Mijn man zit denk ik in een midlifecrisis en hij heeft een boot gekocht. Alleen een boot.. er zit dus helemaal niks bij qua papieren. Op internet lees ik dingen als registratiebewijs en eigendomsbewijs. Maar dat hebben we nu dus niet. We gaan er alleen in Nederland mee varen. Wie weet wat hij nog moet regelen? Ook qua verzekering? Voor hetzelfde geld zitten we nu met een gestolen boot ofzo
hoe lang is de boot, hoe hard kan de boot? Langer dan 12 meter en hij heeft een vaarbewijs nodig ok als je boot harder gaat dan een bepaald aantal km moet je in het bezit zijn van een vaarbewijs. volgens mij als je boot korter is dan 20 meter en harden kan dan 20 km/u ben je verplicht hem te registreren. Maar als de boot hieronder valt en je koopt hem tweede hands dan moet hij dus al geregistreerd zijn en volgens mij kun je het dan alleen kopen met inmenging van een notaris https://www.hiswa.nl/kopen/hulp-van-een-makelaar/registreren Verzekeren zou ik zeer zeker doen er gebeuren nog al wat ongelukjes , vooral in drukke water of tijdens het wachten voor brug of sluis. En voordat je gaat varen zou ik me wel verdiepen in alle regels die op het water gelden.
Hij heeft een vaarbewijs. Voordat we kinderen kregen had hij ook een boot. Nu hebben we alleen 3 jonge kinderen, dus de situatie is heel anders en ik denk dat hij dat onderschat. Het is een motorboot die ook in zee kan. Hij zal maximaal 6 meter lang zijn, want hij past in onze garage. Maar hard kan hij wel.
Hmmmm toch even kijken hoe hard hij precies kan, want als hij echt hard kan is het wel heel vreemd dat er geen registratiebewijs bij zit. Met 3 kinderen is het inderdaad anders maar ligt ook aan de boot die gekocht is, zit er een kajuit op? is er een wc aan boord? Of is het echt een speedboot? Zou in ieder geval even investeren in goede reddingsvesten. Ik zat elke zomer aan boord en mijn ouders zijn ook klein ( ook 6 meter) begonnen, maar wel met kajuit en slaapplaatsen aan boord. En ik heb echt de tijd van mijn leven gehad als kind aan boord.
Het is een consoleboot die ook in zee kan. Er zit geen bon bij nee, maar de boot is hier in het dorp wel in onderhoud geweest, dat heeft mijn man wel nagevraagd.
en de motor is buitenboord denk ik? Op een console bootje kan natuurlijk ook een 10 pk hangen en dan is registratie niet nodig.
Dat is de wereld van 2e hands toch? Marktplaats staat ook vol met boten. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die niet weten wat er bij hoort te zitten en ook genoeg mensen die dus impulsief zoiets kopen zonder ook maar te weten wat er nodig is.
Hier vind je informatie over registratie plicht een ij nummer enz. https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/vaartuig/kopen-en-verkopen/vaartuig-overschrijven-of-registreren
Een boot zou ik niet zomaar overkopen zonder enige vorm van aankoopbewijs/overschrijvingsbewijs. We hebben het niet over een toet toet auto gekocht vanaf marktplaats natuurlijk Daarbij via marktplaats heb je wel een (soort) van aankoopsbewijs in de vorm vd advertentie en de chat waarin eea overeengekomen is.
Wat @GossipGirlxoxo deelt dan zul je nog in gesprek moeten met de verkoper. Ik zou zeggen volg deze duidelijke stappen en hopelijk werkt de verkoper mee. Overige wel vreemd dat de verkoper geen vrijwaringsbewijs wil. of je hebt echt een ander bootje waar je de papieren niet voor nodig hebt. Succes
Snap ik. Gelukkig komt de boot wel uit hetzelfde dorp en gaat ook weer bij hetzelfde bedrijf in onderhoud. De trailer moest gelijk aangepast worden, zodat hij in onze garage past. Dit is allemaal gebeurt waar de verkopende partij bij was en het bedrijf ook, dus het is niet heel stiekem gegaan ofzo. Ik weet ook niet of je een boot net als een auto moet overschrijven.. Het is dat ik er mee kwam, mijn man denkt niet eens over dit soort dingen na, omdat hij het dan zo graag wilt. Bij zijn vorige boot was dit ook allemaal niet zei hij, ook geen verzekering. Nou die verzekering komt er nu uiteraard wel!
De vorige eigenaar heeft hem dus niet geregistreerd, omdat hij hem alleen in de zee heeft gebruikt. Dan hoeft het blijkbaar niet. Wij zullen ook wel op binnenwater gaan varen, dus gaan hem wel laten registreren. Alleen nu even uitzoeken of we dan een bewijs van overkopen moeten hebben, want we zijn de eerste die hem registreren. Het registratiebewijs is niet kwijt.
Ik zou kijken naar dat hele stuk wat geplakt was en hopelijk gaat het soepel. Wel vervelend dat je daar eerst druk over moeten maken na je aankoop.
Ja dat hebben we gedaan, maar omdat hij nooit is geregistreerd is het me niet helemaal duidelijk. Mijn man gaat bellen en mochten de vorige eigenaren moeten tekenen verwacht hij geen problemen.
Ik ben nu wel heel benieuwd hoe het afloopt, of je papieren nodig hebt en welke, of ze dat al hadden moeten hebben etc
Ik zal het laten weten. Mijn man blijft er bij dat je voor op het strand niks nodig hebt en hij vindt het dus niet raar dat de boot niet geregistreerd is. Ik neem aan dat hij van de week het rdw nog belt over wat hij moet doen, omdat het pas de 1e registratie wordt, maar geen nieuwe boot is.
Nee, wij zouden ook van tevoren uitpluizen wat er nodig is. Maar er zullen er genoeg zijn die dat niet doen en zo in de problemen komen. Gewoon door onwetendheid.