Wij hebben 1000 minimaal voor onverwacht dingen en we sparen voor vakantie Hypotheek teruggaf sparen we voor t huis en rest doen we waar we zin in hebben staat nu niet zoveel op spaar . Het terug van vakantie en wat dingen in en om huis gedaan dus geld weer op
Tja sommigen hebben echt geen ruimte om te sparen. Ik ken ook de andere kant. Ik ken er helaas ook genoeg die elke maand hun rekening weer leeg hebben, maar wel de duurste telefoons, nieuwste gadgets, duurste merkkleding etc. Maar dan wel aan het einde van de maand klagen. Of het handje ophouden in de familie. En die mensen noemen ons dan zuinig. Zijn jaloers als wij wel een keer investeren. Wij hebben niet een bijzonder inkomen, maar wel een ruime spaarrekening. We hebben geen dure telefoon, geen onnodige extra's etc. tja wij hebben meer geld, maar daar leven we ook naar. Nogmaals, ik ben het met je eens, het is voor iedereen anders. Maar het is natuurlijk ook niet zo dat het hebben van veel geld (in de ogen van sommige mensen) je komt aanwaaien. Daar moet veel voor worden gespaard, gewerkt en gelaten. Sommige mensen missen die discipline echt. Of kiezen bewust voor een andere levensstijl
Wij hebben nu eigenlijk voor het eerst wat meer ruimte om te sparen, maar we maar sparen wel meteen ergens voor en niet als 'standaard potje' voor onverwachtse dingen (al is het fijn dat het geld er nu wel is mocht er iets gebeuren). We sparen voor verhuizen en voor een bruiloft en voor een eerste kind, dus de tijd dat we echt een basisbedrag op de spaarrekening hebben moet nog komen
Mijn minimum is 10.000 en daar komen we niet aan tenzij strikt noodzakelijk. Willen we uit eten, een verre vakantie of dingen in huis opknappen/veranderen dan doen we dat van andere kleine potjes, die soms ook goed gevuld zijn en we direct bijvoorbeeld weer terug naar zuid afrika kunnen. Potjes niet gevuld genoeg? Dan sparen we eerst. Je hoeft niet veel te verdienen om een gevulde spaarrekening te hebben. Het is gewoon een kwestie van zuinig zijn maar toch mogen we niet klagen qua kleding of gadgets. Maar veel komt van marktplaats. Ik kan soms wekenlang zoeken voor een koopje. Zoals de babyfoon die we hebben aangeschaft. Helemaal nieuw in verpakking, bon er bij en toch 50 euro goedkoper, het duurde een paar weken en elke dag even kijken, maar het is zo fijn om dat dan te hebben gevonden!
geen ruimte hebben om te sparen heeft soms ook te maken met keuzes. als iemand een veel te duur huis heeft tot verhouding van zijn salaris dan hou je weinig over ja. ken er genoeg die best zouden kunnen sparen maar die geld liever aan hun auto of roken uitgeven. en even voor mezelf sprekend: ik ben alleen met 2 kinderen, werk part-time in de thuiszorg dus geen vetpot. ik heb een inkomen onder modaal en ik kan prima sparen. ik heb het voordeel dat ik onder andere een relatief lage huur heb van mijn huis. ik heb ook een paard die me elke maand zo'n 300 euro kost. Als ik die niet zou hebben dan zou ik nog meer kunnen sparen maar dat ik dit kan betalen en ook nog kan sparen heeft met keuzes te maken. ik geef niks om uitgaan, dure kleding, dure spullen. ik ga hoogstens 1x per jaar op een vakantie van max 500 euro. ik rook niet, ik drink niet. geef weinig uit aan boodschappen. ik zal niet beweren dat de mensen die niet kunnen sparen allemaal teveel uitgeven maar ik denk dat het er meer zijn dan je denkt. tuurlijk zullen er mensen zijn die zo weinig verdienen dat ze niet kunnen sparen. maar het overgrote deel heeft echt te maken met keuzes.
