Ik heb de boosdoener gevonden! Ik had het bruto jaarsalaris ingevuld ipv netto maand T is al laat voor me
Naar mijn persoonlijke mening vind ik dit één van de Nibud adviezen die echt nergens op slaat. Maar goed, wij sparen wel, zowel voor onszelf om dingen te vervangen, als voor de toekomst en de toekomst van de kindjes naar draagkracht en de draagkracht is klein want een beneden modaal inkomen en door gezondheid van mij echt niet de kans om dat inkomen aan te vullen. Nochthans nooit schulden, de kindjes elke dag gezonde voeding en zijn we enorm rijk met elkaar. Dus ach... ik ga weliswaar niet met mijn gevulde spaarbankboekje naar bed, wel met een gevuld hart.
Haha, ach blijkt de berekening van t Nibud toch niet zo extreem te zijn. Ik moest al zo lachen om je reactie van net dat je t wel bruto had ingevuld en of ze specifiek om netto jaarsalaris vroegen. Al vind ik nog steeds dat ze een groot bedrag voor inboedel berekenen standaard. Zal wel op basis van onderverzekering bij bijv brand zijn waardoor je alles moet vervangen. Anders kan ik me niet bedenken waar dat hele bedrag voor moet zijn.
Hier ook geen mega bedrag, we zitten nu richting de 2000. Het loopt nou eenmaal niet allemaal even makkelijk soms. Er kan veel misgaan waardoor je helaas niet de mogelijkheid hebt om (veel) te sparen. Nu net/bijna uit de bijstand, met (eindelijk) 1 bijna fulltime baan en nog 1 werkzoekende, in een huurhuis, nog zonder kinderen en zonder auto, vindt Nibud ergens net boven de 4000 een goede buffer. We willen nu zelf eerst richting de 3000 / 4000 voor het verhuizen en ongeveer de helft daarvan voor als we een kindje mogen krijgen. Dan kunnen we daarna wel weer naar die veilige buffer toe, ik zou 5000+ dan fijn vinden. Meer dan 7500 euro lijkt me voor ons echt niet nodig om standaard klaar te hebben staan. Als we zoveel spaarruimte hebben, zou ik liever wat meer voor de studies van onze (eventuele) kinderen later sparen.
Ik zou het niet weten, ach zolang we (genoeg) geld op de spaarrekening hebben vind ik het allemaal prima..
Ik denk dat dat dus ook aan het verschil in inkomsten ligt. Wij doen namelijk ook eigenlijk vooral wat we willen. Genieten en geven best wat uit. Toch denken we ook wel over dingen na en maken ook soms keuzes. En toch kunnen we flink sparen , gewoon omdat dit kan binnen ons budget. Wij zouden ook best wat groter/duurder kunnen wonen omdat we gerust wat meer hypotheek aan kunnen (er zijn ook wat mensen in onze omgeving die daar wel voor hebben gekozen op den duur). Maar wij hebben de keuze gemaakt dat niet te doen. We zitten goed, zijn tevreden, ookal kijken we best soms verlekkerd op funda haha, en we vinden juist die financiële ruimte erg fijn die we nu hebben. We kunnen goed sparen, en dat heeft ook gewoon een heel fijn en veilig gevoel. Maar ook leven we lekker en kunnen veel wat we willen.
Niet om je af te vallen hoor maar hoe weet je dat de mensen die je kent niet zulke bedragen op de spaar hebben staan? Niet iedereen vertelt zoiets toch? Niemand die wij kennen weet bedragen die op mijn en man onze rekeningen staan!
Dat hebben wij ook. Wij zitten nog in onze 1e koopwoning die we kochten toen we 21 waren en we alle 2 een flut salaris hadden. Veel van onze vrienden zijn inmiddels verhuisd naar grotere huizen en soms gaat het wel kriebelen want mooi is het natuurlijk wel. Maar dan denk ik weer, we wonen groot genoeg, iedereen heeft een eigen slaapkamer en we hebben een zolder "over", we hebben een grote tuin en als we 51 zijn is dit huis afbetaald. En met deze lage woonlasten hebben we de mogelijkheid om goed te sparen en daarnaast te doen waar we zin in hebben zoals elk weekend winkelen en uit eten, regelmatig op vakantie en dagjes weg, als iets stuk gaat kunnen we het meteen vervangen en daarvoor hoeven we bijna nooit de spaarrekening aan te breken. Dus ik vind het wel prima zo! Ik denk nietndat ik gelukkiger word als ik deze financiele vrijheid in moet leveren om daarvoor groter en mooier te wonen.
