Volgens mij kan je op de website van de Nibud kijken wat zij adviseren. Ik meen iets van 6x gez netto inkomen per maand maar misschien is dat inmiddels aangepast. Of die 13 mille voor jullie genoeg is is afhankelijk van jullie vaste lasten vooral natuurlijk. Ik zou proberen een balans te vinden tussen 'verantwoord' sparen en 'leuk' leven, het is super luxe natuurlijk als je beide kunt doen. 😊
wij zijn aan het sparen voor een auto, hebben nu 8000 er op staan geloof ik, en willen ten alle tijden een buffer van in ieder geval 3000 er op houden (voor het geval er iets duurs kapot gaat) Sinds de geboorte van E zetten we maandelijks geld opzij en zij heeft nu ongeveer 1300. Wij zijn vorig jaar verhuisd en hadden toen best veel spaargeld, maar veel in moeten leggen en een fikse restschuld van verkoop vorige huis, verbouwing etc. ik geen baan en dus hielden we van de bijna 18.000 slechts 3000 over 0.o Nu sinds april weer een baan en mijn salaris gaat volledig naar de spaar, leuk bedrag van de belasting terug gehad. dus hopelijk in febr een 'nieuwe' auto
ik wil niet onder de 10.000 zitten als het goed is dan gaan we volgend jaar verhuizen dus daar gaat ook een hoop geld in zitten voor de kindjes sparen we elke maand 25 per kind en als er iets extra's is zoals kbs of vakantiegeld etc dan krijgen ze meer
Van 13.000 euro spaargeld kan ik alleen maar dromen. Zoveel zal hier nooit op de rekening komen. Ja als ik de loterij misschien win Ik heb nu 2500 euro staan voor de babyuitzet. Qua kleding ben ik al compleet t/m maat 56, maat 62 deels. Er staat in de berging al een wipstoeltje, badset, een box en een wieg die opgeknapt moet worden, en 2 dozen met allerlei babyspullen vnl speelgoed, eetgerei, flesjes etc. En de kinderwagen krijg ik van mijn moeder. Ik hoop dat ik voor mijn traject om zwanger te worden geen verder kosten hoef te maken. Maar ik heb daar nog 500 euro voor gereserveerd. Ik had meer op de rekening staan, maar mijn kat werd ernstig ziek. Dus weg buffer. Ik zit nu in de ww en sparen zit er niet bij. Ik kan net of net niet rondkomen. Ik hoop stiekum dat we volgend jaar weer een schenking van mijn opa en oma krijgen. Oma moet eigenlijk haar geld op te maken, want als ze het loodje legt gaat het anders allemaal naar de belasting, maar we krijgen dat niet helemaal duidelijk Maar ik reken er niet op.
Wij hadden een paar jaar geleden 12.000 op de spaarrekening, maar dat is helaas allemaal op gegaan door te emigreren en binnen een jaar nog eens te verhuizen inclusief een nieuwe badkamer. Helaas nu maar 3000 ongeveer, ook omdat ik hier geen inkomen heb, maar dit zou denk ik allemaal op gaan aan de baby uitzet etc binnenkort. Graag zie ik het liefst minimaal 10.000 op de spaarrekening staan, maar ik denk niet dat we daar binnenkort nog eens aan zullen voldoen. Dus ik zie het maar zo: alle kleine beetjes extra is voor mij voldoende op het moment 😉
Ongeveer 10.000 euro. Omdat mijn ouders altijd slechte keuzes hebben gemaakt met geld, heb ik daar wel een klap van gehad. Ik zit haast op mijn geld en geef liever niets aan luxe uit. Man heeft ps4 gehaald waar ik een week over loop te piekeren. Stom, hij werkt er evengoed voor, maar is echt een naslag van het verleden. Wij werken beide en sparen voor de kinderen 25 euro pm. Ze hebben beide een spaarpot waat we nogal eens wat ingooien. Oudste is 7 en zit nu rond de 5000, jongste 900 euro dacht ik. 10.000 probeer ik als minimum te houden voor onszelf.
Wij willen minimaal 20.000 op de privé spaarrekening hebben staan. Op de zakelijke rekening staat nog wel meer, maar dat willen we zakelijk houden (om in te kopen/importeren/onderhoud machines). Van de week een belastingaanslag van 10.000 euro ontvangen, dan gaat het wel weer hard met je centjes De kinderen krijgen beide 50 euro per maand op hun spaarrekening. Dat krijgen ze als ze 18 zijn. Studie voor de kinderen willen we zelf betalen.