Absoluut mee eens dat het te maken heeft met keuzes maken. Maar ook met waar je vandaan komt/ mee gestart bent. Denk dat wanneer je bij je ouders bijvoorbeeld alles betaald kreeg, nog thuis woonde en daarna al wel ging werken, je veel ruimte hebt gehad om een goed startkapitaal op te bouwen. Dat start kapitaal heeft niet iedereen. Daarnaast zijn het vooral de keuzes die je maakt inderdaad. Mijn man zegt ook wel eens dat hij het vervelend vindt geen 10000 op de spaarrekening te hebben, maar als ik dan aangeef dat we 2 jaar geleden in 1 jaar zo 4 a 5000 hebben uitgegeven aan nieuwe meubels (alles in de woonkamer), nieuwe vloer en verven woonkamer, nieuwe jongenskamer zoontje, dan gaat het snel op. Maar dat vind ik ook belangrijk. Ik wil ook graag meer spaargeld, maar een mooie balans houden met uitgeven en sparen is het mooiste. Afgelopen jaar moest de voortuin en de buitenboel geschilderd. Wij hebben nu ongeveer 6000,- op de spaar en zijn bewust aan het sparen voor grotere auto. Hoeft geen dure te zijn. Dit jaar gaan er verder geen grote uitgaven meer komen na de auto en heb ik een spaarplan opgesteld. We kunnen ongeveer 500,- per maand sparen (excl belastingteruggaaf, vakantiegeld en eindejaarsuitkering) dus dan gaat het rap.
Wat een bedragen. Als we kijken wat onze portemonnaie is ná alle vaste lasten, dan blijft er 380 per maand over. Om boodschappen van te doen, kleding, uitjes, cadeautjes, én sparen. Iemand schreef hier dat sparen altijd lukt, kwestie van prioriteiten stellen? Maar hoeveel je spaart ligt wel aan je inkomen. Wij sparen iedere maand 2x 30,- voor onze kinderen. We willen minimaal 1.000,- voor noodgevallen, en verder sparen we in potjes voor vakantie, verbouwen, aflossen, en zelfs uit eten. Daar sparen we ook voor.
gaat ook niet altijd op.: ik moest thuis alles zelf betalen. brommer, opleiding, rijbewijs, auto enz. toen ik mijn huidige baan kreeg kwam daar nog kostgeld bij. er is nooit voor mij gespaard en toen ik 8 jaar geleden op mezelf ging heb ik ook alles zelf betaald. mn hele huis bestond uit marktplaats je hoeft dus echt geen goede start via je ouders gehad te hebben.
Idd waar. Ik kreeg veel van mijn ouders, had gespaard voor een rijbewijs en kreeg het uiteindelijk. Geen school of kostgeld hoeven betalen. Dus ik had al spaargeld toen ik uit huis ging. Wij sparen nu dus ook voor de kinderen (studie en rijbewijs), zodat ook zij zelf spaargeld hebben als ze uit huis gaan. We hopen op minimaal 15.000 als de oudste 16 is te hebben. Dus voor allemaal 5 a 6 duizend euro. Maar dit geld is en blijft van ons. Maar is dus een buffer voor rijbewijzen en studie/boekengeld ed. Hebben we het niet nodig, dan kunnen we mooi wat extra aflossen en een mooie reis maken oid
Tja ik begon de teller met -8000 toen ik uit huis ging (studieschuld) Toen ging ik samenwonen en kreeg ik er -35000 (studieschuld vriend) bij Beide geen spaargeld vanuit huis gekregen, maar ik had wel het vermogen tot sparen meegekregen Gelukkig wel allebei werk (ik parttime), dus we konden beginnen met afbetalen. En ja dat is dan even niet op een luxe vakantie van een paar weken, maar gewoon een weekendje weg in eigen land. Het grootste deel van alle extra's (vakantiegeld, eindejaarsuitkering, bonus, belastingteruggaaf) hop afbetalen. En als je dat dan afbetaald hebt is het makkelijker om in die flow te blijven zitten, want je hebt het geld al die jaren ook niet gehad. Dus dan groeit de spaarrekening 'vanzelf'.
