Gek word je ervan! Sinds een week of zo slaat ons zoontje op alles en iedereen. Het is niet echt agressief bedoeld maar waarschijnlijk iets wat hij van een ouder kindje op het kdv heeft afgekeken en ziet als iets stoers. Hoe leer je dit af? Op de gang zetten, boos worden, op zijn niveau toespreken etc.. helpt hier niks. Het maakt hem niks uit als je hem afzonderd of op de gang zet. Ziet hij niet als een straf of zo
Louise heeft er ook een handje van, het hoort echt bij de leeftijd. Maar ik straf haar door haar op de gang te zetten als ze het na een waarschuwing nog een keer doet. Bij de waarschuwing spreek ik haar streng toe en zeg ik dat ze niet mag slaan en dat dit haar waarschuwing is. Doet ze het dan weer, dan gaat ze op de gang met de deur dicht voor 1 minuut. Ik blijf hier gewoon consequent mee doorgaan maar ik merk dat ze het niet leuk vindt op de gang en dan maar al te graag een knuffel en een kus komt geven. Misschien toch kijken naar een strafmaatregel die bij Olivier wel indruk maakt.
Precies dat is het inderdaad; zoeken naar een strafmaatregel die hij als naar ervaart en dus van leert. Pffff opvoeden lastig he!
Zou dat bij onze dochter ook al kunnen? Op de gang zetten? Ze slaat ons namelijk ook regelmatig. En ik heb het idee dat ze donders goed weet dat het niet mag. Ze kijkt er ook erg agressief bij. En ik merk dat ze ons echt aan het uittesten is. Vind haar eigenlijk nog wat te klein om al te straffen. Wel pak ik haar (zachtjes) bij haar armpje en spreek haar streng toe dat ze niet mag slaan en lief moet zijn.
Ik ben begonnen met op de gang zetten toen Louise begon te slaan en dat was inderdaad rond dezelfde leeftijd als Isabel. Maar als jij je er niet goed bij voelt moet je het niet doen. Ik zeg trouwens altijd tegen Louise dat ze best boos mag zijn maar ze niet mag slaan/knijpen/bijten etc.
Hier nog een meppertje.Als ik haar vertel dat ze iets niet mag dan slaat ze mij,loop ik weg dan komt ze mij achter na om dan als nog een mep te geven. Heerlijke leeftijd dit.Vind het moeilijk om een manier te vinden om haar uit te leggen dat ze niet mag slaan. Als ik haar bij het armpje pak en haar toe spreek dan komt er drama driftbui achter aan en ze kijkt dan ook niet bepaald lief naar mamma. Misschien toch tijd om op de gang te zetten tot ze kalm is geworden?
Hier een paar keer gebeurd (vooral sinds papa een tijdje thuis was en ik even geen goed kon doen omdat papa liever was ) duidelijk nee hard gezegd en als ie het dan nog een keer deed (om even duidelijk aan mij te maken wie de baas was) pakte ik zijn handje en sloeg zachtjes erop en zei AU dat doet zeer... sindsdien geen last meer gehad eigenlijk..
@Babs: ik zou de boodschap kort houden. NIet van: dit mag niet, maar je moet wel lief zijn, maar heel kort en krachtig een streng NEE. Hurken naar haar niveau, oogcontact maken en armpje stevig beetpakken en dan dus streng: NEE. Kan zijn dat je boodschap wat te lang is voor haar en dat ze de draad al kwijt is als jij aan het eind van je zin bent, En is een prima alternatief voor als je haar nog niet op de gang wilt zetten, wat overigens ook prima kan op deze leeftijd hoor! Ik zou zelf het 1 of 2 keer proberen met een streng nee en als dat niet helpt, (tweede keer alvast waarschuwen: als je nog een keer slaat, ga je op de gang) en dan dus op de gang. 't Ligt er een beetje aan hoe zo'n karaktertje je in huis hebt, Mijn stiefdochter hoefde je enkel te waarschuwen met straf en dn had ze zoiets van: OK, laat maar... M'n stiefzoon moest echt weten dat je waar ging maken wat je zei en probeerde dus veel uit. Heeft dus ook veel op de gang gezeten hier. Heeft overigens niet lang geduurd en toen was even streng NEE en eventueel nog een keer waarschuwen voldoende,