Wat ik daarmee wil zeggen is dat dit niet een reëel beeld geeft van het gemiddelde gezin. Tegenwoordig moeten in veel gezinnen allebei de ouders werken om rond te kunnen komen of überhaupt te kunnen sparen. Maar dit komt waarschijnlijk omdat zo'n topic als dit mensen trekt die met gemak op 1 salaris kunnen rond komen én daar ook nog van kunnen sparen. Het geeft gewoon geen reeel beeld zo'n topic, that's all! Dus voordat er mensen zijn die meteen van dit soort berichten in een depressie schieten
Erg bijzonder dit ja Weet je ook zeker dat je straks die 600 euro gaat krijgen of moet je daarvoor de eindjes aan elkaar knopen? Want in dat geval snap ik ECHT NIET waarom je dan naar Disney gaat! Als er iets duur is dan is het wel Disney!
Wow wat een lekker vooroordeel. Ik werk ook kei hard net zoals ieder ander werkend mens. Aanbiedingen ik leef van 50 euro per week incl alles ( dus ook kleding schoenen etc voor mijn kinderen ) Ik weet heel goed hoe ik moet sparen. Maar als het er gewoon écht niet is zou ik niet weten waar ik dat geld vandaan moet plukken of heb jij soms een boompje in je tuin? Dan wil ik daar best een stekje van hoor.
Ikke niet hoor. Ik baal er natuurlijk van dat wij niet zo'n hoog inkomen hebben, ik had het graag anders gezien. Maar ik voel eigenlijk geen jaloezie bij mensen die het wel ruimer hebben. "Goed gedaan" denk ik dan. Je hebt er ook zo weinig aan om je te meten aan anderen. Krijg je alleen maar negatieve gevoelens van, en die wil ik niet.
Exact! Als je dat geld niet hebt, kan dat dus niet. En zulke keuzes bedoel ik met nadenken bij welke keuzes je maakt. Vakanties en andere luxe kan nog zo leuk zijn, maar een stabiele financiele basis is belangrijker! Iedereen wil tegenwoordig maar een dure tv, dure (telefoon)abonnementen en reisjes naar Disney of all-inclusive resorts omdat dat blijkbaar heel normaal is geworden, maar dat is het gewoon niet! Wat anderen doen hebben wij echt maling aan, wij gaan op vakantie als wij dat ruimschoots kunnen betalen, en anders niet (en dus gaat dochter komend jaar lekker op zomerkamp ipv op vakantie, gewoon omdat wij andere zaken nu belangrijker vinden). Toen we een keer 2 weken naar de VS gingen (Las Vegas, Grand Canyon, Los Angeles, Disney), kreeg ik notabene van een moeder op het schoolplein de vraag waar wij dat van betaalden gezien het feit dat ik niet werkte Tja, onze levensstijl is nogal minder luxe dan die van dat gezin, en het inkomen van mijn man hoger dan dat van hun samen, maar dat kon ze maar niet begrijpen. En eerlijk vond ze het ook niet...
eerlijk gezegd denk ik ook dat je gelijk hebt.. net als wanneer je iets over een ziekte hoort en je gaat googlen dan vind je alleen de negatieve verhalen, want de positieve hoor je niet. Maar.. wij kunnen bijv ook als het moet rondkomen op 1 salaris (zijn nu 2 verdieners), maar we hebben op dit moment geen spaargeld! Waarom? Omdat we nog wat leningen moesten aflossen, we hebben een nieuw tuinhuis, een kraamfeest en een nieuwe slaapkamer voor dochter gekocht dus ons extra geld is nu op! Wij zitten er echt niet slecht bij, maar hebben nu dus ook geen spaargeld op het moment..
Precies. Het scheelt ook welke uitgangssituatie je hebt. Wij begonnen met 45.000 in de min (studieschuld). Bijbaantje kon ik m'n boodschappen en kleding van kopen en een deel kamerhuur van betalen. Gelukkig heb ik wel geleerd om goed met geld om te gaan, maar wij hebben toch gaandeweg alles moeten vervangen/opknappen ipv met een startkapitaal iets kunnen. Geeft niet, wij zijn er ook gekomen, maar soms is het begin al anders waardoor je daarna ook meer moeite hebt met opbouwen.
