Het is toch gewoon een vraag waar ieder voor zich antwoord op kan geven? Wij hebben 20.000 spaargeld terwijl we allebei maar een mbo salaris hebben, niks aparts maar we leven zeer bewust en ik ben trots op wat wij gespaard hebben.
Nibud kan ik hierin niet serieus nemen. Met een babyuitzet ook. Mensen die graag ouders willen worden maar al bijna in paniek kunnen raken omdat ze zien hoe duur de baby uitzet kost volgens het Nibud. Tja als je de allernieuwste en duurste kinderwagen en kamer wil, kom je er wel op. Dat moet iemand ook zelf weten, maar scheelt dat een baby ook prima groot wordt in een goedkopere of tweedehands kinderwagen. Lees ik ook in jouw post 600 voor de tuin? Waarvoor dan? Als ik geen geld of weinig zou hebben zou de tuin me niks kunnen schelen. Daar ga ik geen geld voor opzij leggen als ik er geen plannen voor zou hebben. Een nieuwe auto van 5000? Zal er ws hier ook nooit komen. Voor minder heb je ook een prima auto. En 1250 voor autoreparaties zal voor deze auto ook niet gaan gebeuren. Wij hebben geen dure dingen en dat hoeft ook niet. Als je op basis daarvan zoveel op je rekening moet hebben vind ik het onzin. Wel mooi als je een bedrag kan sparen voor als je een paar maanden uit kan zingen. Maar je moet gewoon kijken naar wat je inkomsten zijn. En wat je kan sparen. Voor veel mensen is het nou eenmaal de werkelijkheid dat ze niet tot weinig kunnen missen. Dan is alles mooi meegenomen. Hier kunnen we gelukkig wel wat sparen. Maar is ook minder nu ik bezig ben met mijn rijbewijs om straks ook onze oudste naar afspraken te brengen zodat mijn man daar geen vrij meer voor hoeft te vragen.
Ook hier is de 0-grens 10.000, wij sparen per maand en we hebben een 13de maand/winstuitkering, belastingteruggave en vakantiegeld wat we daarop storten. Dus dat gaat hard omhoog. Als we iets willen kunnen we dat dan ook gewoon kopen. Nu is er een nieuwe keuken gekocht. Bedankt belastingdienst Voor iedereen is een ondergrens inderdaad verschillend, wij vinden dit een fijn bedrag. Stel dat het dak van ons huis het opeens begeeft... Wil ik toch een nieuw dak. Met een koophuis vind ik dat je 5000 achter de hand zou moeten hebben voor onder andere onderhoud. (En daarnaast ook andere dingen natuurlijk) Wij hebben ook niet altijd zoveel apart kunnen zetten en vroeger waren we tevreden met 2000 spaargeld.
haha ja dat heb ik dus ook steeds. Ik probeer wel wat te sparen , denk aan 50 euro per maand, en dan komt er wat is het gelijk op. Ach er komen vast wel betere tijden..
Wij houden ook 10.000 aan. Hadden nu wat meer gespaard maar hebben gister een huis gekocht waarop we 8k moesten bijleggen dus nu zitten we er weer wat onder.
Ik vind het Nibud niet zo gek, wij hebben dit jaar al 1500 euro aan reparatiekosten aan onze auto en het is pas april. Flinke pech, maar je moet het wel betalen. Als daar nog een aantal tegenvallers op volgen dan ben je blij met je 10.000,- dat is onze ondergrens.
Wij hebben een spaarbedrag van 6 getallen. Maar dat is luxe, dat besef ik. Voor mij zou het minimum 25.000 zijn. Maar dat is makkelijk praten als het er is.
wow, ik sta versteld van alle reacties hier. Als je nagaat dat een modaal inkomen betekent dat je 36000 euro bruto per jaar verdient (incl vak geld) als gezin. Omgerekend ongeveer 3000 euro per maand en dus, ik gok, 2200 euro netto. Dan is het best knap dat er hier mensen zijn die 6 a 700 euro per maand kunnen sparen EN ook nog zoveel geld op de lopende rekening hebben staan die ze kunnen uitgeven. Dat lijkt mij gewoonweg onmogelijk. Zelf hebben we geen klagen maar we verdienen dan ook meer dan 2 keer modaal hier. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe mensen die "modaal verdienen" zoveel kunnen sparen, leven en uitgeven. Ik zou graag bij jullie in de leer komen.
dat je weinig of geen spaargeld hebt is heel vervelend, maar om nou te zeggen dat iedereen verder liegt? Wat heeft iemand daaraan? Wij hebben idd 0 schulden (wel een hypotheek) en 10.000+ op de bank, maar als je dat niet gelooft ook goed.
