Hoeveel spaargeld wil jij achter de hand?

Discussie in 'De lounge' gestart door tumtummetje, 13 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.309
    36.175
    113
    Dat snap ik, maar bij ons zijn de vaste lasten bijvoorbeeld lager dan 70% van het max dagloon, dus daar hoeven we niet extra voor te sparen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  2. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ja maar ik heb het over mezelf ;)
    Maar idd daar hoef je dan niet voor te sparen. Maar ja zo zijn er tig verschillen. Iemand met een koophuis zal moeten sparen voor onderhoud. Iemand die afhankelijk is van de auto zal daar geld voor achter de hand moeten hebben enz.

3. Mammavantwee

Mammavantwee Niet meer actief

Pff wat een bedragen :o:. Op het moment lukt het ons helemaal niet om te sparen, omdat we de zolder aan het opknappen zijn en begin volgende maand heel de woonkamer wordt gedaan!

Denk dat leeftijdsverschil ook een grote rol hierin speelt? Wij zijn nog vrij jong en kunnen als straks alles een beetje af is weer goed gaan sparen!

4. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Hier ook altijd een minimaal bedrag op de spaar.

Komt rond de 6500. Ik reserveer altijd
    2000 advocaatkosten (ivm ex die denkt dat hij God is) 2000 kosten aan de auto als het nodig is. 865 voor de naamswijziging van mijn kinderen einde van het jaar. En de rest voor onvoorziene kosten. Maar meestal staat er meer op. Ben van huis uit opgevoed dat je geld achter de hand moet hebben dus ben altijd heel zuinig.

5. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.824
    9.335
    113
    Gelderland
    We zijn de laatste tijd druk met sparen en aan het uitzoeken hoe we dat kunnen investeren.
    We hebben een doel om onze maandlasten versneld lager te krijgen dus dan is de hoogte van het uiteindelijke spaargeld potje wat minder interessant.

Voorheen hadden we lage lasten en minder spaargeld. Nu hebben we hoge lasten en meer spaargeld. We hebben bij baanverlies een groter gat te vullen dus vinden we dat we echt een maand of 6 moeten kunnen overbruggen met al onze vaste lasten.

6. Mamalizzy

Mamalizzy Fanatiek lid

2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Waar sparen jullie voor? Ook voor studies van de kinderen? En zo ja hoeveel zetten jullie daarvoor apart?

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Vorig jaar 80.000 euro in ons nieuwe huis gestopt dus spaarsaldo is nu dramatisch. Ik wil minimaal 15.000 erop hebben, dat hebben we nu bijna inzicht en sneller dan verwacht omdat we ineens niet op vakantie gaan.
    Sparen doen we voor "zomaar"
    Het echte sparen voor later en voor de kinderen (studie, uit huis etc) staan los van bovenstaand

8. knipsandra

12 mei 2020
    8
    7
    3
    Vrouw
    Kapster
    Mijn vriend zegt dat het een goed idee is om te wachten tot de komende economische crisis en dan aandelen te kopen van grote bedrijven wanneer ze gedaald zijn (GEEN financieel adviseur)

Mamalizzy vindt dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Dus jij noemt bijna 15 k in zicht een dramatisch spaarsaldo?

Lies1611, zara1983, sprits en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Mamalizzy

Mamalizzy Fanatiek lid

2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    En voor de mensen die sparen voor de kinderen hoe zien jullie dat bedrag?

Ik spaar voor mijn zoon masr dat is niet een lang leve de lol potje. Als hij met vrienden 2 wk naar ibiza wil moet hij dat zelf bij elkaar verdienen.ik spaar voor collegegeld kanerhuur boeken eten (studententarief) en kleding (ook niet onbeperkt maar wel goed).

Hoe zien jullie dat?

11. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.106
    17.112
    113
    Ik vind het een fijn idee om een bedrag achter de hand te hebben wanneer er iets kapot gaat of wanneer we bijv een nieuwe auto willen kopen of spontaan besluiten iets groots aan het huis te willen doen.

Voor de studie van de kinderen sparen we niet, dat komt wel goed.
    We sparen wel voor de kinderen, dat is een potje dat ze krijgen zodra ze op zichzelf gaan wonen om ze te helpen ‘op te starten’. Daarvoor sparen we maandelijks €50 per kind.

12. Mamalizzy

Mamalizzy Fanatiek lid

2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Voor sommigen voelt dat zo

13. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik spaar ook voor de kinderen inderdaad. Mijn doel is voor beiden als ze 18 zijn 8500 euro te hebben. En zoals het er nu uitziet redt ik dat. Maar er moeten geen rare dingen gebeuren.

Dit geld is voor hun rijlessen. Daarnaast kijk ik op dat moment wanneer ik het geef. Of ik het voor een studie gebruik. Of na hun studie als ze bijv op wereldreis willen of voor hun huis. Dat zie ik dan wel.

14. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.106
    17.112
    113
    Ook niet als “lang leve de lol” ;)
    Ik heb in mijn omgeving te vaak gezien dat het overgeboekt werd op de 18e verjaardag en dan inderdaad verbrast werd aan vakanties, uitgaan en andere “onzin”, daar spaar ik niet voor en mogen ze zelf voor werken ;)

Mijn man en ik hebben beide een potje van onze ouders gekregen toen we uit huis gingen en dat besteed aan de KK en andere kosten van onze woning, onze eerste meubels, etc. En gewoon om een buffertje te hebben wanneer we uit huis zouden gaan. We zijn daar enorm dankbaar voor geweest, heeft ons echt geholpen om een leuk huis te kopen en die leuk in te richten, zeker voor een (toen) 22- en 24-jarige :)
    Ik hoop te zien dat mijn kinderen dat ook zo zullen ervaren.

15. tuc

tuc Niet meer actief

We zitten nu boven wat Nibud adviseert en eind juni als de tuin gedaan is ver onder:roflmao:

16. GossipGirlxoxo

Ik spaar voor de kinderen tot ze 18 zijn. Beide een spaarrekening op hun naam. Daar mogen ze mee doen wat ze willen. Ongeveer € 1000 per jaar spaar ik daarop. Ik hoop dat ze het verstandig besteden aan hun eerste auto ofzo.

En ik heb een spaarrekening op mijn naam die is voor hun, voor als ze gaan studeren of op zichzelf gaan, net wat ze dan nodig hebben zodat ik ze daarbij kan helpen. Van het bestaan van die rekening hoeven ze ook niets te weten. Daar stort ik maandelijks €250 per kind op.

Sado vindt dit leuk.
  17. Mamalizzy

Mamalizzy Fanatiek lid

2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    Ik betaal idd ook het rijbewijs.

Studeren vind ik wel duur hoor. 4 jasr studeren is al ong 20000 huur. Daarvoor moet ik wel heel hard sparen

18. GossipGirlxoxo

Ze hoeven toch niet perse uit huis te gaan wonen als ze gaan studeren?

kadootje en Sado vinden dit leuk.
  19. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    in onze situatie wel ja

Neuzeke, Mamalizzy en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  20. Mamalizzy

Mamalizzy Fanatiek lid

2 mei 2020
    1.930
    230
    63
    Vrouw
    De kans dat de studie die een kind wil te bereizen is vanuit huis is soms echt klein.

Deel Deze Pagina