Hoeveel spaar jij voor jouw studerende kinderen?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Waxinelichtjes, 11 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Ja, grappig hoe iedereen zo'n eigen ervaring en beleving heeft en dan juist andere keuzes maakt.
    Het was zeker zwaar, studeren met werken er bij. En ik koos er ook voor om op kamers te gaan, terwijl dat qua reistijd niet zo noodzakelijk was.

    Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn ouders tijdens onze kindertijd werkelijk alles voor ons deden. Alle aandacht ging naar de kinderen. Zo zijn ze nooit een weekendje weg gegaan met zijn tweetjes ofzo, amper een avondje. Alles was met ons.
    Financieel was het soms oke, maar ook zware periodes.
    Daarom ben ik zo blij dat ze niet extra voor onze studie gespaard hebben, dat geld juist aan leuke dingen voor het gezin hebben uitgegeven en later ook aan zichzelf. Ik ben nu prima in staat zelf af te betalen. ik betaal studieschuld af sinds de eerste maand na mijn studie, dus ik merk het niet eens.
    Nu ook probeer ik hen te stimuleren zo veel mogelijk leuke dingen te doen, mooie vakanties enzo. Wat moet ik met een erfenis, ik heb het helemaal prima zonder.
     
    Gewooniemand, suus1983 en Beausecret vinden dit leuk.
  2. KleineFee

    KleineFee Bekend lid

    22 feb 2015
    820
    307
    63
    Wij willen voor onze dames het collegegeld betalen voor een studie (plus 1 jaar extra in het geval van verkeerde keuze / vertraging) en het rijbewijs. Daar zijn we dus voor aan het sparen. Ook ben ik aan het sparen om ze iets te kunnen geven als ze ooit een huis gaan kopen maar dat is geen vaststaand bedrag. Leermiddelen voor de studie zoals een laptop en boeken (al dan niet online) zullen we tegen die tijd waarschijnlijk ook wel betalen. Alles buiten de studie om mogen ze zelf betalen met lenen/ bijbaantje.

    Het geld krijgen ze overigens niet zelf op hun rekening maar wordt vanuit ons betaald, dus het studiegeld kan niet worden opgemaakt aan een dure telefoon of iets dergelijks.
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Wij sparen niet specifiek voor de studies. Eerst moet ik nog maar eens zien of ze gaan studeren. ;)
    We zijn nu wel gestart met beleggen. Du hopelijk komt daar iets meer uit dan als we het zouden sparen.
    Verder hebben ze zelf een zilvervlootrekening, dat is ip voor hunzelf om een beetje levenservaring op te doen. Maar mocht het tij keren voor ons, dan vertellen we er wel bij dat ze daarvan hun studie kunnen betalen, zodat ze minder hoeven te lenen. Aan hen de keus dan.
    Ik en mijn vriend hadden een gezamenlijke studieschuld van 45.000 euro en dat is ook goed gekomen, dus daar maak ik me niet zo druk over.
     
  4. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Wij sparen zo'n 600 per jaar voor de kinderen maar dat is niet perse voor een studie, aangezien ik geen idee heb wat ze gaan studeren.
     
  5. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Als het lukt om zo te blijven sparen, dan zal er per kind zo'n 10.000 euro spaargeld zijn als ze 18 zijn. Dit sparen wij gewoon in een aparte spaarpot (digitaal ;)). Mocht het dus echt nodig zijn, dan kunnen we dit geld gebruiken voor andere doeleinden.
    Het lijkt me voldoende om het standaard collegegeld voor een vierjarige opleiding te kunnen betalen. Wij wonen vrij centraal, dus op kamers gaan is niet nodig. Kost en inwoning krijgen ze van ons, extra's betalen ze maar zelf. Wanneer ze toch op kamers willen, kan ik me voorstellen dat ze wat zakgeld meekrijgen, maar ik ga echt geen kamer van 400-500 euro per maand voor ze betalen.
     
    Waxinelichtjes en suus1983 vinden dit leuk.
  6. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Toen ik ging studeren kwam er zo’n 8.000 vrij. Wat genoeg was voor 4 jaar college geld. Boeken waren niet al te duur dus betaalden mijn ouders per jaar bij (huur, eten drinken, buitenland semester etc betaalde ik zelf). Dus 10.000-15.000 lijkt me een mooi bedrag!
     
    Waxinelichtjes vindt dit leuk.
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn ouders betaalden gewoon het collegegeld en als ik op kamers wilde mocht ik dat zelf betalen. Had ik geen behoefte aan. Wij gaan het ook zo doen. Collegegeld en boeken krijgen ze van ons. Is dat niet genoeg of willen ze perse op kamers (we wonen dichtbij groningen, dus dat is in principe niet nodig) dan kunnen ze bijlenen of werken. Mijn man heeft aardig wat geleend, zijn ouders hebben niks betaald, maar nooit problemen gehad met die studieschuld hoor. Staat een leuk salaris tegenover en over 2 jaar zijn we er af.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Want? Ik vind er juist niks mis mee en handig dat het kan. En als ze 18 zijn mogen ze het zelf weten natuurlijk.
     