Hier ook en van 2 stellen weet ik dat ze steeds net onder de belastingvrije grens proberen te blijven. Nou dan weet je ook ongeveer hoe of wat. 2 anderen hebben net een splinternieuwe auto gekocht en weet zeker dat ze daarna geen 0 euro hebben staan
Hoeft niet aan de inkomsten te liggen hoor. Zoals je zelf al zegt wonen jullie niet al te duur. Kan natuurlijk heel goed zijn dat een ander wel duurder woont. Ligt het dus eigenlijk meer aan de uitgaven.
Goeie vraag . Dit zijn wel allemaal mensen die we heel goed kennen; mijn broers en 3 beste vriendinnen. Van kennissen weet ik deze info over het algemeen ook niet .
Ik wil graag ook wel 10.000 euro als buffer....maar na een verbouwing ( nieuwe keuken en nieuwe vloer beneden) en een nieuwe auto ( helemaal nieuw dit keer) is het op dit moment iets minder. Maar goed...mijn moeder heeft het anders wel.
Dat zijn inderdaad altijd een beetje de afwegingen. Toen wij nog op ons appartement woonden hadden we financieel echt alle ruimte, spaarden met gemak 15k per jaar. Hypotheek was hilarisch laag, echt hartstikke prima. Maar we waren doodongelukkig in dit huis. Uiteindelijk toch besloten te verhuizen en een huis gekocht wat aardig aan onze max zat, maar wel aan al onze wensen en dromen voldeed. Iude huis verkochten we met restschuld, nieuwe huis was prijzig, dus nu flinke hypotheek en wat minder bewegingsruimte financieel. Geeft mij inderdaad een wat minder prettig grvoel, maar het vorige huis kostte ons onze relatie, dat was nog vervelender, dus we accepteren nu gewoon dat we even wat minder ruimte hebben. Huis isnondertussen nog wel flink meer waard gewordrn, dus er is wel geld. Het zit alleen in de bakstenen
Sparen heeft voor ons gewoon geen meerwaarde. Althans zo'n dikke spaarrekening zoals sommige hier zeggen. 10.000 euro spaargeld, why? Heel fijn om wat achter de hand te hebben maar wat als er wat gebeurd? Gaan jouw nabestaanden genieten van jouw centen. Wij zitten ook goed, hebben niets te klagen, wonen in een doodnormaal rijtjes huis met een normale hypotheek, alleen wij genieten nu van ons geld en sparen dat niet op.. De manier van leven werkt voor ons prima op deze manier we geen leningen ( behalve de hypotheek maar dat zie ik niet echt als een lening ) als wij nu uit eten willen dan kan dat, als wij nu dit weekend een weekendje weg zouden willen dan kan dat, ik kan alleen niet meteen een nieuwe vaatwasser kopen als die stuk zou zijn, nou dan spaar ik even twee maanden wel wat op en dan koop ik het alsnog. Zoals ik al eerder zei, waar een wil is is een weg. Wij kunnen alleen niet sparen EN zo genieten van alles zoals wij nu doen, tja, soms moet je keuzes maken in het leven en wij hebben hier voor gekozen en dat werkt prima zo.
Ja klopt, ik bedoelde het in ons geval ook op de reactie waarin stond 'wij genieten liever dan dat het geld op de bank te zetten, dat vinden we zonde' . Ik bedoelde in eerste instantie (alleen werd mn verhaal ietsje anders zie ik) dat onze situatie in de loop der jaren is veranderd en we daardoor naast leuke dingen doen die we graag willen ook fijn kunnen sparen. Dit komt natuurlijk door onze keuze. Maar ook omdat naarmate we ouder werden onze inkomsten hoger. Wij kunnen dus ook veelal doen wat we willen, en daarnaast sparen we. Dat voelt voor ons fijn.
En dat hebben wij dus niet. Wij kunnen niet EN genieten zoals wij nu doen EN sparen. En wij willen gewoon niet nu gaan sparen met de gedachten '' voor het geval dat er iets kapot gaat en we moeten het vervangen '' snap je wat ik bedoel? Wij geven het gewoon liever nu uit. Maar goed, ieder zijn ding
Vroeger hielden we altijd een jaar inkomen plus vaste lasten aan. Nu doen we niet meer aan spaarrekeningen, levert toch niks op.
Haha, maar wij kunnen eigenlijk ook gewoon doen wat we willen. Ik zou dan dus niet weten waar we het nog meer aan uit moeten geven En precies, daarin is iedereen anders. Je geeft uit naar ja eigen gevoel.