Hoeveel spaargeld altijd achter de hand

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 11 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.890
    113
    Hier hetzelfde hoor, wij kunnen trouwens wel aardig sparen en dingen van de lopende rekening betalen, maar al ons spaargeld gaat aldood weer gelijk naar het huis etc. Ik vind het echt lastig om 10k bij elkaar te krijgen terwijl wij echt wel goed verdienen. Vraag ik mij af of die mensen dan nooit onkosten aan het huis etc hebben. Tandartskosten/brillen etc

2. 0lifantje

0lifantje Actief lid

7 jan 2012
    258
    0
    16
    NULL
    NULL
    Denk dat het logisch is dat hier de meeste mensen reageren die wat gespaard hebben gezien de vraag van TS.

Lijkt me niet dat er gereageerd wordt om de mensen te pesten die geen of weinig spaargeld hebben.

Wij houden hier ook minimaal 10k aan als 0-grens.

3. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Die onkosten betalen we van de betaalrekening. Wij zouden best meer per maand kunnen sparen; dat deden we eerst ook. Maar dan moesten we elke keer terugboeken, waardoor we netto helemaal niet zo veel sparen. We hebben toen besloten dat we minder zouden gaan sparen, maar daar dan ook niet aan zouden komen. Dat werkt voor ons goed.

4. anne19791980

anne19791980 Fanatiek lid

9 dec 2008
    1.518
    229
    63
    Wij houden een minimum aan van 20.000 omdat t dak een keer moet worden vervangen. En er zit nog asbest onder dus is een duur grapje.
    Wij zitten in totaal rond de grens van vermogens belasting en wat erover komt lossen we af op de hypotheek.
    Zelf heb ik weinig inkomen (wao en nog beetje salaris) maar man verdient goed.

5. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    Tja....wij kunnen gewoon niet sparen.......alles gaat op en met een beetje pech houden we nog een stukje maand over aan het eind...dus datgene wát we uberhaupt op de spaar hebben staan gebruiken we dan voor aanvulling van de lopende rekening.....dus , zo kan het ook.

6. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Wij verdienden ongeveer modaal toen we begonnen op de arbeidsmarkt, anderhalve baan, startsalaris hbo/wo (maar niet in de beter betaalde sectoren :)). We moesten samen iets van 450 in de maand aan studieschuld aflossen, maar konden daarnaast elke maand wel een paar honderd euro sparen... dus wij zitten toch op die 10.000 grens. Ben nu heel blij met die buffer, maar wil hem eigenlijk nergens aan uitgeven :D

Hoe? Hm, ik denk vooral omdat we betrekkelijk zuinig leven. Niet echt expres, maar dat zat/zit er nog een beetje in vanuit onze studententijd :D Nog geen kinderen. Geen dure vakanties, gewoon lekker kamperen ergens in Frankrijk bij de boer oid. Geen nieuwe meubels gekocht maar tweedehands. Geen dure telefoonabonnementen, geen nieuwe tv. Niet elke maand nieuwe kleren. Duurste uitgave was en is de auto... Tegelijkertijd heb ik nooit het gevoel dat we heel zuinig doen, omdat we al zo veel rijker zijn dan als student :D

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ten eerste verdient niet iedereen modaal. Ik houd me niet zo bezig met wat modaal is maar aan de hand van jouw voorbeeld zitten wij iets boven modaal. Scheelt toch weer een paar honderd euro. En volgens mij klopt je berekening niet helemaal, want denk dat je met jouw berekening op een hoger bedrag netto uitkomt. Verder hebben wij redelijke lage hypotheeklasten, laag telefoonabbonement, voor gas en electriciteit betalen we ook niet zoveel en we gaan niet op dure vakanties (maar wel een paar keer per jaar weg). Doen verder geen gekke dingen. Sparen rond de 500 euro per maand en de helft van het vakantiegeld kan ook op de spaarrekening. We zouden best meer kunnen sparen maar ik wil niet hoeven opletten met boodschappen doen en af en toe een ijsje/lunch enzo en we kopen best aardig wat biologisch.

