Hoeveel tijd ben je kwijt aan de sport van je kind(eren)?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Felise, 27 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Nee hoor, ik geef aan welke meerwaarde sport heeft boven buiten spelen. En jij geeft aan dat je alleen de beweging belangrijk vindt en daarom vindt dat je kind ook genoeg heeft aan buitenspelen.
     
  2. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Eens!

    En ik vind juist het gebrek aan veel verplichtingen voor een kind heel erg belangrijk, dus gewoon ook vrije middagen en weekenden. Hier hebben ze 1x muziekles in de week (met orkest, dus ook daar leren ze samenwerken bv, soms extra orkest-les van 2,5 uur) en 1x sport op zaterdagochtend (geen teamsport, wel samen met andere leeftijdsgenootjes). Verder spelen ze heel veel actief buiten, dus beweging genoeg.

    Ik vind sport zeker belangrijk, maar niet in die mate dat we dagelijks rond gaan rijden van de ene training naar de andere en het halve weekend gebruiken voor wedstrijden etc. Vast heel leerzaam, maar er zijn genoeg andere activiteiten die dat ook zijn.
     
    Luna86, Poolvos, Felise en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.119
    15.624
    113
    Vrouw
    Er is dan ook geen enkele sport waarvoor je dagelijks moet rondrijden en een half weekend aan kwijt bent e.
    Beetje overdreven hoor.
    Ik denk niet dat uw kind op teamsport zit als je zoiets zegt? Dat is een beetje een verkeerd beeld.

    Kinderen die graag sporten zien hun sport ook niet als een verplichting
    natuurlijk.
    Voor hen is dat samen met de vrienden dat doen wat ze graag doen en leuk vinden.
     
    Liekje81, suus1983 en ikkie97 vinden dit leuk.
  4. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Je zegt dat ik het niet belangrijk vind dat ik die dingen wil laten ontwikkelen bij mijn kind. Dat is echt heel iets anders als dat ik zei, maar goed, ik heb geen zin in een discussie als er op zo’n manier woorden verdraaid en ingevuld gaan worden.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Ik verdraai helemaal niks. Maar jij hebt een mening over sport en ik een totaal andere.
     
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Mee eens. Mijn dochter sport 4x per week, maar op 5 min van ons huis dus kost me 2x 10 minuten om haar heen te brengen of op te halen.Geen wekelijkse competitie, maar een aantal keren per seizoen een wedstrijd waar ik met alle plezier een halve dag aan kwijt ben!
    Plus het plezier wat ik de hele week heb van een kind wat voorzien is in een behoefte om veel te bewegen en te doen waar ze zoveel plezier aan beleeft!
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik lees hier dat sommige kinderen 3x per week trainen en dan op zaterdag wedstrijden; ik heb er 2, dat zijn dan 6 trainingen en 2 wedstrijden - dat is dus dagelijks heen en weer rijden als ze niet aansluitend sporten of op andere sporten zitten.
    Prima dat anderen dat doen hoor, ik vind 2-3x in totaal meer dan voldoende. En daarmee komen mijn kinderen niks tekort zoals hier door sommigen wordt geïnsinueerd.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  8. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Ik sportte vroeger 6/7 dagen in de week, was de hele zaterdag of de halve zaterdag en halve zondag kwijt aan wedstrijden. Het kan dus wel. ;) En ik deed echt geen topsport oid. :) Mijn vader bracht me overigens lang niet altijd, ik ging heel vaak zelfstandig.

    En wat al geschreven werd, met meerdere kinderen die twee/drie keer per week sporten, kun je als ouders prima dagelijks bezig zijn en je halve weekend kwijt zijn. Of je dat erg vind is een tweede.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Maar bij jou hebben ze dus ook twee (of drie) keer in de week iets. Dat is niet anders dan twee (of drie) keer sporten in de week, toch? :)
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Op de leeftijd dat ze veelal meer gaan trainen kunnen ze vaak ook zelf heen. Mijn oudste fietst zelf naar training. Dochter fiets ik mee heen en fietst met een andere ouder terug. Zoon trainde 1x per week.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Nee, maar dit is wel gecombineerd samen en komt meestal neer op enkel de woensdag en zaterdag. Dat vind ik al heel anders dan 4 dagen of vaker.
     
