar een plek 21 km verderop. Daar waar geen openbaar vervoer rijdt, en hij dus flink mag fietsen. (Zeker 3 kwartier) Hij heeft toen een scooter gekregen van het werk omdat ze hem tegemoet wilde komen omdat de rest van het bedrijf gewoon met de auto kon komen, en het de keus was van het bedrijf om te verhuizen. Dat was echt heel top van ze. Zeker omdat manlief (ondergewicht) dit niet trok en om de haverklap ziek was. Nu worden kleine kinderen groot en komt het dilemma school/brengen/halen/naschoolse activiteiten. Mijn man heeft met godsgratie toestemming gekregen om de maandag zijn kinderen naar school te brengen. Hij begint dan een half uur later. De Dinsdag werkt hij 1 uur langer door zodat hij vrijdag ook een half uur eerder van zijn werk kan gaan. Dus heeft hij het uurtje wat hij mist ingehaald. Hij komt dan ook geen uren tekort. Nu is er echt heel veel gezeik omdat hij een voorkeursbehandeling krijgt en zijn collega's gewoon aan de uren houden. Al deze collega's hebben geen kinderen (meer) De overige dagen breng ik ze naar school, hopt in de auto, sjees naar werk, hopt weer in de auto, haal de 2 kids op maandag van de BSO en ga naar het voetbal. Dinsdag breng en haal ik ze (met iets minder gestress) zodat we naar het zwembad kunnen gaan. woensdag breng ik ze en hop en sjees weer naar het werk. Deze dag gaan zij na school ook naar de BSO. De donderdag breng en haal ik ze ook nadat ik een eigen formule 1 heb gehouden op de weg (niet letterlijk maar ik kan niet in de file terecht komen) zodat we ons weer kunnen melden bij het zwembad. vrijdag breng ik ze en mijn man is dan de half uur eerder klaar met werk zodat hij ze op kan halen. Ik heb mijn werkrooster zodanig aangepast dat ik het meeste kan doen voor de kinderen en zo min mogelijk de BSO aan te spreken. Want daar Wordt onze bankrekening niet blij van. Maar ik trek het niet, en krijg zojuist te horen dat het bedrijf van mijn man niet verder wilt gaan met dit rooster omdat de mensen zeuren. Nu zit ik met het rooster te klooien en ansich kan ik het meeste doen. ik werk 32 uur in de week. Het is een heel verhaal geworden sorry daarvoor. Respect als je het heb gelezen, en helemaal dikke respect als je het begrijpt. Ben ik heel onredelijk als hij dan alleen de vrijdag de kids van school haalt? Zijn bedrijf heeft iets van zoek het lekker uit met je eigen netwerk. Helaas hebben we die niet. Iedereen werkt in mijn omgeving. (mijn ouders en zijn ouders hebben wij geen contact meer. Idem met zijn Broer en vriendin) En meer contacten hebben we gewoonweg niet die thuis zitten. Ik kom er niet meer uit... Wie kan mij helpen met relativeren of een ander inzicht brengen.
zwemmen je kids 2x per week? hoe oud zijn ze? optie om na schooltijd met vriendje/vriendin mee nr huis op de maandag een uurtje zodat je man ze kan ophalen het is iddastig wij hebbrn dit proldem ook
tja heel eerlijk hoeft een werkgever hier niks mee natuurlijk. Feitelijk kies je er zelf voor om zoveel te werken en de kinderen op allerlei sporten doordeweeks. Ik bedoel het beduidend minder rot dan het eruit komt maar het is wel een kwestie van keuzes maken.
Mijn kinderen zijn 4 en 8. Op de maandag met een vriendje of vriendinnetje meegaan dat kan natuurlijk altijd. Sporadisch.... Maar ik kan de mede moeder niet vragen en of verplichten dit elke maandag te doen. En dat met 2 kinderen al helemaal niet. Zit ik op ook eigenlijk niet op te wachten als een andere moeder dit aan mij zou vragen. Ik wil best wel een keer kinderen meenemen uit school hoor. Maar niet elke dinsdag bijvoorbeeld. Lastig hè! Ik vraag mij echt af of de baas star doet. Of dat wij onredelijk zijn om te vragen zodat man mij door de week iets van mijn ophaal taak kan verlichten.
Ik sluit me hierbij aan. Je kunt kiezen voor meer BSO (doen wij) en minder sporten of in ieder geval in de weekenden. Onze kinderen gaan op zondag naar zwemlesen 3x per week naar de BSO. Wij werken allebei 36 uur over 4 dagen.
Als jij 32 uur werkt en hij 40 dan is het een simpele rekensom dat 2 middagen bso erg weinig zijn. Het 'afgooien' in de ochtend is iets wat volgens mij meer ouders doen. Je kinderen zitten net op school? Misschien vriendjes in de buurt waar je ze iets eerder af mag zetten? Heb je wel eens gedacht aan een oppas/gastouder aan huis, dan hoef je aan het einde van je werkdag niet zo te vliegen.