Wij streven naar minimaal 10.000 Dit als "vaste" buffer. Hier zijn we bijna. Als we dit bedrag hebben staan gaan we ons spaargeld elke maand verdelen over 2 rekeningen: - buffer (zodat die elk jaar hopelijk iets groeit) - leuke dingen rekening (en deze mag op) We doen het zo omdat we anders moeilijk geld uitgeven aan leuke dingen. Omdat we het "zonde" vinden. Afgelopen jaar een super duur jaar gehad. In totaal 15000 euro uitgegeven aan van alles en nog wat. Hoop dat we in 2016 een rustiger jaar krijgen. Sinds onze zoon geboren is, kunnen we veel minder sparen. We spaarden eerst 900 per maand en nu 250 Als ik straks weer werk heb hopen we 500 te sparen elke maand (zit nu in de ww) Ik vind het erg luxe, heb ook tijden gehad dat we met zn 2en maar 40 per week te besteden hadden Edit: kleine krijgt sowieso de kbs op zn rekening. Hij is 6 maanden en heeft al 500
Hier ruim boven de 10k. 10k is bij ons de 0-lijn. Als wij dus de tuin gaan doen of de badkamer moet dat erbij gespaard worden zeg maar. Wij willen niet onder de 10k komen na een grote uitgave. Je weet nooit wat er gebeurd en met 10k kunnen we in ieder geval 1,5 jaar de hypotheek betalen en dat vind ik het allerbelangrijkste. Kijk als we net een grote uitgave hebben gedaan en de wasmachine gaat kapot of de auto, dan wil ik dat gewoon kunnen betalen. We werken er beide hard voor en doen meer dan genoeg leuke dingen. Wij lossen ook versneld af op de hypotheek zodat we eerder hypotheek vrij zijn Dat iemand hier zegt dat je dat niet op je bank moet laten staan vind ik onzin. Wij hebben drie spaarrekeningen. 1 waar elke maand 1300 euro heengaat. Dat is voor huis etc. 1 waar gewoon op blijft staan wat we overhouden aan t einde Vd maand, om van uit eten te gaan of dagjes weg etc en 1 van Luc. Daar sparen we de kinderbijslag op weg voor hem. Ik heb van huis uit meegekregen dat je nergens voor moet lenen behalve voor een huis en dat als je iets wilt je hiervoor moet sparen. Ik heb heel wat jaren niet kunnen sparen maar het altijd kunnen redden zonder schulden of afbetalingen en nu het wel kan doe ik het ook. Geeft veel zekerheid. Als ik dan van vrienden of familie hoor dat ze geen geld hebben om een auto te kopen of de vraag of ze een paar 100 euro kunnen lenen om de internet te kunnen betalen ben ik echt blij dat wij dat niet hebben zeg.
Misschien is het voor jullie ook iets om een leuke dingen potje te maken? Werkt voor ons echt heel goed.
Ik ben van het type waarvoor het nooit genoeg is, nooit voel ik me zeker genoeg, ik zou een miljoen kunnen hebben en er nog moeite mee hebben om geld uit te geven. Ik heb mijn man dus de grens op 10.000 euro laten stellen, maar daar zitten we nu heel ver boven. We gaan een huis kopen, dus daarna zal het wel weer kelderen naar die 10.000 euro
Wij hebben helemaal geen spaargeld. Niets. 0 euro. We redden het NET met ons geld, soms een dagje brood met pindakaas maar we hoeven i.i.g niets te lenen en we hebben ook geen schulden. (ben ik al heeeeeel blij mee, dat is ook wel eens anders geweest). Maar vanaf januari krijgen we per maand wat meer te besteden en ik hoop hoop hoop dat we dan eens een beginnetje kunnen maken met actually iets sparen. Yay! (is nogal een big deal voor mij, vandaar het enthousiasme.. )
@ffff, dat dus. We hebben net een huis, alles nieuw, alles voor de baby in huis, we hebben helemaal geen gekke uitgaven gepland of verwacht, de auto is pas een paar jaar oud. En toch, toch spaar ik t liefst. Terwijl ik dan een mooie broek of een gaaf vest zie maar dan vind ik die 100 euro daarvoor weer teveel. Ergens voel ik me dan zo een muts, kom op zeg. En ergens knaagt t dan, dat ik zoveel geld uitgeef, terwijl t niet nodig is. Maar ik werk er voor en moet mezelf misch ook wat meer gunnen en soms verwennen! Mijn man is daar ook iets makkelijker in, al vindtie 10.000 ook wel de ondergrens, dat moet er wel zijn voor onverwachte uitgaven.
Ik vind wel dat het in balans moet zijn. Dus als je geld "over" hebt elke maand dat je dan een deel spaart en een deel leuke dingen doet. Ik snap niet zo goed waarom je altijd alles maar zou opsparen (tenzij leuk doel) Maar echt sparen om het sparen. Nee dat is voor mij niet de bedoeling
Niets tot 500 euro max. Wanneer we belastinggeld krijgen zal dat wel weer iets meer zijn. Ik zou graag willen zien dat het meer was maar dit is gewoon echt niet haalbaar. Ik studeer nog en mijn vriend verdient niet zo veel. We hebben in ieder geval vrijwel geen schulden. Wanneer ik klaar ben met studeren (1,5 jaar nog) dan kan ik ook lekker aan het werk en dan kunnen we eindelijk fatsoenlijk sparen.