Hoeveel tijd maximaal tussen 2 voedingen laten overdag?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door , 20 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Voorheen dronk mijn dochtertje Yindi (8 weken +)heel veel en vaak.
    Het kwam maar zelden voor dat ze 3 uur tussen 2 voedingen liet.
    Ik ben nu ruim een week bezig met het aanpakken van mijn hyperlactatie en het heeft zowaar effect.
    Yindi drinkt veel minder lang per keer en laat ook ineens meer tijd tussen de voedingen. Ze zit qua lengte en gewicht boven het gemiddelde en doet het verder ook goed vwb plas- en poepluiers ( :) )
    Nu weet ik dat er in het begin gezegd werd maximaal 3 uur tussen 2 voedingen te moeten laten, maar ik kan me voorstellen dat dit inmiddels anders ligt nu ze al weer 'ouder' is.
    Ik voed op verzoek, maar houd in principe wel een marge van 3/max 4 uur aan. Maar nu vraag ik me af wat gangbaar is?
    Ik vind het uiteraard prima als er langere tijd tussen de voedingen zit, mits het aantal nachtvoedingen (sinds kort nog maar 1) maar gelijk blijft of zelfs verdwijnt.
    Wie van jullie heeft advies?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou voorlopig toch die 4 uur in het achterhoofd houden.

3. Niet meer actief

Ja, is misschien wel het beste. Tenminste....voor mijn borsten wel :oops:

4. Niet meer actief

Hey Indigo

Ik hou overdag ook nog steeds die 4 uur aan hoor, onze kleintjes zijn exact even oud he ;) 's Nachts slaapt Angelina flink door, vanmorgen zelfs tot half 8! Overdag komt ze meestal uit zichzelf wel na 3 uur ofzo, maar zo niet, dan voed ik gewoon op m'n eigen verzoek na 4 uur, soms 4.5 maar toch echt niet langer. Op deze manier kom ik meestal op 5 a 6 voedingen uit.

5. Niet meer actief

Lijkt me inderdaad wel prima om het net zo te doen Joldeg, niet in de laatste plaats omdat anders mijn borsten uit elkaar knallen (en inderdaad, onze kleintjes zijn ook nog eens ongeveer even oud).
    Yindi meldt zich ook altijd zelf en binnen de 3 uur, alleen gebeurde het dus vandaag ineens dat ze gewoon langer bleef slapen, dat maakte me even onzeker wat te doen. Maar ik voel wel wat voor dat voeden op haar verzoek en zodra ze 4 uur blijft liggen, op mijn verzoek.
    Bedankt voor je reactie!

6. Niet meer actief

Ik heb gelukkig bijna nooit meer last van stuwing, omdat ze al weken snachts flink doorslaapt. In t begin stond ik eerder op om te kolven, want dan knapten mn borsten zowat uit mekaar. Was wel irritant hoor, sliep ze lekker door, kon ik zelf niet doorslapen omdat m'n borsten dat niet volhielden ;)

Nu krijg ik pas last na een uur of 8, dus goed te doen ;)

7. Niet meer actief

Hoe heb je dat afgebouwd dan? Want ik neem aan dat je op een gegeven moment niet meer gekolfd hebt s'nachts...

(heerlijk trouwens dat ze doorslaapt! Krijg je ook weer eens nachtrust ;) Goh, ik hoop dat Yindi het ook eens langer dan 6 uur zal volhouden s'nachts)

8. Niet meer actief

Euh, dat ging eigenlijk redelijk vanzelf...

9. Niet meer actief

Oh, oke. Wie weet moet ik het dan langer tijd gunnen of zo...
    Volgens de lactatiekundige had de stuwing toch allang weg moeten zijn, omdat volgens haar na de regeldagen maar een paar dagen nodig zijn om vraag en aanbod af te stemmen.Tja, dan weet ik het ook niet meer hoor.

(ik zit nu alweer met stuwing, terwijl er echt nog geen 3 uur verstreken zijn sinds de vorige voeding :( )

10. Niet meer actief

Maar jij hebt toch last van hyperlactatie? Dan is t volgens mij ook wel lastiger, dan maak je gewoon constant veel meer aan. Daar heb ik geen last van, tenminste, niet dat ik weet...

Misschien dom gedacht, maar misschien komt t wel door de omvang van mn borsten, dat ze t langer volhouden ofzo? Geeeeen idee :) :(

11. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ja ik zou er ook 4 uur tussen houden. dat is mij tenminste altijd verteld.

12. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    ik heb ook geleerd 4 uur
    alleen is aidan geen computer en wil hij soms eerder of later. ik heb wel eens gehad dat hij al 6 uur niet wilde en ik maar proberen. maar soms kwam hij ook om de 2 1/2 uur. die kindjes zijn zo veranderlijk vind ik. vooral met de borst.

x en succes

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Heeft de lactatiekundige het al gehad over een kopje saliethee per dag?

In extreme gevallen van hyperlactatie helpt het soms om aan de pil te gaan, maar ik denk dat je dat even met de LC moet overleggen.

14. Niet meer actief

Niet zozeer de omvang maar wel de opslagcapaciteit speelt volgens de lactatiekundige nog een rol. Ik heb een grote opslagcapaciteit, hetgeen betekent dat Yindi heeeeeel veel moet drinken om een borst leeg te drinken. En hoe voller de borst blijft, hoe sneller er blijkbaar ook weer melk wordt aangemaakt of zoiets.
    Niet echt handig dus :(

15. Niet meer actief

@kimkivits: inderdaad, Yindi kan daar ook heel veranderlijk in zijn. Hoewel er nu op de een of andere manier wel iets van regelmaat lijkt te ontstaan en daarmee bedoel ik dat ze iedere keer ongeveer even lang tussen de voedingen laat. Dat is wel handig zo ineens :D

@dirksmama: ja, zij heeft me idd saliethee geadviseerd. Maar dat zet vooralsnog niet veel zoden aan de dijk. Ach, ik bedenk me dat het misschien nog even langer tijd nodig heeft. Wie weet stabiliseert het zich toch nog (was jij niet ook degene van wie ik geleerd heb dat hyperlactatie na 3 maanden ook ineens voorbij kan zijn?!).

Meiden, fijn dat jullie met me meedenken!

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tussen 3 en 4 maanden kan tricky zijn. Dan kun je zomaar ineens van hyperlactatie naar te weinig melk overspringem

17. Niet meer actief

:( Jee, dirksmama, ik hoop toch niet van het ene naar het andere uiterste te switchen...

De lactatiekundige heeft gezegd dat ik daar in principe nooit bang voor hoef te zijn, dat het met extra stimulans altijd weer op gang komt.
    Maar ik begrijp uit wat je schrijft dat de melk wel degelijk op kan raken?
    Hoe zit dat dan?

Deel Deze Pagina