Hoeveel speel jij met je basisschoolkind(eren)?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door tupp, 4 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Leuk om jullie ervaringen zo te lezen. Wij doen ook wel dingen met ze samen die niet per se spelen zijn. Vanochtend heeft de jongste me geweldig geholpen door te stofzuigen en samen met mij te poetsen. Hij doet dat graag en ik vind het ook gezellig om zo samen bezig te zijn. Met de jongste heb ik ook weer een spelletje gedaan. Vandaag heb ik met de oudste toevallig juist weer wat minder gedaan. Ik was een deel van de dag ook weg, met een vriendin op stap. Mijn man heeft wel met allebei gespeeld.
    @fairy2011: jij vindt een boek lezen of netflixen het andere uiterste. Doe jij niks ‘voor jezelf’ als je een week (of langer) vrij bent met je kinderen? Als we een week vrij zijn, zijn er altijd wel wat klusjes te doen en nog wat schoolwerk. Maar dat is hooguit een paar halve dagen. Dan blijven er nog genoeg halve en hele dagen over. Ben je dan al die tijd constant met je kinderen bezig?
    Ik vind het leuk om samen een spelletje te doen, te lezen, wandelen etc. Maar ik vind het ook lekker om af en toe even gewoon lekker te kunnen zitten en iets voor mezelf te doen.
     
  2. Biggetje100

    Biggetje100 Niet meer actief

    Ik werk ook in het onderwijs en in de vakantie laat ik gewoon de opvang doorlopen. Dus twee dagen bso voor de oudste en 2,5 dag opvang voor de jongsten. Want zodra ik op de bank ga relaxen, gaan de kinderen vaak mekkeren en zeuren. Als ik druk ben, spelen ze wel aardig op zich.
     
  3. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.811
    2.405
    113
    Limburg
    Ik speel best veel met m'n kinderen. Met name gezelschapspellen, daar zijn ze dol op, om soms gek van te worden. Alleen spelen vinden ze erg moeilijk, de jongste kon dat tot een jaar geleden erg goed, nu niet meer zo. Ik probeer ze wel te stimuleren om ook eens alleen te spelen, aangezien ik ook nog huishouden moet doen. De jongste vindt het wel nog leuk om me te helpen poetsen. En als het weer het toelaat gaan we meestal lekker naar buiten.
     
  4. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Ik vind Netflix aanzetten of een boek gaan lezen wel wat veel gevraagd op deze leeftijd hoor. Ik begrijp wel heel goed dat je behoefte hebt aan tijd voor jezelf! Mijn kinderen mogen in de vakantie altijd wat meer tv kijken, meestal is dat een half uur na het ontbijt en een half uur na de lunch. Ik plan het altijd gunstig, zodat de jongste ook dan slaapt of in de box ligt te spelen, zodat ik twee keer een half uur voor mezelf heb :DUiteraard ga ik dan geen klusjes in huis doen maar ga ik wat op mijn telefoon zitten of een tijdschrift lezen. De rest van de dag spelen ze zelf, of ik speel met ze samen (bijvoorbeeld lego, duplo, knikkerbaan, of iets dergelijks) en we gaan ook regelmatig op pad. Simpele dingen als naar de speeltuin met de fiets, of naar de winkel (waar ze dan bijvoorbeeld lekkere koekjes of zoiets mogen uit kiezen), maar we doen ook wel iets specialers zoals naar een binnenspeeltuin of het kinderboekenmuseum.
     
  5. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ja maar dat is echt mijn persoonlijke mening. Ik zet de tv sowieso niet aan als mijn kids lekker spelen. Ik weet dan zeker dat ze voor de tv komen staan. Als we vrij zijn een week dan gaan ze vaak hun normale dag naar de bso en ja dan duik ik wel eens de sauna in of ga idd een dag netflixen.