  9. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Omdat ik het niet nodig vind dat mijn kind na zijn studie duizenden euro's schuld heeft. Er wordt veel te vaak gebruik gemaakt van het leenmodel terwijl het eigenlijk niet nodig is, maar ze lenen omdat ze een duur abo willen of persee op kamers willen, maar die eigenlijk niet kunnen betalen.
    Studenten krijgen hierdoor dus schulden die eigenlijk niet nodig zijn.
     
  10. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.949
    15.249
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij sparen een vast bedrag per kind per maand en dat is niet enkel voor studie maar ook voor rijbewijs etc. Zoon gaat volgend jaar naar het mbo en zijn studiegeld gaan we ook van zijn spaar halen evenals zijn eindexameneis wat die nog gaat doen. Ze hebben inmiddels een leuk bedrag door fijne schenkingen van grootouders. Als die 18 jaar wordt blijft het geld ook voorlopig in ons beheer en sparen we ook door totdat ze op eigen benen kunnen staan.
    Mijn oudste dochter verwacht ik wel een hbo studie of wo maar ga hier niet extra voor sparen, dan moet ze maar lenen en mogelijk is er tegen die tijd ook alweer het eea veranderd.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ja maar jij kan wel zeggen dat je het niet wilt hebben, maar volgens mij heb je daar niet zoveel meer over te zeggen als je kinderen volwassen zijn.
    Mijn man heeft overigens geleend ipv ernaast te werken. Dit heeft hem wel opgeleverd dat hij zijn studie in 2,5 ipv 4 jaar heeft kunnen doen.
     
  12. Katelynn

    Katelynn Bekend lid

    11 apr 2019
    575
    376
    63
    Vrouw
    Achterhoek
    Wij sparen de volledige kinderbijslag , en €1000 per jaar door grootouders. Als onze dochter dus 18 is zou dit ruim 30.000 zijn.

    Reden : ik heb zelf alleen een MBO studie gedaan , maar partner daar in tegen universiteit.

    Of dochter dit wel of niet wil doen is voor ons niet zo van belang. Maar dat de mogelijkheid er wel is , vind ik wel belangrijk.

    Mijn eigen ouders hebben nooit volledige studie betaald en ik heb bijgeleend (inmiddels afbetaald) , voor mijn partner hebben zijn ouders wel de volledige studie betaald. Voor mij (persoonlijk) een voorbeeld voor hoe ik het ook graag voor onze dochter wil doen.
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Klopt, maar in zoverre kan ik ze wel mee geven dat wij lenen niet verstandig vinden en waarom wij dit vinden. Ik heb er naast altijd gewerkt en geen cent bij hoeven te lenen. Dat is mij geen 1,5 jaar eerder waard als ik daarna jaren moet aflossen op een studie schuld.

    Maar gelukkig staat iedereen er anders in, maar dit is wat ik mijn kinderen wil meegeven en hoop dat ze een verstandige keuze maken.
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Door 1,5 jaar eerder af te studeren ben je 1,5 jaar eerder fulltime aan het werk. In die tijd verdien je al meer dan een eventuele studieschuld was.
     
  15. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Nou, ik doe liever 4 jaar over een studie en €0, studie schuld, dan 1,5 jaar korter studeren en duizenden euro's schulden hebben. Dat is mij geen 1,5 jaar eerder waard. Maar gelukkig staan we er beide anders in en dat is prima.

    Ik geeft alleen aan dat ik het liever niet zie dat mijn kinderen lenen. Jij hebt daar blijkbaar geen moeite mee, prima toch?
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik zeg het alleen omdat mijn schoonouders er net zo als jou over denken, maar dat kon mijn man niks schelen.
     
    G89 vindt dit leuk.
  17. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik hoop mijn kinderen het goed mee te kunnen geven en hopen dat ze de juist keuze zullen maken.

    Mijn moeder dacht er net zo over en ik heb dus ook nooit geleend.
     
  18. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Volgens mij staat nu 12000 euro op een rekening voor de eventuele studie. Daarnaast sparen we 600 euro per jaar voor zoon.

    Wij/vooral vriend zijn heel erg tegen lenen. Het enige waar je geld voor leent is je huis, verder niks.

    Ik hoop stiekem dat hij lekker in de buurt gaat studeren en hij tot zijn 30ste in huis blijft wonen. :roflmao:
     
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Wij sparen daar niet voor. De kinderen hebben een aanzienlijke schenking uit een erfenis gekregen en dat geld is bestemd voor studie, rijbewijs, e.d.
     
  20. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Wij sparen wel voor de kids maar niet heel veel. We hebben al een flink bedrag ineens weggezet toen de oudste geboren was tegen 4,2% rente dus dat rendeert lekker.

    Met 5 kinderen zullen we niet alles kunnen betalen maar ik hoop toch het collegegeld en rijbewijs voor allemaal te kunnen betalen.

    Wij gaan juist stimuleren wel op kamers te gaan. Ondanks dat mijn man en ik al samen waren voor we gingen studeren heb ik op kamers gezeten in Breda en hij in Enschede. We hebben er allebei zoveel van geleerd om eerst zelfstandig te wonen alvorens samen te gaan wonen.

    Ik wil dat echt meegeven aan onze kinderen.

    Overigens hebben wij er altijd bij gewerkt en ik heb geen studieschuld en mijn man had een kleine ondanks 7 jaar studeren. (Ik heb 2 HBO studies en een premaster in een kleine 4 jaar gedaan).
     

Deel Deze Pagina