Hoeveel sparen voor de toekomst van jullie kind(eren)

Discussie in 'De lounge' gestart door MamavanMJ, 23 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    voor onze dochter sparen we 50 euro per maand, de rekening staat op onze naam en we gaan het haar ook niet vertellen dat die rekening voor haar is. Wanneer ze het krijgt hangt af van hoe ze is.
    Ik bedoel; als ik 10.000 had gekregen toen ik 18 was dan had ik het waarschijnlijk opgebrast. ik spijbelde nogal veel en ben van school afgestuurd, ging continu op stap dus daar ging ook veel geld naartoe. ik heb dat toen betaald van mn werk en dat kan dochterlief ook als ze zo wordt haha.
    maar goed, als ze bv haar rijbewijs wil halen of op haar eigen wil dan krijgt ze van ons dat dus we gebruiken het geld voor haar.
    mijn man heeft zo van een peettante een groot bedrag gekregen toen wij gingen samenwonen en daar hebben we alle meubels/bed van kunnen kopen. echt super fijn.

2. mw21

mw21 VIP lid

24 okt 2010
    5.173
    168
    63
    Zorg
    't Westen
    Haha ja I know ben ook btje bizar ;)

3. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Wij sparen niets voor onze 4 kinderen. Ze hebben wel zelf een spaarrekening, ok, alleen de 2 oudsten dan maar daar sparen ze alleen wat zakgeld op.
    Ik vind het niet nodig, wie dan leeft wie dan zorgt zeg maar. Wij hebben zelf ook geen spaargeld meegekregen en vonden dat geen enkel probleem. Ik vind het wel wat hebben dat je gewoon start met gebruikte meubels en kwantum enzo. Dat hoeft niet allemaal nieuw. En een koophuis op je 18e? ook echt niet nodig, gwn een leuk flatje. Ik vind dat materialistische gedoe allemaal echt niet nodig.
    Mochten ze willen doorstuderen dan moeten ze dat zelf betalen of misschien leggen wij wel wat bij. Rijbewijs hetzelfde. Zal ze vast regelmatig wat geven hiervoor.
    Er zijn genoeg ouders die niets voor hun kinderen kunnen sparen. Maar het is meer iets van deze tijd, vroeger was dit helemaal niet aan de orde. Er zijn wel belangrijkere dingen in het leven dan een berg geld. Dat geeft je zekerheid op niets! Dus in mijn ogen totaal onzinnig.

4. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

wij hebben niet een bepaald bedrag in onze hoofd maar het moet iig genoeg zijn voor rijbewijs, een autootje en de inrichting van hun studentenkamer/appartement.
    studiekosten betalen wij

5. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Ik vind de reacties hier soms zo zwart/wit. Het betekent toch niet dat als je wel spaart dat je kind nooit een bijbaantje hoeft te hebben :(

Wij sparen elke maand en beide grootouders ook want die kunnen het makkelijk missen (heel fijn :)). Daarnaast vind ik het heel goed wanneer jongeren een bijbaantje hebben en leren om met geld om te gaan. Het een sluit het ander niet uit hoor.

6. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel kinderen er zijn en hoeveel kleinkinderen ze verwachten :)

Mijn ouders hebben 2 kinderen, m'n zus is bewust kinderloos en ik heb 1 kindje. Bij mij zou er evt nog een bij kunnen komen, maar meer dan 2 kleinkinderen zullen ze nooit krijgen dus :)

7. tjessia

tjessia Fanatiek lid

1 feb 2009
    2.889
    0
    0
    Mijn ouders hebben 10 kleinkinderen van 3 eigen kinderen:D tot nu toe....

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    Wel mee eens. Ik moet zeggen, ik spaar wel voor haar, 25 euro in de maand. Maar heb er nog geen doel mee, ik zie het tegen die tijd wel. Rekening staat op mijn naam en ik was niet van plan om haar met 18 jaar zo ineens een bedrag te gaan geven...
    Ik vind het moeilijk en ver vooruit kijken. Dus voor de "zekerheid" spaar ik en de rest zie ik tegen die tijd wel.

Vind het inderdaad.ook niet echt nodig om alles voor kind te gaan betalen. Ze moeten er zelf ook wat voor doen. Ken er een paar die alles kregen van rijbewijs, auto grotendeels meebetaald, meebetaald met huis en complete inrichting. Moeten ze zelf ook wat aan doen hoor.. wil best mee betalen als ik het geld heb.

Ik en zusjes hebben ook niets meegekregen uit huis. 0,0 spaargeld, behalve wat we zelf gespaard hadden door te werken. Heb mn eigen rijbewijs en auto betaald en toen ik op mezelf ging had ik geld voor verf en dergelijke en alle meubels komen voor een prikkie van marktplaats. Voor 500 euro was mn huis ingericht met 2e hands meubels. En ik was er nog trots op ook:)
    Ik wil de kids wel zelf ook leren te sparen. Niet alles komt canzelf en ze gaan er ook maar voor werken. Ze krijgen ook niet alles nieuw. Ook veel (mooie dingen, geen rotzooi) van marktplaats. Ze moeten ook leren dat er nu eenmaal niet altijd geld is of dat nieuw niet nodig is..