  12. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Fijn dat het zo uit komt dan. (y) Hier is dat wat lastig, ze doen wel hetzelfde (en de andere sport is bijna hetzelfde), maar door het leeftijdsverschil zitten ze niet samen en zullen ze dat voorlopig ook niet gaan zitten (pas als ze beiden op het VO zitten misschien). Muziek en bv. toneel ed is hier btw ook po verschillende tijden/dagen afhankelijk van de leeftijd (maar ze zitten dus niet op muziekles - juist omdat ik geen zin heb in de dagelijkse strijd mbt oefenen ;) als ze er zelf om zouden vragen zou het overigens wel mogen, hoor, maar zolang ze er zelf niet om vragen, stimuleer ik dat dus niet ;) en zo is iedereen verschillend ;) :)). Maar om ze daarom nou te zeggen dat ze maar één sport mogen doen vind ik te ver gaan.
     
  13. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier 2 kinderen die allebei 2 sporten doen.
    Ma - 1 uur training dochter (ik blijf erbij, omdat ik leider ben)
    Di - 1,25 uur training zoon (ik haal en breng, soms blijf ik kijken)
    Wo - hetzelfde als maandag
    Do - hetzelfde als dinsdag
    Vr - 1 uur training zoon en dochter (tegelijk, ik haal en breng)
    Za - allebei een wedstrijd, ik ga sowieso mee met dochter, als het qua tijd lukt ook met zoon. Mijn man gaat meestal ook mee
    Zo - 1 uur training zoon en dochter (ik haal en breng)

    Dit is ons schema, ze vinden het allebei heel leuk, dus ik vind het ook niet erg dat het veel tijd kost. Af en toe even onhandig met eten, maar dat is niet anders, ben je ook zo aan gewend. En ik geniet er wel extra van als het zomer- of winterstop is, dan hebben we alleen de vrijdag en zondag nog maar.
     
    suus1983 en Felise vinden dit leuk.
  14. Felise

    Felise Lid

    9 mei 2020
    6
    3
    3
    Wat veel reacties! Dank jullie. @ikkie97 Onze zoon heeft inderdaad zwemles gehad. Mijn vriend vindt dat echter een noodzakelijk iets en sporten niet per se. Ik ben het met de meeste van jullie eens dat het er nou eenmaal bij hoort als het kind graag wil. Zo te lezen valt de tijd die het kost in de meeste gevallen ook erg mee! @Mammielove Een compromis kan zeker mogelijk zijn. Maar mocht onze zoon echt heel graag op voetbal, hockey of een andere sport willen met wedstrijden in het weekend dan wil ik hem dat niet onthouden. Ik ga mijn vriend in ieder geval dit topic even laten lezen. :)
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  15. Knuffelmonster

    Knuffelmonster Bekend lid

    15 nov 2014
    755
    254
    63
    Veel, heel veel. Dochter zit op wedstrijdzwemmen. Na de zomervakantie 5x in de week van 5:30-7:00 (ma, di, do, vrij, zat) (op zaterdag aansluitend 45 minuten landtraining). Is voor ons 55 minuten rijden enkele reis. Daarnaast nog 1 dag landtraining van 16:00-16:45.

    en dan nog de wedstrijden. Soms dichtbij, soms andere kant van NL. Soms 1 dag (gemiddeld uur of 3 a 4) en soms heel het weekend.

    mijn werkrooster (ik werk fulltime) is gepland rondom mijn dochters sport. Ben alleenstaande moeder dus dat moet ook wel. Goed plannen.
     
    Felise en suus1983 vinden dit leuk.
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ga jij dan serieus om 4.30 van huis? :eek:
     
    Knuffelmonster vindt dit leuk.
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    ik vind sporten ook belangrijk, maar ik vind dat je best een beetje kan sturen zodat het je handig uitkomt. voor 6-jarigen zijn zelfs teamsporten vaak nog beperkt tot 1x n de week trainen. Ik vind voor oudere kinderen dat je het langzaam aan moet faciliteren om ook in het weekend wedstrijden mogelijk te gaan maken, maar voor een 6-jarige hoeft dat niet perse.
    dan zijn er daarnaast nog sporten waarbij dit sowieso nog niet echt speelt, zoals tennis, judo, dansles ed.
    maar ook de sporten als hockey, voetbal ed kun je vaak nog wel op 1x een woensdagmiddag oid beperken (maar dan moet je soms wel even zoeken).
    wij hebben de oudste twee (nu nog) samen op ukkies voetbal en tegelijk zwemles (eentje beginner en ander voor c-diploma). dat vind ik zelf handige keuzes :)
     
    Felise vindt dit leuk.
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Bij de oudste in de klas zit ook een jongetje wat op hoog niveau zwemt. Hij moet inderdaad ook op dat soort tijdstippen van huis om 's ochtends voor schooltijd te trainen.
     
  19. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.657
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Jeetje, dat zou hier wel echt een grens zijn. Kan toch ook niet goed zijn voor de nachtrust?
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik moet zeggen dat ik dat ook wel heel heftig vind.
     
    Luna86 en Liekje81 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina