Gekolfde melk systeem ...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Yale, 23 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yale

    Yale Actief lid

    26 okt 2011
    292
    2
    18
    Ik ben wat plannings hulp nodig. Over 4 weken moet ik weer werken en ga ik kolven. Wie heeft voor mij een goed systeem. Ik zou graag tips willen over hoe de melk te bewaren (alles invriezen of juist in koelkast bewaren en maar klein voorraadje in vriezer), hoe mee te geven en hoe te nummeren enz.

    Week indeling is als volgt:
    Maandag past mijn vader op
    Disndag ben ik vrij
    Woensdag ochtend kdv en middag schoonmoeder
    Donderdag ochtend kdv en middag schoonmoeder
    Vrijdag hele dag schoonmoeder
    Weekend vriend en deel ik

    Hoe deden jullie het?
     
  2. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Wat goed dat je bv wilt blijven geven en nu al nadenkt over een planning.
    Ik ben nu weer 2,5 maand aan het werk en mijn zoontje gaat 3 hele dagen naar kdv. Dit is hoe ik het doe:
    Maandag werk ik, dan krijgt hij melk uit de vriezer mee. 1 voeding ontdooi ik de avond ervoor al in de koelkast. Wat ik maandag kolf gaat de koelkast in tot woensdag en dan mee naar kdv. En die dag kolf ik voor donderdag.
    Wat ik donderdags kolf gaat de vriezer in voor de volgende week.
    Ik heb de oude serie Avent bewaarbekers, die zijn wel okay. De nieuwe serie lekt heel snel, zou ik niet aanraden... Via een webwinkel (weet niet meer welke) heb ik ook flesjes met blauwe draaidop die op de Medelakolf passen en de vriezer in kunnen, die zijn ongeveer 1,- p.st. en prima. Sowieso gaan flesjes en bekers altijd in een zipzakje in de tas mee.

    Bij de creche staat ook één voeding in de vriezer, voor het geval er eens een flesje om mocht vallen of zo. Da's een prettig idee.

    Labellen die ik trouwens met kleine etiketjes, daar schrijf ik de datum en hoeveelheid op.

    Ik probeer de hoeveelheden waarin ik invries altijd wat te verdelen in ca 100, 150 of 200ml. Zodat ik nooit meer hoef te ontdooien dan hij drinkt op een dag. In het begin dronk hij maar 80ml per fles, nu ongeveer 140.

    Ik hoop dat je wat hebt aan de tips. Succes weer straks en geniet nog even van je verlof!
     
  3. Sens13

    Sens13 Actief lid

    10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Ik had een voorraadje in de vriezer (al opgebouwd tijdens mijn verlof)

    Verder bewaarde ik wat ik op mijn werk kolfde gewoon in de koelkast en gaf ik de volgende dag mee aan de oppas of opvang.
    's Avonds (rond een uur of 21.00) had ik een extra kolfmoment ingelast, om wat voorraad op te bouwen, die vroor ik wel in.

    Ik gaf de flesjes afgekolfde melk mee in een koeltas, en de opvang of oppas zette deze altijd gelijk in de koelkast.
    Ik gaf 1 fles mee waaruit hij kon drinken, en de afgekolfde melk gaf ik in medela bewaarflesjes mee.
    Ik nummerde ze niet, aangezien toch alles dezelfde dag op ging :)

    In de koelkast is het ook een aantal dagen houdbaar (ik dacht 3-6 dagen) en in de vriezer zelfs 3 maanden. Ik zette wel altijd de datum op de afgekolfde melk die ik in de vriezer deed, maar op die in de koelkast niet aangezien die eigenlijk altijd de volgende dag al op gingen.

    Zoals ik het lees gaat je schoonmoeder de kleine ophalen bij het kdv?
    Ik zou dan 's ochtends aan het kdv gewoon alle melk voor de hele dag meegeven en vragen of ze het daar in de koelkast willen bewaren, het koeltasje laat je daar dan achter zodat je schoonmoeder de melk in het koeltasje mee kan nemen

    Hopelijk heb je hier wat aan!
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    bv is in de koelkast zeker 5 dagen houdbaar. Er zijn zelfs onderzoeken die na 8 dagen nog prima melk aangaven . maar hou het op 5 en je zit zeker safe ;)
    Dus alle melk waarmee je het 5 dagen redt is prima. En anders moet je het dezelfde dag van kolven invriezen (richtlijn is binnen 24 uur maar iets langer is ook niet direct een ramp). Als je het dan weer nodig hebt haal je het de dag vantevoren eruit.
     
