Hoi meiden, Sinds kort gaat zoonlief naar de basisschool. Nu komt hij ieder keer als hij gegymt heeft terug met z'n blouse binnenstebuiten, shirt omgekeerd, achterstevoren etc. Blijkbaar moeten ze als 4-jarige zichzelf kunnen aan en uitkleden en wordt er door de leerkracht niet op gelet of eea wel goed gaat. Het is geen drama hoor maar ziet er wel slordig uit zo (en lachwekkend) Herkent iemand dit, gaat het op alle scholen zo of kan ik er wel een opmerking over maken? Thanks, groetjes Juliette
Aan- en uitkleden is het meest hectische voor een juf. Heel hard werken, veel aansporen, etc. Ik zou er dus niets van zeggen tegen de juf. Misschien je zoon het laten zien, zodat hij het de volgende keer goed doet?
Persoonlijk vind ik dat een 4 jarige zichzelf wel moet kunnen aankleden. Misschien kun je er rekening mee houden dat je de gymdag wat gemakkelijkere kleding aandoet? Het is voor de juf natuurlijk niet te doen om 25 kindjes te helpen met aankleden
Hier moeten ze zichzelf ook aan en uit kleden, maar tot op heden heb ik bij Kylian nog geen 'fouten' kunnen ontdekken. Wel verteld hij dat verschillende kindjes heb soms helpen, b.v met de knopen van zijn shirt dichtdoen, of zijn schoenen aantrekken. Het wordt ook gestimuleerd om elkaar te helpen. Uiteindelijk komt het wel goed.
De school waar ik werk vraagt ook van de kinderen om het zelf te doen. Kinderen die hulp nodig hebben zullen dat ook heus wel krijgen maar om in een complete groep kleuters door te hebben of er 'n blouse verkeerd om zit..is niet om te doen. (ik heb zelf 4 jaar kleuters gedaan) Helaas is het bij ons ook niet mogelijk om rekening te houden met gymdagen, dit omdat er bij minder goed weer iedere dag gegymd kan worden. Het zelf aankleden heeft zeker te maken met zelfstandigheid.. En dat kinderen elkaar leren helpen is zeker mooi (en belangrijk) Misschien toch goed om er thuis extra aandacht aan te geven?
Ik ben juf in groep 1/2 en nee het is niet te doen om op alle kinderen te letten of ze wel de kleren op de juiste manier aan hebben. En daarbij vind ik dat ook niet van belang. Kinderen die zichzelf goed aan kunnen kleden zijn vaak zo trots dat ze het zelf hebben gedaan, dat ik niet als leerkracht ga controleren of het goed zit en het allemaal weer verbeteren. En wat doet het er toe; aan is aan. Als ze alles maar aan hebben en niet zonder sokken in hun schoenen zitten vind ik het prima. Kinderen die het zelf opvalt dat hun trui niet goed zit doen hem wel op de juiste manier aan. Ouders die dus tegen mij een opmerking maken dat hun kind de trui verkeerd om aan heeft vertel ik ook dat ik daar niet op let; maar dat ik alleen maar let of ze alles aan hebben en daar mijn handen al vol genoeg aan heb (+ alle veters strikken, maillots helpen aandoen, sokken andersom trekken, mouwen uit de knoop halen, knopen dichtdoen enz.)
vanaf welke leeftijd vinden jullie dat een kind zichzelf moet kunnen uitkleden en moet kunnen aankleden? Mijn zoon is bijna 3 en loopt motorisch flink achter. Het kdv blijft iedere keer zeuren dat hij dit nog niet (goed) kan... wat vinden jullie? uitkleden: Broek uit lukt nog wel (hoewel de knoop lastig is), schoenen (klittenband) en sokken ook, maar bovenkleding kan hij echt nog niet. aankleden: hij 'werkt' wel goed mee door in zijn broek te stappen en zijn armen in zijn trui/shirt te duwen, maar echt zelf aantrekken is hij nog niet aan toe...
Nou laat het kdv maar lekker zeuren, Kylian kon vlak voor zijn 4de verjaardag eindelijk zefl zijn broek aantrekken. Nu gaat het steeds beter en trekt hij zijn broek en onderbroek zelf aan en uit, zijn hemd lukt ook maar niet elke trui lukt hem. Sokken al helemaal niet. Schoen ligt eraan welke, hij snapt gewoon niet dat het handig is dat je de tong even vast houdt en ook niet dat je je hak in de gaten moet houden. En ja soms gaat hij naar school met zijn ondergoed verkeerdom en achterste voren aan, maar dan is hij 's morgens zo trots dat hij het zelf heeft gedaan dat ik het niet over mijn hart kan verkrijgen om het te corrigeren.
