Hoeveel spaargeld altijd achter de hand

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 11 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nou 10.000 euro is leuk natuurlijk. Maar ik ben alleenstaande moeder en begon na een dure scheiding met bijna 0. Dus dat gaat em voorlopig echt niet worden. Ik spaar ongeveer 600-700 euro in de maand. Maar daar gaat soms ook weer wat vanaf (kinderkleding, auto naar de keuring, gemeentebelasting betaal ik altijd in 1 keer etc.).

Toen ik nog minder werkte (en ik dus net rondkwam en ietsje overhield) was ik al blij als er 400 euro op de spaar stond.

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Sja het Nibud. Ik word altijd wat depressief van die lui. Maar goed, heb het ingevuld.

11.000 euro adviseren ze. 3800 voor meubels, 600 euro voor de tuin, 1250 voor autoreparaties, 5000 voor een nieuwe auto en 500 euro voor onverwachte rekeningen.

Nou bijzonder hoor. Dat gaat toch nooit allemaal tegelijk voorkomen? En aan mijn barrel ga ik never nooit geen 1200 euro aan reparatie kosten uitgeven hahahaha.

Maar, ze adviseren een spaarbedrag per maand (wat ikmzou moeten sparen) waar ik ver boven zit. Dus dat is wel weer fijn dan.

3. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.126
    405
    83
    Hoe meer er op staat, hoe hoger mijn 0 lijn moet zijn van mezelf. Ik geef wel graag uit, maar liever van de lopende rekening en niet van de spaarrekening. Maar als ik eenmaal wel wat uitgegeven heb van de spaarrekening, lig ik daar ook verder niet wakker van.. Ik heb een verspringende 0 lijn dus, afhankelijk van het moment:D

4. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    Wij hebben minimaal 10.000 op de spaar staan. Zijn daar maar 1 keer onder gekomen omdat we 1x veel kosten kregen. huis, auto en we hadden net de nieuwe schutting geplaatst. Nu staan we tegen de 20.000 en zijn aan het kijken voor een nieuwe auto voor mij
    Als we over de 20.000 gaan gaat het gespaarde geld naar afbetalen hypotheek.

5. bababoe

bababoe Fanatiek lid

11 mrt 2011
    1.803
    781
    113
    Volgens het NIBUD zouden wij 6400 euro achter de hand moeten hebben, alleen al voor het vervangen van noodzakelijke apparaten en meubels in huis. Nou ik weet niet wat ze daar allemaal onder verstaan, maar daar kan ik geloof ik een nieuwe woonkamer van inrichten (wij hebben een huurhuis dus cv etc is niet voor eigen kosten).

Totaal zouden we 14000 achter de hand moeten hebben, daar zitten we nu wat onder, maar dat komt omdat we onlangs geld naar het buitenland hebben overgemaakt voor de aankoop van een woning daar (die overigens nog niet gekocht is). Zelf vind ik een minimum van 10.000 ook heel erg fijn, zijn nu hard aan het sparen om daar weer aan te komen, maar momenteel zit ik deels in de ww dus het schiet nog niet echt op.

6. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    15.000 is bij ons de 0 grens en alles daarboven gaat naar de hypotheek :)

7. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Mijn man wil tussen de €50.000 en €75.000 op de spaarrekening hebben. Dit voor nieuwe auto's, sparen toekomst kinderen (rijbewijs, geld meegeven als ze het huis uitgaan), onvoorziene uitgaven.

Ik weet het, het is een luxe dat het kan...

Een van ons is zzp'er en heeft geen pensioenopbouw (is spaargeld dus).

8. Aszz

Aszz Niet meer actief

Genoeg om ons een jaar mee te redden.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Zou ik ook wel willen :p

Maar ik snap de zekerheid ivm het Zzp'en.

Hier helaas dus niet zoveel, maar allebei in loondienst. Dan gaat het ook niet zo hard. Al ligt dat ook aan ons uitgavenpatroon. We proberen ook van het nu te genieten en dat kost nog weleens wat geld.

