van 5 naar 4 flesjes (advies cb)

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Fleurop, 11 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Ik heb sterk de neiging om tegen het cb te zeggen: zoek het lekker uit! Maar vraag hier maar eventjes hoe jullie het doen.

Mijn zoon drinkt 5 flesjes van 180+6 schepjes op deze tijden:
    06:30, 10:30, 14:30, 18:00 en 21:00 wakker maken voor laatste flesje.
    Ze gaan tot de laatste druppel op, soms lijkt hij meer te willen, maar ik heb het idee dat hij het er verder prima op doet. Overdag slaapt hij wel wat slechter merk ik.
    Voor de laatste fles moet ik hem echt wakker maken en doet hij een half uur over het flesje opdrinken.

Toen Sam 3 maand was zei cb: 'probeer eens 4 flesjes van 210ml, hij mag dan 12 uur achter elkaar slapen'. Ik moet zeggen dat ik dit wat veel vond... maar ok, een keer geprobeerd, flesjes gingen op, maar Sam werd om 05:00u wakker. Waardoor je dus die dag nooit meer goed uitkomt met 4 flesjes maar het op 5 moet doen.

Ik was gisteren weer bij CB. 'ik zou toch echt proberen naar 4 flesjes te gaan, aangezien je hem uit zijn slaap moet halen en hij best grotere flesjes mag'.
    De laatste dagen sliep Sam tot een uurtje of 5 a half 6 (werd weer vroeger). Gisteren voor het eerst papflesje en toen sliep hij gelukkig weer tot 06:30u.

Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.... wat zouden jullie doen. Lekker doorgaan met 5 flesjes en dus wakker maken om 21:00u. Of weer een keer 4 proberen.... maar als hij om 06:30 wakker is... moet hij dan om 18:30 laatste flesje.. is wel erg vroeg toch?

Wat te doen.....

2. Mango26

Mango26 Fanatiek lid

10 aug 2010
    4.220
    62
    48
    around the corner
    Ik zou lekker op 5 flesjes blijven zitten als hij het daar goed op doet...
    Wat heeft het voor zin om te gaan rommelen met hoeveelheden en tijden omdat hij er volgens het cb voor zn leeftijd / gewicht aan toe is?
    210+7 is een enorme sloot melk, volgens mij moet je dat niet dwingen...
    Lekker meegaan in het ritme van je kleintje!

Ons mannetje, bijna dezelfde leeftijd krijgt ook nog altijd 5 flesjes, soms zelfs 6...

3. Purk

Purk Niet meer actief

Sluit me hier volledig bij aan. Flesjes van 210 worden 240 incl. Poeder. Moet je zelf eens achter elkaar wegklokken! Is echt een sloot melk :)

4. Elines

Elines Fanatiek lid

23 mei 2010
    1.252
    1
    36
    Holland
    Gewoon lekker op 5 flessen blijven. Hier maak ik ons meisje ook nog wakker voor de laatste fles. Voordeel is dat ze meteen na het drinken in slaap valt en ik kan haar daarna zo weer wegleggen. Ze drinkt de laatste fles tot de druppel op dus heeft ze het nog wel nodig. 4 flessen wil ik pas gaan doen als ze voldoende vulling kan halen uit de bijvoeding. Als je zoontje de laatste fles ook helemaal opdrinkt, zou ik nog niet gaan rommelen met dit ritme.

5. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    Hier ook nog steeds 5 flesjes van 150+5. Daar doet ze het prima op. Heb een aantal keer wel eens 4 geprobeerd 180+6 maar dat werkt toch niet lekker. Ze kan nog niet lang genoeg wakker blijven na een voeding om er genoeg uren tussen te houden tot de volgende voeding. Resultaat was dat ze dus om half 7 al haar laatste kreeg en dat vond ik te vroeg aangezien ze dan alsnog door slaapt tot 7 a 7.30 uur... Dus gewoon lekker 5 flessen geven als je mannetje het daar goed op doet ;)

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou lekker naar Sam luisteren en niet naar het CB.
    Hij weet zelf heel goed of ie honger of slaap heeft, en als jij dat oppikt en hem biedt wat hij op dat moment nodig heeft, dan doe je het goed.

Ik snap die haast om naar 4 grote plenzen op een dag te gaan niet zo. Die CB-mensen die dat adviseren zouden ook steigeren als ze maar 4 keer op een dag iets zouden mogen eten of drinken. Geen kopje koffie in de ochtend meer, geen tussendoortje niets...babies zijn net mensen, en maar 4 keer op een dag iets naar binnen krijgen en dan meteen een enorme portie, het is gewoon onnatuurlijk!

7. adi

adi Niet meer actief

Ik sluit me aan bij de rest.

Vind het gewoon belachelijk om een kwart liter melk per keer aan een kleine baby te geven....
    Wij zijn met 6mnd gestart met de overstap naar opvolgmelk (eerst gemengd). Toen ze volledig over waren, zijn we van 5 naar 4 flessen gegaan. Maar toen kregen ze ook bijvoeding.

8. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Overijssel
    Eigenlijk zeggen jullie wat ik al dacht :) ik hou het lekker zo en merk vanzelf wel wanneer hij toe is aan 4. Ik vind het ook wel lekker zo, met 5 flesjes kun je ook flexibel zijn, als hij een keertje eerder komt dan is dat geen probleem :)

9. blondi

blondi Fanatiek lid

3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Dochtertje is bijna een half jaar en krijgt nog steeds 5 flessen! Wel over nagedacht om de laatste fles weg te laten maar ze wil hem nog zo graag hebben. Ze eet ook een half potje groente op een dag.
    Ik merk het vanzelf wel wanneer ze m niet meer wil.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Je moet het op een gegeven moment gewoon eens proberen. Ik vind het advies van het CB persoonlijk behoorlijk vroeg! Mn zoontje was 17 weken oud toen we van 5 naar 4 gingen, maar hij kreeg toen ook bijvoeding. Mn dochter was 11 weken, maar die sliep dagelijks uit tot 8 uur en kreeg de 4e fles dus rond 20 uur. Dat vind ik ook een betere tijd om de nacht mee in te gaan dan 18:30! Ik zou het gewoon eens proberen wanneer hij langer uitslaapt/ de 4e fles wat later uit komt, misschien als hij ook bijvoeding krijgt?

11. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Overijssel
    Druif; toevallig werd hij vandaag om 07uur wakker.. Dus eens kijken of het vandaag met 4 lukt. Hij lijkt iig voldaan te zijn (hij is erg hongerig, soms protestje als hij flesje op heeft).
    We zijn met een papfles begonnen, werkt misschien ook mee!

12. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    Ik heb vanaf vier maanden ook de laatste fles eraf gehaald.
    Ze kreeg toen 4x180ml en ook rijstebloem in de laatste fles.
    We moesten haar altijd wakker maken om elf uur dus dacht gewoon eens proberen. In het begin soms toch nog 5 flesjes maar ze sliep vrij snel tot 6.00-7.00. En dan kreeg ze dus ook de laatste fles om 19.00.

Vanaf zes maanden zat ze trouwens op drie flessen van 180ml.

13. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Mijn zoontje is van 5 naar 4 gegaan 210/7 maar toen was hij er zelf aan toe. Hij liet er gewoon eentje vallen maar wou grotere porties. Soms komtie wat vroeger en dan komt hij wel uit op vijf flessen maargoed. Dat is niet vaak.

14. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
    Ik wilde juist overgaan rond de 3 a 4 maanden op 4 flessen, omdat ik het idee had dat 5 flessen voor haar veel te veel was. Maar toen kwam het cb met het verhaal dat ze dan te lang zou slapen en dit niet goed voor haar suikerspiegel was.

Lekker tegenstrijdig weer, al die verschillende verhalen!

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Vaker een wat kleinere portie op een dag is veel gezonder, zowel voor een baby als voor een volwassene. Maar vier keer op een dag mogen eten/drinken houdt niemand lang vol.
    Een kind snel naar vier flessen loodsen, is vragen om versneld vast voedsel keten geven. Gewoon tot 5-6 maanden is vijf of meer kleinere flessen echt het beste.

16. Partyrocker

Partyrocker Niet meer actief

Dus? Vast voedsel mag met 4 maanden zoiezo. Als t cb t aanraad en je kindje er zelf aan toe is. Gewoon doen. Ik ga mijn zoon echt niet midden in de nacht wakker maken voor een extra voeding. Sterker nog. Geef ik m minder dan normaal dan is t brullen na zn fles en slapen kan je dan ook vergeten.

17. will39

will39 Lid

3 jan 2011
    90
    0
    6
    Het beste is om te kijken naar je kindje..!! Dat is het beste advies...

Onze kleine man is ruim 3,5 maand en krijgt sinds een paar weken ook nog maar 4 flessen. Hij had gewoon niet meer genoeg aan z'n flesjes van 180 + 6... (hij zat toen al aan zijn max. van 1 liter) Ook moest ik hem steeds wakker maken voor zijn late fles van 23:00. Nu krijgt hij inderdaad 4x 210 + 7... (nu dus ong. 930 cc) maar het gaat super goed.!! Hij is tevreden met z'n fles en slaapt heerlijk...!!

Maar ieder kindje is anders... dus kijk gewoon wat jou het beste lijkt en hoe je kindje is..!! Als je kindje er aan toe is laat die het vanzelf wel merken hoor.. ;)

18. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Overijssel
    Ondertussen zit Sam aan 4 flesjes en hij doet het er super goed op. Eigenlijk heeft hij dit zelf aangegeven. Huilen en protesteren bij zijn laatste flesje(omdat we hem wakker moesten maken). Daarom maar proberen om laatste te laten vallen en grotere flesjes. En 's ochtends werd hij om 07:00u wakker.

helemaal goed dus!!!!

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je weet dat de discussie over te vroeg bijvoeden hier al vaker gevoerd wordt. Normaal gesproken begin je niet met 4 maar met 6 maanden met bijvoeding. Dat is de internationale norm, dat staat ook in de instructies die de CB's van de Inspectie gekregen hebben. In sommige gevallen mag het al met 4 maanden. Maar de voorkeur is om het rond 6 maanden te doen.
    Door kinderen te forceren naar weinig keer op een dag melk, forceer je ook een eerdere behoefte aan 'meer' of 'iets anders'. Dat is nou niet bepaald gezond voor elk kind, bijvoeden voor 6 maanden geeft een verhoogde kans op overgewicht bij oudere kinderen.

Deel Deze Pagina