    Dus nee ik ben niet de hele dag met de kids bezig, maar een boek lezen is nog wat ambitieus op deze leeftijd. Beetje bladeren in mijn tijdschrift wel en af en toe even helpen als er iets niet lukt met knutselen of omdat de Lego vast zit. Wat julia80 hier boven ook al zegt, meer zit er nog niet in op deze leeftijd denk ik.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik vind het eigenlijk helemaal niet veel gevraagd om een boek te lezen of even te nerflixen( even een half uurtje, geen heel boek uiteraard). Kinderen mogen zichzelf ook wel even kunnen vermaken als ze basisschoolleeftijd hebben vind ik. Bovendien heb je zelf ook vakantie.
    Wat ik zelf dan weer niet zou doen is de kinderen naar de opvang brengen tijdens de vakantie.
     
    Adje en lies276 vinden dit leuk.
  7. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    In de vakantie speel ik niet heel veel met de kinderen, ze spelen wel veel samen.
    Wel gaan we samen boodschappen doen, samen koken en bakken.
    Wandelen met de hond, helpen met schoonmaken, samen naar buiten.

    Ze spelen regelmatig even een paar uur met elkaar, dan doe ik wat klusjes.
    In de ochtend mag dochter vaak even tv kijken als broertje slaapt. Even een moment van rust voor iedereen.
     
  8. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Hier vermaken ze zich uitstekend zelf! In de ochtend slaapt iedereen eigenlijk wel uit tot een uur of 9, half tien. Dan vinden ze het heerlijk om op het gemakje, in pyjama, aan te tutten tot de lunch. Ik zorg dan dat ik gedaan heb wat ik graag wil doen ( hh klusje of ook een keer uitslapen).
    Na de lunch gaan we dan wel altijd wat leuks doen ( bios, zwembad, even naar de bieb of de action, gezelschapsspel).
    Hier zit niemand te wachten op mama die mee gaat doen met de lego, of knutselen.
     
    Adje en suus1983 vinden dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Nee, hier hetzelfde. Ik herken dat ook niet dat ze dat perse met ons willen doen, ze hebben elkaar immers.
     
  10. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik speel eigenlijk nooit/zelden met mijn kinderen. We kunnen als gezin samen uistapjes doen, en een bordspel spelen we natuurlijk ook wel. Maar voor de rest vind ik spelen voor kinderen. Tuurlijk besteed ik aandacht aan het spel en hou ik contact met ze of help ik weleens (ook met opstarten van het spel, wat weer leeftijdsafhankelijk is), maar ik ga bv niet met mijn zoon zijn autootjes parkeren en herparkeren etc. Vind ik super saai, en hij wordt al boos als ik mijn hand richting zijn auto’s beweeg, want ‘zelluf doen’ is zijn credo :roflmao:

    Wat ik dan wel weer doe, is samen met ze koken oid. Dat vind ik leuk om te doen en ik betrek ze daarbij omdat zij dat ook leuk vinden. Zo brengen we ook quality time door.

    Als baby/dreumes speelde ik natuurlijk weleens met ze (kiekeboe, etc.) maar ook zeker niet de hele tijd. Ik vind zelf spelen minstens zo belangrijk. En ik heb altijd kunnen lezen, tv kunnen kijken als ik dat een keer wilde terwijl de kinderen spelen vanaf baby tot puberteit kunnen ze gewoon leren dat mama ook iets voor zichzelf mag doen.
     
    suus1983 en lies276 vinden dit leuk.
  11. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Hier zijn ze ook van babyleeftijd tot nu gewend om zichzelf te vermaken. Natuurlijk was ik in de babytijd veel meer tijd met ze bezig, omdat ze zichzelf nog niet heel lang aaneengesloten konden vermaken, maar ook toen was het 's morgens vnl box, zodat ik hh klusjes kon doen en dan 's middags na het slaapje lekker wandelen of samen spelen op een speelkleed.

    Mijn buurvrouw werkt 4 dagen per week en heeft een peuter van 2.
    Als ze vrij is, speelt ze de hele dag met hem. Tijdens de 4 dagen kdv is er ook volop entertainment. Ik merk dat het ventje zich geen 10 tellen kan vermaken.
    Vorige week zat ik buiten met een boek in het zonnetje en verzuchtte ze over de schutting: Ik snap niet hoe jij dat allemaal doet met 4 kinderen, ik vind 1 kind al loodzwaar!
    Tja, elk kind is natuurlijk verschillend, maar het is ook maar net wat ze gewend zijn.
     
