Hoeveel spaargeld noodzakelijk/ideaal

Discussie in 'De lounge' gestart door zonnetje2015, 30 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #161 nelta, 8 jan 2017
    Laatst bewerkt: 8 jan 2017

En vooral zorgen dat je niet voor elk dingetje moet terugboeken. Wij sparen ook een vast bedrag per maand en daar komen we niet aan.

(daarnaast hebben wel wel een potje voor vakantie, auto enz)

Wij willen minimaal 5% van de restschuld van onze hypotheek op de rekening hebben staan. (tussen de 10000 en 15000 euro) Daar komen we verder niet aan.
    Nu sparen we voor grote uitgaven verder door op dezelfde rekening en daar boeken we eigenlijk verder niet op terug. Behalve +/- 2000 euro die we elk jaar inleggen in het spaardeel van onze hypotheek.
    Daarnaast hebben we een potje voor auto-onderhoud; hier leggen we maandelijkse een bedrag in, wat we berekend hebben nav de autokosten van de afgelopen jaren.
    Wat er verder overblijft (meestal niet zo veel :)) + vakantiegeld gaat automatisch naar een 'andere' spaarrekening, daar betalen we de 'kleine' grote dingen van en de vakantie.
    Verder hebben we bij Dela nog een spaarrekening voor een uitvaart; hier leggen we elke maand een klein bedrag in.

Het zijn een hoop verschillende potjes; dit hebben we nu sinds een jaar. Maar het werkt eigenlijk prima, met onderhoud van de auto en dergelijke staan we nooit voor verrassingen en zo.

2. Minigirl

Minigirl Fanatiek lid

17 feb 2013
    1.036
    12
    38
    Vrouw
    lawyer
    Den Haag
    ik zou gewoon niet weten waar ik mijn inkomsten verder aan moet uitgeven behalve waar ik nu aan uitgeef. Dus automatisch houd ik over en dat is dan spaargeld. Vervolgens lossen we af op de hypotheek.

3. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Wij sparen alleen maar met een doel. Is dat geld er, dan geven we het uit aan hetgeen we voor gespaard hebben. Vaak stoppen we het in het huis, we hebben het dak vervangen en CV aangelegd (en een nieuwe keuken, huiskamer verbouwd, bovenverdieping verbouwd... er moet nog veel meer gebeuren).
    We kunnen het ook uitgeven aan vakantie, ik vind dat belangrijk en heb het nodig om een aantal keer per jaar even weg te zijn. Dat kan binnen Nederland, maar ook naar Amerika of Spanje ofzo.
    Daarnaast hebben we iets van 500 euro op de spaarrekening. Voor als de wasmachine kapot gaat.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die onze levensstijl onverstandig vinden, maar wij kunnen hier prima mee overweg :)
    Voor ons zoontje sparen we trouwens apart! We willen hem wel wat mee kunnen geven.

4. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Nee wij hebben nooit zo goed gespaard, hadden altijd z'n 2.000 op de rekening en dat was het. Sinds dat onze auto kapot is gelopen en mijn man een andere baan heeft gekregen ivm failliessement van zijn vorige baas is de knop volledig om. Dan pas besef je dat je nergens komt met "maar" 2.000

En hoe wij dat doen is door gewoon geen onzin te kopen en ik pin elke week een vast budget voor alle boodschappen. Want eten is echt mijn valkuil dus daar let ik extra op. Dat is 70€ per week en daar haal ik alles van behalve luiers.

Nu hebben wij gelukkig een pot, als mijn man nu in de ww komt redden wij het 2 jaar zonder werk. En dat geeft rust, veel rust

Deel Deze Pagina