Ik heb eigenlijk geen minimumbedrag, maar vind het wel fijn dat ik de ketel of de wasmachine gelijk kan vervangen mocht het nodig zijn.
    En eigenlijk wil ik gewoon zoveel mogelijk.;)

10. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Het liefst zou ik ook 5 cijfers achter de hand willen hebben, maar helaas lukt dat niet. Mijn man zit (gedeeltelijk) in de WW en we houden vaak weinig over elke maand.
    Volgens het nibud zouden we 5000 moeten hebben, wij zitten op de helft en daar ben ik blij mee. Er zijn tijden geweest dat het 0,0 was.

11. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

13 sep 2013
    1.100
    197
    63
    Vrouw
    Dat Nibud is echt hilarisch.. ze vragen er niet bij hoe oud je spullen zijn en of er garantie op zit.. hier net een nieuwe auto, met garantie dus.. dus als die ineens stuk gaat betaalt de garage. Spullen in huis zijn ook allemaal nog niet oud en de bijgekochte garantie daarop loopt ook nog.. dus die dingen gaan allemaal al niet meer op..

Ze adviseren hier 6950. Waarvan bijna 5000 aan spullen die bij ons nog garantie hebben.. daaaaag Nibud..

12. lies276

lies276 Niet meer actief

Wij hebben geen uitvaartverzekering, dus ik heb altijd graag 25000 euro op de spaarrekening, maar op het moment zitten we daar ruim boven.
    Wel nodig ook, want onze oudste is al 16 en het studeren komt steeds dichterbij!

13. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik had 3000 vorige maand.. tot de auto kapot ging.. en de wasmachine

14. twee

twee Fanatiek lid

7 jul 2014
    1.635
    535
    113
    Ik wou eigenlijk doorscrollen maar wou toch even reageren.
    Maarre dit soort topics vermijd ik liever omdat ik er onzeker van wordt, namelijk wij hebben geen spaargeld , omdat we werkloos zijn nu beide. Zijn moeilijke tijden nu, ik ben allang blij dat we geen schulden hebben.
    Mocht er wat stuk gaan dan koop ik het bij de mediamarkt en betaal ik wel in termijnen.

15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Maar waar betaal je dingen dan van? Een auto, vakantie etc.? :(

16. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nou ben blij dat je het zegt hoor. Ik zat een half jaar geleden ook zo er bij. Steeds een paar honderd euro sparen en was het weer op.

Ik neem aan dat niet iedereen duizenden euro's op de bank heeft staan en dat idee krijg je door de reacties wel n beetje.

17. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    uhmm gewoon zo zonder de spaar hoeven te gebruiken?? De kids gaan nog niet naar school dus vakantie is bij ons hooguit 600€ voor verblijf. Daar hoeven we de spaar niet voor te gebruiken en we zullen waarschijnlijk nooit geen dure nieuwe auto rijden dus er zal nooit 15.000 aan een auto besteed gaan worden 😉

Verder is mijn man timmerman op papier en mijn vader schilder dus bijna alles in en rondom huis kost ons ook na genoeg niets...

18. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Ik heb die berekening gedaan op nibud. Wat een onzin zeg. Auto reparatie kosten 900 euro per jaar!!! Dat heb ik nog nooit gehad...
    Vriend maakt alles zelf. Laatste jaren hooguit 40 euro APK kosten gehad.

En 3600 voor inventaris, in mijn ogen voldoet marktplaats prima voor nieuwe spullen. Dus ik hecht niet zoveel waarde aan deze berekening.

Ik ben alleenstaande moeder van 2 jongens en vind dat ik best tevreden mag zijn met mijn spaar rekening. De ene maand spaar ik wel, de andere maand gaat het niet omdat we meer uitstapjes doen.

19. Knuffelmonster

Knuffelmonster Bekend lid

15 nov 2014
    792
    285
    63
    Knuffel voor jou. Ik hoop dat er snel betere tijden aankomen.

Enne ik neem dit soort topics altijd net een korreltje (lees: kilo) zout. Want als ik alles hier geloof, dan heeft iedereen hier 0 schulden en 10.000+ op de bank

20. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Wij proberen zoveel te hebben dat we ons duurste 'apparaat' (of auto) wat we echt nodig hebben direct kunnen vervangen als dat nodig is (hoeft echt niet nieuw te zijn).
    Dus paar duizend euro is minimaal. Streven is ongeveer 10.000 maar daar zitten we niet helemaal aan, als we daar wel weer zijn, gaat er de helft naar aflossing hypotheek (we hebben helaas dubbele woonlasten).

Deel Deze Pagina