    suus1983 en Adje vinden dit leuk.
  12. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, dat is dan ook weer anders ja als je echt nog ‘vrije dagen alleen’ hebt. Zo zie je maar weer dat ieder het op haar eigen manier doet. In schoolweken heb ik meestal 1 of 2 dagen vrij (buiten het weekend). Als de kinderen op school zijn poets ik, doe ik wat werk voor school èn kan ik vaak ook wel even zitten en lekker ‘niksen’. Dan heb ik na school alle tijd voor hun. Als ik dan krap in mijn tijd zit, dan plan ik meestal mijn ‘niks’ momentje als ze op school zijn en poets ik na schooltijd. Of het niksen komt er een keer niet van, ook prima. ‘s Avonds kan het vaak ook nog wel. Maar in die paar uurtjes na schooltijd, ben ik er voor de kinderen en ga ik inderdaad niet uitgebreid iets voor mezelf doen.

    In vakantie gaan ze niet naar school of BSO. Dus dan zou ik mijn ‘niks’-momentjes anders wel missen. In principe hebben wij natuurlijk ook altijd vrij als de kinderen vrij zijn, dus het is niet zo dat we maar weinig tijd hebben samen. En vrijwel alle weekenden zijn we ook gewoon allebei vrij. Dan spelen we samen een spelletje, mijn man speelt met ze, gaan wel eens zwemmen, naar de kinderboerderij, museum, naar de stad e.d. Dus vandaar dat ik die momenten van even netflix of een boek / tijdschrift / forum gewoon neem, ook al zijn de kinderen thuis.
     
  13. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.496
    24.372
    113
    Ik denk ook dat het voor een deel aangeleerd gedrag is. Mijn oudste dochters en zoon zijn alle drie totaal verschillend, maar kunnen zich wel prima zelf vermaken (op een enkele slechte dag tussendoor natuurlijk). Mijn jongste dochter was 2,5 jr toen ze bij ons kwam wonen en was gewend om met speen en tv zoet gehouden te worden. Zij heeft er veel meer moeite mee. Heeft altijd een speelmaatje nodig, heeft niks met speelgoed en verveelt zich onmiddellijk als ze zichzelf moet vermaken.
     
    lies276 vindt dit leuk.
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Bij ons gaat het ongeveer net zo als bij @Adje .
    Ik speel weinig met mijn kinderen, hoogstens dingen die we samen doen die ik ook leuk vind, zoals van glijbanen gaan in het zwembad, samen naar een klimbos, snorkelen, fietsen en soms gezelschapsspellen, een potje tennis, dat soort activiteiten.
    Ze vermaken zich van baby af aan al goed. In de vakantie of met studiedagen (of zoals de laatste tijd dat ik ze regelmatig thuis heb, omdat er geen invallers zijn), doe ik niet moeilijk over extra schermtijd.
    Verder spelen ze ook regelmatig buiten met buurkinderen.
    Voorlezen hebben we dagelijks gedaan vanaf een maand of 10 tot een jaar of 8, we eten samen aan tafel en kletsen genoeg, maken in het weekend regelmatig uitstapjes als gezin, kortom, genoeg contact genoeg, maar echt samen spelen, dat doen ze maar lekker met andere kinderen.
     
    lies276, suus1983 en Adje vinden dit leuk.
  15. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste kan zich ook heel slecht zelf vermaken. We doen samen spelletjes, knutselen, voorlezen, evt samen voetballen of badmintonnen in de tuin. Maar op de grond met de lego spelen is ook niet mijn ding. Ik kan zelf ook slecht stilzitten; netflixen of een boek lezen doen we savonds als de kinderen op bed liggen.
    In de vakantie is het hier ook vrij gebruikelijk om met vriendjes af te spreken van school, naar een binnenspeeltuin of zwembad. Spelen met kinderen uit de buurt is ook handig, kun je dan even wat klusjes doen.
     
  16. fairy2011

    fairy2011 Fanatiek lid

    28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    En daar hoef jij je hier ook helemaal niet voor te verantwoorden he? Iedereen zijn eigen manier. Voor mij werkt dat niet, voor jou wel. Prima toch? Lekker genieten van de momenten dat dit kan zou ik zeggen.

