Hoge bloeddruk, wanneer inleiden?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Druif78, 17 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik heb sinds een week of twee een hoge bloeddruk waarvoor ik deze week ook ben gestart met medicatie. Verder is er werkelijk NIKS aan de hand ;), urine schoon, bloedwaardes goed, CTG goed, en geen klachten. De verpleegkundige die ik sprak zei al dat ze me niet tot 42 weken door zullen laten lopen en dat als de bevalling niet spontaan begint dat ze dan mogelijk zouden inleiden. Maar doen ze dat ook als alles verder zo goed blijft gaan?? Iemand ervaring?

2. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Het zal er wel vanaf hangen of de medicatie zijn werk doet. Hebben ze niet gezegd tot wanneer ze willen wachten of de bevalling spontaan begint?
    Ik ben ingeleid ivm hoge bloeddruk, en had verder hetzelfde als jij, ik voelde me prima en bloed, urine en ctg waren gewoon goed. Maar mijn bloeddruk was zo zorgelijk dat ik meteen ben opgenomen en ze gelijk met inleiden zijn begonnen. Was toen 38+nogwat, en uiteindelijk bevallen met 39+1

3. ZaZou

ZaZou Fanatiek lid

18 nov 2010
    2.456
    0
    36
    hey,
    ik heb weken met een hoge bloeddruk gelopen (vanaf verlof 6weken voor zwangerschap) mijn bloeddruk kroop zachtjes omhoog. bloed urine, ctg etc alles was oke. maar op een gegeven moment toch ingeleid met 39w+4dagen omdat gyn. niet wilde wachten tot het slecht ging omdat dat elk moment zomaar kan gebeuren.

4. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    Ik heb hetzelfde, ook puur de bloeddruk. Vorige week 3 dagen opgenomen geweest maar de medicatie is aangeslagen dus ik mocht het thuis uitzitten (wilde ik graag) met rust en om de dag terugkomen voor checks. Bij mij werd meteen gesproken over ingrijpen vanaf 37 weken, zelfs eerder als de bloeddruk niet zou dalen. Het risico dat de bloeddruk hoog blijft of opnieuw stijgt schijnt snel toe te nemen. Ik krijg nu met 37+2 een geplande keizersnede. Dat het een keizersnede is heeft trouwens met andere zaken te maken, anders was ik ingeleid.

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Medicatie is nu opgehoogd omdat die niet zoveel deed. :( Maar hoe hoog was jouw bloeddruk dat ze je gingen inleiden? Mijn onderdruk zit tussen de 95 en de 100. In mn eerste zwangerschap had ik er ook al last van en toen ook opgenomen geweest. ( ook puur de bloeddruk verder geen andere klachten) maar toen was de onderdruk tussen de 100 en de 115! Toen spontaan bevallen met 38 weken.
    Ze hebben me nog niks erover verteld, ik spreek vrijdag de gyn weer.

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik kan nog niet zeggen of de bloeddruk omhoog loopt, ik ben " pas" 2 weken " bezig" :). In mn eerste zwangerschap begon het ook al eerder, vanaf week 34: ene meting wel te hoog, andere weer niet tot dat ik met 35 weken op 155/115 zat! Maar zo erg is het nu nooit geweest :(

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoe hoog was jouw bloeddruk? Bij mij maken ze thuis om de dag CTG's en meten ze de bloeddruk. Maar kan me voorstellen dat als de bloeddruk echt extreem is dat ze je niet laten gaan...
    Maar als de bloeddruk onder controle is, dan is er toch verder ook geen risico meer van verminderde functie van de placenta enzo? Dat is iets wat ik nog niet helemaal goed begrijp :(:(

8. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Mijn onderdruk was ook rond de 95. Maar ik heb normaliter een vrij lage, tussen de 50 en 60, dat zal ook wel meegespeeld hebben. Toch apart dat ze jou weer gewoon naar huis hebben gestuurd. Nou, iig succes vrijdag, ben benieuwd wat je je horen krijgt.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik vond het juist een beetje overdreven dat ze twijfelden over een opname...:):):):) maar ik wordt nu om de dag thuis gemonitoord, ( hoe schrijf je dat?) bloedprikken, urine etc en wekelijks bij de gyn langs. Ik word dus wel intensief in de gaten gehouden!
    Bedoel je dat jouw bloeddruk tijdens je zwangerschap aldoor steeds laag was? Of sowieso? Bij mij was ie ook aldoor tijdens mn zwangerschap rond de 100/70.

