hoeveel sparen voor de kleine

Discussie in 'De lounge' gestart door jill1984, 16 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babystew

Babystew Niet meer actief

Op dit moment nog geen vast bedrag per maand, ik ben nu thuisblijfmoeder. Zodra onze kinderen naar school gaan wil ik ook weer gaan werken en dan hoop ik een hoop te kunnen gaan sparen voor ze. Op dit moment kijken we per maand even.

2. Babystew

Hier ben ik het ook zeker wel mee eens! Het is heel leuk als je een lekker bedrag voor je kind kunt sparen voor later maar ik vind het ook belangrijk dat ze leren dat ze niet alles krijgen en ook zelf kunnen werken als ze iets willen bereiken. Ik heb zelf ook mijn studie niet betaald gekregen en ook geen rijlessen..

3. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Hier ook een rekening, wij storten elke 3 maanden 70 euro erop. Oma (sm) had gezegd elke maand 50 euro te storten ;)

4. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    #64 Mams136, 16 jan 2014
    Laatst bewerkt: 16 jan 2014
    10 euro per maand. opa en oma 15 euro per maand.
    SM als geboorte cadeau 500 euro bij openen rekening.
    Als de KBS binnenkomt 100 euro erbij op.

Maaaaaaar! als er iets gekocht moet worden voor de kinderen, dan betalen we dat ook van hun rekeningen als het van ons eigen budget/spaargeld even niet kan.

We hebben een streefbedrag wat we ze beide mee willen geven als ze het huis uit gaan. Wat ik liever voor me hou, maar het zullen geen tientallen duizenden euro's zijn zoals je begrijpt uit de cijfertjes ;)

Ik had 3500 euro op mijn spaarrekening toen ik het huis uit ging.
    En
    Maar ik ben enigst kind en mijn ouders geven nog regelmatig met de warme hand ( ;) ) dingen die we eigelijk even net niet kunnen betalen. (gaat van de erfenis af zeggen ze dan):p

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    100euro per kind pm en opa en oma 50euro per kind.
    Zoon van bijna 12 heeft inmiddels dus al een spaarbedrag waar je u tegen zegt.

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik heb dit ook zelf moeten betalen. En mijn kleren heb ik sinds ik werk (16 jaar) ook bijna altijd zelf moeten kopen. Wij kregen bijna niets en konden bijna nooit ergens heen omdat mijn ouders het financieel niet breed hebben.

DAT is juist de motivatie om voor mijn zoontje zoveel te sparen. Dat hij veel geld krijgt (nouja krijgt, hij krijgt het niet handje contantje en het word ook alleen voor iets nuttigs gebruikt) betekend niet dat ik hem niet leer om te werken voor zijn geld.
    Echter geeft het mij als ouder een fijn gevoel dat ik mijn zoon ook af en toe eens iets duurs kan geven zonder dat hij zich daarvoor in het zweet hoeft te werken, gewoon, omdat hij het verdiend en omdat ik het leuk vind om te geven.

Ik vind het dus een beetje een flauw excuus: "ik spaar niet veel omdat mijn kind moet leren werken voor zijn geld". Zo komt het net over alsof ze het niet verdienen om eens iets duurs te krijgen en alsof ze dus altijd maar zelf hard ervoor moeten werken... ieder zijn eigen keus en als je het financieel niet hebt kun je het uiteraard ook niet geven. Maar als je het wel hebt dna is het toch alleen maar fijn om je kind af en toe te kunnen verwennen.

Is trouwens geen persoonlijke aanval hoor ;)

7. Babystew

@ashleyp:

Zo is het ook niet bedoeld hoor! Iedereen moet zelf weten wat hij of zij spaart voor de kinderen. Wij zijn zelf ook aan het sparen voor ze, en dat zal later nog meer gaan worden. Ik bedoelde meer te zeggen dat het soms een vereiste lijkt dat je kind een rijbewijs krijgt van zijn ouders later en de hele studie betaald wordt, liefst ook nog een flinke uitzet voor toekomstige huis etc. terwijl dat naar mijn idee niet per se hoeft en zeker geen vereiste is

8. Michiee

Michiee Niet meer actief

Idd..

ik vang het evengoed een beetje persoonlijk op Ashley haha
    Want we sparen wel maar dus niet voor een rijbewijs.
    kleding enz betalen wij ook , tenzij ze straks alleen maar in gstar wilt lopen tsja sorry maar dat mag je toch echt zelf gaan betalen.

