Hoeveel spelen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door xprincessx, 13 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hallo ,

Ik voel me laatste tijd heel erg schuldig tegen over me zoontje ... Ik ben namelijk groten deels alleenstaande moeder en heb sinds vandaag te horen gekregen met de ziekte van pfeiffer te lopen vandaar dus de zoveel vermoeidheid en ziek gevoel. Nu merkte ik dat dus de afgelopen dag al en had gewoon geen ene zin om met me zoontje te spelen zo moe was ik. Af en toe even 5 minuten tussen Door ging ik even bij hem zitten en met hem spelen. Maar ik merkte ook zodra ik niet met hem speelde hij mopperig werd. Zou dit komen Door dat ik meer met hem zou moeten spelen ? Hoe doen jullie dat met een dreumes ? Laten jullie veel zelf spelen of spelen jullie veel samen ? Ik ben ook meer een moeder van even naar de kinderboerderij en dit probeer ik dus elke dag wel even te doen.

2. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Mijn dochter speelt ook niet graag lang alleen.. Ik moet er vaak bijzitten..
    Je kan er ook een rustmoment van maken als je je moe voelt? Samen in de zetel wat boekjes lezen, tekenfilmpje kijken, ...

Als het weer meevalt, trekken wij er ook op uit.. Want de hele tijd binnen zitten word ik gek van :) En dochter verveelt zich dan ook sneller

3. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik ben zelf ook geen moeder die de hele dag op de grond zit te spelen. Ik probeerde het af te wisselen, zelf spelen en meespelen. Ze moeten ook echt leren om zichzelf te vermaken. Ik merkte dat het hier steeds beter ging. En af en toe zet ik ook gewoon even de televisie aan.

4. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Hier nu 'k zwanger ben ook niet altijd puf om mee te spelen. Maar juist als ik ga zitten, wil ze graag dat mama meespeelt.
    (Als ik bezig ben in 't huishouden ofzo, rommelt ze wel vaak zelf of gaat ze 'helpen'.)
    Als 'k moe ben lees 'k idd wel eens een boekje, of 'k zet de blokken/duplo of wat dan ook dicht naast de bank, zo kan 'k zittend/liggend op de bank toch een beetje mee spelen. Wat ze ook leuk vind, balletje pakken, wat ik steeds weg mag gooien etc.
    Ik probeer maar wat creatief te zijn in 'samen spelen'. En ik vind ook dat ze zich af en toe gewoon zelf moet vermaken. Dan maar een beetje piepen af en toe, meestal gaat ze na even toch wel zelf iets doen.

5. Veera

Veera Niet meer actief

Wij spelen altijd samen, behalve als ik t huishouden doe of kook. Dan gaat ze na een beetje mopperen zelf spelen of met de hond
    We gaan ook vaak weg.
    Even zitten of iets lezen ofzo zou echt niet kunnen, dan blijft ze schreeuwen. Ik ben dus 24/7 bezig

6. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    O ja, ik probeer eigenlijk ook elke dag wel even het huis uit te gaan. Even naar de winkel, wandelen, naar de geitjes of bij iemand op visite. Een hele dag binnen vind ik best lang.

7. Hallooo

Hallooo Niet meer actief

5 minuten spelen met je zoontje? Sorry hoor maar klinkt bijna als verwaarlozing.... ( oke heel erg overdreven maar ik schrik ervan). Hier heel veel samen spelen. Torens bouwen zoontje gooit het om, samen boekjes lezen, blokken in en uit de doos, samen muziek maken, dansen, ballen gooien, puzzel en dieren geluiden nadoen. De hele dag door en ja ik doe ook weleens iets in het huishouden en wandelen etc. Zoon is 10 maanden

8. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Tsja, er zit gelijk een dubbelheid in je verhaal
    Je wil wel meer spelen maar je bent er eigenlijk te moe voor

ik denk dat af en toe 5 min voor een kleintje van die leeftijd te weinig is. Ze kunnen nog maar kort alleen spelen en zal dan toch weer aandacht, afwisseling, een nieuw idee etc willen.

Hier wordt best veel gespeeld maar kan zoonlief zich ook een half uur vermaken met al zijn speelgoed uit de kast halen en overal 5 min mee spelen. Hij heeft wel graag dat we bij hem op de mat, bank, grasveld zitten. Vaak zitten we er bij en complimenteren hem of dagen m met een variant uit. Als we iets gaan doen wil hij eigenlijk altijd helpen dus dan geven we hem een taakje zodat we onze klus kunnen doen (bijv. blokjes opruimen, stofzuiger slang vasthouden, sokken om in de wasmachine te doen). Verder heb ik ook op zolder anders speelgoed staan zodat ik daar was kan vouwen en hij ''nieuw'' speelgoed ontdekt.

