Eigen paard wie ook?

Discussie in 'De lounge' gestart door jennie72, 24 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jennie72

jennie72 Bekend lid

6 jan 2007
    899
    0
    0
    Nou na veel wikken en wegen hebben we besloten toch
    een eigen paard te nemen, we gaan er vanavond voor 1 kijken.
    Wie heeft er ook een eigen paard? en wat ben jij kwijt aan
    kosten dierenarts, hoefsmid enzo stalling.

Ben benieuwd naar de reacties ;)

2. draak86

draak86 VIP lid

7 mrt 2008
    5.427
    0
    0
    Thuisblijf mama
    Noord-holland
    Ik wil er heeeeeel graag 1 maar de financien staan het niey toe... misschien over jaartje of 3/4

mis het paardrijden zooooo erg

3. petrabr

petrabr VIP lid

6 okt 2007
    8.000
    1
    0
    zuid holland
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap mijn paard verkocht maar geef nog wel les en werk op een manege.
    De prijzen van het onderhoud van een paard liggen hier in de randstad ver uit elkaar, het ligt er een beetje aan wat je eist (binnenbak/zelf uitmesten of niet ed).
    Bij ons op de manege kost de stalling maandelijks 180 euro inclusief biks/graan/hooi/wormenkuur en entingen
    bij de hoefsmid betaal je voor rondom beslaan 75 euro.

Ik betaalde voor de verzekering 33 euro per maand maar als je je paard nu nieuw in de verzekering wilt hebben moet je even goed kijken bij de vergoeding want tegenwoordig is bij elk apart consult een eigen bijdrage

veel succes vanavond en ik hoop dat je niet alleen gaat kijken

4. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik heb een eigen pony, een Haflinger.
    Aan kale stalling ben ik 75 euro in de maand kwijt. Ik heb dan een stal, weitje en een bak.
    Ik moet wel alles zelf doen. Ik sta daar samen met een vriendin en haar pony. We maken iedere maand een potje. Daar doen we ieder 120 euro in en daar betalen we stalling, hooi en bix van.
    Verder kost de hoefsmid 45 euro. Ik zit niet meer op les, dus daar heb ik verder geen kosten aan.
    Qua aanschaf moet je met alles erop en er aan wel op zo'n 5000 euro rekenen.
    Ik heb ook nog een trailer, dus ook een zware auto nodig.
    Ik zou er wel goed over nadenken, want het kost erg veel tijd.
    Misschien is een leuk verzorgpaard of pony in de buurt ook nog een idee?

5. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Na mijn levenlang in de paarden, ben ik er bijna 3 jaar geleden mee gestopt. Mijn paard is in december 2005 verkocht :( Ik kon het qua tijd gewoon niet meer bolwerken (kindje, 's avonds werk, huishouding en daarnaast ook nog mijn paard). Ik merkte dat ik mijn tijd op stal af ging raffelen en dat is dus niet de bedoeling. Mijn paard stond thuis bij mijn ouders, dus geen stalgeld. Wel voer, dierenartskosten, hoefsmid, wormenkuren, kleding en vervanging van spullen die tijdens gebruik stuk gingen. Het kost enorm veel, onderschat het niet, maar je krijgt er ook zoveel plezier voor terug. Ik mis het nog wel, alhoewel ik de rust van niet "moeten" ook erg lekker vind. Paarden waren al bij ons thuis voordat ik geboren werd, dus ben ermee opgegroeid en wist nooit beter. Heb jaren (niet onverdienstelijk) wedstrijden gereden. Maar ook bij slecht weer moet je paard naar buiten en dat brak me weleens op. Aangezien ze dus bij ons aan huis stonden, had ik ook niet vaak iemand die het een paar dagen van me overnam als ik ziek was, dus hup, schop onder de kont en met het dier naar buiten ;)

6. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Ik heb een eigen paard (alweer 3 jaar).

Ik ben per maand (winterperiode) 150,-[ kwijt INCL. Dus, kuil, hooi, stro, voer, wormenkuur etc.

Ik ben per maad voor de zomerperioe, 80,- kwijt.
    Dit is ook incl. alles..

Zomers staat die van mij dag en nacht buiten, winterperiode staan ze overdag buite, 's avonds en s'nachts op stal.

Qua tijd, heb ik 2 bijijdsters, die hem rijden voor me ( ivm. mijn dochter en wisselende werdagen/tijden van mezelf).
    1 is voor de verzorging en grondwerk, en de anders is voor rijden ec.

Voor de hoefsmid betaal ik: 70,- voor rondom beslaan.. Incl. voorrijkosten ;) .

Al met al, sta ik redelijk goedkoop op een pensionstal :) .

Ik heb overigens een Draverruin.
    Is in 2001 gestopt met koersen, en sindsdien recreatief/ wedstrijd gericht met hem bezig .

Naar wat voor paardje ga jij kijken?

