Hoeveel sparen jullie per maand?

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinderr, 12 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Ja dat is idd niet zo leuk, mijn moeder gaat regelmatig los als het voor haar kleinkids is :D mijn zusje en moeder zijn wat meer van de merken als ik dus nemen regelmatig wat mee (schoentjes of shirtje, jurkje, speelgoed)

Ik besef dat ik mazzel heb maar het is ook een kwestie van traditie en onze normen en waarden, zo hebben mijn ouders ook altijd alles zelf betaald, studiefinanciering enzo nooit nodig gehad ofzo.. dat vinden wij belangrijk (moet ook kunnen natuurlijk)

En als mijn ouders minder breed hadden en niet konden missen was het ook goed..

Snap wel dat het leuk is om van je ouders wat te krijgen voor de kleine... niet verplicht maar toch erg leuk om te zeggen dat je in het wiegje (noem maar wat) hebt geslapen wat oma en opa hebben gegeven... dus ik snap je wel....

2. Suzie83

Suzie83 Niet meer actief

Hie ook niet hoor. Mijn ouders en schoonouders hebben ook niets bijgelegd.
    Maar dat verwachtte ik ook niet. Het is ons kind en ik vind dat wij zelf voor die koste op moeten draaien. Zou het geld ook niet aangenomen hebben denk ik.

3. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Mijn ouders hebben ons ook nooit geholpen met inrichting van baby kamer oid. Zelfs van onze eerste niet toen ik nog maar net 18 was.
    Zou het niet eens willen, het zijn mijn kids en daar kan ik zelf voor zorgen.

Mijn ouders hebben al voor mij gezorgd en dat hoeven ze niet voor mijn kids. Als je geen geld hebt om babyspullen enz te kopen, vind ik persoonlijk dat je je babywens moet uitstellen tot je wel een kind kan onderhouden...denk dat veel het hier niet met me eens zullen zijn;)

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ben het wel een beetje met je eens en zeker als je dan verwacht dat ouders/schoonouders dingen kopen. Vind dat je dat nooit mag verwachten, het is mooi mee genomen als ze het doen....
    Maar uiteindelijk vind ik dat je er zelf verantwoordelijk voor bent. :)

5. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Wij sparen standaard €500 per maand, maar de laatste maanden sparen we €800-€1000 per maand omdat we het blijkbaar financieel iets rustiger doen en meer overhouden.

Daarnaast maak ik de kinderbijslag + een vaste €75 per maand over naar de spaarrekening van ons zoontje.

6. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Wij spaarden allebei 100 euro pm ( dus 200 totaal ) maar aangezien ik nu geen baan heb is het nu maar 100 euro pm.

Bij die kleine doen mijn ouders sinds dat hij is geboren iedere maand standaard 15 euro storten en wij zelf 50 .. Ik spaar liever voor hem dan voor ons zodat hij later altijd nog een zakcentje heeft mocht hij het nodig hebben ...

Ik vind ook ook eigenlijk dat je altijd moet sparen als is het maar een tientje per maand, ben blij dat mijn ouders dit mij vroeger hebben geleerd want oooow wat ben ik blij dat ik jaren gespaard hebt want nu ik mijn baan niet meer heb kan ik altijd een beetje van mijn spaar rekening af halen als ik even krap bij kas zit .. Als ik dat niet had gedaan dan had ik het nog veel moeilijker gehad dan dat ik nu al heb...

7. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Maar lieve schat je kan toch niet altijd verwachten dat je ouders en of schoonouders spullen voor je gaan kopen ?
    Jullie hebben de keus gemaakt om aan kindjes te beginnen dus dan vind ik dat je zelf voor de spullen moet zorgen.
    Tuurlijk is het altijd mooi en lief als mensen voor de spullen zorgen maar je kan hier niet altijd maar van uitgaan en mensen gierig noemen omdat ze jou kinder kamer niet in willen richten ...
    En een kinder kamer hoeft niet duur te zijn hoor, wij hebben ook een kinder kamer gekocht van 50 euro, een hele mooie commode en een mooi ledikant ( zie foto's ) nou ik vind niet dat je er aan af ziet dat het 50 euro kost. Inmiddels heeft hij alweer een andere kamer maar goed ;)

Nogmaals je kan er niet altijd van uitgaan dat andere je kamer inrichten...

8. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ben ik gedeeltelijk met je eens, aan de ene kant vind ik een goede voorbereiding een goed iets, niet aan kids beginnen als je ze niet kan betalen (en nee dat hoeft niet duur nieuw te zijn maar wel de basisbehoeftes zeg maar)

Aan de andere kant zeg ik ; familie zorgt voor elkaar en dat gebeurd in NL te weinig en dat is niet goed voor de samenleving (dat ieder voor zich mentaliteit) wij als familie verzorgen elkaar, mijn moeder heeft mijn kont gewassen toen ik klein was en zal dat ook voor haar doen (mocht het nodig zijn) als ze het nodig heeft, soms betalen mijn ouders wat en soms betalen wij wat voor hun mochten hun het nodig hebben.

Je bent een familie en je zorgt voor elkaar of dat nu emotioneel, lichamelijk of soms een beetje financieel is... ik mis dat bij zoveel mensen tegenwoordig het is allemaal ikke, ikke, ikke mentaliteit...:(

Als mijn dochter 18 en zwanger zou wezen zou ik haar toch op alle wijzen ondersteunen en niet aan haar lot overlaten, al was het alleen maar om haar studie af te kunnen maken, ik zou ter plekke mijn eigen baan opzeggen dan om haar te kunnen laten studeren en dan zorg ik overdag voor het ukkie (onbetaald) zorgen voor elkaar is belangrijk...

9. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik heb nooit geleerd om te sparen en dat vind ik echt héél erg jammer! Mijn eerste rekening opende ik toen ik een jaar of 13 was. En zelfs toen vond mijn vader dat nog niet nodig. Mijn ouders hebben maandelijks een klein bedrag voor mij opzij gezet, waarvan ik toen ik 18 was, mijn rijbewijs heb betaald. Verder heb ik geen financiële steun gehad van mijn ouders. Zakgeld gaf ik altijd gelijk uit enz.
    Ik ben blij dat ik nu wel kan sparen, maar had dit veel eerder gewild. Ik kan soms best jaloers zijn op mensen die al een flink bedrag bij elkaar hebben gespaard. Maar ja,...dat zal hier misschien ook nog wel komen. ;) Eerst maar een de verbouwing van ons huis achter de rug hebben.

10. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @isademi: tuurlijk hoor je als familie zijnde voor elkaar te zorgen.
    Maar als je zelf ervoor kiest om aan kinderen te beginnen terwijl je al weet niet genoeg geld te hebben om spullen te kopen, vind ik niet dat je iets van je familie kan verwachten.
    Is het zo dat terwijl je zwanger bent iets gebeurd waardoor je in 1 keer financieel achteruit gaat vind ik het weer een ander verhaal.

En tja ik zou mijn dochter ook wel helpen als ze zo jong zwanger was. Mijn ouders hebben me geholpen doordat ik bij hun mocht blijven wonen, en door me emotioneel te steunen. Maar financieel waren ze me niks verplicht en dat was ook niet nodig.
    Ik was al verstandig genoeg, werkte naast school en had een kleine studiefinanciering. Dus de babyspullen kon ik allemaal prima zelf betalen. .
    Ik ben zelfs blij dat ze me toenertijd niet teveel bettuteld hebben. Ik kan nu vol trots zeggen dat ik alles op eigen kracht heb gedaan en zelf de verantwoordelijkheid heb genomen.
    Maar ben mijn ouders wel ontzettend dankbaar dat ik een jaar thuis heb kunnen wonen.

En ik wil niet zeggen dat mijn ouders nooit iets voor mijn kids hebben gekocht hoor. Bij beide hebben ze wel kleertjes gekocht en een muziekmobiel..maar een gehele baby kamer oid...nee dat niet.

11. evamerel1

evamerel1 Bekend lid

4 aug 2009
    905
    0
    0
    Ik spaar niet, helemaal geen zin in. Hetgeen er overblijft, blijft gewoon op de rek staan.
    Gemakzuchtig he....

Mijn ouders en schoonouders kopen zoveel dingen voor onze kinderen terwijl wij er niet om vragen maar ze vinden het leuk om kleding e.d. allemaal te kopen. We kunnen het zelf makkelijk betalen maar het is heus geen ramp als mijn schoonmoeder een leuk jurkje of broekje op de kop tikt. ik vind het wel lief hoor.

12. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

10 apr 2009
    2.053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik vind absoluut dat je als familie voor elkaar hoort te zorgen maar ik vind niet dat je je ouders of schoonouders 'gierig' mag noemen wanneer ze niet meebetalen aan een kinderkamer of kinderwagen.

Ik vind dat je dat soort dingen niet mag verwachten, maar het is wel hartstikke lief als je het cadeau krijgt.

13. skatjuh87

skatjuh87 Niet meer actief

ik lees me hier bedragen waar ik versteld van sta. Wij sparen helemaal niks in de maand, gewoonweg omdat we nooit wat over hebben. Wij komen meestal geld te kort eerlijk gezegd.
    Maar 400,- per maand vind ik heel veel hoor. Ik zou al blij zijn met 100 pm

14. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant

nee daar heb je gelijk in...

15. pamsie

pamsie VIP lid

10 jan 2009
    8.086
    0
    0
    pedagogisch medewerker (kinderopvang)
    lelystad
    wij sparen 500 euro in de maand met 2 partime banen. dus ik vind dat we het nog aardig goed doen. al zal het wel minder worden als de kleine er straks is.

16. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Hoe doe je dat dan wanneer je een onverwachte kostenpost hebt?

17. skatjuh87

uhh dan zijn we de lul

18. Vlinderr

Vlinderr Fanatiek lid

11 mei 2009
    3.739
    2
    0
    Overijssel
    Ik moest een beetje lachen om je reactie. haha, maar leuk is het natuurlijk niet!

19. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Hier is dat momenteel precies hetzelfde.
    Nu kunnen we gewoon nouwelijks sparen door mijn rijlessen.
    Maar straks als we weer die 160euro per maand extra hebben dan wil ik er maar 80 euro aan mijn boodschappengeld doen en die 80 euro dan zowieso extra sparen bovenop de 90 die we nu zelf sparen.

20. skatjuh87

er zijn helaas veel meer mensen die net zo zitten als wij.
    We hebben n koophuis en dus n hypotheek ( zitten in kosten wel lager dan met ons oude huurhuis )
    We hebben helaas een lening ( had mijn man ( toen vriend ) al toen k m leerde kennen )

En verder de kosten die iedereen heeft denk k.
    Wij houden gewoon echt niks over aan het einde van de maand, misschien n keer 5 euro maar dat is het dan ook wel. Geloof mij. ik zou niks liever willen dan dat dit anders is.
    Maar kan dat wel n beetje boos worden als mensen 1000 euro sparen en t eigenlijk niet genoeg vinden. Ik zou er alles voor over hebben om dat 1 maand te kunnen sparen zeg

Deel Deze Pagina