Aantal mogelijke tips:
    -pfeiffer bekomt het snelste als je goed rust neem, neem die dus ook. Slaap mee met de uk smiddags, ga savonds op tijd naar bed
    -laat het huishouden even voor wat het is. Beter tijd en energie voor je kleintje dan voor het huishouden. Desnoods even 2 dagen dezelfde kleren aan en een slab in een handwasje, scheelt weer de helft was bij wijze van spreken. Krijgen jullie niets van.
    -zet je kleintje bij je op de bank om te laten spelen, vaak is een lief woord of aai over de bol goed voor de volgende 5 minuten
    -bedenk wanneer je de meeste energie hebt op een dag en trek er dan even op uit.
    -wie in je omgeving kan je praktisch steunen? Ook al zijn er weinig mensen, ze willen vast iets doen. Vraag vooral aan mensen wat ze kunnen doen, soms bieden ze meer aan dan je zou durven vragen. Misschien wil er iemand vooruit koken, iets opruimen of je zoontje een uurtje meenemen.
    -kies voor spelen en tvkijken, iPad kijken, telefoon kijken afwisselend. Ok misschien niet superpedagogisch maar het is een tijdelijke situatie waar je in zit. Je kind raakt niet beeldverslaafd van een paar weekjes wat meer tv
    -als je zoontje kan lopen en kleine opdrachtjes kan opvolgen dan kan hij zich prima vermaken met dingen voor je halen, pakken, wegzetten etc. Voelen ze zich vaak groot en jij kan ff rusten
    -wissel ontspanning en inspanning af. pfeiffer betekent extra vermoeid zijn maar ga niet hele dagen op de bank liggen. Risico is dat je in de avond niet moe genoeg bent om op tijd naar bed te gaan en je dus je hele slaapschema omver gooit en straks ook nog moe ebnt als het virus weg is. Daarnaast is ontspanning na inspanning beter dan continue ontspanning.
    -praat mogelijk eens met de praktijkondersteuner van de huisarts over je gevoel, waarschijnlijk kan die met je kijken naar het verschil tussen geen goede moeder zijn en tijdelijk niet alles kunnen geven wat je hebt.

Succes en sterkte, hoop dat het snel voorbij is!

9. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Mijn dochter kan 2,5 uur achter elkaar op de grond spelen zonder ook maar 1x om aandacht te vragen of je aan te kijken.
    Ze zit dan compleet in der eigen wereld en ik zou niet weten wat ik dan met der moet doen aangezien ze toch lekker zelf bezig is.

Wij spelen daardoor ook erg weinig samen. Af en toe even kiekeboe maar daar houd het ook wel mee op.

10. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Er moest nog een 1 voor ! :D Meestal is het even kwartiertje spelen en dan daarna ga ik meestal even bijvoorbeeld naast hem zitten en kijken hoe hij speelt. Ik verwaarloos me zoontje echt niet !

11. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Lastig hoor, helemaal de leeftijd doe je zoontje nu heeft! Gaat hij naar crèche, oppas, opa/oma? Zo nee, zijn daar opties in? Ik zou zoals hierboven geschreven echt even je omgeving inschakelen, om óf je zoontje even mee te nemen, óf een keer wat te helpen thuis (hoewel ikzelf het eerste nog makkelijker vind om te vragen dan het tweede).

Geen ervaring gelukkig met Pfiefer, kan dat lang duren?

12. Gember

Gember Niet meer actief

#12 Gember, 14 jun 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2016
    Wat een veroordelende toon! :( TS is ziek he. En los daarvan: alsof je een soort supermoeder bent als je voortdurend met je kind speelt...pfff... ;)

Hier een dochter van 10 maanden die normaal gesproken zich heel goed vermaakt in haar eentje. Ze speelt met haar eigen speelgoed, maar gaat vooral op onderzoek uit, vindt dan bijv. een kartonnen doos in een hoek en is daar een tijd zoet mee. Als ik erbij zou zitten, zou ze dat dus niet doen. :p Een beetje zelf leren spelen is denk ik heel goed en lokt wat creativiteit uit. Anders denkt een kind toch op een gegeven moment dat het alleen maar vermaakt moet worden? Ik ben op die manier opgegroeid doordat m'n moeder ZZP'er was vanuit huis en geen opvang had. Ik heb al vroeg geleerd om mezelf te vermaken en vond dat geen enkel probleem.

Meestal ga ik er 5 minuten of wat (ja, 5 minuten) bij zitten om wat speelgoed te laten zien en samen te spelen. Vervolgens gaat m'n dochter lekker in de weer en ga ik wat in het huishouden doen of werken. Als ze het zat is, merk ik het gauw genoeg. :D En dan gaan we samen wat anders doen. In bepaalde periodes speelt ze overigens veel minder alleen hoor, bijv. als ze in een sprong zit.

Tips voor als je moe bent: samen een boekje lezen is hier al genoemd, even naar buiten (misschien knap je daar zelf ook juist van op). En schakel inderdaad hulp in! Bij het KDV hebben de meeste kindjes het erg naar hun zin en genieten ze van het dagritme en het sociale aspect. Sterkte ermee he, lijkt me pittig!

