Hoeveel spaargeld?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ukkie1, 23 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. baby90

baby90 Fanatiek lid

10 mrt 2011
    4.032
    316
    83
    Vrouw
    Gelderland.
    Ik vind het knap dat je het zo goed doet hoor.
    Er zijn zat gezinnen met de problemen die je ouders hadden, en kinderen die in precies hetzelfde terug vallen.. omdat ze niet anders gewend zijn en niet anders mee hebben gekregen.

Mijn man kwam bij mij met flink wat schulden.. na zo'n 6 jaar hebben we die eindelijk samen afgelost. Héérlijk. De zus, broer en broertje van mijn man hebben/hadden FLINK schulden. Mm, hoe kan dat toch? Simpelweg omdat ze dat meegekregen hebben. Zijn ouders (moeder nog, vader is overleden) zitten er behoorlijk in en zullen er denk ik nooit meer uit komen.
    En ja, er zat écht wel pech bij! Maar ook héle domme keuzes. Maar goed, dat is ieder voor zich. Niet iedereen die in de schulden komt heeft slechte/domme keuzes gemaakt.

Mijn moeder is altijd thuis geweest voor ons, en ik vind dat doodnormaal. Mijn moeder moest altijd op elke cent letten, en toch heeft ze ons alles kunnen geven wat we wilden.
    Mijn zus heeft ook de keuze gemaakt thuis te blijven. Ik volg een opleiding en zodra die af is wil ik 2 a 3 dagen gaan werken.

Zo maakt ieder zijn eigen keuze, de een wilt werken en de ander blijft liever thuis. Niet nodig om jaloers op elkaar te zijn of elkaar minder te vinden oid. Maak een keus waar jij je gelukkig bij voelt. En heb je spijt, kijk dan naar de mogelijkheden om de keuze te maken die je wel wilt.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ook daar: jammer dat mama's zo hard voor elkaar kunnen zijn.

Maar mijn punt was dus dat je keuze verdedigen niet noodzakelijk betekent dat je ergens mee zit.

3. marina kl

marina kl Bekend lid

21 jun 2015
    649
    344
    63
    Dit!!! Het is idd net wat je van huis uit mee krijgt. Respect voor elkaar.

TS, het is een mooi bedrag, zo heb je lekker buffer voor in geval van. En die dak vervangen.... Tja hypotheek rente is zooo laag op dit moment mocht het echt zoooo nodig zijn :)

En ikzelf zou verder doorsparen, gewoon omdat ik het leuk vind :)

4. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    ik vind dus van niet. Verdedigen doe je als je een ander probeert te overtuigen van dat wat jij doet of als je ergens toch twijfelt..
    En als je prima tevreden bent met wat je doet, dan sta je daar ook sterk genoeg in om de rest langs je heen te laten gaan.

Maargoed dat is mijn mening ;)

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit is een forum en juist de plek om lekker in discussie te gaan vind ik. Juist als ik ervan overtuigd ben dat iets goed is, probeer ik anderen ervan te overtuigen.
    Al is dat met thuis blijven of werken natuurlijk heel persoonlijk. En ook nog eens per kind verschillend wat goed is voor het kind ;). En sommigen hebben gewoon echt geen keus (en dat geldt voor werken maar ook voor thuisblijven).

En als iemand juist heel erg achter haar keuze staat en iemand keurt dat af, vind ik het ook heel logisch om je dan te verdedigen.

6. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    En daarin verschillen we van mening. Ook helemaal prima :)

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    👍:)

8. stiertje88

stiertje88 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    En soms hebben mensen gewoon op hun eigen manier helemaal gelijk. Een mening is gebaseerd op jouw eigen waarheid, en verschillende waarheden kunnen soms prima naast elkaar bestaan.

TS, volgens mij heb jij het goed voor elkaar.

9. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Al heb je 5 euro, het begin is er. Wat een heerlijk gevoel dat je kunt sparen he?

Ik heb 3900 euro op de spaarrekening staan. Daarvan gaat 3000euro naar de makelaar zodra hij eindelijk mijn huis een keer verkoopt. De rest is voor calamiteiten of als mijn auto aan vervanging toe is. Ik krijg binnenkort weer een 13e maand. Dan gaat de auto voor onderhoud weg en zet ik alvast wat opzij voor de vakantie.

10. Kristientje

Kristientje Fanatiek lid

11 jul 2015
    1.035
    419
    83
    Thuisblijfmama
    Zeeland
    Och wat LIEF!!!! Ik zit hier al in jouw plaats te janken :D

11. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Zo...fijne discussie weer ;)
    Snap de felheid om de reacties van khlo, maar die van tjilpje schoot me toch ook echt in het verkeerde keelgat :$ Waarom moet dat nou zo denigrerend?

Ontopic; Niet zoveel als we zouden willen :p Dit jaar aardig wat grote uitgaven gedaan, dus moeten weer even wat opbouwen. Er staat wel altijd een kleine reserve voor grote reparaties (auto, verwarmingsketel, etc)

12. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

#332 sunshineS1976, 26 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 nov 2015
    Ik vraag me af waarom er wel 20.000e gespaard moet worden voor een mogelijke kapotte auto, wasmachine, werkloosheid maar dat er niet op voorhand nagedacht wordt over zelfstandig zijn en als vrouw je eigen geld verdienen. Dat vind ik namelijk ook heel belangrijk. Dek je dan ook daar voor in.
    Dat soort berichten hoor je toch steeds vaker.
    De "ik ben bewust huisvrouw en thuis bij de kinderen omdat mijn man lekker verdient maar nu heeft hij een ander en wil hij scheiden en nu heb ik niks meer -help" berichten.
    Kom dan na jaren maar eens aan de bak en regel maar een huur- of koophuis zonder inkomen. De helft van de gespaarde 20.000e is dan ook zo op als er woning, meubels ed geregeld moet worden.
    Dan ben ik gewoon trots dat ik heel zelfstandig ben en een goede baan heb en zo in mijn eentje verder kan met de kids als het moet.
    Hoop mijn dochters later ook mee te geven dat werken en zelfstandig zijn heel belangrijk is. Zorg voor een leuke/ goede baan en dat je nooit zomaar afhankelijk bent van een man.

Kan me een topic herinneren waarbij de man van iemand was overleden. Al wat ouder ging om de moeder van iemand. Die vrouw had nooit gewerkt en er was niet genoeg pensioen dus moest nu met dr 58e ofzo nog werkrn om zich overeind te kunnen houden. Ja als je dan nooit hebt gewerkt valt dat rauw op je dak. Zeker na zo een gebeurtenis.

13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    De spijker op z'n kop krullie. Ik kan me dat topic idd ook herinneren.
    Of de vrouw sollicitatieplicht had...

14. tuc

tuc Niet meer actief

#334 tuc, 27 nov 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2015
    ik vind jouw post een beetje raar...er trots op dat je werkt?? Is toch een keuze die je maakt? Wij kiezen voor een constructie waarbij er alle dagen iemand voor de kinderen is in de jaren dat ze opgroeien...ben ik niet trots op is gewoon een keuze.
    En daarbij vind ik het ook nogal achterbaks want ik herinner mij dat jullie de keuze wilden gaan maken dat jouw man fulltime bij de kinderen thuis zou zijn. Volgens mij bleef hij uiteindelijk werken, maar ik weet zeker dat jullie voor die keuze gestaan hebben. Dus tbm zijn domme vrouwen die niet aan hun toekomst denken, maar papa's die thuisblijven kan wel:(

15. juf1987

juf1987 Fanatiek lid

30 sep 2014
    1.917
    1.809
    113
    Leerkracht
    België
    Zo raar wel: in België is het zo dat als je thuisblijfmama bent en getrouwd, dat je dan na een scheiding ook onderhoudsgeld krijgt van je partner... (denk ik toch zo begrepen te hebben, schiet me niet af als ik helemaal mis ben)...

