Goed boek over opvoeden

Discussion in 'Mama en gezin' started by Marlena, Nov 14, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Marlena

Marlena Fanatiek lid

Mar 27, 2015
    1,676
    1,787
    113
    Hoi allemaal,

ik merk dat mijn zoontje van 15 maanden steeds meer een losgeslagen draak aan het worden is. Hij is heel schattig en lief hoor, maar zoooo ontzettend druk en drammerig. Wij zijn volgens mij ook veel te aardig en geven hem 9 van de 10 keer zijn zin om maar van het gezeur af te zijn. Ik merk dat hij bij mijn ouders en op de opvang een heel ander kind is. Super lief, kan goed spelen, en luistert heel erg goed. Hier thuis dus echt alles behalve. Kortom, tijd voor een cursusje opvoeden en wat strenger zijn en meer grenzen trekken.

Iemand tips voor een goed boek?

2. AprilM

AprilM Lid

Apr 9, 2017
    89
    67
    18
    Female
    NULL
    NULL
    Klinkt niet gek toch voor een kind van 15 maanden? De wereld wordt steeds groter door nieuw geleerde vaardigheden. Interessant natuurlijk om alles zelf te ontdekken! Echt heel streng zijn, zou ik zelf niet snel voor kiezen. Juist de omstandigheden aanpassen, zodat er minder strijd is. Bijv. breekbare of waardevolle spullen eventjes buiten bereik. Dat scheelt een boel 'nee' moeten zeggen en daarmee ook veel strijd.

Wat betreft boeken is er zo veel te lezen. Ik heb veel gelezen en de meest waardevolle boeken vond ik: 'jagen, verzamelen, opvoeden', 'how2talk2kids' en 'temperamentvolle kinderen'. Dit geeft een wat andere visie weer dan dat je veel leest in andere tijdschriften en boeken - zoals 'ouders van nu' - en apps zoals die van de groeigids.

Veel succes!

mamameer and Marlena like this.
  3. Annefien

Annefien Bekend lid

Jan 4, 2021
    596
    359
    63
    Female
    Wij hebben bij de eerste via het consultatiebureau de cursus peuter in zicht gevolgd. Normaal heb ik het niet zo op het consultatiebureau maar hier echt een aantal goede tips en handvaten gekregen waar we nu met de tweede ook weer naar teruggrijpen.
    Leidraad zijn de drie onderwerpen Sturen, Steunen, Stimuleren. Als je op de combinatie van die 3 woorden zoekt vindt je wel wat info daarover.

Bij de cursus gaven ze ook de tip voor oa het boek Begrijp je kind van Ria Blom, die had ik daarvoor toevallig zelf al gekocht, heb hem niet van a tot z gelezen, maar wel wat nuttige tips uitgehaald.

Marlena likes this.
  4. Beausecret

Beausecret VIP lid

Apr 26, 2016
    5,474
    6,089
    113
    Female
    Die ga ik bestellen.

Een herkenbaar verhaal ts. Hier ook een super lieve knul, maar echt enorme drift kikker. Als hij zijn zinnen eenmaal op iets heeft gezet.. en dat kan gerust de hele dag doorgaan. Erg moeilijk om dan je geduld en consequentie te bewaren.

Marlena likes this.
  5. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,173
    4,484
    113
    @Marlena

hele fijne boeken zijn dit inderdaad, geeft je punten om over na te denken. Waarom je bepaalde handelingen doet; en wat je kunt verbeteren. Niet alles zal bij je passen maar ik vond de inzichten vanuit deze boeken echt fijn.

Kinderen van 15 maanden gaan alles ontdekken, gaan dingen uit proberen. Ze hebben grenzen nodig maar ook vrijheid. Kunnen vaak nog niet zo veel praten dus doen ipv vragen.

goed dat je verder wil kijken, en je manier van opvoeden wil aanpassen aan hoe dit werkt voor jullie gezin. Succes!

Marlena likes this.
  6. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Misschien is het ook fijn om te realiseren dat je kind juist bij jou/thuis 'vervelend' is, omdat het veel energie heeft gekost om zich 'netjes' te gedragen buitenshuis. Thuis is het veilig, daar kun je emoties echt laten gaan. Ik zou kritisch kijken naar wat je denkt dat hij wil en of dit echt een no-go is of een vind-ik-niet-zo-handig. In dat laatste geval kun je soms wat meer ruimte geven om eigen ervaringen op te doen (autonomie geven, ze beginnen nu te ontdekken dat ze eigen ik zijn en nee kunnen zeggen).
    Ik zou ook altijd letten op hoeveel connectie en aandacht je geeft. Veel vervelend gedrag is een verkapte manier om aan te geven dat ze op dat moment behoefte hebben aan meer connectie/echt gezien en gehoord voelen e.d. Time in (ipv time out) zeg maar.
    Veel ondertitelen is ook vaak handig, dus hardop praten tijdens situaties en invullen wat je je denkt dat hij bedoelt en wat jij denkt etc.

Ik heb het zelf altijd handig gevonden om te verdiepen in sociaal-emotionele ontwikkeling en goed zicht te hebben op wat je wel en niet van je dreumes (en peuter, kleuter etc) kunt verwachten. Vaak liggen verwachtingen toch stiekem te hoog (heb helaas geen boektips).

(dat gezegd hebbende... ik vond dreumes/peuter fases best pittig...)

Marlena likes this.

Share This Page