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Nou ja! :x lekker makkelijk vanachter je computer.
    Een kind wordt niet gelukkiger van veel samen spelen hoor, aandacht is wat het nodig heeft, dat hoeft niet perse in spelvorm.
    Sterker nog, het is lang niet altijd goed om er zoveel met je neus bovenop te zitten, laat een kind zelf lekker z'n eigen dingen ontdekken.
    Zo frustratiemodus uit..

TS: wat ik veel doe is tussendoor dingen met mijn dochter, tijdens het verschonen een liedje zingen bijv.
    Of ze 'helpt' mee met de was vouwen.
    Of inderdaad een boekje voorlezen.
    Ik ga regelmatig lekker naar buiten.
    En ik laat haar heul veel alleen spelen, shame on me :p
    Zolang ik haar vrolijk hoor kirren, is het volgens mij een gelukkig kind.

Maarre, pak ook vooral je rust. Als ie slaapt, ga jij ook met de voetjes omhoog. Ga s avonds op tijd je bed in. Zorg voor regelmatig een paar uurtjes oppas.
    Want jij moet gaan herstellen. Doe je dat niet, loop je net als ik nog tientallen jaren door met vermoeidheidsklachten. Niet aan te raden kan ik je zeggen.

14. Gember

Gember Niet meer actief

Ik sluit me hier helemaal bij aan! :D Was opvouwen samen is inderdaad ook een goede tip, doen wij ook vaak. :)

15. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hij gaat vaak maar soms ook een keertje niet op de Maandag naar een tante van zijn vader , Woensdag en Vrijdag naar het medisch kinderdagverblijf. Nu gaat ie aankomende Zondag avond een keertje logeren bij die tante wat ik zelf het spannendst vindt.

16. xprincessx

xprincessx Bekend lid

17 aug 2014
    674
    1
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat sommige mensen niet direct denken dat ik me kind dan verwaarloos :) Want hou super veel van me ventje en ik knuffel wel vaak genoeg met hem alleen het spelen hou ik gewoon niet lang achter elkaar vol. Was opvouwen gaat hier vaak altijd bij ons op bed en dan ligt ie bij ons op bed en wordt de wasmand omgegooid Door hem en als je even niet op Let heeft ie de wasmand op zijn hoofd gezet hahahaha

17. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Wat fijn dat ondanks het feit dat jij ook Pfeiffer hebt en dus ziek bent en je zwaar moe voelt, toch de hele dag met je kind bezig kan zijn zonder even op de bank uit te moeten rusten. Helaas voor TS valt Pfeiffer bij haar anders uit. Ze wil vast haar kind niet "verwaarlozen" door haar rust te pakken.
    Heb je nog goede tips voor haar dan?

Ik neem tenminste even aan dat je ook Pfeiffer hebt. Ik zie het niet staan in je bericht, maar anders had je de vergelijking ook niet gemaakt denk ik. ;)

Ts, niks aan de hand. Lees een boekje, zet een filmpje op, ga op de bank kietelspelletjes doen, speel kiekeboe, ga een grote bak bijv. wasknijpers sorteren/er in mikken/op de kleren zetten.
    Aan tafel kleuren, puzzel misschien. Heb je even de tijd om bij te komen.
    Kan je ook allemaal op bed doen. Of samen in bad?

18. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

20 aug 2013
    1.364
    31
    48
    Hier een mama die geveld is door acute sarcoidose en dus ook non stop ontzettend moe is. Ook ik heb een kleine die haar aandacht nodig heeft en ook ik ben gewoon soms te moe. Ik probeer hier een balans in te vinden door inderdaad ook mijn rust momenten te nemen als zij slaapt en door op tijd naar bed te gaan. Ik speel wel gewoon lekker met haar maar ze kan zich ook best een tijdje alleen vermaken. Soms moet ik mezelf ook even een schop onder mijn reet geven en gewoon hoppa knop om, rusten komt dan later weer. Nou ben ik geen alleenstaande moeder dus als papa thuis is kan ik ook wat rustiger aan doen.
    Ik hoop dat je er een balans in kunt vinden en dat je snel weer energieker wordt!!

19. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Doen wij hier ook. En dan tel ik gelijk hardop hoeveelste bijv romper het is. En dan van 1 tot het getal. In de hoop het gelijk leerzaam te maken.

20. Miki013

Miki013 Bekend lid

9 feb 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    :D
    Hier een dreumes die heel goed zelf kan spelen en dingen ontdekken. Heel af en toe iets voordoen hoe het werkt, maar grootste deel van de tijd is hij alles alleen aan het ontdekken.

Maak je maar geen zorgen hoor je verwaaloosd je kind echt niet als je rust pakt. Zoals hierboven aangegeven; zijn en zat dingen die je met je kleintje kunt doen en je rust kunt pakken. En heel veel beterschap gewenst..

Deel Deze Pagina