Bewust plassen, maar nog niet zindelijk?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaMarije, 28 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Hoi mama's,

Ik heb een vraag aan jullie over de zindelijkheid van onze oudste. Hij heeft al een paar periodes gehad dat hij het potje/wc erg interessant vond en hier en daar ook plaste en poepte op de wc/potje. Telkens ebde die interesse weer weg en deed hij alles weer in de luier. Omdat hij nog jong is, vonden we dat wel prima, ik wil het niet pushen.

'Probleem' is nu alleen dat hij bewust gaat plassen. Zal een voorbeeld geven:
    Vanavond wilde hij boven in zijn blote billen rondlopen, prima. Dus ik zijn potje neergezet in zijn kamer. Keurig een plas in gedaan. Gaat ie daarna op bed zitten en nog een paar keer hard persen. Komen er nog een aantal druppels uit, reuze-interessant natuurlijk.
    Daarna komt ie later uit de douche en gaat tijdens het afdrogen weer persen, waardoor hij weer gaat plassen. Als je dan het potje pakt, wil ie er niet op :(

Wat moet ik hier nou mee? Is dit een begin van bewustwording? Of kan hij het eigenlijk wel goed voelen maar interesseert het hem niet zoveel?
    Vieze luiers deren hem niet. Komt wel vertellen dat ie een poepbroek heeft, maar is er niet vies van. Verschonen is wel een drama.

Heb vandaag voor het eerst een onderbroekje onder zijn luier gedaan, maar ook toen dat kletsnat leek hij dat niet te voelen...

Ik weet niet zo goed wat te doen nu. Nog even laten rusten of er vol voor gaan?
    Ik wil er eigenlijk niet echt aan beginnen om hem om het half uur op de wc te zetten als hij het toch nog niet voelt... voor mijn gevoel is dat geen zindelijkheid

Nouja... bedankt iig voor het meedenken!

2. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Ken je het boekje van Gina Ford, "Zindelijkheid in een week"?
    Wij hebben met Danique dit opgevolgd, in 2 weken tijd was ze overdag droog. Danique is wel ouder dan Lucas, maar verder is het verhaal wel vergelijkbaar (wel al bewust, totaal niet vies van een volle luier, natte onderbroek in luier deed haar niets).

Volgens dit boekje is je kind er aan toe als :
    - kind ouder is dan 18 maanden
    - de luier regelmatig droog is na middagslaap
    - als het kind zich bewust is poepen (zich terug trekt, geconcentreerd is, iets erover zegt)
    - het kind eenvoudige instructies begrijpt en kan opvolgen (pak de blauwe bal)
    - het kind wil meehelpen met aan- en uitkleden
    - het kind lichaamsdelen kan aanwijzen (waar is je neus, navel, etc)
    - in staat is zichzelf 5-10 minuten bezig te houden en zich te kunnen concentreren op bijvoorbeeld een boekje.

Uit dit rijtje kon Danique alles, behalve het 2de puntje want zij heeft nooit een droge luier gehad. Volgens het boekje moet je kind alles kunnen/doen, maar omdat Danique al tegen de 3 1/2 liep toen we ermee begonnen heb ik daar niet zo zwaar aan getild.

Ik neem het boekje wel mee naar onze meet in februari als je dat wilt. (help me herinneren tegen die tijd)

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maar probeer je wel hem bewust te maken van de dingen zoals plas,nat, vies,poep? stel je hem vragen hierover. kijk, hij kan wel aanvoelen misschien, maar hij snapt nog niet of dat allemaal significant kunnen zijn. laat hem een natte doek voelen en een droge, zou hij je het nat doekje aan kunnen geven. of een vies monddoekje en een schone?vieze handen bij het spelen?
    ook als hij dat alles goed begrijpt kan het zijn dat hij geen zin heeft. dat kan ook.

4. MamaMarije

@ natas: zou super zijn als je het boekje meeneemt! Als ik dat rijtje met punten zo zie, past Lucas er uitstekend tussen.

@ belize: ja, hij is zich inderdaad wel bewust van het verschil tussen vies/schoon, nat/droog, etc. Maar misschien moet ik het rondom de zindelijkheid allemaal nog iets duidelijker maken. Tot nu toe heb ik er geen probleem van gemaakt als hij in zijn onderbroek plaste of in bed, want ik wil het niet te beladen maken...

Lastig hoor!

5. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.260
    1.024
    113
    Zuid-Holland
    tnxs voor de tip van het boekje! hier een peuter van 3 jr en 3 mnd die helaas nog steeds niet zindelijk is. Ze hikt er enorm tegen aan maar is er zelf van overtuigd dat ze het niet kan :( Dus ik heb het boekje gelijk besteld bij Bol, ben benieuwd of we er handige tips uit kunnen halen. Ik hoop het wel!!

6. Kiwi08

Kiwi08 Fanatiek lid

30 okt 2008
    1.169
    0
    0
    hier een kindje die met 14 maand grote kind na ging doen. wilde dus elke keer naar de wc en deed er echt wat op. een jaar tegen gehouden. in de zomer was kindje hele dag droog en deed het op het toilet. maar merkte wel dat het in paniek raakte een keer bij een ongelukje.. dus weer luiers om en sinds gisteren geen luier meer om. wel met naar bed gaan maar zelfs die zijn droog met nacht en overdag..

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o ja je moet daar echt geen probleem van maken.maar samen kijken of iets nat is of droog zodat je weet of hij het wel goed in de gaten heeft.zonder dat hij denkt dat hij iets verkeerds gedaan heeft.
    en dat iets nat wordt omdat hij geplast heeft. dat klinkt voor ons logisch maar niet vanzelfsprekend voor de kleintjes.

8. Natas1

Natas1 VIP lid

4 aug 2007
    7.903
    0
    0
    Almere
    Help je me wel herinneren tegen die tijd MamaMarije, want ik ga het geheid vergeten ;)
    (of, misschien slaapt kleine Q. wel prachtig door tegen die tijd en weet ik ineens alles weer :))

9. MamaMarije

Haha, Natas, ik ga voor je duimen! Maar dat doe ik geloof ik al een maandje of 4 ofzo, dus ik weet niet of het helpt ;)

Ik probeer je te helpen herinneren! Mijn geheugen is ook niet meer zo top...

@ belize: idd een goed idee om samen met Lucas te voelen aan bijv. zijn natte onderbroek om het duidelijk te maken.

Vandaag taalt hij er weer totaal niet naar, het interesseert hem volgens mij ook gewoon niet zoveel...

Deel Deze Pagina