7. jennie72

jennie72 Bekend lid

6 jan 2007
    899
    0
    0
    Hallo allemaal leuk om jullie verhalen te horen erover!
    Waar ik naar ga kijken is een voormalig draverruin, nooit
    op de baan geweest altijd gebruikt voor dressuur. Het is
    een mooi diertje om te zien. En nee ga niet alleen kijken.
    Loran das niet duur wat jij betaald. IK betaal 245 per maand
    inclusief hooi, kuil, stro of vlas, 1 keer per week uitmesten,
    en voer. :confused: toch wel veel maar ja het is op de manege.
    Ik rijd daar zelf op Zondag. Bedankt dames :D

8. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    1x per week uitmesten?

:oops: hier elke dag , soms 2x op een dag als het echt vies is

9. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Dravers zin echt super paardjes, veelzijdig etc.

Spannend zeg!

10. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik heb een paard. Ook een draver by the way.

Stalling kost me incl alles 75 euro per maand, bij een vriendin.
    Hoefsmid is de vader van de vriendin van mijn broer, 10 euro per keer, 1 keer per 2 maanden. Hij heeft geen ijzers.
    Verder de normale inentingen, geen idee wat die kosten, volgens mij 50 euro per jaar in totaal.

Ik ben ook op zoek naar een bijrijdster, die ook wil delen in de kosten, ik heb zelf veel te weinig tijd voor hem en mijn vorige bijrijdster is gestopt :(

11. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    :D
    Jij staat ook lekker goedkoop.. ;)
    Ideaal

12. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ja alleen moet hij binnenkort verhuizen, dan ga ik 100 euro per maand betalen.
    Ik weet; nog altijd goedkoop voor stalling, maar ik ben alleenstaande moeder en dan is 100 euro toch wel veel helaas.

13. maartjeh

maartjeh Fanatiek lid

14 mei 2007
    2.626
    0
    0
    achterhoek
    Ikrijd een paardje voor iemand anders
    Helemaal geen kosten dus behalve de benzine ernaar toe
    al moet ik zeggen
    Nu met een kleintje staan de paarden wel ff op een laag pitje

14. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik heb sinds 8 jaar een eigen paard en rij 24 jaar (nou ja sinds ik bevallen ben tijdelijk niet meer).
    Je moet toch gauw op een dikke €300,- vaste kosten per maand rekenen, dan heb je nog niks bijzonders gedaan zoals spullen gekocht of de dierenarts. Stalling op een manege kost gauw € 230,-, hoefsmid elke 8 weken € 75,-, ontwormen, enten, bijvoeren etc.etc.

Als je een beetje pech hebt kunnen de dierenartskosten ook uit de klauwen lopen, ik heb zelf intussen voor dit paard al € 7500,- bij de dierenarts achtergelaten. Gelukkig ben ik er voor verzekerd en krijg ik een deel hiervan terug maar de verzekeringspremie is ook € 350,- per jaar.

Er gaat veel tijd zitten in het houden van een eigen paard, je bent er dagelijks mee bezig. Als je voor een kleine gaat raad ik je af om aan een nieuw paard te beginnen.

15. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Ik heb een paard, ben maandelijks € 225,00 aan stalling kwijt. Ze staat overdag (hele jaar door) op de wei in een kudde en 's nachts op stal. We hebben erg veel land en verplaatsen ze regelmatig waardoor ze niets kapot lopen. Ze worden binnen en buiten gezet. Krijgen 2x per dag brok + hooi/kuil. We hebben een mooie, grote buitenbak met allweather bodem en een grote longeercirkel met allweather bodem. Zitten tussen de Duinen, het bos en een groot meer. Maarja, je kunt je paard natuurlijk ook veel goedkoper stallen maar dan is het minder luxe!

Hoefsmid: € 75,00 per 6 weken
    Ontwormen + enten zit bij het stalgeld in
    Dan nog regelmatig mijn zadel laten controleren/aanpassen want een paardenrug blijft levenslang veranderen (ong. € 50,00 per jaar)

En dan maar hopen dat ze niet ziek worden, want dat is een duur grapje ;).

Ik heb nu helaas niet zoveel tijd voor mijn paard, hoop dat dat dalijk beter gaat als er een kleine komt en ik van 5 dagen werken na 2 dagen werken ga... Het kost echt veel tijd en energie! Maar anderzijds is het een héérlijke uitlaatklep :D

16. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Jennie, het paard waar je naar gaat kijken klinkt erg bekend. Mag ik vragen waar het paard staat? Volgens mij is hij van mijn schoonvader/schoonzusje ;)

17. jennie72

jennie72 Bekend lid

6 jan 2007
    899
    0
    0
    HOi hij staat in oude kerk aan de Amstel, aardige mensen.
    Wat een super beessie erg mooi ook een echte blikvanger.
    Ik heb er op gereden, ze heeft wel flink tempo. Maar
    hij is goed te corrigeren naar een lager tempo, Ze hebben veel
    tijd in het grondwerk gestoken met het paard. Het is
    ook een heel gevoelig paard die direct op je reageerd. Voor de rest
    is het ook een heel lief paard. Ik mag Zaterdag nog eens rijden,
    Ik wil hem wel graag kopen. Maar het is beter om nog een keer te rijden
    voordat je een besluit neemt.

18. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    hier nog een paardeneigenaresse. ik rijd al 20 jaar, en heb mijn paard nu 3 jaar (daarvoor 3 jaar groom geweest voor de vorige eigenaar).

mijn paard staat volpension gestald, omdat ik niet elke dag tijd heb en door rugklachten niet zelf kan mesten. kosten: 305 euro per maand (midden vh land, is nog goedkoop voor wat een luxe stal wij hebben, echt álles erop en eraan en bos om de hoek).
    smid ben ik 25 euro per 7 weken voor kwijt (blote voeten). ontwormen en enten zit bij het stalgeld in.
    verzekering (alleen tegen dood en ernstige ongevallen) 35e p/kwartaal.
    dierenarts: ja, dat wisselt. meestal tijden niks, maar ook 1x 3000 euro door een stom ongeluk in de stal, en een dure operatie als gevolg. gelukkig is alles goed gekomen!

ik noem mijn paard mijn geldslurpende monster, hihi. hij is heeeeeeel duur elke maand, moet er veel voor laten. maar: IK vind het het waard! geniet enorm van hem, ook al kan ik straks een poos niet rijden. doen we gewoon andere leuke dingen samen. :)

denk er goed over na, reken alles door, en maak een potje 'onvoorziene kosten' en stort daar maandelijks een bedrag in (100e bijv.). dan sta je niet ineens te kijken als je zo'n dierenartsrekening krijgt als ik toen had. ;)
    sterkte! en mocht je het doen: veel plezien samen!

19. MB2005

MB2005 Fanatiek lid

30 apr 2006
    1.290
    0
    0
    Spijkenisse
    Hoi,
    Ik heb ook een paard, bijna 8 jaar nu.
    Ik wil hem nooit meer kwijt, maar ik zal er nooit meer aan beginnen gezien de kosten.
    Mijn paard staat nu al een paar jaar op rust, met de vut, maar ik wil kijken of ik hem toch volgend jaar nog 2 keer mee op buitenrit kan nemen, want daar geniet hij ook heel erg van.
    Het was erg moeilijk om een stal te vinden met heel het jaar weidgang voor hem, maar dat hebben we gevonden.
    We hebben een bak, open stallen zonder tralies ( daar ben ik voorstander van zodat ze contact met elkaar hebben ) en het is all in, ik koop alleen zelf voer omdat hij overgevoelig is voor spierbevangenheid.
    De stalling kost 190 euro, heel goedkoop voor deze regio, de hoefsmid is 25 euro iedere 10 weken ongeveer, hij heeft goede voeten en zijn ijzers heb ik eraf gehaald, die had hij rondom en toen was het 80 euro.
    Dan heb je nog je entingen en wormekuren en tandartskosten.
    Ook je tuig is natuurlijk niet goedkoop ( mijn zadel was 1300 euro ).
    Maar waar ook een hoop kosten in gaan zitten is als ze problemen gaan krijgen.
    Wij zijn al heel veel geld kwijt aan veeartsen, klinieken, fysio's, osteopaten enz.
    Wij hebben pas een globale berekening gemaakt wat hij ons alles bij elkaar al gekost heeft ( stallingen, ik heb ook voor 255 euro gestaan bv, veeartsen e.d, spullen, enz enz ) en we kwamen op ongeveer 25000 euro, maar dan zitten we nog laag.
    Toen ik er aan begon was ik alleen, had een fulltime baan en had een burn out, maar door hem ben ik echt opgeknapt ( eerst leasde ik hem nog ). Hij is en blijft mijn maatje en hij wordt bij mij oud ( hij is nu 17 jaar ).

Nu ben ik thuisblijfmoeder, we hebben een kleintje en er is er nog 1 onderweg, de situatie is dus heel erg verandert en alles is de afgelopen jaren ook nog duurder geworden.
    Wij beginnen er daarom nooit meer aan, omdat ik nooit het risico wil lopen om een paard uiteindelijk weer weg te doen omdat dingen niet haalbaar zijn.
    Wel jammer, want ik kon net praten en toen riep ik al paarden als ik ze zag en rij dan ook al een jaar of 22 ofzo.
    Voor mij is een paard trouwens niet alleen een rijdier, maar gewoon echt een maatje die ook als hij niet meer gereden kan worden gewoon blijft ;)

In ieder geval succes en veel plezier met je toekomstige paard!

Groetjes MB2005.

20. jennie72

jennie72 Bekend lid

6 jan 2007
    899
    0
    0
    Nou die draver is het niet geworden, de eigenaar is gepust door
    haar bijrijder om te dier te verkopen want ging zelf naar
    het buitenland. Maar ze wil het dier helemaal niet kwijt
    was vreselijk aan het huilen :( nou heb ik gezegd ik koop
    het dier niet niet op zo,n manier. Het ging haar zo aan haar hart,.
    Was een beetje boos op die bijrijder want die heeft iemand gewoon
    om zitten praten. Dus nee, wat het wel is geworden is ook een draver
    maar deze is 4. En moet nog het een en ander leren. Dus heel
    leuk om daar mee aan de slag te gaan :D dus heb er zin in!

jennie

Deel Deze Pagina