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik denk dat er vroeger juist meer gespaard werd voor latere kosten. Mijn ouders hebben dat bijvoorbeeld ook al gedaan voor een vervolgopleiding. De kosten daarvan worden steeds hoger omdat beurzen en uitkeringen steeds lager worden en schoolgeld/collegegeld/boeken steeds duurder. Ik zou dat niet zomaar kunnen betalen als ik er niets voor spaar en ik denk dat Thijmen het tegen die tijd ook niet zelf kan betalen. Vind het wel prettig dat ik dan wat achter de hand heb.
    Ben het wel met je eens dat ze met hun 18e niet in een koophuis gefinancierd door pap en mam hoeven te zitten, en dat ze ook zelf moeten werken en dingen moeten regelen. Maar een steuntje in de rug kan nooit kwaad natuurlijk.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Wij sparen en bouwen vermogen op. Nog niets daarvan is geoormerkt, dus ook geen doelbedrag voor de kinderen.
    Tegen de tijd dat ze gaan studeren, of op eigen benen gaan staan, geven we ze graag een steuntje in de rug. Maar ik heb geen pot met geld voor ze klaarstaan op hun 18e verjaardag.

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    15 euro per maand per kind.

En of ze dat krijgen ligt helemaal aan hunzelf, als ze straks 18 zijn en losgeslagen al drugs gebruikend door het leven gaan, alleen maar uitgaan en er op school met de pet naar gooien krijgen ze niets. Mochten ze zich gewoon voorbeeldig gedragen dan hoop ik dat ze het gebruiken als opstart voor als ze op zichzelf gaan, of misschien voor een rijbewijs etc etc, ik zou het wel fijn vinden als het op gaat aan iets normaals, dus niet aan drank, drugs of andere troep. En misschien zetten ze het wel op hun eigen spaar rekening en gaan ze zelf verder sparen.

12. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.226
    1.298
    113
    Centrum België
    Wij 25€ per kind per maand, mijn moeder stort hetzelfde per kleinkind en m'n schoonouders storten ook een bedrag met feest- en verjaardagen.

13. Amy82

Amy82 Fanatiek lid

22 feb 2007
    1.643
    0
    0
    wij sparen elke maand e. 30 voor de studie en e. 25 voor hem zelf, krijgt hij als hij 18 is :) nou ja krijgt, dat niet, maar dan komt het vrij.

14. toekomstigemam

toekomstigemam Fanatiek lid

7 mrt 2011
    1.792
    0
    0
    overijssel
    Wij 10 euro per maand opa en oma wilden ook eld doen maar nooit wat van weer gehoord.

15. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hoezo is dat bizar? Mijn ouders sparen ook voor mijn kinderen, dit doen ze liever dan dat ze iedere keer speelgoed of een kado'tje kopen voor ze.

16. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Wij hebben op dit moment voor zowel onze zoon als onze dochter een bedrag van €8.000 op hun spaarrekening. Dit bedrag is overigens voor een studie en zeker niet om "op te maken" als ze 18 zijn. Natuurlijk mogen ze het ook gebruiken voor het opknappen van hun huis oid, maar ik let er zeer zeker wel op dat het niet uitgegeven wordt aan onzin dingen.

17. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dan tikt het lekker aan :) Ik hoop dat ze er uteindelijk 2 zullen krijgen, maar de teller staat al een paar jaar stabiel op 1 (en dat is te merken ook zeg, bij m'n ex schoonouders is ze ook de enige, dus tel uit je winst haha..):D

18. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    Elke maand een beetje. Het gaat geen reusachtig bedrag zijn, maar alle beetjes helpen..

19. 30 euro per kind.
    en spaarpotten die tussendoor nog geleegd worden..

ik had vroeger toen ik 18 was 1500 gulden
    zelf bij elkaar gespaard van spaarpotten verjaardagen en fooien van suikerooms of tantes...ik was er zo wijs mee :D

Ik hoop voor mijn kids meer te kunnen sparen ;)

20. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Hier hadden mijn ouders niets gespaard voor ons. Want dat vonden ze niet zo. Toen hoorde je steeds dat iedereen alles gelijk over de balk smeet wanneer het geld loskwam.

Wij kregen gewoon wat we nodig hadden. Studiegeld, boekengeld, enz. Dus absoluut niets tekort gekomen.

Wij sparen elke maand een bedragje. En hoeveel we uiteindelijk hebben, geen idee. Zien we wel. Vind het ook niet nodig om bijvoorbeeld 20.000 euro te hebben. Vind ik wat veel persoonlijk. We staan ook altijd nog voor haar klaar, dus dan kan ze ook krijgen wat ze op dat moment nodig heeft en wij het zien zitten om aan haar te geven. En werken gaat ze natuurlijk ook.

Deel Deze Pagina