Als ik vanuit mezelf spreek: wij hadden ook zo'n leventje. Konden alles kopen wat we wilden, hadden een mooie spaarrekening, gingen lekker met vakantie etc etc. Nu leven we op een andere manier. Er komt net genoeg binnen om alle rekeningen van te kunnen betalen, normaal boodschappen te doen, 1x in de zoveel tijd ons en de kinderen in het nieuw steken en elk jaar bekijken we of we op vakantie kunnen. En ja, het leven met (veel) geld is zo veel makkelijker maar of er een verschil zit in het gelukkig zijn? Nee dat denk ik niet.
Vergis je niet. Heb vanaf m'n 14e hard gewerkt. Ook ooit werkloos geweest. Ja wij hebben t nu financieel erg makkelijk. Maar daar werken we keihard voor. Weekenden nachten. Wij hebben 2 vrije dagen samen in de drie weken. Andere dagen is er altijd iemand of beiden aan t werk. Dus die spaarrekening hebben we echt zelf verdiend. En besef wel dat geld niet alles is. Niet alles is te koop. Je kunt nog zoveel geld hebben het grootste geluk is je gezin en gezondheid. En ja als je 200 Spaargeld hebt kun je niet naar Disney.. ( sorry dat ik jouw nu als voorbeeld neem is niet persoonlijk bedoeld) Zo zijn er verl mensen die niet weten hoe ze moeten sparen. Hiermee bedoel ik dus mensen due niet met geld om kunnen gaan. Niet de mensen die de middelen niet hebben.
Ik ben niet diegene die 200 spaargeld heeft hoor en naar Disney gaat (zelfs niet als ik 2 miljoen had haha). Zoals je het nu schrijft is het veel duidelijker. Nogmaals, wij hebben niets te klagen, hebben een prima salaris, maar wij zijn wel gestart met schulden en het is gewoon heel moeilijk om daaruit te komen. Zelfs met ons salaris, laat staan met een meer gemiddeld salaris, dat is wat ik wilde zeggen.
Vanuit mijn voorbeeld. Geef je kinderen mee dat geld niet asn een boom groeit. Ondanks dat ik uit een gezin kom zonder financiële problemen heb ik dus wel leren sparen en met geld omgaan. Gewoon je kinderenniet alles klakkeloos geven en zelf een baantje laten zoeken. Een goede start kan verl verschil maken
Dat heb ik ook altijd van huis uit mee gekregen. Ik kreeg een x bedrag voor kleding ( gelooft 50 euro per 3 mnd ) En de rest moest ik zelf voor werken. ( overige deel kbs kwam trouwens op mijn spaarrekening ) Ik heb dus braaf een krantenwijk gehad en tomaten geplukt iedere zaterdag ochtend
Ik blijk er een andere denkwijze op na te houden dan velen hier. Natuurlijk leef je nu. Maar ik heb ook gezien wat een drama's het met zich mee kan brengen als iemand plots zijn werk verliest, en hoe dat kan gaan wegen op een gezin. Dus wij zorgen er echt wel voor dat we een ruime spaarbuffer hebben om in zo'n geval op terug te vallen. Meer dan duizend euro, absoluut. En natuurlijk kan het zijn dat je nu al moeilijk rond komt, en dan is het een ander verhaal. Dan is sparen uiteraard bijkomstig tov overleven. Maar liever nu voluit geld opdoen dan spaargeld opzijzetten? Of liever niet gaan werken en zonder spaargeld zitten? Nee, daar zou ik me echt niet gelukkig bij voelen.
Ik was ook nogal verbijsterd Gelukkig sta ik nooit meer op het schoolplein, dochter (groep 7) wil niet meer opgehaald worden), anders zou er vast ook gepraat worden over het feit dat wij in een van de grootste huizen vd wijk gaan wonen... Dochter is ook weg uit die klas gelukkig, en dat gezin is verhuisd. Tegen de tijd dat de kleine (nu een half jaar) 4 is zien ze me wel weer een keer op dat schoolplein