Suus en Tessa kunnen zichzelf helemaal aan en uitkleden,inclusief laarzen.MAAR!Een knoop krijgen ze hier ook niet los hoor.Ze zijn nu 3 jaar en 2 maanden.Ieder kind doet het op zijn/haar eigen tempo.
Mijn dochter is ook bijna 3 en ik het is nog niet eens bij me opgekomen om haar zichzelf te laten aankleden. Ja haar schoenen, die doet ze soms zelf wel aan. Uitkleden doet ze wel, alleen d'r trui niet.
Mijn dochter is ook van december 2007 en ik vind niet dat ze zichzelf moet kunnen aankleden. Rond de 4 is het wel handig om te oefenen. Maar mijn dochter kan het dus wel, ze kleed zichzelf helemaal uit en gooit alles in de wasmand (ook de dingen die best nog een dagje kunnen). Aankleden: kan ze ook prima, meestal nog alles goed aan ook. Maar ze trekt altijd! haar schoenen verkeerd om aan en de rits van haar jas lukt ook nog niet (oefent ze dus echt elke keer op, il ze zelf hoor!). Mijn dochter is best een handige vlotte tante en wil alles zelf doen. Als het niet lukt oefent ze net zo lang tot het wel lukt en dat zonder boze bui. Ik vind het niet heel erg raar dat hij het nog niet kan, zeker niet als hij wat achterloopt om motorisch gebied! Ik ben zelf gastouder en zie hier ook grote verschillen. Deels ook door het karakter van het kind en/of de behulpzaamheid van moeders. Ik had er ooit 1 van bijna 6 die zijn sokken niet aan kon trekken, maar z`n zusje van 3 kon het wel.
Ik leg sinds kort de kleren klaar en mijn dochter probeert het dan zelf. Het ligt natuurlijk ook aan het kledingstuk: een smalle trui en maillots zijn erg lastig. Wanneer ze me om hulp vraagt kom ik.. Dat een kindje achterstand heeft met motoriek is voor dat kind soms al vervelend genoeg. Jammer dat een KDV dan blijft zeuren. Nu geef ik les in een groep 5 en daar ben ik nog bezig met een kind om te helpen met de blouseknoopjes. Gewoon laten doen wat een kind wel kan en dan even helpen waar nodig. En inderdaad...al zit een keer iets niet helemaal goed of heeft het 3 onderbroeken aan en 2 verschillende sokken. Het kind is vast zo trots als een pauw: "zelf gedaan!!"
Hier met 2,5 jaar in staat om zich bijna helemaal zelf uit te kleden (knoopje van zijn broek gaat nog niet, trui met smalle hals ook niet). Aankleden wil hij heel graag zelf doen. kan onderbroek en broek aandoen, alleen broek nog niet dicht doen, knoopjes zijn toch erg lastig he. Schoenen en sokken kan ik al flink lang. Ik heb dit allemaal nooit gepushed, maar hij is heel eigengereid en wil heel erg graag van alles zelf doen, soms erg lastig. Om antwoord te geven op de vragen. Ja, ik denk dat een kind met 4 zich grotendeels zelf moet kunnen aankleden en dat je daarbij binnenstebuiten gekeerde kledingstukken voor lief moet nemen.
De meiden zijn 3,5 en kunnen alleen de onderkleding aan- en uit trekken. Hoe leren jullie ze om bovenkleding aan- en uit te doen? Het is vaak te strak om het ze zelf makkelijk over hun hoofd te laten trekken... zie ze dat ook nog niet binnen een half jaar doen eigenlijk
Hier zit mijn zoontje in klas 2a samen met 1a en hier op de basisschool hebben ze wel gijm alleen doen ze zich niet omkleden. Enigste wat ze moeten doen zijn hun gijmschoenen aandoen. Pas in groep 3 hebben ze echt gijm en moeten ze zich wel omkleden. Hier was hij ook laat in hoor omkleden omdat ik hem juist altijd hielp dan gaat het wat sneller en helemaal als je er nog 1 hebt die zich niet kan aankleden. Mijn oudtse is 9 jaar en kon zich al met 3 jaar aan en uit kleden. De middelste doet het pas sinds een maandje niet altijd want als het mij niet te snel gaat help ik hem gewoon.