Hier nog geen zwemmen en andere clubjes. Maar vriend brengt ze elke dag naar school/opvang als we beide werken. Hij begint dan rond 8.45 met werken. Op maandag is hij thuis. Op dinsdag haalt hij ze op rond half 6/6. Op woensdag haal ik ze op rond 5/half 6. Op donderdag haalt een van ons ze op rond half 6. Op vrijdag ben ik thuis. We hopen heel hard dat dochter op maandag + vrijdag naar zwemles kan, anders hebben we een probleem. Geen idee hoe andere ouders dat dan doen. In jouw geval zou ik toch kiezen voor BSO als jullie beide moeten werken. BSO valt op zich wel mee qua prijs, omdat het alleen een middag is. Of spreek af dat ze die dag bij een vriendje blijven spelen en dat je ze daar ophaalt.
Dit is inderdaad het probleem van werkende ouders met schoolgaande kinderen. Misschien kan je man ouderschapsverlof opnemen, een middag of dag per week over een paar jaar kan je dat uitsmeren, of jij iets minder werken dat je ze uit school kan halen. Het is een puzzel die er voor iedereen anders uitziet, afhankelijk van je werk en opvang die je wilt.
Ik kies er zeker niet voor om meer te werken. Helaas moeten we wel en willen we onze hypotheek betalen en eten op de plank hebben is het gewoon noodzakelijk. Het vervelende is omdat ik de kinderen breng en haal ik mijn uren moet verdelen over de week. Zwemmen kan ook 1 dag in de week en veel al gebeurt dit ook wegens tijd gebrek. Maar we hebben een strippenkaart en na 2 maanden verlopen de lessen die je erop heb staan. Helaas is het weekend zwemmen hier niet bij ons. Jammer genoeg. Zwemmen is wel noodzakelijk vind ik. Dus dat moeten ze sowieso hebben van mij. Ik had gehoopt juist de BSO te vermijden. Ze gaan nu op de maandag middag en woensdag middag. en betalen hier 205 euro. Hè.. Ik heb niet aan gastouder gedacht. Ik ga daar sowieso eens op kijken. Waarschijnlijk heeft het ook iets met vroeger te maken. Ik wil perse mijn kinderen halen. Omdat mijn ouders dat nooit deden. En ik altijd op kdv zat of op 7 jarige leeftijd sleutelkind werd. Ik moet daar gewoon van af denk ik. ik wilde nooit zo als mijn moeder worden...... Ken je dat verhaal?
Je man heeft wettelijke recht op ouderschapsverlof, dit mag zijn werkgever bijna niet weigeren. En dat is geen voorkeursbehandeling, ik vind het echt bizar dat hij zulke collega's heeft. Hij heeft 2 kleine kinderen, en ja, hij heeft als ouder wat andere prioriteiten als collega's zonder (kleine)kinderen. Als een vrouw met bevallingsverlof gaat, is dat ook voorkeursbehandeling? Want ze kiest immers zelf om zwanger te worden? Slaat nergens op.. Ik zou dus op vrijdag 1 uur ouderschapsverlof laten opnemen door je man, zwemmen terugbrengen naar 1x per week en liefst in het weekend.
Dinsdag en donderdag haal ik ze uit school. Maar volgens jullie ben ik onredelijk en moet ik minder werken. Zodat ik kinderen kan doen. Of meer voor BSO kiezen. Ik heb mijn rooster nu zodanig aangepast. En dat gaat in vanaf volgende maand Dat ik bijna elke dag de kinderen kan brengen naar school en kan halen. Behalve de woensdag (BSO) en de vrijdag middag ophalen. Ik had gehoopt dat man de vrijdag voor zijn rekening Kon nemen. Het sjeesen en racen is niet leuk, maar ik ben er wel voor de kindjes na schooltijd en dat vind ik belangrijk. Sorry ik ben volgens mij wat onduidelijk geweest
Nee hoor, jij bent absoluut niet onredelijk.. Dat ben je alleen in een wereld waar de kinderen de taak van enkel de moeder zijn. Je man heeft op zijn werk dezelfde rechte vanuit Flexwet als jij, hij heeft recht om flexibeler te werken zodat hij beter voor de kinderen kan zorgen. Jij doet dat al prima.
Toch of minder werken (ouderschapsverlof?) of meer opvang regelen. Mijn partner werkt 40+, waarschijnlijk zoals nog veel meer mannen, en is weg voordat ik opsta en terug met het avondeten (met een beetje geluk). Dus kinderen halen/brengen/sporten komt op mij neer. Ik werk zoveel mogelijk schooltijden, maar dus wel minder dan jij. Ook omdat mijn partner 'zoveel' werkt. Maar ik ervaar het ook als een race hoor. Dus dat is wel heel herkenbaar.
Ik zal het ouderschapsverlof eens bepreken met man. Kan dat nu dan ook nog steeds als de jongste al 4 is?
Wij hebben een gastouder die oudste voor en na school opvangt op bepaalde dagen. Degene die het eerst thuis komt haalt de kinderen op. Middelste die gaat 2 dagen naar het kdv. Wij wisselen het wel redelijk af dat scheelt.
Flexwet is toch iets anders? Voor flex medewerkers. Wij hebben echt geen recht op flexibele werktijden op mijn werk. Ik vind je helemaal niet onredelijk.
Ja hoor, hij heeft de komende 4 jaar de tijd om ouderschapsverlof op te nemen. Voor de oudste is het recht verlopen.
Je kan tot het 8e levensjaar (tm 7 dus) het ouderschapsverlof opnemen, dus van je jongste kan het zeker.