Hoeveel sparen voor de toekomst van jullie kind(eren)

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanMJ, 23 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bri

Bri Niet meer actief

Als de onderlinge relaties goed zijn, krijg je over zoiets geen scheve gezichten. In een gezin waar de relaties slecht zijn, krijg je sowieso scheve gezichten, al doe je het nog zo eerlijk...

Leer je kinderen elkaar iets te gunnen, en niet alles tot 2 cijfers achter de komma uit te tellen en vergelijken of je wel allemaal hetzelfde krijgt. Heb je de rest van je leven plezier van.

2. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland

Precies dit. Alleen sparen wij 30 euro pm. Plus alle extras en geld cadeaus gaan er ook op.

3. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Hihi, helemaal niet over nagedacht...

Ik ben niet zo'n spaarder en mijn ouders hebben ook geen groot bedrag voor me bij elkaar gespaard ofzo vroeger, maar zij betaalden wel gewoon de wettelijke ouderlijke bijdrage aan de studiekosten/levensonderhoud (inkomensafhankelijk) dus toen ik op kamers ging op m'n 18e kreeg ik een maandelijks bedrag van ze. Daarnaast had ik nog wel gewoon een baantje in het weekend om rond te kunnen komen trouwens. Het was echt geen vetpot.

Ik weet natuurlijk nog helemaal niet of ons zoontje later kan en wil gaan studeren. Bij beide families is het wel gebruikelijk, maar we zien wel. M'n vriend heeft een fiks bedrag op z'n rekening staan voor noodgevallen en ik geloof dat zijn ouders wel een rekening voor ons zoontje hebben geopend.

Binnenkort maar eens bespreken hoe of wat, voordat de tweede er is! :D

4. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Zo ging het bij ons ongeveer. Dat vind ik wel een mooi gegeven :)

5. Jo86

Jo86 Bekend lid

16 apr 2009
    658
    0
    0
    Wij sparen wel voor de kinderen, maar op onze eigen rekening. En dat is dan tegen de tijd dat ze volwassen zijn ook inderdaad voor bijvoorbeeld studie, helpen met een huisje, trouwjurk bij wijze van. Gewoon waar we ze tegen die tijd mee kunnen helpen en voor ons is het meer dat we tegen die tijd genoeg geld hebben om eventueel te kunnen helpen met studie. Eigenlijk zoals daandaan76 het beschrijft, zo willen wij het later ook doen.
    Heb zelf ook nooit enorme bedragen meegekregen. Opa en oma sparen ook nog voor de kinderen (willen ze zelf graag) nou en daar kunnen ze wel over beschikken als ze 18 zijn, maar daar kunnen wij ook verder niet bij dan.

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wij sparen 50 per maand voor mees .. dit krijgt hij als hij als18/21 is.. mijn ouders storten soms ook wat :) verder spaar ik nog 20 voor hem voor onderhand schoolreisjes enzo.. altijd handig

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw

Wij betalen 60 euro per school jaar aan de school voor school reisjes en uitjes en kamp voor groep 8

Volgende maand heeft hij zijn eerste schoolreisje maar gaat niet mee omdat wij dan op vakantie zijn, dus hij behoud het geld

Het geld wat over is van groep 1 word niet gebruikt voor groep 2 dat is gewoon weer opnieuw 60 euro betalen

Aan het einde van groep 8 of wanneer je kiest voor een andere school gaan ze kijken hoeveel geld je over hebt gehouden en krijgt dit dan terug

Ouders die het niet kunnen betalen is weer een speciaal potje voor dat die kinderen ook mee kunnen op schoolreisje

Anyway on topic.. Wij sparen 25 euro per kind per maand
    Opa geeft de kinderen zo nu en dan eens 100 of 200 euro
    Mijn ouders sparen niet voor de kinderen ze hebben al 5 klein kinderen en mijn moeder werkt niet ivm chronisch ziek zijn dus veel hebben ze niet

Wel kopen ze zo nu en dan eens bijv een leuk setje kleding of een speelgoed voor de kids die ze oh zo graag willen hebben

Een echt doel hebben we niet...mochten wij tegen die tijd nog in staat zijn de opleiding te bekostigen heb ik dat liever en dat het spaargeld bijv naar een rijbewijs gaat of gebruikt word bij een woning Ofzo,

8. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Dit, ik zal hem (of tzt hopelijk hen) helpen waar nodig maar nu sparen we bewust niet op een eigen kinderrekening.
    Mijn ouders hebben het zo ook gedaan, een deel van mijn studie hebben zij betaald, de rest heb ik zelf bekostigd / studiefinanciering voor gekregen en ik heb nooit een studieschuld opgebouwd.
    Ook toen ik op mezelf ging wonen had ik voldoende geld zelf gespaard (vanaf mijn 13e bijbaantjes gehad) om mijn eigen appartement in te richten, mijn ouders gaven een wasmachine, grootouders een magnetron en koelkast en dat was het.

9. mamavanmenno200

mamavanmenno200 Fanatiek lid

16 okt 2012
    1.674
    0
    0
    Steenokkerzeel, BE
    wij sparen 75 euro per maand op spaarrekening op Menno zijn naam, maar dit wil niet zeggen dat hij het geld automatisch krijgt... vanaf zijn 18e verjaardag kunnen we beslissen of hij het geld al dan niet krijgt

ik vraag me iig wel af wat dit spaargeld binnen 15 jaar nog waard zal zijn... maar dat zijn zorgen voor later

de bedoeling van dit spaargeld is een opstapje voor het leven, niet voor studies te betalen... je kind laten studeren vind ik een evidentie en dus zullen wij later met ons eigen spaargeld studie betalen

10. 1985Breezer

1985Breezer Bekend lid

19 feb 2009
    869
    251
    63
    zorg
    brabant
    Gescheiden en ex maakt 30 euro
    per maand over naar Tijns rekening.
    Dat geld is voor als ik het niet red om hem iets te geven wat hij nodig heeft.(schoolgeld,boeken,geld voor excursie, of nu als er iets nodig is)
    Ik wil proberen om hier van af te blijven, en verwacht ook niet dat ik het nodig heb (heb inmiddels een flinke buffet opgebouwd).
    Doel is om hem zonder schulden te laten studeren mocht hij niet zo"n student zijn dan beslis IK ter zijner tijd wat weet het geld gebeurd.
    Licht er dus ook aan hoe hij zich gedraagd op die leeftijd

11. 1985Breezer

1985Breezer Bekend lid

19 feb 2009
    869
    251
    63
    zorg
    brabant
    Dit is natuurlijk extra ik krijg ook alimentatie voor Tijn.

12. tuc

tuc Niet meer actief

ik weet natuurlijk niet wat jij gestudeerd hebt, maar er is nu geen hbo of uni opleiding die je kunt betalen van alleen de studiefinanciering...dat is lang niet toereikend, dus die studieschuld bouw je hoe dan ook op als je het in je eentje moet doen.

13. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik zeg toch ook niet dat ik het in mn eentje moest doen?
    Ik heb een 4jarige hbo-opleiding gedaan, deels door mijn ouders betaald, deels met studiefinanciering, deels met eigen verdiend geld, en geen schuld mee opgebouwd hoor... ;)

14. henkie24

henkie24 Niet meer actief

hier hebben de kindjes wel een spaarpot/spaarrekening maar we doen daar niks vast per maand ofzo opzetten. ik schud mn portemenee erin leeg en als ze es wat krijgen gaat dat erin.
    wij hebben zelf genoeg achter de hand om ze te laten studeren mochten ze dat willen. verder kunnen ze best een en ander krijgen later mits ze zich fatsoenlijk gedragen. ( denk aan aantal rijlessen, inrichting van huisje oid) gedragen ze zich niet. krijgen ze niks ook. ( effe simpel gezegd) verder gaan ze voor de rest vanaf een jaar of 14-15 ook maar gewoon een bijbaantje zoeken. dat moesten wij vroeger ook en ben er niet slechter van geworden.

15. tuc

tuc Niet meer actief

dan is dat toch precies hetzelfde als degenen die nu op een aparte rekening geld wegzetten voor hun kinderen. Of het nu op een speciale kinderrekening is of niet??? Sommige ouders kunnen dat op dat moment zo uit hun mouw schudden en sommigen net als ik durven niet te gokken hoe we er over 18 jaar bijzitten, dus leggen dat nu vast apart.

Deel Deze Pagina