hier klopt het ook altijd echt! vind het ook wel weer een soort van fijn om te weten omdat het veel verklaart hier...slecht slapen, jengelen enz...gaat allemaal weer over...en dan begint het weer opnieuw
Tot en me met het einde van de kleutertijd kunnen kinderen vaak maar op 1 gebied snel ontwikkelen, de andere gebieden staan dan even op,pauze of gaan een stuk trager. Het is ook tot 6 jaar normaal dat een kind soms even iets niet meer kan wat het daarvoor wel kon. Het heeft te maken met omkeerbaarheid en onomkeerbaarheid. Vroeger had men het bijvoorbeeld over schoolrijpheid en de gevoelige periode voor lezen die aanbreekt. Je hoort ook weleens dat ouders zeggen dat hun kind met 6 jaar of eind groep 2/begin groep 3 stabieler lijkt te worden. Maar ook daarna blijven er wel fasen komen waarin je merkt dat een kind opeens wat sneller ontwikkelt of een groeispurt maakt maar dan is het niet meer zo duidelijk te merken en horen de andere gebieden ook gewoon door te ontwikkelen.
Volgens mij is het hele eerste jaar een grote sprong Bij mijn eerste heb ik het boek verslonden. Dan was hij weer wat huilerig en dan hup het boek erbij. Nou stonden er zoveel donderwolkjes in dat het altijd wel enigszins klopte Bij mijn jongste heb ik niet meer naar het boek omgekeken. Op zich geloof ik wel in de mentale sprongen, net zoals ze lichamelijke soms ook groeispurten hebben. Alleen die vaste tijden en periodes herken ik niet. Ik heb geen patroon kunnen ontdekken. Behalve dan met 11 maanden toen ze allebei in een ik-ga-niet-slapen-je-moet-me-wiegen-fase kwamen. Dat vond ik wel weer opvallend.....