Ik snap Krullie, net omdat ik zo ben opgevoed, maar ook omdat ikzelf niet gemaakt ben om thuis te zijn...

Maar ik snap Tuc ook wel... En ik zie in Tuc nu niet onmiddellijk een domme vrouw...

Ik denk inderdaad dat je keuzes moet maken, maar ik vind ook dat je dan trots mag zijn op die keuze.. net zoals ik aanvoel in de berichten van Tuc, die soms ook best pittig zijn, dat zij trots is om zoveel tijd door te kunnen brengen met de kids, om er altijd te zijn als de kinderen haar nodig hebben, ... Tuc, jij lijkt me ook trots op het feit dat je thuisblijfmama bent..., net als alle thuisblijfmama's daar trots op mogen zijn..

Maar Krullie ik vind ook dat jij trots mag zijn, net als alle werkende mama's trots mogen zijn...
    Ik vind dat het ene losstaat van het andere...

Ik kan trouwens veel beter om met de thuisblijfmama's die dat bewust doen en dus niet leven van ons... maar van het loon van hun man... Ik heb veel meer moeite dat ik zou moeten werken voor een thuisblijfmama die toch een werkloosheidsuitkering geniet... (MAAR ook dat is weer een andere discussie en is mijn persoonlijke mening) maar zo'n keuze beïnvloed ons wel allemaal...Terwijl de keuze van een thuisblijfmama een keuze van het gezin moet zijn en dus ook gevolgen moet hebben voor het gezin en niet voor de maatschappij...

16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Tja en ik ben trots dat ik de keus heb kunnen maken om er fulltime voor mijn kinderen te zijn. Ik ben een zelfstandige vrouw en red mij echt wel op het moment dat het klaar zou zijn tussen mijn man en mij. Ik heb daar geen 20.000 euro voor nodig op mijn rekening hoor, ik zie op dat moment wel hoe ik dat ga regelen, als je in het '' wat als '' moet gaan leven dan zou ik echt gek worden en kan je niets meer doen ( in mijn ogen ). En nee ik verdien niet mijn eigen centen maar ik vind niet dat DAT iets te maken heeft met wel of niet zelfstandig zijn. Ik draag mijn steentje wel bij op een andere manier.

17. Logan

Logan Niet meer actief

Hier niet veel, zo goed als niks eigenlijk. Vruchtbaarheidsbehandelingen kosten een hoop, we moesten een nieuwe auto en brommer en ik ben een tijdje werkloos geweest. Ik hoop de boel snel weer aan te vullen. Ben stiekem wel jaloers op die duizenden euro's hoor :)

18. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Wat een zeiktopic zeg, lekker elkaar overtroeven wie wat spaart, wie wat verdient en wie wel of niet werkt. Hier geen spaargeld, flink moeten investeren in een grote verbouwing en eigen onderneming, nu nog wat schulden aflossen voordat we weer kunnen sparen. Maar we kiezen er ook bewust voor om te genieten en onze leefstijl is daarom ook niet sober. Ik heb wel respect voor gezinnen die wel soberder kunnen leven en veel sparen, maar dat is niet onze keuze.

19. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland

Dat is in NL ook hoor :), partneralimentatie.

20. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Met de huidige rente is het waarschijnlijk ook verstandiger om te investeren. En ja, je hebt gelijk. Het overtroeven is niet iets waar het voor bedoeld is. En ook met een lager budget als door het nibud is voorgeschreven kun je je redden. Kapotte wasmachine? 50 euro op marktplaats tegenover 300 euro nieuw etc. Ook met weinig/geen spaargeld kun je je redden als je 'creatief' bent

Deel Deze Pagina