Wij hebben een zilvervloot en een normale spaarrekening voor beide Kids. Beide staan op naam van de Kids bedenk ik me nu... Die zilvervloot kan niet anders, maar die andere staat dus ook op naam van het kind. Kan het 1 dag voor zijn/haar 18e verjaardag overmaken naar ons, toch? Niets aan de hand dan lijkt me.... Wij sparen op de zilvervloot voor een leuk bedrag voor een rijbewijs, huis, trouwerij ofzo. Op de andere rekening sparen we zodat we gestudeerd kan worden. Zelf willen we een buffer van 2500. Meer vind ik niet nodig. Op dit moment staat er 10.000 en zijn we eigenlijk wel klaar in huis. Alles net nieuw, verbouwd en vervangen. Dus sparen we voor een nieuwe auto.
Ik heb weleens gelezen dat kinderen hun ouders hebben aangeklaagd in zo een situatie en gelijk kregen bij de rechter dat het geld naar de kinderen moest.
Hebben nu zo'n 42.000 spaargeld . Maar we zijn bezig met ons huis verbouwen dus gaat ook nog een hele hoop vanaf
OT: Wij hebben een eigen spaarrekening en 2 voor de kinderen. Het geld hierop staat vast en komt vrij als ze 18 worden. Maar dan hebben wij er eerst de machtiging over om te beslissen wat ermee gebeurd. Het is in principe gewoon voor hun, maar je weet natuurlijk nooit hoe hun leven er dan uit ziet. Het is niet de bedoeling om te verbrassen aan feestjes en vakanties Wij willen voor hun graag de studie betalen en het rijbewijs, eventueel voor een start qua huis etc . Dat ze schuldenvrij kunnen beginnen aan de rest van hun leven. Zelf is onze eigen spaarrekening nu aan de lagere kant ivm verbouwing en tuinaanleg. Dus wat we daarvoor gespaard hadden is nu natuurlijk foetsie. Dus we zijn weer bezig om de spaar weer verder te spekken.
Nee, hier niet. Ik heb zelf dat geld wat ik van mn ouders kreeg op mn 18e er veel te snel doorheen gejaagd, erg zonde achteraf. Dit wil ik dus voorkomen.
Je moet natuurlijk wel oppassen met de schenkingswet als de rekening op jouw naam staat. Je mag eenmalig vrij maar 26.000 schenking tussen 18 en 40 jaar. Verder de jaarlijkse vrije schenking per jaar. Wanneer het voor een eigen woning gebruikt word mag je eenmalig rond 100.000 schenken geloof ik
Wat ik me afvraag. Als ik bijvoorbeeld de studie zou betalen, rechtstreeks vanaf mijn rekening. Is het dan een schenking? Of pas op het moment dat het geld ook de rekening van mijn kind passeerd?
Ja dat klopt, maar in ons geval met 3 kinderen halen we dat bedrag toch nooit en ben ik al blij met een paar duizend. Zelf alleen studie gekregen, man helemaal niks en zijn we ook niet minder van geworden.
Denk ook niet dat dat eronder valt. Dan zouden alle kosten van onderhoud daar misschien ook onder moeten vallen als ze met 18 jaar nog thuis wonen?
Volgens het nibud 16.250 Huidige stand: 600 euro (man is eigen bedrijf gestart was bijna 40.000) Gewenst: 50.000, dit gaan we de komende jaren weer opnieuw sparen