Hier meer dan 5 cijfers aan spaargeld, minimum is 5000 euro. Ik spaar heel erg graag.. hahaha tis echt vreselijk, hoe meer ik kan sparen, hoe beter... Natuurlijk geven we weleens wat uit, green egg of straks een nieuw afdak met loungebank (ergens vind ik dat zonde, mijn man lacht me uit en klust lekker verder.. hhaha). Het maakt mij niet uit hoeveel iemand op de bank heeft, je doet wat je kan!
Hier ook 10k wat we als minimum willen houden, maar heb wel een studieschuld a 30k helaas! Het kon helaas niet anders, maar voelt toch niet fijn! Daarnaast spaar ik losgeld en alle spullen die ik op mp zet in een los potje. Wij sparen ongeveer 400 euro pm denk ik. Zou nog wel meer kunnen zijn maar daarnaast koop ik graag 😂
Had niet verwacht dat er zoveel mensen zijn met zoveel spaargeld, maar natuurlijk wel heel goed. Wij hebben wij ook genoeg om ongeziene uitgaves te kunnen doen. Onlangs een andere auto gekocht en een nieuwe keuken en hebben even goed nog genoeg over. We willen binnenkort de badkamer en wc beneden doen.
Nou dat wil ik best uitleggen hoor. Ik verdien iets onder de 2000 euro netto per maand. Daarnaast krijg ik ongeveer 300 euro kindgebonden budget ( is veel omdat ik alleenstaand ben ) en 150 euro alimentatie van mijn ex. Mijn hypotheek is 400 euro netto. Enorm goedkoop. Wij hebben 8 jaar geleden een uitgewoond huurhuis gekocht voor een prikkie. Zelfs de notaris vond het bijzonder, een rijtjeshuis voor dat geld. We hebben het opgeknapt, alles zelf gedaan en kosten laag gehouden. Ik ben er blijven wonen, heb het pas geleden overgesloten voor een lagere rente. Het is geen mooi huis, geen mooie buurt en het is eigenlijk te klein. Maar ik ga pas wat anders kopen als ik flink gespaard heb. Verder alle andere vaste lasten hou ik zo laag mogelijk. Energiekosten laag houden, vast boodschappen budget, sim only abbonement en telefoon los kopen (evt tweede hand van marktplaats), alles regelmatig oversluiten, geen abonnementen, geen onnodige verzekeringen, goedkope auto etc. Verder proberen weinig uit te geven. Kleding, schoenen, jassen, ik koop alles in de uitverkoop. Verder koop ik zoveel mogelijk bij Zeeman, Wibra, Action, big Bazar, prijsmepper. Bijv make-up online of restpartijen, gezichtswash van huismerk Kruidvat, dagcreme ook in de uitverkoop van de budgetwinkel. Ik heb een tijd met veel minder moeten doen dus heb veel ervaring om met weinig te shoppen. Ik zie er altijd tip top uit (representatieve functie) en mijn kinderen lopen er ook netjes bij. Maar als het kan met flinke korting dan kan ik best geduld hebben. Ik heb eigenlijk maar 1 dure hobby en dat is een Apple verslaving. Maar daarvan koop ik ook niet t nieuwste van het nieuwste. En je doet er heel lang mee. Ben verder altijd van het sparen en zuinig geweest. Aard van t beestje denk ik.
Ik denk trouwens niet dat mensen hier liegen hoor. Waarom zou je. Maar wel dat misschien vooral de mensen reageren die van sparen houden en flink gespaard hebben. En de mensen die maar een klein beetje willen/kunnen sparen minder reageren. Dus dan krijg je wel vertekend beeld.
Wat is daar raar aan?? het is toch maar net wat je verdere uitgaven en vaste lasten zijn? de 1 gaat 3x per jaar op vakantie en heeft een dure hypotheek en de ander heeft een minder groot uitgaven patroon. ik ben alleenstaand en zit qua jaarloon rond de 28000. Ik heb een hele lage huur, lage energiekosten (75 euro in de maand) en ben vrij zuinig. ik kan sowieso 200 euro per maand sparen. daarnaast heb ik nog een paard en pony welke me minimaal 400 euro aan stalgeld en hoefsmid per maand kosten. als ik deze 2 niet had gehad dan had ik sowieso al minimaal 600 euro per maand kunnen sparen!!
@ Damay.. je ziet nergens dat ik het raar vindt.. Je ziet alleen dat ik zeg dat het mij onmogelijk lijkt.. Maar het kan dus wel. Moet ik gelijk bij zeggen dat ik dat super knap vindt hoor. Misschien geef ik ons geld wel uit aan de verkeerde dingen. Maar als ik kijk naar onze maandelijkse uitgaves dan denk ik geen hele gekke dingen. (hypotheek, VVE, afvalstoffen, waterschap, gas electra, water, auto belasting, verzekeringen, uitvaartverzekeringen, eigen risico zorg, telefoon abo, internet, tv, netflix, duo, kinderopvang*hele dure*, sporten kids en man, boodschappen en benzine) Maar nogmaals respect hoor!