8. Aries

Aries Niet meer actief

Ik heb niet alle reacties gelezen en weet niet of iemand dit al gedeeld heeft, maar op de website van het Nibud kun je uitrekenen wat verstandig is in jouw persoonlijke situatie, want het verschilt inderdaad heel erg per persoon.

www.nibud.nl/consumenten/bufferberekenaar/

Edit: Ik krijg de link niet goed gedeeld, maar anders gewoon even googlen op Nibud en bufferberekenaar.

9. Lief

Lief VIP lid

26 sep 2007
    5.040
    2.846
    113
    Nou wij hebben maar 2000 op de spaar hoor, net reparatie aan de auto van 2100 gehad en de zomervakantie betaald. Ik ben al blij als er 5000 op staat. En dat is gewoon met een hbo 4 dagen en mbo 3 dagen salaris zonder gek uitgavenpatroon. Ons huis was 179.000 afgelopen jaar gekocht (dus niet duur ofzo) maar moeten wel 2 auto's ivm werk.

Ik kan lekker af en toe shoppen en eens uit eten, 1x per jaar op vakantie en eens een dagje weg, dikke prima.

Nu moeten we wel voor andere (tweedehands) auto gaan sparen want die begeeft het straks. We sparen zo'n 200 pm zodat we nog beetje lekker kunnen leven :) en de extra's gaan erheen (eindejaarsuitkeringen en groot deel vakantietoeslag).

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    hier ook echt geen 10000-en euro's op de spaar rekening als buffer. 3000 is onze 0 lijn. We houden van mooie vakanties, een kopje koffie of lunch buiten de deur. We zouden op dingen kunnen besparen maar we hebben vaak geen zin om dit allemaal uit te zoeken. we werken allebei in (vaste) loondienst, en hebben vrij hoge vaste lasten (hypotheek, kdv, 2 auto's etc).

11. Luja

Luja Niet meer actief

Toen ik nog met mijn ex samen was hadden we de 10duizend grens. Ben nu na de zelfbetaalde verhuizing en nieuwe meubels alleen, voltijd student en heb zelf de volledige zorg over mijn kindjes. In principe kom ik elke maand exact uit. Ik kan elke 3 maanden de kinderbijslag - nieuwe kleren/schoenen sparen. Ik spaar dus zo'n 300 per 3 maanden. Hier gaat dan weer de apk vanaf, plus onvoorziene andere uitgaven. Ik heb nu 800 gespaard, voor mij voelt nu elk klein beetje lekker, maar het liefst zou ik minimaal 2000 hebben.

12. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    Hier 2 jaar geleden getrouwd en een huis gekocht, toen hadden we een buffer van min. 2.000 voor onvoorziene uitgaven.

Nu tijdje verder en niet echt een nullijn waar we ons aan houden. We sparen wel maar gaan deze zomer weer de hele tuin doen wat ook weer aardig wat gaat kosten.
    Nu zwanger van de 1e en daar gaat ook stiekem weer aardig wat geld heen.

We zijn niet heel gespitst op veel sparen, grote buffer. Geven het liever uit aan verre vakanties of het huis.
    Maar een 0-lijn van 3.000 ongeveer voor onvoorziene uitgave vind ik wel prettig.

13. Littleindians

Littleindians Actief lid

27 feb 2016
    364
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik haat sparen echt...
    Elke keer hebben we een mooi bedrag en dan,
    Auto stuk, wasmachine stuk.
    Dan is het weer opgebouwd en dan,
    Begeeft de droger het en hebben we 4x verstopping. 😂

People don't get what they deserve. They just get what they get. There's nothing any of us can do about it.
    Denk ik dan maar anders had ik een mooi bedrag gespaard!

