Hoeveel sparen

Discussie in 'De lounge' gestart door jannn, 14 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Casara

Casara Fanatiek lid

20 aug 2014
    2.263
    416
    83
    We sparen voor dochter een vast bedrag per maand. En dan voor ons zelf heb ik het opgedeeld. Vast bedrag voor vakantie, verbouwing huis, medische (onvoorziene) kosten, zwemdiploma dochter, auto. Bij ons zelf heb ik doelbedragen ingesteld, al dan niet met een einddatum.

2. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Wat wij sparen verschild per maand.
    Ik heb een lijst van maandelijks terugkerende uitgaven gemaakt vaste lasten incl. boodschappen/benzine/luiers.
    Dit bedrag is €1.879,07 en ik heb via internetbankieren geregeld dat er maandelijks op de 1e €2.000,- op de lopende rekening staat en de rest gaat naar de spaarrekening en dat verschild per maand wij sparen minsten €300,-/€400,-

En voor de kinderen een x bedrag per maand.
    Vakantiegeld, overuren geld, eindejaarsuitkering en kinderbijslag gaan ook gelijk naar de spaar.
    Wij hebben 2 soorten spaarrekening 1 voor woonlasten zoals verzekeringen/auto/meubels en 1 voor kleding/schoenen/vakantie/speelgoed enz.

3. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Bij ABNAMRO kun je het instellen dat het variabel is.
    Ik heb het zo ingesteld: de laatste vrijdag van de maand krijgt mijn man het salaris en dan heb ik via automatisch overboeken ingesteld dat er de 1e van de maand 2.000,- op de lopende staat en het overige gaat naar de spaar.

4. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Wij sparen 2000 euro per maand en daarnaast variabel wat er nog over is aan het eind van de maand, vlak voordat ons inkomen gestort wordt.

Moet ik er wel bij zeggen dat ik zelfstandig ondernemer ben en dus geen pensioen opbouw en geen recht heb op WW of zo als het misgaat. Dus dit sparen is wat mij betreft bittere noodzaak. We zijn ermee begonnen toen mijn bedrijf dusdanig goed ging lopen dat ik mezelf elke maand 2000 euro extra kon uitbetalen. Dat extra geld zijn we gewoon gelijk gaan sparen, omdat we er toch nog niet aan gewend waren. Variabel sparen deden we toen al. Het variabele deel gaat in de loop van de tijd meestal ook wel weer op als ik bijv. de premie voor mijn arbeidsongeschiktheidsverzekering moet betalen of 1x per jaar de hele hoge contributie voor mijn beroepsvereniging of zo. Maar die 2000 daar blijven we echt af, die is voor 'later'.

5. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Sparen, wat is dat? ;)
    Met een man die al zeker 1,5 jr thuiszit en ik met mijn minimumloontje ben ik allang blij als we het einde van de maand halen. :(

6. mizz

mizz Actief lid

15 nov 2012
    342
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier proberen we ook wel een vast bedrag te sparen, maar leven ook erg in het nu. Het is dus voor een buffer en daarnaast voor een doel. (Bijv. nieuwe auto of verbouwing) omdat sparen voor ons voorheen vrij lastig was heb ik een leuke tip gelezen en die onthouden.

heel vaak koop je kleine, onbenullige dingen die je niet zou missen als je ze laat liggen. (Van een broodje op het station tot een armbandje bij de drogist) die bedragen zijn ook dusdanig klein dat je het niet echt mist, maar als je alles op zou tellen toch een aardig bedrag vormen. ik laat dat nu dus liggen en he ipv daarvan spaaropdrachtjes ingevoerd elke 3 a 4 dagen, waarbij een klein en gek bedrag naar de spaarrekening verdwij t. Zo wordt er bijv. de 3e vd maand € 2,21 overgeschreven, de 7e 3,43, de 10e 6,52..etc. zo mis ik het absoluut niet maar spaar ik zo 50 euro per maand extra.. ik vond het een leuke tip toen we nog geen duidelijke bedragen overhielden aan het eind vd maand.. zo spaarden we toch een beetje!

7. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ongeveer 30% van ons netto loon, voor de rest laten we het fijn rollen. Kindertjes hoeven zich geen zorgen te maken om hun financiële toekomst, dat vinden wij het belangrijkste. :)

8. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Dankjewel meiden voor de antwoorden.
    Misschien toch een vast bedrag gaan sparen want wat jullie zeggen wat je niet heb maak je ook niet op.

Ik lees wel veel herkenning.

9. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Dat vinden wij ook het belangrijkste.

10. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Het enige vaste bedrag dat wij per maand sparen is €75 voor dochter. Verder kijk ik per maand wat ik aan de kant zet en mijn man ook. Vakantiegeld, eindejaarsuitkering, winstuitkering, gaan op de spaarrekening. Maar aangezien we een nogal dure vakantie hebben 1x in de 2 jaar en onze auto een grote beurt nodig had en nog wat andere incidentele koste posten..tikt het niet echt aan.

11. Fleur1984

Fleur1984 Niet meer actief

wij sparen per maand zo een 750 a 1000 euro.
    Voor onze dochter sparen wij 100 per maand. Tevens storten we ook de kinderbijslag op haar spaarrekening. Ons vakantiegeld gaat ook naar de spaarrekening.

12. water27

water27 Fanatiek lid

11 jan 2013
    2.733
    189
    63
    +1.

13. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Wij sparen vast 500 euro p/m (valt dan onder 'vaste last', we boeken dat ook tegelijk met de rest van alles wat er zo tussen de 24ste en de laatste dag van de maand af gaat aan vaste kosten). En als we dan niet alles opmaken wat er verder nog op de rekening blijft (dat hoeft niet, maar nu we weer aankopen doen voor het kindje op komst wel), gaat dat ook over voor het nieuwe salaris er is. Dan gaat eindejaarsuitkering/13e maand en vakantiegeld naar de spaar, en de belastingteruggave (combinatiekorting).

Wij wonen ook duur (dure huur... projectmatig werk dus koophuis is niet handig), en omdat we lang gestudeerd hebben (meerdere studies), is het minder dan dat we hopelijk later over zullen hebben als we met DUO nog 'ns klaar zijn ;) Oh, en voor de kinderen gaat er ook vast een bedrag af, maar ik weet niet meer uit mijn hoofd wat dat is. Ik had het zo omgerekend dat ze dan een leuk bedrag hebben voor een deel van studie of een rijbewijs als ze 18 zijn. Voor de rest kunnen ze daar net als wij zelf voor gaan werken.

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Dit hebben wij ongeveer ook

We sparen dan nog wel wat voor ons zelf maar als er dan weer iets in huis moet gebeuren gaat dat er weer af

Zo sparen we de extra's wel...maar dat gaat ook bijna weer op...( liggeld boot, auto's )

Nu hebben we onze bovenverdiepeing aangepakt ( verven, behangen, nieuwe vloer, nieuwe meubels) dat slaat ook weer een gat helaas :(

uiteindelijk eindigen we meestal elk jaar weer waar we het jaar daarop waren gestart... :(:)

15. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Wij hebben trouwens wel net onze spaarrekening voor een deel leeg kunnen kieperen op de rekening van 'n autodealer. Want met 3 kinderen zou het toch erg proppen worden in onze oude auto. Nu gelijk dan maar eentje die echt lang mee kan. Hopen we. Maar wat vond ik DAT een jammere besteding ;)

Deel Deze Pagina