ik denk dat dat komt omdat het voor sommige (meeste?) mensen überhaupt niet mogelijk is om en meerdere keren op vakantie en uit eten te gaan en kleren te kunnen kopen wanneer je wil en daarnaast kunnen sparen. Bij deze mensen gaat het sparen wel 'ten koste' van bovenstaande dingen. En aangezien mensen vanuit hun eigen perspectief kijken.. Wel superfijn dat je beide kunt
Juist Bij ons zou het wel degelijk een keuze zijn van nu leven (kinderen naar sport, sinterklaas vieren, 1x per 4 maanden nieuwe kleren, dage weg) of sparen. Ook voor de mensen die niet sparen is het niet zo zwart wit
Mee eens.. wij hebben een maandbudget van rond de 400 a 500 euro om leuke dingen van te doen/ kleding/ kado's etc.. Dat klinkt veel maar het is altijd sneller op dat je denkt Even lunchen met collega's op terras, keertje uit eten, kado's voor sint en hoppa weg 100 euro.. Maar ik ben blij dat we momenteel in gelegenheid zijn om het te kunnen doen. Vanaf volgend jaar helaas anders dan gaan we per maart 3 dagen opvang te betalen (betaald ouderschapsverlof van manlief verloopt). En aangezien je een "hoog" salaris hebt hebben wij ook een hoge eigen bijdrage..
Wauw.. nu ik sinterklaascadeaus moet kopen spaar ik gewoon een stuk minder.. kan echt niet allebei.. wel lekker als het wel kan..
Je beseft hopelijk dat dit betekent dat jullie gezegend zijn, niet dat jouw situatie het bewijs is dat die en/en-situatie voor iedereen mogelijk is?
Khlo, ik neem toch aan dat je wel beseft dat dit niet meer de standaard is? en sparen en van alles doen? wij hebben samen wel bovenmodaal (ik werk 15 uur), ML zit zelf al boven modaal, maar geloof me, we hebben vrij veel 'lasten' waardoor het echt niet en, en, en is. Het is en een beetje sparen en een beetje leuke dingen doen. Niet kopen wat we willen en nergens op letten, 2 keer per week uit eten (dat hebben we nooit gekund) en dan nog vet sparen. Het voelt, niet alleen jouw reactie, wel een beetje aan 'kijk mij super goed zijn met al mijn spaargeld en leuke dingen doen' terwijl ik zeker weet dat ik niet slechter ben voor mijn kinderen maar niet zoveel mogelijkheden heb als de dames met een halve ton spaargeld.
Ik denk dat sommige situaties wel uitzonderlijk zijn ja.. Wij hebben ook geen tonnen op de bank, alles behalve maar proberen wel een beetje te leven..
Fijn toch voor de mensen die dat hebben. En het meerendeel van ons heeft dat niet, ik ook niet. Nou en? Het zegt echt niets over betere of slechtere ouders zijn, of dat zij gelukkiger zijn of juist niet. Niet op jezelf betrekken hoor.
Mijn man zit boven modaal, ik krijg modaal. Maar het verschil is wel dat ik gewoon 4 dagen werk ipv maar 15 uur. Dan is het toch logisch dat ik ook meer geld te besteden heb? Ik werk meer als het dubbele van jouw uren dus verdien ik ook het dubbele.. Overigens zeg ik volgens mij nergens dat ik vind dat jouw kinderen slecht af zijn, toch?
Inderdaad, snap haar reactie wel als mensen zeggen: ik spaar niet (veel) want ik wil ook nog leven. Sommigen hebben het geluk dat het allebei kan. Wij zitten er een beetje tussenin. Sparen best aardig en kunnen ook nog lekker leven. Maar gaan niet op vliegvakantie of op dure vakanties, wel soms een weekendje weg (maar dan weer niet te duur). Is maar net wat je belangrijk vindt
Je beseft zelf wel dat het je het dan extreem luxe hebt als je zo riant kunt leven en kunt sparen? Dat geldt voor de meesten niet.
Maar je hebt ook meer opvang. Wij werken beide 32 uur en verdienen daarmee samen ruim 2x modaal. Maar er staat tegenover dat we ook hoge kosten hebben. Twee keer uit eten wordt het hem hier niet hoor. Al gaan we er volgend jaar flink op vooruit nu we een huis gekocht hebben en minder kdv gaan betalen (we stappen over). Dat scheelt samen al zo'n 650 per maand.
Oh maar meid... jullie gaan twee keer per week uit eten las ik elders... kunnen kopen wat jullie willen. Helemaal top... Ik kies er toch voor tijd voor mijn kinderen te hebben. 9 van de 10 keer sta ik zelf bij school om mijn kinderen op te halen. Ja ik werk...in de weekenden, of avonden. Daar merken die van mij bijna niks van. Ooit had ik ook veel geld...dikke spaarrekening. Hoefde nooit na te denken als ik mijn pinpas trok. Maar ik was doodongelukkig. Ik besefte dat tijd met mijn kinderen onbetaalbaar is... Geen KDV of gastouder meer. Nee ze hebben moeten inleveren, wij allemaal. Maar ik hoor ze er nooit over. Kinderen onthouden niet de luxe maar de tijd. Ik ben er altijd voor ze! Ik zie dat als pure luxe! Ook al heb ik amper een cent op de bank! Ik ben rijk... En later als ik ouder ben, ach ik hoef geen groot huis, geen groot pensioen. Ik leef nu. Zo zie je maar weer iedereen doet het anders!! en stelt andere prioriteiten.
Misschien moeten dames zich niet zo druk maken over wat een ander op zijn rekening heeft, hoeveel die werkt, hoe vaak ze er voor hun kinderen zijn, waar het geld aan uitgegeven word , etc etc. Lekker boeiend zeg... De een heeft 10.000, de ander 100 euro en de ander 100.000... Conclusie, er is geen gemiddelde, ieder is voor zich! Zonde dat de een zit af te katten en de ander zit te pochen..
Houd ook in gedachte dat het internet is he Om maar even als voorbeeld te nemen. Ik zit nog op een ander forum (sport) als je ziet wat al die mannen en vrouwen tillen aan gewicht... plots tillen ze bij meetings de helft minder ( zware avond gehad krijg je dan als smoes Maw geloof ook niet altijd alles wat er op internet word verteld.
Ik krijg soms ook wel eens dat idee met internet. Alles is altijd geweldig en goed en als iemand een fout heeft gemaakt zijn er zoveel mensen om gelijk met een wijzend vingertje te komen. Zelf krijg ik ook veel kritiek, omdat wij materiële rijkdom niet zozeer nastreven zoals vele anderen en mijn kinderen dus ook niet per se met de laatste mode mee moeten doen van mij of altijd het nieuwste van het nieuwste moeten hebben. Maar ik vind dat dan eerder hun probleem en kuddegedrag en zit er zelf totaal niet mee. Uiteindelijk leef je toch niet voor anderen.
Ik vind het een beetje vreemd dat je niet 'nu leeft' als je 32 uur werkt. Tijdens je werk leef je toch ook gewoon. En er zitten volgens mij 168 uur in een week. Wat is 'nu leven' dan?
Dat is een keuze die je maak, moet er niet aan denken om 4 dagen te werken ook al kan ik dan twee keer per week uit eten. Wij doen leuke dingen en sparen maar beiden niet in extreme. Uit eten gaan moet ook bijzonder zijn en geen gewoonte wat het wel wordt met twee keer per week.
Volgens mij wordt er bedoeld met 'nu leven': veel leuke dingen doen en kopen ipv sparen. Dus niet persé gekoppeld aan werken