Wel vind ik dat als ze echt voor der rijbewijs wilt gaan dat we stiekem een beetje mee helpen maar een heel rijbewijs laat staan auto kopen ..nee sorry dat doen we niet

soms komen mensen dan bij me over alsof ik mijn kind tekort doe door dat niet te betalen , maar ml en ik hebben het ook gered om het zelf te behalen.
    En ik waardeer het toch wel iets meer dab mijn vriendin die het zo gekregen heeft...die heeft al 2 autos in de prak gereden " ach ik vraag mijn vader wel.." was haar reactie

dus ik vind het geen "flauw" excuus... wij kunnen op het moment ook niet meer missen , ik heb liever dat ze nu genoeg kleding en eten heeft dan dat ik veel wil sparen en op een stokje moet kauwen

9. A2CA

A2CA Niet meer actief

Dochter heeft wel een eigen spaarrekening, dat is via mijn gewone rekening een regenboog rekening. Ik stort de kinderbijslag erop en bij het openen van de rekening heeft ze een spaarpot gekregen daar gooien we regelt ons kleingeld in, soms is die net 2x per jaar vol en soms 1, is rond de 250 euro. Met haar verjaardag krijgt ze van mijn vader en nog opa's en oma's geld dat is zo een 150 euro en die gaan er ook naar toe.

Wij sparen dus niet structureel 1 bedrag per maand.

10. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Dit ben ik helemaal met je eens! Ik denk dat ik je tekst verkeerd heb gelezen, het kwam op mij over alsof je er op tegen was dat ouders dit voor hun kinderen doen. Maar je hebt gelijk dat het geen vanzelfsprekende verreiste moet zijn inderdaad.

11. Michiee

Michiee Niet meer actief

Nee erop tegen zeker niet ! Juist fijn voor jullie zoontje dat dat kan toch !

12. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Hier mag hij zelf ook voor zijn G-star broeken gaan sparen als hij met de C&A broeken van ons geen genoegen neemt :D
    Laat ik het zo stellen: het geeft mij een prettig gevoel dat ik mijn zoon kan helpen met zijn rijbewijs en de aanschaf van zijn auto :) Het moet uiteraard geen gewoonte worden/zijn dat ie zegt: "ik ga wel ff aan pap/mam vragen..." zoals het voorbeeld wat je noemde met de auto's van een vriendin dat vind ik te ver gaan.

13. Zuidriem

Zuidriem Niet meer actief

Wij sparen ook voor al onze kinderen, maar we hebben nog geen idee voor wat voor doel.
    Ik ben zelf vroeger nogal in de watten gelegd. (rijbewijs werd betaald, kreeg alle kleding/vakanties die ik maar wilde, een enorme spaarrekening enz)
    En dat wil ik dus voor onze kinderen absoluut niet doen.
    Van mij mogen ze gaan werken voor hun geld, en als dan later blijkt dat wij nog een leuk bedrag voor ze gespaard hebben zijn ze ons waarschijnlijk extra dankbaar.;)
    Maar, ik wil wel zelf bepalen wat er met dat gespaarde geld gaat gebeuren en daar ben ik nog niet uit.
    Maar goed, we hebben nog een aantal jaar te gaan, dus daar zullen we vast wel uit komen.
    Nu weten ze in ieder geval nog van niks, en dat wil ik voorlopig zou houden. Dan zijn ze gemotiveerder om een bijbaantje te gaan nemen tzt en gericht te gaan sparen voor een bepaald doel.