    Hier is het maar 1 dag bso in de week, maar die gebruik ik ook helemaal voor mezelf als ik vrij ben in de vakantie. Voel ik me ook echt helemaal niet schuldig over, terwijl een ander dit misschien niet zou doen.
     
    Biggetje100 vindt dit leuk.
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.973
    7.903
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn aardig goed in zichzelf vermaken (de oudste 2). Vaak doe ik iets uit mijzelf met ze en soms omdat ik merk dat ze elkaar gaan vervelen. Wat we vooral samen doen is bouwen, stoeien, puzzelen, film of serie kijken en nu en dan naar de dierentuin (1 op 1). Bijna elke avond houden we een disco. We hebben party speakers met ingebouwde lichten en dan gooien we samen de laatste energie eruit zodat ze slapen als roosjes. Ik kies wel vooral de dingen uit die ik zelf ook echt leuk vind. Ik onderneem te weinig met ze. Ik heb de laatste maanden bijna elke dag mijn kluskleren aan en dan heb ik niet zo'n zin om mij tussendoor op te frissen om naar de speeltuin te gaan om daarna weer verder te klussen (en dat dan ook nog tussen de voedingen te proppen). Zodra het huis is zoals ik het wil hebben dan ga ik daar weer meer tijd voor vrij maken. Als ik ga netflixen oid dan voel ik mij ook schuldig, maar soms is de batterij gewoon even leeg.

    Met de tv ben ik niet zo moeilijk. Maar ik heb ook geen bankhang kinderen. Als er een serie komt die ze leuk vinden dan gaan ze er even voor zitten maar ze hebben toch niet genoeg rust in zich om zichzelf erin te verliezen. Als ze er hangerig van zouden worden dan zou ik er strenger mee zijn.
     
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    't Is ook niet bedoeld als verantwoording hoor. Ik vind het gewoon leuk / interessant om ervaringen uit te wisselen en te lezen hoe anderen dat doen.
     
    fairy2011 vindt dit leuk.
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.162
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    #39 Liekje81, 8 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2019
    Ik heb maar 1 kind en er komt geen tweede. En het grootste nadeel is dus dat ik dr moet vermaken, want geen broertje of zusje om mee te spelen. Ze is heel beweeglijk, snel afgeleid. Ze wil vooral rollenspellen doen. Spelletjes, knutselen, verven of andere dingen zoals Duplo is leuk voor 10 minuten, en ook daar moet ik mee doen. Als ik andere dingen aan het doen ben, loopt ze constant aan me te 'trekken'. Erg vervelend. Het begint me ook steeds meer te ergeren dat ze nooit zichzelf even vermaakt en wil daar binnenkort mee aan de slag.
    En ik ben dus wel iemand die dr kind naar kdv bracht als ik vrij had. Enerzijds is zij erg gebaat bij hetzelfde ritme. Anderzijds had ik dan gewoon eens tijd voor mezelf, of klusjes, zonder dat er constant een kind vermaakt moest worden. Kan me rot ergeren aan mensen die dat dan stom vinden. Niet elk kind is hetzelfde, niet elke vrouw is hetzelfde. Anderen zetten hun kind veel meer voor de tv of tablet, dat doe ik dan weer niet. Daarbij is mijn kind daar veel te onrustig en beweeglijk voor. Het is slecht voor de ogen.
    Gelukkig komt de tijd er weer aan dat we veel naar buiten kunnen, want dochter kan echt niet de hele dag binnen zijn. Die heeft gewoon veel beweging nodig.
     
  20. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Thuis speel ik weinig met de kinderen. 1 op 1 vind ik het wel leuk om een spelletje te doen. Maar als ze samen thuis zijn is het helemaal niet leuk en gezellig om samen een spel te doen. Dus ze mogen lekker met z’n 2en spelen. Of alleen. Natuurlijk help ik weleens een treinbaan te bouwen oid.
    Soms voel ik me daar wel schuldig over, maar aan de andere kant onderneem ik wel veel dingen met de kinderen als ze vakantie hebben.
    Ik ga ook regelmatig naar theatershows, dat soort dingen vind ik weer leuk om te doen.
     

Deel Deze Pagina