  5. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Gevonden!
    Dit was de webshop: Invriezen | BorstKolfWinkel MoedermelkNetwerk

    Ik heb de Beldico flesjes, maar dan met blauwe dop. Ze passen direct op Medela kolven. Ik giet het alleen na opwarmen over, want mijn zoon drinkt het liefst uit Avent flessen.
     
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.865
    7.809
    113
    Amsterdam
    Ik heb een giga voorraad in de vriezer omdat ik overproductie had. Maar ik heb eigenlijk altijd het in de koelkast staan, dus kolf altijd voor de volgende keer. Laatst toen ik goed ziek was minder productie dan gaf ik een zakje of 2 uit de vriezer mee. Ik gebruik de Phillips avent bakjes en heb er geen problemen mee je moet ze gewoon goed dicht draaien. Ik doe er diepvriesstickers op met de datum naam en tijdstip van kolven en ik stop ze in een koeltasje om mee te nemen naar het kdv.
    Als je een voorraadje op wil bouwen voor in de vriezer kun je het best na de ochtendvoeding kolven trouwens:)
    Succes!
     
  7. Yale

    Yale Actief lid

    26 okt 2011
    292
    2
    18
    Heel erg bedankt allemaal alvast.

    Ik wou vandaag beginnen met het voorraadje aanleggen. Kolf ik opeens gewoon enorm weinig. 2 weken terug kon ik zo nog ongeveer 80 ml kolven met na kolven. Nu opeens maar 40 ml. Ga morgenvroeg gelijk na de eerste voeding kolven. Hopen dat hey beter gaat. Heb vanavond even paar x om en om aangelegd zodat het ook nog wat meer gestimuleerd wordt.

    Bedoeling is nu voorraadje aanleggen waarvan er sowieso wat van bij het kdv, opa en schoonmoeder kan staan voor extra. Elke dag gewoon verse melk mee en als k dat een x niet red kan er ingevroren melk mee. K ga het bewaren in goedkope Action flesjes. Misschien schaf k voor de diepvries nog van die moedermelk zakjes aan.
    En omdat ik een uur reistijd heb koop ik Eem goed klein koeltasje zodat het koud blijft.
     
  8. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Die zakjes zou ik niet gebruiken. De behoefte van je kindje wisselt nog wel eens en in die zakjes kan je moeilijk kleinere hoeveelheden bewaren. Ontdooide melk is maar 24 uur houdbaar dus niet ideaal om grote porties te moeten ontdooien.
    Ik vries de melk in in bakjes van oxo ( OXO Tot Babyvoeding Diepvriesbakje Green | Babypark). 1 klontje is dan ongeveer 20 ml. De klontjes haal ik als ze bevroren zijn uit het bakje en die gaan in een zip lock diepvries zakje.

    Verder bouw je vooral voorraad op als je aan het werk bent is mijn ervaring. Als je voldoende hebt om 2 dagen door te komen ben je al een heel eind!
    Ik ontdooi 1 flesje voor een werkdag en geef 1 flesje verse melk. Zo hou ik m'n vriezer voorraad een beetje up to date zeg maar ;).
    In de koelkast is melk 6-8 dagen houdbaar dus dat is wel lang.

    Edit: ik zie dat je het wil bewaren in action flesjes. Let erop dat het bpa vrij is en of het uit te koken/steriliseren is. Zo niet: investeer in een paar goede flesjes!!
     
  9. Yale

    Yale Actief lid

    26 okt 2011
    292
    2
    18

    Het zijn echte baby flesjes. En bpa vrij. Ik ben juist bang met werk niet genoeg te kolven. Ik moet 4 voedingen afkolven!
    Wil nu voedingen van 140-150 cc afkolven en in zon bakje wat klontjes invriezen die dan in de diepvries kunnen bij het kdv en de oppassers. Heb nu nog maar 2 voedingen haha. Wil er toch wel 10 hebben en wat klontjes
     

Deel Deze Pagina