Daarnaast ligt het denk ik ook echt aan je inkomen.
    Een stel vrienden van ons verdient zeker 2/3x meer dan ons samen en klagen soms over het feit dat het allemaal zo duur is ect
    Dan denk ik hoe dan?
    Maar wie weet zijn hun vaste lasten wel veel hoger..

14. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    #94 meintje, 13 apr 2016
    Laatst bewerkt: 13 apr 2016
    Wij sparen wat we kunnen, soms wat meer en soms wat minder. Hier is er ook echt een verloop in het jaar, sommige maanden zijn erg duur en andere maanden kan ik wat extra wegzetten en gelukkig blijft het zo een beetje stabiel.
    Ik zou het heel erg vinden als ik geen buffer had, maar snap ook heel goed dat er veel gezinnen zijn die helaas net rond kunnen komen. Heel moeilijk lijkt me dat. Vandaar dat dat wat over is hier fijn naar die mensen kan, hoeven ze daar geen geld aan uit te geven!

15. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen

lijkt ons verhaal wel.
    hadden een leuk bedrag gespaard maar gingen verhuizen dus daar ging wel al wat geld naartoe maar onze hypotheek adviseur had een fout gemaakt en bepaalde kosten vergeten mee te nemen dus die konden we nog ff in 1x betalen bij de notaris op de dag van overdracht......stress moment.....

in huis aan het klussen geeft de auto mankementen op naar de garage
    wc verstopt, overstroming in de keuken,....gemaakt, 2 dagen later gang onder gelopen ander bedrijf ingeschakeld bleek de riolering onder huis geknapt te zijn dus weer kosten.
    voor de 2de keer wat met de auto weer naar garage.

6 maanden later weer met de auto naar de garage.
    lekkage in slaapkamer......dak laten maken.

dan krijg je overal afrekeningen van...oude huis en nieuwe huis.
    eigen risico van zorgverzekering en ga zo maar door.
    staan nu op 0......absoluut niet fijn!
    gelukkig komt bijna vakantiegeld binnen en we krijgen aardig wat van de belasting terug over 2015 dus dan hebben we weer een buffer.
    probeer toch zeker wel 1000,- achter de hand te houden voor onvoorziene uitgave.
    maandelijks iets appart zetten proberen we wel maar dan moet er niet steeds iets stuk gaan of onverwachte rekening komen, en daarnaast vindt ik het nu ook wel erg leuk om inkopen te doen voor onze kleine man eind mei.

16. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Nou die berekenen wel een hele grote buffer zeg;)

Wij hebben altijd minimaal 5000 op de spaarrekening, ook na een grote uitgave wil ik dat overhouden. Dus het dubbele is het uitgangspunt.

17. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Ja? Ik vind het juist heel weinig. Nog geen 2 maandsalarissen geven ze aan bij ons.

18. Littleindians

Littleindians Actief lid

27 feb 2016
    364
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja echt rot die tegenslagen dan.
    Misschien dat ik daarom zoiets heb van ach,het komt wel
    En telkens als er één ding stuk gaat denk ik heel hard: please niet nog meer please!! Haha vaak komt het met 3 dingen tegelijkertijd

19. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Bij ons bijna 5 maanden, gezamenlijk inkomen. Vond het wat overdreven :)

20. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik heb het uitgerekend en er word alleen naar een woning, gezinssamenstelling en auto's gevraagd. Hoe zit het met de hoogte van je vaste lasten zoals je verzekering, gas/water/licht etc.
    Vind het een vertekend beeld geven.

Maar ik wil sowieso een buffer hebben van 6 maanden van een modaal inkomen. Mijn man verdient een bruto bedrag per maand dus een deel zetten we opzij voor de belastingdienst dus het is lastig uit te rekenen wat hij netto per maand verdiend. Het wisselt ook elke week/maand.

Ik voel me niet fijn bij een laag bedrag op de spaarrekening. Ik kan me daar echt zorgen over maken als we eronder komen.

Deel Deze Pagina