Hoeveel tijd tussen 1e en 2e kindje?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Amelie, 5 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rneetjj

Rneetjj Actief lid

14 sep 2015
    358
    64
    28
    Vrouw
    Wij hopen dat er niet te lang tussen gaat zitten!
    We hebben nu een zoontje van net 10 maanden. Volgende week komen ze een prijsopgave maken voor het verbouwen van de zolder, dat willen we graag eerst nog doen. Als daar een afspraak voor staat gaat mijn spiraal er uit....

Ik werk niet, ben dus thuis. Mijn man werkt fulltime, maar wel maar 4 dagen (lange dagen dus). Wij persoonlijk vinden de zorg voor onze zoon niet zwaar, dat scheelt natuurlijk! Anders hadden we misschien ook langer gewacht.

2. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wauw! Bedankt voor al jullie reacties dames. Ik merk dat ik er echt wat aan heb. Keep them coming!

Rneetjj vindt dit leuk.
  3. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wat gaf uiteindelijk de doorslag voor de 3e?

4. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    #24 Marjo88, 6 aug 2017
    Laatst bewerkt: 6 aug 2017
    Tussen de 1ste en 2de zit 2,5 jaar. We wouden ze liever dichter op elkaar maar het zwanger worden ging moeizaam en er zit een miskraam tussen. Nu tussen de 2de en 3de zit bijna 2,5 jaar. Zelfde verhaal ook nu hadden we ze dichter op elkaar willen hebben. Zelfs na de bevalling niet aan de anticonceptie gegaan. Maar zwanger worden ging wederom moeizaam.

Nu zo achteraf vind ik dit eigenlijk wel heerlijk! Beide kinderen waren slechte slapers en sinds een paar maanden gaat dat redelijk goed. Ze wisselde elkaar eigenlijk af. Ze bergijpen ook veel en helpen mee. Ik denk dat ik helemaal gek was geworden als ze toch dichter op elkaar hadden gezeten. Haha

Mijn man werkt fulltime en ik 3 dagen.

Wat ik wel jammer vind is dat de oudste niet zo veel van de jongste wou weten. En pas sinds kort dat de jongste meer begrijpt en goed mee kan doen, hij meer met haar onderneemt en liever is voor haar. Ik denk als ze dichter op elkaar hadden gezeten dat minder een probleem zou zijn. Want dan weten ze niet beter (denk ik)

Wou wouden ook altijd een groot gezin als in 4 of 6 kinderen. Maar misschien houden we het wel bij 3. 6 gaat het in iedergeval nooit worden. Ik vind het soms best zwaar helemaal omdat wij pittige kinderen hebben. Zijn super lief maar zo ondernemend en tsjah dat slapen he...

5. lilo88

lilo88 Fanatiek lid

16 jul 2010
    2.196
    0
    36
    Vrouw
    Contactcenter medewerker
    Noord-Brabant
    Hier een leeftijdsverschil van 6 jaar! Achteraf gezien had ik liever 4 jaar verschil gezien, maar door omstandigheden niet eerder mogelijk. Ik ervaar de overgang van 1 naar 2 kinderen zo gemakkelijk! Mijn dochter gaat naar school, kleed zichzelf aan, is zindelijk etc etc. Heerlijk! Heb alle tijd voor mijn zoontje als mijn dochter op school zit! Mijn man werkt 36 uur en ik 22 uur. Heb ook gezegd, mocht er een derde komen, dan weer minimaal 3,5-4 jaar ertussen.

6. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ik had hetzelfde, dat ik psychisch echt even moest bijkomen de eerste maanden. Ik was er eerder ook echt niet aan toe maar ik merk dat de kriebel weer terug begint te komen. Klinkt wel ideaal jullie ritme.

Ik hoor heel vaak dat de 2e baby vaak een stuk makkelijker is. Is dat bij andere moeders ook?

7. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Dat klinkt best prima. Was er bij jullie ook jaloezie bij de oudste?

8. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Bij ons zit tussen 3 en 4 maar 11 maanden...en nee,dat was allesbehalve gepland:D
    Ik was namelijk gesteriliseerd tijdens de sectio van nr 3,niet omdat we geen kinderen meer wilden,maar om ons verder verdriet en risico's te besparen(zie onderschrift).
    Die sterilisatie bleek niet goed te zijn gegaan,en bij 19 weken kwam ik er pas achter dat ik zwanger was,waarna ze 5 weken later is geboren bij ruim 24 weken.Dit was ook nog in de tijd dat onze jongste toen,geboren met HLHS zeer ernstig ziek was,en we niet wisten of hij erdoor zou komen.(is redelijk goed gekomen)
    Wij zijn dus geen goede graadmeter...maar nu,ze zijn 1 en 2 jaar...zou ze voor geen goud kunnen of willen missen,maar het is wel druk.Vaak naar het ziekenhuis enz

9. Marjo88

Marjo88 Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.160
    514
    113
    Nee dat totaal niet. Gelukkig! Hij vond haar wel interessant en prima dat ze er is. Maar hij kon gewoon niet zo veel met een baby. Sinds de jongste wat mondiger en sterker is vechten ze wel om wie er op mijn schoot mag zitten :roflmao:

10. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ja dat lijkt me ook heerlijk. Ik ben alleen bang dat ik dan 'te oud' ben bij de 3e i.v.m. medisch hoger risico's etc. Hoe oud ben jij nu?

We hadden nu een beetje bedacht om te wachten tot ons meisje 2,5 is en dan beginnen aan de 2e. Maar dan de 3e wat dichter op de 2e omdat het dan toch al druk genoeg is in huis dus die 3e kan er dan meteen wel bij.
    Maar weet nu niet of ik echt nog 1,5 jaar wil wachten. Onze dochter loopt nu en dat vind ik al zo'n vooruitgang in haar zelfstandigheid dat ik al weer wat meer mijn handen vrij heb.

11. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Het gevoel dat ons gezin nog niet compleet was. Al wisselde dat gevoel zeker 10 keer per dag in de periode dat we de anticonceptie al de deur uit hadden gedaan. De dag voor ik positief testte was ik er ook helemaal klaar mee en wilde geen derde. En tja, toen was het dus wel zo.. Heb zeker tot 20 weken heel erg moeten wennen aan het idee, terwijl het een bewustere keuze was dan bij de oudsten (toen impulsiever besloten om voor kinderen te gaan)

12. sjaantje28

sjaantje28 Actief lid

9 mrt 2016
    119
    8
    18
    Tussen de oudste en de jongste zit een verschil van 4jaar en 2 maanden. We waren weer begonnen toen onze zoon 2 jaar was, maar het duurde langer dan we dachten en een miskraam ertussen. Nu ben ik blij met het verschil. Grote broer ontfermt zich helemaal over zn kleine zusje. En wil mij ook heel graag helpen. Ik vindt het een ideaal leeftijdsverschil.

13. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Wow! Dat is echt heel heftig wat jullie hebben moeten doorstaan. Kan me voorstellen dat dat druk is.

14. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Ik herken dat verschil in beslissing wel. Bij de eerste was ik daar veel makkelijker in. Nu denk ik er echt veel meer over na. Ik ben ineens een stuk volwassener geworden. :rolleyes:

15. LiefenLeed

LiefenLeed Fanatiek lid

4 mei 2017
    1.275
    1.030
    113
    @Amelie ik denk dat ipv van het tweede kindje veel makkelijker is je het meer bij de ouders moet zoeken :D bij mezelf kijkend...bij oudste heb je gewoon alle tijd en is alles nog nieuw. Ik dook d'r helemaal in haha.

Bij de tweede ben je meer ervaren, en daarbij heb je minder tijd. Dus soms moet er maar even gehuild worden :)

16. Amelie

Amelie Fanatiek lid

8 okt 2013
    3.652
    3.240
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Dat zou het ook kunnen zijn ja haha.

17. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.931
    15.587
    113
    Nabij Utrecht
    Tussen de eerste en de 2e (beide overleden) zit 2 jaar en 5 maanden.

Tussen de 2e en 3e zit 1 jaar en 4 maanden.

Tussen de 3e en 4e zit 5 jaar en 8 maanden.
    Tussen de 4e en 5e zit 5 jaar en 5 maanden.

De jaren tussen de laatste 3 (en enige levende kinderen) is bewust zo gepland.
    Heerlijk.... de oudere kinderen kunnen zichzelf goed vermaken terwijl ik met de baby was. Kon ze goed uitleggen waarom de baby aandacht nodig had (eten geven/verschonen etc).
    Ook waren ze al heel zelfstandig qua eten/aankleden/tanden poetsen/wassen etc waardoor ik meer tijd vrij had.
    Tussen de jongste en de 3e zit 11 jaar en 1 maand.... ideaal!! Als ik wou douchen, kon hij op de baby letten als hij in de box lag. Hem de baby laten wiegen om in slaap te komen etc.

1 nadeel is dat er tussen de 3e en 4e (jongen 12 en meid 7) heel veel verschil qua karakter zit en ze zich ook beide in een andere plek bevinden (1 pubert en de andere is behoorlijk alfa en opstandig) en dat botst momenteel enorm.

18. Jairy0811

Jairy0811 Fanatiek lid

19 sep 2016
    2.217
    1.383
    113
    Hier zit tussen de 1e en de 2e een verschil van 2 jaar en 9 maanden. Ik vind het een ideaal leeftijdsverschil en de overgang van 1 naar twee verliep dan ook super fijn.
    Nu ben ik zwanger van de 3e en als hij straks geboren is zit er tussen hem en zijn zus (de oudste) 9 jaar en 3 maanden, en tussen hem en zijn broertje 6 jaar en 5 maanden. De reden dat het verschil zo groot is hiertussen komt doordat ik niet meer samen ben met de vader van mijn oudste twee, een poosje daarna alleen bem geweest en sinds 4 jaar nu weer samen ben met mijn huidige vriend nu. In het begin vond ik het wel jammer dat het verschil zo groot was, maar daar was nu eenmaal niks aan te doen. Inmiddels vind ik het super fijn dat de oudste twee zoveel ouder zijn, ze begrijpen alles veel beter en ik kan ze de dingen veel makkelijker uitleggen. Ook krijg ik veel hulp van ze en maken ze beide de zwangerschap ook veel bewuster mee. Hun kleine broertje zal straks ook lekker vertroeteld worden door ze. :D

19. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wij hebben 1 zoon van nu 7 maanden na heel wat jaren proberen en icsi.

Ik ben thuis en mn man werkt. Financieel alles op de rit, eigen huis etc.

Ik zou niet eerder weer willen proberen dan dat hij én loopt én praat én zindelijk is. Maar als het ons niet gegunt is, vind ik het ook prima. Ik voel mij zeer compleet

20. Elizia

Elizia Bekend lid

6 jul 2017
    992
    352
    63
    Vrouw
    Tussen de eerste en tweede zit ruim 2,5 jaar. Dat was niet gepland, vooral mijn man wilde eigenlijk nog wat langer wachten.
    En ik vond het ook echt wel pittig moet ik zeggen, met een peuter en een baby. Vooral ook omdat mijn man 6 maanden per jaar 7 dagen per week van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat werkt (komt dan alleen 's middags een of twee uurtjes thuis eten, maar ook niet altijd). Dus die maanden sta ik er eigenlijk alleen voor wat de kinderen betreft.
    We hebben er heel bewust voor gekozen dat ik thuis bij de kinderen ben trouwens, ik werk dus niet momenteel.
    De oudste wordt in september 6 jaar en de jongste is in mei 3 geworden. En nu ben ik net 4 weken zwanger van de derde, dat was wel gepland :)

Deel Deze Pagina