Ik kijk er trouwens wel van op dat er zoveel grootouders zijn die sparen voor hun kleinkinderen...

14. angel229

angel229 Niet meer actief

Sowieso 10 euro iedere maand. Is er wat speciaals dan krijgt ze tussen de 50 en 100 euro. Mijn moeder en opa sparen ook op deze rekening. Van hun krijgt ze jaarlijks het maximale belastingvrije bedrag.
    Op haar kamer heeft een spaarpot waar we muntgeld in doen.

15. Mini Shopaholic

Mini Shopaholic Niet meer actief

Ons doel is om 20.000 / 25.000 euro gespaard te hebben als hij 18 is. We sparen nu automatisch 120 euro per maand en soms wat extra's.

Van dat geld hoop ik dat hij zijn studie kan betalen, maar mocht hij niet willen studeren dan kan hij daar van reizen, rijbewijs halen of z'n eerste woning inrichten

16. Purified

Purified Fanatiek lid

28 mrt 2013
    1.223
    1
    0
    Hier sparen we 50 euro per maand, dat zal ook zo zijn met de tweede. Opa spaart ook 25 euro per maand.

Wat ik me echter wel afvraag (waar we ook voor gewaarschuwd zijn) is hoe weinig het gespaarde bedrag in het toekomst zal zijn. Alles word zo ontzettend duur tegenwoordig.

Stel we hebben straks als ze 18 of 21 is 12-15.000 gespaard.. Wat kan ze daar uberhaupt nog mee?

Studeren is nu al snel 3500 per jaar, als ze 18 is is dit nog duurder. Dan kan ze er alsnog niet van studeren.

Dus hier ook een hint, weet waar je voor gaat sparen. Straks heb je een lekker bedrag voor ze gespaard maar kunnen ze er alsnog vrij weinig mee, dan had je het zelf beter uit kunnen geven in hun jeugd aan andere dingen!

17. bloempje82

bloempje82 Actief lid

12 jan 2007
    323
    0
    0
    100 per maand op een 'doelsparen' rekening, komt vrij als ze 18 is. Hier ook met de gedachte dat er tegen die tijd geen stufi meer is

18. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Wij hebben vorige week een rekening geopend. Hier gaat elke maand 50 euro op en de volledige kinderbijslag.
    Voor als ze later op zich zelf wilt gaan wonen, een grote reis wil maken of een auto wil kopen, zulk soort dingen. Mag niet op gaan aan feestjes, dus daar willen we wel toezicht op houden. T komt vrij zodra ze 18 wordt.

19. MamavanEL

MamavanEL Niet meer actief

15 euro per maand.
    Opa en oma leggen elke maand ook wat opzij maar hoeveel dat is weten we niet.

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Wij sparen wel op de rekening van onze jongens zelf. Tot nu toe in ieder geval de kinderbijslag en af en toe wat extra's. Ook de (over-)grootouders komen soms met een bijdrage. Dit geld is echt voor 'later'. In principe hopen / verwachten wij dat we hun studie zelf kunnen betalen, als ze gaan studeren. We zijn in ieder geval hard bezig om de hypotheek af te lossen zodat we tegen die tijd veel minder vaste lasten hebben. Maar mocht er iets onvoorziens gebeuren, hebben ze in ieder geval al een basisbedrag zodat ze niet of minder hoeven te lenen. Maar met wat geluk hoeft dat sowieso niet en blijft het spaargeld staan als startbedrag als ze op zichzelf gaan wonen. Ik had dat ook en dat was heerlijk. Ik kon na het inrichten van ons huis (wel samen met mijn vrien hoor) zelfs nog een auto kopen. Zo'n luxe start gunnen wij onze kinderen ook!

Het geld staat nu trouwens op een rekening met hun eigen naam. Maar we gaan als ze bijna 18 zijn wel even goed kijken hoe ze dan zijn. Mochten we het niet vertrouwd vinden, zullen we alsnog een aparte spaarrekening op onze eigen naam openen en het geld nog wat langer voor ze in beheer houden.

Deel Deze Pagina