Zelf koken en een vraagje hierover..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Raatje, 16 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Raatje

Raatje Lid

23 apr 2013
    89
    1
    8
    NULL
    NULL
    Binnenkort wordt mijn kleine man 6 maanden en wordt het tijd om met hapjes te beginnen! Ik ben al goed aan het inlezen en zit nu het boek door te bladeren; 365 recepten voor baby's en peuters en kleuters.

Nu lees ik dat je zelf gefabriceerde hapjes kunt verdunnen door flesvoeding of afgekolfde moedermelk toe te voegen. Nu ik volledig borstvoeding geef, vind ik het eigenlijk zonde om flesvoeding te gaan gebruiken om te verdunnen. Maar hoe doen jullie dit dan? Ik wil graag vooruit gaan koken en dus ook gaan invriezen.

Kan je dus met afgekolfde moedermelk alle hapjes klaarmaken en het dan invriezen? Of moet je de moedermelk pas toevoegen als hij het ook gelijk opeet?

Dit vroeg ik mij even af en het staat ook niet duidelijk in het boek, dus ik dacht hier weten jullie vast wel het antwoord;)

Bedankt alvast!

2. adi

adi Niet meer actief

Nee joh, geen melk toevoegen! Bedoeling van bijvoeding is dat de baby smaken en structuren leert kennen, dus niet verdunnen of zoet maken met melk.
    Probeer zo makkelijk mogelijk te denken: broccoli is broccoli, zo hoort ie te smaken. Je kunt het koken of stomen, zo geven of prakken en invriezen. Groente is meestal uit zichzelf vochtig genoeg.

Vooral de eerste weken alleen pure smaken geven en geen ' recepten', als het kindje de meeste groenten, fruit, aardappel, rijst ed kent kun je hem gewoon geven wat jullie eten, zonder zout.

3. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik heb nooit melk toegevoegd. Ik ben met 6 maanden begonnen en prakte alles door elkaar. (Wel eerst alles apart aanbieden) Was prima te doen.
    Als je nagaat dat je met 6 maanden ook met de rapley methode kunt starten lijkt het mij zonde om alles vloeibaar te maken.
    Mocht je het toch willen doen eventueel wat water erdoor?

Nb. Je moet niks doen waar je niet achterstaat hoor! :)

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als je gaat prakken, is het inderdaad beter om het iets smeuïger te maken. Maar dat doe je net best met wat olie, bv zonnebloemolie, omdat baby's vetten nodig hebben om te groeien.

Verder nog niet te druk maken in 'recepten'. De eerste weken geef je gewoon 1 groente.

5. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    De bedoeling is om het met melk smeuïger te maken, een klein theelepeltje kokosolie is veel gezonder. Zeker icm vet oplosbare vitamines zoals vitamine A.

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Nergens voor nodig. Je stoomt of kookt indien het dik is voeg je stoom/kookvocht bij
    Invriezen deed ik in begin eerste maand omdat ze eten eerst paar lepels erna was niet nodig

Ik gebruikte beaba babycook tot 1.5 jaar ongeveer. Lekker makkelijk ook voor onszelf

7. Raatje

Raatje Lid

23 apr 2013
    89
    1
    8
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties daar heb ik wat aan! Als kersverse mama is alles nieuw en ik moet toch ergens beginnen. Vandaar een boek aangeschaft en als daarin staat alles met melk te verdunnen dan komen er alweer vraagtekens bij mij;)

Ik wil wel graag eerst met lekkere smeuïge papjes beginnen inderdaad en daarnaast wat grotere stukjes wat hij in zijn mondje kan stoppen/ontdekken. Dat lijkt mij wel een mooie combi. Zeker die eerste weekjes, als het goed gaat dan prak ik alles lekker door elkaar, lijkt me ook makkelijker!

Maar met olie kan het dus ook, ga ik zeker proberen. Ik zag mezelf alweer melk afkolven etc. Als het niet hoeft, dan niet!

Ga er ook niet te moeilijk over denken, heb er wel zin in om hem al die smaken te laten ontdekken. Ben zelf ook gek op koken.

Maar tot nu toe vond ik de borstvoeding alleen eigenlijk nog wel makkelijk:) Hij slaapt nog veel en zou de afgelopen tijd echt niet hebben geweten wanneer ik hem naast de borstvoeding, slaapjes en spelen hem nog had moeten bijvoeden haha.