@Damay77: Dat is ook precies wat ik bedoel, daar zit toch een verschil in. Ik heb ook alles zelf betaald (en ben daar ook blij mee en trots op) en heb ook wel het sparen meegekregen van mijn ouders, maar ook het genieten in het nu. Maar kan wel degelijk een verschil maken of je veel hebt kunnen sparen voordat je op jezelf ging.
Wij proberen ook een buffer van 10000 euro te houden. We hebben afgelopen jaar geen grote uitgaven gehad, dus het is aardig gelukt. Mijn man werkt ft en ik pt. We hebben alles gebudgetteerd, van kleding tot uitjes, en sparen elke maand een vast bedrag. We zijn beide vrij zuinig en hechten niet veel waarde aan merk oid. Denk dat dat ook wel scheelt.
Hier is de minimale grens 15.000euro. En elke keer hebben we wel weer wat waardoor dit fink keldert, maar de motivatie daarna groeit om dit weer op te bouwen. We willen komend jaar, of volgend jaar de keuken verbouwen en een nieuwe vloer, en dan zijn we dit ook minimaal kwijt. Onze kindjes hebben een aparte spaarrekening. Daar komen we niet aan. Vorig jaar, of eigenijk 2015 veel grote uitgaves gedaan. Ons tweede kindje is geboren, een nieuwe auto gekocht en we zijn getrouwd. Afgelopen jaar weer goed kunnen sparen en dit zetten we zo door, daar zorgt manlief wel voor. Want ondanks alles geef ik het nog al te graag uit .
Dank je. Ik zou ook wel 10.000 reserve willen. Maar voor we dat bij elkaar hebben zijn er al tig andere wensen / noodzaken voorbij gekomen
Het is maar een getalletje he. Het belangrijkste is dat je geen geldzorgen hebt. En die voorkom je zo veel mogelijk door bewust met je geld om te gaan. En dat doen jullie echt knap.
Het gaat je echt wel lukken met de goede motivatie en een beetje een andere levens styl. Tot vorigjaar had ik nog nooit veel geld kunnen sparen want ik gaf altijd al mijn loon uit aan merkkleding of andere dure dingen. Tot ik ineens een doel had. Ik mag Max 80 Pw aan boodschappen uitgeven en als het me even lukt maar 60. Ik denk bij alles na wat ik wil kopen heb ik het echt nodig?/ worden mijn kinderen er minder van of wij als ik nu toch niet dat leuke kledingsetje of paar schoenen koop? Het gevolg was dat ik in 12 maanden van 0 naar een spaarpot van 10.000 ben gegaan. Ik was compleet verbaasd dat ik !!! Kon sparen . Beiden hebben we een normale baan (verpleegkundige en bouw) dus het lukt echt als je je maar bewust bent van je uitgaven. Ik heb inmiddels m'n levens styl omgegooid en ik moet zeggen het voelt heerlijk zon buffer en het is nu extra leuk Ok nog meer te sparen
Natuurlijk moet je bewust zijn. Als we boodschappen doen voor 60,- per week, dan komt dit neer op 260 per maand. (60x13 weken : 3= 260 per maand. Dat klopt wel ongeveer met wat we uitgeven. Dan hebben we dus 120,- per maand over. Waarvan we inderdaad 60 voor de kinderen sparen. Dus hebben we 60,- over voor: kleding, cadeautjes, uitjes, vakantie, onvoorzien, etc. Dan is zo'n bedrag van 10.000 echt niet binnen handbereik. Ook niet als je nog meer oplet.
Er zijnngenoeg mensen die niet op merkkleding kunnen besparen, omdat ze die auberhaupt al niet hebben...en die 2e hands kleren kopen, goedkope frisdrank of helemaal geen frisdrank drinken en alles B merk kopen... Soms heb je gewoon de middelen niet... dus om Nou te zeggen dat iedereen dat zou moeten kunnen door een levensstijl om te gooien....
Hier een buffer van 10.000 daar zitten we nu ruim boven maar wil ook verhuizen hopelijk dit jaar dus daar gaat ook behoorlijk wat in zitten Verder sparen we elke maand 25 voor de kinderen en met kinderbijslag vakantiegeld etc wat extra