In een ander topic lees ik over bakken en braden in zonnebloemolie ipv olijfolie... Ik doe dus geen van beiden, maar gebruik croma. Hoe krijg je een lekkere jus van zonnebloemolie of olijfolie? En vast nog wel meer tips.
Niet. Dat werkt niet met olie. Ik heb sowieso nooit jus, en mis het ook nooit. Eet ook nooit zomaar gekookte aardappelen eigenlijk, zou er dan een yoghurtsausje bij maken.
Wij eten eigenlijk nooit gekookte aardappels met jus. Dus dan gaat bakken prima in olie. En anders kan je wat bloem fruiten in het braadvet (kan ook met olie) en afblussen met bouillon.
Maar wat eten jullie dan bij een karbonade of braadworst, of gehaktbal? Ik.voel me een beetje van het type wat de boer niet kent eet hij niet... Ik kan me een braadworstje met rijst niet voorstellen.
aardappels - maar zonder jus . En bij de braadworst/gehaktbal/karbonade zelf graag bbq saus ofzo . Vlees maak ik tegenwoordig bijna altijd in de Airfryer klaar... dus ook zonder olie.
Braadworst en karbonade eten wij eigenlijk alleen maar op de bbq. Gehaktballen eten we regelmatig met hutspot, daar gaat geen jus door heen. Ik bedenk mij net dat de kinderen saucijzen bijvoorbeeld alleen maar kennen in toad in the hole.
Je kan zoveel meer doen met aardappel en groente dan alleen maar koken. Dus ik gebruik allerlei smaakmakers (bv kruiden, specerijen, ui, knoflook, etc.) en verschillende bereidingswijzen (grillen, roosteren, bakken, pureren, etc.) Of ipv aardappel iets anders gebruiken, zoals frietjes van groente (zoete aardappel, pastinaak, knolselderij, e.d.) Ik eet waarschijnlijk maar 2 à 3x in de week iets met aardappel, en op jaarbasis denk ik dat ik maar een keer of 4 gestoomde aardappels op tafel zet (als het niet minder is…) Braadworst eten we een enkele keer, en dan bij een stamppot. Of bbq worstjes van de bbq of grillplaat. Karbonades eten we nooit. Gehaktballen eten we wel wat vaker, maar dan heb ik ook weer meerdere varianten die niet per se met gekookte aardappel op tafel hoeven komen. Gehaktbal in pittige colajus is bv lekker bij stamppot met rode biet, een bretonse gehaktbal eten we iets van geroosterde of gebakken aardappel bij, stroganoffgehaktballetjes met stroganoffsaus, etc. Dus we hebben gewoon geen jus nodig dan.
Ik gebruik olijfolie of boter. Als ik jus wil maken, want kinderen houden heel erg van gekookte aardappelen, helaas haha, dan gebruik ik gewoon vloeibare boter. Worst etc eten we nooit, maar mijn oudste eet nog wel eens een karbonade. Als ik gekookte aardappels eet wil ik er gewoon een simpele jus bij. Ik maak niemand hier blij met sausjes.
Ik lees hier nu voor jullie alledaagse maaltijden die ik nog nooit gegeten heb.... hahahaha Ik doe trouwens dan nooit saus bij het vlees, vind ik zonde van de smaak van het vlees. Mmmmm Misschien moet ik me eens gaan verdiepen in dagelijkse maaltijden die hier thuis als anders gezien worden. En de oudste lust dat nu al niet, hahaha.
Ik ben vegetarier, de rest van het gezin niet. Als ik (vlees/vega) gehaktballetjes maak, zal het in een kruidige saus zijn om met rijst te eten. En zo komt het meeste vlees in combinatie met een wokgerecht, of in een stoofgerecht, of in een wrap oid. Heel af en toe komt er gebakken vlees op tafel, dan vaak met polenta of aardappelpuree en een salade, ratatouille of iets dergelijks. Worst vindt man maar niks. Voor mezelf warm ik nog weleens vega worstjes als ik alleen moet eten, met alleen rauwkost bijvoorbeeld. Vis met gebakken aardappeltjes en salade komt ook wel voor.