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

8. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij deden ook kookvocht, maar ook wel 's moedermelk.
    Op deze site vond ik ook wat leuke ideetjes:

Recepten voor kinderen vanaf 6 maanden | Koken voor mijn dochter

Al was onze dochter niet zo'n relaxte eter, de tip om knoflook door de bloemkool te doen was goud waard want daar is ze nu dol op.

(Ik ben zelf niet zo'n keukenprinses, dus dit was voor mij een eyeopener haha)

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.364
    10.316
    113
    De eerste tijd kun je elke keer 1 soort groenten aanbieden, bloemkool, erwtjes, broccoli, wortel. Daarna kun je aardappel toe gaan voegen. Verder pastinaak, zoete aardappel,erwten met wortels.
    Voor leuke ideeën kun je ook het boek Opperdepop bekijken. Verder gewoon verdunnen met water en klontje boter(smeerbaar wat je ook op brood doet).

Camera bij de hand houden het eerste hapje was hier erg leuk.

10. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik de Avent stomer/blender. Na het stomen blijft er vaak wat kookvocht in de kan zitten, dat maakt het hapje gelijk goed van structuur zodra je de blender aan zet.

11. Domiej

Domiej Actief lid

15 mrt 2013
    314
    20
    18
    NULL
    NULL
    Opperdepop is idd een fijn boek
    Favoriet hier is en was pompoen!!!
    Ook zoete aardappel puntpaprika en tomaat ook (gekookt en gepureerd als ie iets ouder is)

En invriezen is zeker handig..
    Succes veel plezier en filmen maar!!

12. limili

limili Bekend lid

24 apr 2013
    604
    7
    18
    Hier hetzelfde en gebruik ook dit apparaat...ben er erg tevreden over.

13. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij deden stomen. Dan prakken en in de vriezer. Kwam het er 'droog' uit zoals aardappels dan deed ik er een scheutje bv door. Maar ik had veel melk en altijd wel wat in de koelkast staan.
    Toen ze minder bv wilde drinken deed ik wel is wat meer door het avondeten.
    Maar mijn dochter wilde al snel liever stukken eten, dus toen ging dat niet meer op.

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.824
    19.145
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    ALS je al melk toevoegt, heb je maar weinig nodig hoor. Daar hoef je echt niet voor te kolven. Bij de jongste hebben we eigenlijk niet gepureerd. Maar bij de oudste wel. Als je het dan invriest, wordt het vaak toch al wat wateriger met ontdooien. Vooral van gepureerde bloemkool blijft echt niks over.. Dan is melk absoluut niet nodig. Vond ik het bij een vers hapje toch nodig, dan kolfde ik het ter plekke (met de hand) even af. Niet beelddenkem nu hè :D Het ziet er idioot uit. Maar ik ben gemakzuchtig en voor zo'n miezerbeetje de kolf afwassen vond ik niet de moeite, haha.

Bij de oudste maakte we het vooruit en in het begin vroren we het in in van die ijsklontjes zakjes. Even geklooi om het erin in te krijgen, maar wel weer handig als je het gaat gebruiken.
    Bij de jongste deden we het anders. Als we geschikte groente aten, kookten we voor hem gewoon de groente wa langer door. Een deel gaven we zo (jongste was meer Rapley-fan dan de oudste) een deel prakten we of we pureerden het even met de staafmixer. Zo gepiept. Hadden we niks wat we voor hem geschikt vonden, dan hadden we altijd zo'n zak gemengde diepvriesgroenten in de vriezer liggen en dan haalden we daar gewoon een handvol groente uit. Vond ik een stuk makkelijker.

Jongste is trouwens een andere eter dan de oudste. Hij was al gelijk veel meer van het 'zelf doen' / Rapley. Ik gaf hem vanaf een maand of 7 ook gewoon stukjes tomaat. Hoefde ik bij de oudste niet te doen, die keek er alleen vies naar. De jongste smulde ervan. Dus hadden we een maaltijd die niet geschikt voor hem was, pakte ik wat diepvriesgroente of ik steeds wat kerstomaatjes in stukjes. Zo'n maaltijd maakten we af met couscous. Ideaal spul! Kokend water er op, even wachten en TADAAA! En zoon vond het heerlijk!

Inmiddels eet hij vrijwel met de pot mee.

15. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik deed daar niet moeilijk over. Gewoon koken en met de staafmixer. Wordt dun genoeg! Vind je het toch nog wat te dik, beetje kookvocht erbij (naderhand misschien een klontje boter).

Wat je over houdt invriezen in bijvoorbeeld ijsklontjes-bakjes, dan heb je altijd kleine porties bij de hand en hoef je niet steeds weg te gooien:)

Deel Deze Pagina