10. Assje

Assje Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.440
    1
    0
    150/105 en dat was acuut, want ik had verder de hele zwangerschap gewoon 120/60 en aan het eind een keertje een uitschieter naar 130/70. En toen ineens hield ik extreem vocht vast (12 kilo), kreeg pijn en dus die hoge bloeddruk.
    Het ligt niet alleen aan hoe hoog je bloeddruk is, maar ook aan hoe acuut die gestegen is en hoeveel in verhouding zeiden ze. Bij mij was dat dus vrij extreem, vooral in onderdruk.
    Hoe het verder zit weet ik niet :( Maar zoals ik al zei, er spelen bij mij ook andere dingen mee en mijn kindje loopt ook wat voor. Dus misschien dat dat ook meespeelt.

Je bent bij de gyn geweest en als de medicatie aanslaat en je verder geen klachten hebt dan laten ze je kindje vast het liefst tot 40 weken zitten. Ze laten je echt niet lopen met grote gezondheidsrisico's. Ik begrijp bovendien dat je goed in de gaten gehouden wordt? Dan zou ik me verder geen zorgen maken. Vraag anders bij je volgemde afspraak wat meer uitleg over het vervolg, misschien stelt dat gerust.

11. Hester

Hester Niet meer actief

Bij mijn oudste na 6 weken volledige bedrust en ziekenhuisopname ingeleid (HELLP)

Bij mijn tweede KS op 38 weken + 1 dag. Dit was al geplande KS vanwege stuitligging, maar de operatie is plotseling iets eerder gedaan vanwege de bloeddruk die maar bleef stijgen ondanks medicijnen en beetje eiwitverlies (onderdruk steeds 95-105).

Succes!

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik begrijp inderdaad bij Hellp of PE klachten of acute stijging met (lichte)klachten dat ze dan wel willen opnemen/ inleiden. Maar dat heb ik allemaal niet.
    Denk dat ze dan tot 40 weken liefst uitzitten maar dat ga ik vrijdag even navragen ;)

13. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze gaan met mij volgende week praten over mogelijkheden tot inleiden. Mijn bloeddruk lijkt met de medicatie weer onder controle te zijn en alle andere waardes zijn bijna allemaal goed. Wel is het zo dat bij mij de medicatie dus nu opgehoogd is. Ik las zelfs in de bijsluiter dat ik ongeveer aan de hoogste hoeveelheid zit en misschien dat ze dat niet helemaal fijn vinden.

14. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik had ook een hoge blowddruk maar verder niets. Omdat ik in mijn bevallingsplan had staan dat ik bij voorkeur niet ingeleid wilde worden hebben ze dat ook niet voorgesteld.

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Gebruik je ook aldomet? En zo ja, hoeveel??

16. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Met hoeveel weken ben je bevallen? Ik neem aan dat ze je niet overtijd zouden laten lopen met een hoge bloeddruk??

17. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had bij 38w5d eenmalig bij de VK een hoge onderdruk en een heeeel klein beetje eiwitten in de urine. In het ziekenhuis was alles goed (ook de onderdruk), maar na overleg tussen VK van het ziekenhuis en gyn is toch besloten om me bij 39w1d in te gaan leiden (was op maandag) omdat het kind netjes volgroeit was en ze niet wilden riskeren dat het alsnog mis zou gaan.

Moet zeggen dat ik het, achteraf, heel goed vindt van het ziekenhuis dat ze het zo hebben aangepakt. Geen risico's, het zekere voor het onzekere.

Ik denk dan ook niet dat ze je echt tot 40 weken door zullen laten lopen. Kan me voorstellen dat als ze zien dat het kind volgroeit is (vlokjes in het vruchtwater bijvoorbeeld) ze gaan inleiden.

18. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het verbaast me echt dat men zo "snel" inleidt!!
    Inmiddels begin ik een beetje aan het idee te wennen en zou ik er wel vrede mee hebben hoor. Ik kan er ook wel de voordelen van inzien. Ik ben erg benieuwd naar wat de gyn zegt vrijdag!

19. Bluemoon

Bluemoon Bekend lid

30 jan 2011
    571
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, de 500mg, meerdere keren per dag.

20. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik dus ook! Eerst 3x 250 mg en nu 3x 500 mg. Is ook aardig veel geloof ik??

Deel Deze Pagina