DE oplossing om jus te krijgen als je bakt in olie is Smeltjus! Die ene keer dat wij wel jus hebben gebruik ik dat gewoon, werkt prima
Wij eten alleen gekookte aardappelen wanneer we asperges eten en dat is 1 of 2 keer in het jaar Stampot eten we zonder jus. Als ik wel jus wil haal ik het vlees uit de pan en doe er wat bouillon bij en maak het dikker met maïzena. Eventueel wat gevriesdroogde ui (aldi)
Wij eten nooit gekookte aardappelen (vinden we geen van allen lekker.) We eten wel geregeld gebakken aardappeltjes, aardappelen uit de oven of ovenfrites ofzo. Daar missen we jus niet bij. We hebben jus-uit-een potje voor als we een stamppot. Schepje poeder, water erbij. Vast minder lekker dan echte jus. Maar heel eerlijk, omdat we eigenlijk nooit echte jus eten, merk ik dat niet. We eten 3 of 4 keer per week 'avg'. Maar de aardappelen dus niet gekookt. En het vlees voor mij meestal in een vega-variant. De andere dagen is het sowieso 1x soep & broodje (want: sportend kind). Verder ook vrijwel wekelijks pasta (met saus, spinazie, vaak vis maak kan ook gehakt zijn). Elke week ook wel een 1 of 2 keer een rijstgerecht (nasi, boboti, risotto). En geregeld een ovenschotel of pizza. In de winter geregeld stamppot in plaats van de gewone avg. In de zomer eten we ook wel eens salade, stokbrood met kruidenboter en couscous. Eventueel met vlees(-vervanger) of vis erbij. Of een pastasalade ofzo. Oh ja, als je denkt: lusten die kinderen dat allemaal dan? Nou, nee. Maar goed, dat is dan maar jammer. Ze eten dan van zo'n maaltijd wat minder van wat ze niet lekker vinden. En wat meer van wat ze wel lusten. Dus als wij pasta met saus, spinazie en vis eten, hebben de kinderen vaak alleen kale pasta en spinazie. De saus is vies en hoeft van ons niet. (Zeker de witte sauzen, die zijn toch niet gezond.) De spinazie willen ze ook niet, maar dat moet want dat is groente. Kale, saaie maaltijd. Maar dat is ook wel een beetje hun eigen keuze.
3 a 4x per week aardappelen. Met een lekkere dikke jus. Meestal zakjes van maggi. Ik braad vlees bijvoorbeeld in croma. Afblussen met water. Zakje jus erbij heerlijk.!!!
Gebakken aardappels, gekruide krieltjes, aardappelgratin, pommes duchess, aardappelrondjes (kan ff niet op de naam komen, lijkt ook wel op een rond koekje), aardappelschotel (diverse smaken). Braadworst gaat hier wel eens dóór de rijst. Moest ik in het begin ook erg aan wennen. Is ook geen combinatie die ik zelf zou bedenken. Maar smaakt prima (natuurlijk wel met groenten er ook door enzo) Op je jus vraag heb ik geen nuttig antwoord. Dat eten wij alleen af en toe bij een stamppot en dan gebruik ik gewoon Croma smeltjus. Ook zo'n combinatie die je mij nooit zal zien maken. Bij friet hoort een snack zoals een frikadel of een kaassoufflé, geen karbonade of braadworst i.m.o. Edit: áls we al gekookte aardappelen eten dan met zeezout of zout met kruiden uit de natuurwinkel. Braadworst en karbonade gaat hier gewoon de pan in. Gister nog gegeten Eten we beide best regelmatig. Gehaktballen eten wij nooit, maar kan ook prima de pan in.
Wij eten ook weinig gekookte aardappels, denk 1 a 2x per maand. Dus mis ook geen jus. Braadworst en karbonades gaan hier ook alleen op de bbq
Hier worden wel gekookte aardappelen gegeten / stamppotten etc maar eigenlijk zelden met jus. ALS er jus wordt gemaakt dan koop ik gewoon een kant en klare schenkjus
Wij eten zelden gekookte aardappelen. Als ik het klaarmaak dan doe ik dat voor een gedeelte van het gezin met jus (dmv boter). De rest van het gezin eet het met wat olijfolie er over en wat zeezout. Vind gekookte aardappel op die manier het lekkerst. Maar meestal gaan de aardappeltjes hier de oven in met olijfolie en (gedroogde) kruiden.
Eet jij alleen maar aardappels, vlees, groentes dan?? Bijna iedere dag van de week? Vlees is behalve duur ook ongezond. Ik eet dat dus echt niet meer iedere dag. Daarbij zijn er tegenwoordig zoveel andere gerechten te maken (ook met vlees) dan alleen maar AVG. Kijk bijvoorbeeld eens naar de wereldgerechten van Knorr of de verse maaltijdpakketten die iedere supermarkt wel heeft liggen. Ook zaken als pasta's, quiche, 1 pans gerechten, ovenschotels etc zijn heel makkelijk en snel te maken. Ik vind het ook belangrijk dat mijn kinderen verschillende gerechten leren eten. En dat wij gevarieerd eten in huis. Jus is (dierlijk) vet en niet goed voor je gezondheid op langere termijn. Dat zou ik ze dus niet aanwennen.